انواع عفونت های مخمری و واژن + علائم، علل و درمان

عفونت های مخمری

عفونت های مخمری از شایع‌ ترین مشکلات پزشکی هستند. خوشبختانه این مشکل با عادات بهداشتی صحیح و داروهای بدون نسخه قابل درمان و کنترل است. در این مقاله به بررسی عفونت های مخمری واژن می پردازیم.

سه مورد از رایج ترین عفونت های مخمری عبارتند از:

  • خارش ژوک : ضایعه های پوستی قرمز از آلت تناسلی به داخل کشاله های ران، مقعد و کفل گسترش می یابد.
  • عفونت های مخمری واژینال : این عفونت ها اغلب در زنان بین ۲۰ تا ۴۰ سال رخ می دهند و با مصرف آنتی بیوتیک و داروهای ضد بارداری در ارتباط هستند. تغییرات هورمونی حاصل از عادت ماهانه، بارداری یا قند خون بالا هم ریسک ابتلا را افزایش می دهند.
  • التهاب آلت تناسلی (التهاب بیضه) : شامل ورم و قرمزی نوک آلت می شود. کنترل آن آسان نبوده و در مردان ختنه شده اغلب باز می گردد.

نوزادان و کودکان هم دچار عفونت های مخمری می شوند. ضایعه های پوستی حاصل از پوشک اغلب عفونتی سطحی، حاصل از همان قارچی است که سایر عفونت ها در نقاط دیگر بدن ایجاد می کنند. این ضایعه با تعویض مرتب پوشک و پودرهای بهداشتی بچه کنترل می شود.

علائم عفونت های مخمری

عفونت های سطحی

برای اکثر افراد علائم عفونت های مخمری عبارتند از قرمزی و خارش پوست. برخی بیماران در زمان بروز عفونت مخمری احساس خستگی و افسردگی می کنند اما از نظر علمی اثبات نشده است.

  • در مردان خارش ژوک دیده می ‌شود. همچنین احساس سوزش در کشاله های ران حس خواهد شد. التهاب اندام تناسلی هم شامل ورم و قرمزی می شود.
  • در زنان، عفونت های مخمری علائمی مثل قرمزی و تورم واژن و لابیا و بافت ‌های اطراف دارد. اما در بعضی هیچ علائمی وجود نداشته و بدون درد هستند. برخی عفونت ها خارش شدید و احساس سوزش ایجاد می ‌کنند که با درد حین مقاربت و دفع ادرار همراه است. این عفونت گاهی اوقات منجر به ترشحی غلیظ و سفید مثل پنیر می شود.

عفونت های مهاجم

علائم این عفونت ها تعریف شده نیستند. برخی شامل تب و لرز غیر قابل رفع هستند. اگر عفونت به سایر نقاط گسترش یابد، علائم دیگری پدیدار خواهند شد. قارچ مشکلات تنفسی و علائمی همچون آنفلوانزا ایجاد می کند.

 عفونت های مخمری  واژن

علل بروز عفونت های مخمری و واژن

اصطلاح مخمر اغلب با عفونت هایی استفاده می ‌شود که توسط قارچ ها به وجود می آیند که:

  • در طبیعت به شکل کپک، سفیدک، قارچ سیاه ظاهر می شوند
  • پیچیده ‌تر از ویروس‌ ها یا باکتری ‌ها هستند.
  • بیش از ۱۰۰ هزار گونه دارند که فقط ۲۰۰ نوع آن بیماری ایجاد می کند

کاندیدا آلبیکان از اصلی ترین علل بروز است. با اینکه عفونت های مخمری در میلیون ها انسان ایجاد می شوند، اما اگر سالم هستید مشکلی جدی ایجاد نخواهند کرد.

عفونت های سطحی

  • پوست را درگیر می کند
  • به آسانی گسترش نمی یابد
  • توسط کاندیدایی ایجاد می شود که همیشه داخل و روی بدن است اما می تواند با تغییر در اسید یا توازن هورمونی تکثیر شود

عفونت های مهاجم

در حالی که عفونت های مخمری اکثرا بی ضرر هستند، اما برخی از آنها وارد خون شده و داخل بدن عفونت ایجاد می کنند.

در موارد زیر، فرد در خطر بیشتری قرار دارد:

  • قند خون بالا
  • استفاده از استروئیدها
  • سابقه پیوند عضو
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن بیماری ای مثل ایدز، سرطان، بیماری کبد، سندروم روده تحریک پذیر یا آرتریت روماتوئید

بسیاری از عفونت ها، ثانویه یا فرصت ‌طلب نامیده می ‌شوند چون در زمان ضعف سیستم ایمنی بروز می کنند. قارچ هم در برخی شرایط مهاجم می شود. اقامت های طولانی مدت در بیمارستان خطر بروز قارچ را افزایش می دهد.

قارچ در مجاری ادراریِ بیماری که برای طولانی مدت از کاتتر استفاده کرده تجمع می یابد. عفونت های فرصت طلب هم از قارچ های محیطی مثل آسپرژیلو و کریپتوکوکوس ایجاد می شوند.

برخی از سایر انواع قارچ ها در خاک، حیوانات یا درختان یافت می شود که شامل موارد زیر است:

  • بلاستومیکوز : در میانه غربی آمریکا، روی ساحل دریاچه و رودخانه ها پیدا می شود.
  • کوکیدیوئید ها : در آب و هوای گرم و خشک و صحراها یافت می شود
  • هیستوپلاسما : در محل ساخت و ساز ساختمان ها، پناهگاه پرندگان یا غارهای دارای خفاش پیدا می شود.
تشخیص عفونت مخمری

تشخیص عفونت های مخمری

  • عفونت های سطحی : از طریق معاینات بالینی و بررسی های میکروسکوپی و کشت قارچ تشخیص داده می شود
  • عفونت های مهاجم یا فرصت‌ طلب : گاهی اوقات با تست های استاندارد آزمایشگاهی یافت می شوند. تست های مکرر ادرار که سلول های قرمز یا سفید خون را نشان می ‌دهند (علائم ورم) پزشک را از وجود مشکلی نهفته آگاه می کنند. احتمالاً نیازمند سونوگرافی یا سی تی اسکن برای بررسی تاثیرات آن روی کلیه ها و مثانه باشید.

بیشتر بخوانید : عفونت مجاری ادراری

درمان عفونت های مخمری

عفونت های سطحی

عفونت های پوست و کشاله ران با عادات خوب و سالم درمان و کنترل خواهد شد. حمام و شستشوی مداوم لباس ها توصیه می شود مخصوصاً در هوای گرم و بعد از تعریق.

  • برای اکثر افراد، عفونتی سطحی مثل خارش ژوک با کرم های ضد قارچ قابل کنترل است. این کرم ها بدون نسخه در دسترس هستند. آنها اسامی مختلفی مثل بوتوکونازول، کلوتریمازول، میکونازول و ترکونازول دارند. برای عفونت های بلند مدت، دارویی قوی تر مثل نستاتین یا قرص هایی همچون فلوکونازول یا لامیسیل نیاز است.
  • اکثر عفونت های واژینال با کرم های واژینال یا شیاف درمان پذیر هستند. برای عفونت های مداوم، داروهای خوراکی مثل فلوکونازول یا کتوکونازول کمک‌ کننده اند. برای عفونت های واژینالی که مدت طولانی تری دوام داشته یا مدام عود می کنند احتمالا باید داروهای ضد بارداری خود را عوض کنید.
  • اگر عفونت نوک آلت تناسلی فردی که ختنه نشده با کرم خوب نشود ختنه احتیاج خواهد شد.
  • عفونت های قارچی ادراری در حدود یک سوم از موارد حذف یا تعویض کاتتر برطرف می شوند.
  • شستشوی مثانه با داروهای ضد قارچ (آمفوتریسین B) یا استفاده از داروهای عمومی (خوراکی یا فلوکونازول وریدی یا آمفوتریسین وریدی) در ۶۰ درصد بیماران به خوبی عمل می کند.

عفونت های مهاجم

عفونت های مخمری مهاجم به درمان، ضد قارچ هایی عمومی (که برای کل بدن کار آمد است) مثل آمفوتریسین B ، فلوکونازول، اپتراکونازول و کسپوفونگین علاوه بر پوزاکونازول نیاز دارند.

نقش غذا و درمان های گیاهی

متخصصان درباره نقش رژیم غذایی فرد یا تاثیر داروهای گیاهی مطمئن نیستند. اما مطمئن اند که افراد دارای قند بالا بیشتر در معرض دریافت این عفونت ها هستند.

بنابراین پیشنهاد می کنند اگر قند خون بالا دارید باید از غذاهایی با کربوهیدرات بالا دوری کنید. همچنین ماست منبع مفیدی از باکتری برای مسیر ادراری است.

بنابراین برای توقف یا درمان عفونت های مخمری توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : درمان انواع عفونت های مقاربتی

بعد از درمان

عفونت های سطحی

در حالی که اکثر عفونت های سطحی پوست یا واژینال به کرم ها جواب می دهند، اما دوباره عود می کنند. در کل درمان عفونت های واژینال سخت است، مثل این که به علت یک سویه مقاوم از مخمر باشند.

عفونت های مهاجم یا مزمن

کنترل این عفونت ها به هفته‌ ها یا ماه ‌ها داروی ضد قارچ نیاز دارد. پزشک موارد مربوط به سلامت کلیه فرد را بررسی کرده و همچنین شیوه تغذیه، قند خون و کاتتر را چک می کند. اگر سلامت کلی فرد بهتر شده و درمان ضد قارچ برای فرد جواب داده، عفونت های مزمن متوقف می شوند.

در بعضی موارد، عفونت بلند مدت یعنی با سایر مشکلات روبرو هستید و باید قبل از درمان عفونت مخمری، آن مشکلات را شناسایی و درمان کنید.

برای تشخیص و درمان انواع عفونت های ناحیه تناسلی و سیستم ادراری از جمله عفونت های مخمری واژن به کلینیک اورولوژی الهام در غرب تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "انواع عفونت های مخمری و واژن + علائم، علل و درمان" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍