ادرار: حقایقی که باید درباره ادرار بدانید

.

بگذارید با این قضیه روبرو شویم: اکثر ما قبل از شستشو زیاد به ادرار خود توجه نمی کنیم. اما جزئیات اساسی مانند رنگ، بو و تعداد دفعات ادرار می تواند درباره آنچه در بدن اتفاق می افتد به شما اطلاعات دهد.

در این مقاله به بررسی بعضی حقایق موجود در رابطه با ادرار می پردازیم.

ادرار دفع مایعات بدن است که عمدتاً از آب، نمک و مواد شیمیایی به نام اوره و اوریک اسید تشکیل شده است. ادرار زمانی که کلیه ها سموم و سایر مواد مضر خون را تصفیه می کنند تولید می شود.

گروهی از موارد موجود در بدن مانند داروها، غذاها و بیماری ها می توانند بر ادرار تأثیر بگذارند.

ادرار شما چه رنگی است؟

رنگ ادرار در حالت طبیعی و سلامت بدن باید زرد کمرنگ تا طلایی باشد. این رنگ حاصل از رنگدانه تولید شده در بدن است که اوروکروم نامیده می شود.

رنگ و همچنین روشنی یا تیرگی ادرار قابل تغییر است. بی رنگ بودن ادرار می تواند به دلیل نوشیدن آب زیاد یا مصرف داروی ادرارآور که به بدن برای دفع مایعات کمک می کند باشد.

ادرار بسیار تیره یا قهوه ای رنگ می تواند نشانه کمبود آب بدن باشد و لازم است هر چه سریع تر مایعات بیشتری بنوشید.

این حالت همچنین می تواند علامت هشدار دهنده مشکلات کبد باشد بنابراین در صورتی که این وضعیت بعد از یک روز بهبود پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنید.

سایر رنگ های غیرمعمول که احتمال مشاهده آن ها وجود دارد عبارتند از:

ادرار صورتی یا قرمز

برخی مواد غذایی مانند هویج، تمشک، چغندر و ریواس می توانند ادرار را به رنگ صورتی مایل به قرمز تبدیل کنند.

این رنگ می تواند نتیجه اثر جانبی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ریفامپین یا داروی عفونت ادراری به نام فنازوپریدین باشد.

در صورتی که ادرار به رنگ صورتی یا قرمز است با پزشک خود مشورت کنید. این احتمال وجود دارد که در ادرار خون وجود داشته باشد.

این وضعیت همیشه به معنای وجود مشکل نیست اما گاهی می تواند نشانه بیماری کلیوی، عفونت ادراری، مشکلات پروستات یا تومور باشد.

بیشتر بخوانید: دلیل وجود گلبول قرمز در ادرار

ادرار نارنجی

ادرار به رنگ نوشیدنی های غیر الکلی مرکبات احتمالاً به دلیل مصرف دوز بالای داروهایی مانند ویتامین B2، داروی عفونت ادراری فنازوپریدین یا آنتی بیوتیک ایزونیازید است.

این رنگ همچنین می تواند نشانه عدم رسیدن آب کافی به بدن و یا مشکل کبد یا مجاری صفراوی باشد. لازم است درباره این موضوع از پزشک سؤال بپرسید.

آبی یا سبز

این موارد احتمالاً به دلیل رنگ های موجود در غذاها یا داروهای مصرفی مانند بی حسی پروپوفول یا داروی حساسیت/ آسم پرومتازین است.

برخی شرایط نادر پزشکی نیز می توانند باعث سبز یا آبی شدن ادرار شوند بنابراین در صورت از بین نرفتن رنگ پس از یک مدت کوتاه به پزشک اطلاع دهید.

کف آلود

در صورت کف دار بودن ادرار رنگ اهمیت ندارد و نیاز به معاینه پزشک است. این وضعیت می تواند نشانه وجود پروتئین در ادرار باشد و بدان معناست که مشکل کلیوی دارید.

بوی ادرار

ادرار به طور معمول بوی قوی ندارد اما برخی غذاها به خصوص مارچوبه که دارای ترکیب گوگردی بودار است می توانند بوی ادرار را تغییر دهند. مکمل های ویتامین B6 نیز می توانند چنین تاثیری داشته باشند.

ادرار در صورت داشتن غلظت زیاد و کمبود آب بدن بوی قوی آمونیاک می دهد.

استشمام بوی قوی قبل از شستشو می تواند نشانه عفونت ادراری، دیابت، عفونت مثانه یا بیماری های متابولیک باشد.

حقایقی درباره ادرار

هر چند وقت یک بار لازم است ادرار کنید؟

تعداد دفعات ادرار در هر شخص متفاوت هستند اما اکثر افراد نیاز دارند تا هشت بار در روز مثانه خود را تخلیه کنند.

این دفعات با توجه به میزان خوردن و نوشیدن، به خصوص کافئین و الکل می تواند تغییر کند. اثر جانبی داروها نیز می تواند بر این دفعات تاثیر بگذارد.

زنان باردار و افراد مسن معمولاً باید بیشتر از دیگران ادرار کنند.

در هر حال اگر متوجه شدید بطور ناگهانی مجبور هستید بیش از حد معمول ادرار کنید می تواند نشانه مشکل پزشکی مانند عفونت ادراری، بیماری کلیوی، دیابت، پروستات بزرگ شده در مردان، واژینیت در زنان یا مشکل دیواره مثانه به نام سیستیت بینابینی باشد.

اگر احساس می کنید به طور ناگهانی لازم است ادرار کنید و گاهی اوقات نمی توانید به موقع به دستشویی بروید این احتمال وجود دارد که مثانه بیش فعال داشته باشید.

این یک عارضه معمول برای زنان و مردان مسن است اگرچه یک بخش عادی از پیری نیست. پزشک می تواند به شما بگوید چگونه با تغییر سبک زندگی و مصرف داروها این مشکل را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: خون در ادرار ( هماچوری )

هر زمان تغییری در ادرار مشاهده کردید که به نظر می رسد با داروهای جدید یا وعده غذایی اخیر مرتبط نباشد و بخصوص اگر این تغییر یک روز یا بیشتر طول بکشد و یا تب، درد کمر یا پهلو، استفراغ، احساس تشنگی شدید یا ترشح به همراه داشته باشد با پزشک تماس بگیرید.

پزشک می تواند ادرار شما را برای بررسی مشکل آزمایش کند.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

برای اطلاع ازآدرس و اطلاعات تماس کلینیک اورولوژی الهام کلیک کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "ادرار: حقایقی که باید درباره ادرار بدانید" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍