ارتباط قرص کلسیم با سنگ کلیه

.

براساس یافته های یک مطالعه جدید احتمال ابتلای مجدد به سنگ کلیه در افراد با سابقه این بیماری در صورت استفاده از مکمل های کلسیم بیشتر است.

این یافته ها براساس سوابق بیش از 2000 بیمار بدست آمده اند. نتایج به شواهد مبنی بر ارتباط مکمل های کلسیم با خطر تشکیل سنگ کلیه می افزاید.

با این وجود محققان می گویند:

در صورتی که کلسیم را پزشک تجویز کرده باشد افراد نباید خودشان مصرف این مکمل را متوقف کنند.

نظر کرسیتوفر لوفتوس درباره ارتباط قرص کلسیم با سنگ کلیه

کریستوفر لوفتوس، محقق اصلی این مطالعه و کاندیدای دکترای پزشکی در دانشکده پزشکی کلینیک لرنر می گوید:

“ما قطعاً به افرادی که طبق تجویز پزشک برای سلامت استخوان از مکمل های کلسیم استفاده می کنند توصیه نمی کنیم از مصرف این مکمل ها خودداری کنند.”

سنگ کلیه زمانی که مقادیر زیادی مواد تشکیل دهنده کریستال مانند کلسیم، اسید اوریک و ترکیبی بنام اگزالات در ادرار ایجاد شوند شکل می گیرد. اکثر سنگ های کلیوی حاوی کلسیم هستند.

دکتر ماتیو سورنسن، استادیار اورولوژی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل می گوید:

پزشکان به افراد سنگ ساز توصیه می کنند میزان کلسیم مصرفی خود را کاهش دهند.

وی همچنین افزود: اگرچه این امر به طور شهودی قابل قبول است. اما تحقیقات از سال 1990 برعکس این موضوع را نشان داده اند.

افراد می توانند با دریافت مقدار توصیه شده کلسیم و در صورتی که کلسیم از طریق غذا باشد خطر عود مجدد سنگ کلیه را کاهش دهند.

از طرف دیگر مکمل های کلسیم در برخی مطالعات با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط هستند.

https://elhamclinic.com/%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%87-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%86%da%af-%da%a9%d9%84%db%8c%d9%87/

لوفتوس می گوید مکمل ها با احتمال بالاتر دفع یک سنگ بزرگ که علائم دردناک به همراه دارد مرتبط هستند. اما با این حال سنگ های کوچک معمولاً بدون اینکه متوجه شوید دفع می شوند.

بنابراین لوفتوس و همکارانش با توجه به نتایج سی تی اسکن به این فکر هستند که کسانی که مکمل مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر تشکیل سنگ قرار دارند.

محققان گزارشات بیش از 2060 نفر با سابقه سنگ کلیه که طی دو سال دو سی تی اسکن انجام داده بودند را بررسی کردند.

تقریباً 1500 نفر از این بیماران مکمل های کلسیم و تنها 417 نفر ویتامین D مصرف می کردند. بقیه این افراد از هیچ مکملی استفاده نمی کردند.

محققان تنها با مشاهده یک ارتباط دریافتند که سرعت تشکیل سنگ جدید در گروهی که کلسیم مصرف می کردند نسبت به هر دو گروه دیگر بیشتر است.

بر اساس گفته لوفتوس شاید این یافته ها با توجه به این موضوع که کلسیم موجود در مواد غذایی به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می کند برای افراد گمراه کننده باشند.

وی می گوید: “اما میان کلسیم رژیم غذایی و مکمل ها تفاوتی وجود دارد. زمانی که افراد غذاهای حاوی کلسیم می خورند هم زمان مواد مغذی دیگری نیز دریافت می کنند.

به عنوان مثال بسیاری از غذاها حداقل مقدار کمی اگزالات ترکیب دارند. اگزالات موجود در مواد غذایی به کلسیم متصل شده و سپس آن را دفع خواهید کرد.”

اما با این وجود نیز شاید برخی افراد به دلیل تراکم استخوان به کلسیم اضافی احتیاج داشته باشند. بنابراین در صورت توصیه پزشك خودتان مصرف كلسیم را متوقف نکنید.

متخصص اورولوژی می گوید:

“به طور کلی بهتر است کلسیم را از مواد غذایی دریافت کنید. اما اگر از مکمل هایی که برای محافظت از استخوان ها تجویز شده است استفاده می کنید معمولاً توصیه می کنیم آن ها را همراه یک وعده غذایی مصرف کنید.”

لوفتوس با این موضوع موافق است و می گوید:

با این وجود افراد با کلیه های سنگ ساز که خودشان مکمل های کلسیم مصرف می کنند می توانند از پزشک درباره ضرورت مصرف این مکمل ها سؤال بپرسند.

در پی این یافته ها در نیوزلند مطالعه ای انجام شد. بر اساس آن کلسیم اضافی چه در مواد غذایی و چه مکمل ها به هیچ وجه به رشد استخوان ها کمک نخواهد کرد. این مطالعه در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

متخصص اورولوژی برای افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند توصیه هایی ارائه داده است.

به گفته وی مهمترین نکته نوشیدن روزانه مقدار کافی مایعات است. مصرف مایعات ادرار را رقیق نگه داشته و به دفع مواد تشکیل دهنده سنگ کمک می کند.

بر اساس گفته های مؤسسه ملی بهداشت آمریكا افراد با کلیه های سنگ ساز باید روزانه 2 تا 3 لیتر آب و مایعات دیگر مصرف کنند.

متخصص اورولوژی می گوید قطع مصرف سدیم نیز بسیار مفید است. زیرا سدیم منجر به دفع بیشتر کلسیم کلیه ها از طریق ادرار می شود.

بر اساس گفته متخصص اورولوژی افراد با کلیه های سنگ ساز می توانند میزان مصرف گوشت و سایر پروتئین های حیوانی را نیز محدود کنند چراکه این مواد غذایی با اسیدی تر کردن ادرار به تشکیل سنگ های کلسیم کمک می کنند.

بر اساس گفته مؤسسه ملی سلامت معمولاً به افرادی که کلیه آن ها نوع دیگری از سنگ مانند سنگ های اسید اوریک تشکیل می دهند توصیه می شود میزان مصرف گوشت خود را به 6 اونس در روز محدود کنند.

https://elhamclinic.com/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d9%84%db%8c%d9%87-%d9%be%d8%aa%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%85-%d8%b1%da%98%db%8c%d9%85-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%84%db%8c%d9%87/

برای دریافت نوبت جهت تشخیص و درمان بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه در کلینیک اورولوژی الهام زیر نظر دکتر علی حاجب و دیگر متخصصین اورولوژی کلینیک با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

2 دیدگاه در مورد "ارتباط قرص کلسیم با سنگ کلیه" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس

    سلام وقتتون بخیر
    ممنونم از توضیحات شما
    خیلی وقته سوزش و احتباس ادرار دارم اما هیچ پزشکی نمکیفهمه چرا
    اولش خوب ادرار میاد اما یه چیزی جلوش رو میگیره که با تکون خوردن و فشار بر گردن مثانه تخلیه میشه
    حتی عمل تنگی مجرای ادرار کردم اما همچنان همون مسئله وجود داره
    تکون میخوذم باید برم دستشویی اگر پر باشه یه کم
    از وقتی کلسیم زیاد خوردم ازسوزش و احتباس خیل کم شروع شده
    با سونوگرافی سنگ دیده نشده و تاز یه سی تی اسکن گرفتم که دکتر ندیده هنوز
    آیا میشه با دستگاه ها شن در مثانه کلیه دیده نشه؟
    پیشاپیش از پاسخ شما ممنونم

    1. کاربر ناشناس

      سلام
      بله این امکان وجود داره
      برای ارزیابی دقیق تر هم می‌تونید از تست نوار مثانه (یورودینامیک) استفاده کنید.