معرفی داروهای دفع سنگ کلیه

داروهای مناسب برای دفع سنگ کلیه

برای درمان علائم و دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید داروهای مختلفی تجویز می شود. این داروها در درمان علائم حاد مانند درد و همچنین جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ ها نقش دارند.

تشکیل سنگ کلیه و دیگر سنگ های مجاری ادراری مشکل رایجی است که افراد در تمام گروه های سنی با آن مواجه هستند.

وجود سنگ های مجاری ادراری و دفع آن ها از حالب دردناک بوده و تلاش دستگاه ادراری برای دفع سنگ ها منجر به بروز درد شدید اسپاسمودیک می شود.

سنگ کلیه همچنین باعث بروز علائمی همچون تهوع، استفراغ و خون در ادرار خواهد شد.

این سنگ ها جریان ادرار در دستگاه ادراری را مسدود کرده و در نتیجه تورم کلیه (وضعیتی به نام هیدرونفروز)، عفونت کلیه و بیماری مزمن کلیه را به همراه خواهند داشت.

برای تسکین علائم و جلوگیری از آسیب طولانی مدت لازم است تحت درمان قرار بگیرید. سنگ های کلیه با توجه به ترکیب شیمیایی تشکیل دهنده آن ها متفاوت هستند.

سنگ های اگزالات کلسیمی رایج ترین نوع سنگ کلیه بوده و پس از آن سنگ های فسفات کلسیم، اسید اوریک، استروویت یا سنگ های فسفات تریپل و سیستین قرار دارد. گاهی نیز برخی از این سنگ ها با یکدیگر مخلوط می شوند.

سنگ های کوچکتر گاهی خود به خود توسط مجاری ادراری دفع می شوند و برای کمک به تسکین علائم، حل شدن و دفع سنگ کلیه می توان از داروهای مختلف استفاده کرد.

سنگ های بزرگتر نیاز به درمان جراحی دارند. امروزه با وجود جراحی های کم تهاجمی تقریبا نیاز به جراحی های باز از بین رفته است.

انواع دارو برای دفع سنگ کلیه

داروهای مورد استفاده برای درمان و دفع سنگ کلیه را می توان بر اساس نقشی که در درمان سنگ کلیه دارند طبقه بندی کرد.

داروهایی که علائمی مانند درد و استفراغ یا حالت تهوع ناشی از سنگ کلیه را تسکین می دهند عبارتند از:

• مسکن ها
  • ضد استفراغ ها
داروهای مناسب برای دفع انواع سنگ کلیه

داروهای مسکن

از این داروها برای تسکین درد مرتبط با سنگ کلیه استفاده می شود. برخی از این داروها شامل موارد زیر هستند:

1. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهایی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایندومتاسین و کتورولاک آنزیمی به نام سسیکلواکسیژنا که واسطه تولید مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن است را مسدود می کنند.

این داروها با جلوگیری از تولید پروستاگلاندین ها در بیماران مبتلا به سنگ کلیه، اثرات زیر را به همراه خواهند داشت:

• کاهش تورم و التهاب ناشی از وجود سنگ در حالب
  • کاهش تشکیل ادرار و در نتیجه کاهش فشار بر سنگ از بالا
  • شل شدن سریع عضلات حالب

بیشتر بخوانید : تشکیل سنگ کلیه چگونه اتفاق می افتد؟

می توان از استامینوفن نیز برای کولیک کلیوی خفیف تا متوسط ​​(درد شکمی ناشی از سنگ کلیه) استفاده کرد. این دارو اثر ضد التهابی ندارد، اما برای مصرف در دوران بارداری مناسب است.

داروهای خوراکی مدتی طول می کشد تا عمل کنند و افراد مبتلا به کولیک کلیوی گاهی دارو را استفراغ می کنند. این داروها در برخی موارد به صورت تزریقی یا از طریق رکتوم به بیمار داده می شوند.

عوارض جانبی این داروها شامل تحریک معده و خونریزی دستگاه گوارش است.

از آنجایی که داروهای خوراکی فیلتراسیون ادرار را کاهش می دهند، به ویژه در مبتلایان به بیماری کلیوی، افراد دارای کم آبی، سیروز یا کسانی که از سایر داروهای آسیب رسان کلیه استفاده می کنند خطر نارسایی حاد کلیه وجود دارد.

2. مواد افیونی

مواد افیونی یا مسکن های مخدر مانند مرفین و ترامادول نیز درد را به سرعت تسکین می دهند.

اما این داروها به دلیل اثرات نامطلوب مانند آرام بخشی، استفراغ، افسردگی تنفسی و احتمال سوء مصرف، باید تحت نظر پزشکان متخصص با احتیاط استفاده شوند.

داروهای ضد استفراغ

داروهایی مانند متوکلوپرامید برای درمان تهوع و استفراغ، در صورت لزوم با مواد افیونی ترکیب می شوند. با این حال در اکثر بیماران پس از تسکین درد، استفراغ نیز کاهش می یابد.

دارو دفع سنگ کلیه

سایر داروهای دفع سنگ کلیه

سنگ‌ های کوچک ‌تر، به ‌ویژه آن ‌هایی که قطرشان کمتر از 10 میلی ‌متر است و در قسمت پایینی دستگاه ادراری قرار دارند، اغلب خود به خود دفع می ‌شوند.

در درمان دارویی اکس پالسیو مصرف گروه خاصی از داروها که به دفع سنگ کمک می کنند توصیه می شود.

این داروها شامل یک مسدودکننده آلفا مانند ترازوسین یا مسدود کننده کانال کلسیم مانند نیفدیپین، یک کورتیکواستروئید مانند پردنیزون، یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی، ضد استفراغ و یا یک مسکن مخدر است که در صورت نیاز برای مدت کوتاه 5 تا 10 روزه مصرف می شوند.

مسدود کننده های گیرنده آلفا آدرنرژیک

این نوع داروها از جمله ترازوسین یا تامسولوسین باعث شل شدن و رفع اسپاسم عضلات دستگاه ادراری تحتانی می شوند و با کاهش درد، به دفع سنگ نیز کمک می کنند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

نیفدیپین یک مسدود کننده کانال کلسیم است که برای بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و آنژین صدری تجویز می شود.

این داروها ماهیچه های نرم مجاری ادراری را شل کرده و دفع سنگ را راحت می کنند. می توان از مسدود کننده های کانال کلسیم به عنوان جایگزینی برای ترازوسین و تامسولوسین استفاده کرد و یا هر دو دارو را با یکدیگر ترکیب نمود.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون داروهای ضد التهابی قوی هستند که التهاب مرتبط با سنگ های ادراری را کاهش می دهند.

با این حال، این داروها به خصوص زمانی که برای مدت طولانی استفاده شوند عوارض جانبی به همراه دارند و باید در مصرف آن ها احتیاط کرد.

انواع دارو برای دفع و حل شدن سنگ کلیه

داروهای مورد استفاده برای حل کردن سنگ کلیه و درمان کمولیز

در درمان کمولیز برای حل کردن سنگ های دستگاه ادراری از محلول هایی خاص استفاده می شود. محلول یا به صورت موضعی از راه پوست (از طریق لوله نفروستومی) یا به صورت خوراکی مصرف می شود.

در صورت تزریق موضعی، برای اطمینان از عدم وارد شدن فشار اضافی به کلیه ها، بیمار باید حداقل دو لوله نفروستومی یا یک لوله نفروستومی و استنت حالب داشته باشد.

امروزه تزریق موضعی به ندرت انجام می شود. مصرف پتاسیم سیترات خوراکی پس از لیتوتریپسی با امواج کوتاه یا نفرولیتوتومی از راه پوست به حل شدن ذرات کوچک سنگ و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کمک می کند.

داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

پس از تشکیل سنگ، 50 درصد احتمال تشکیل سنگ های دیگر در کلیه وجود دارد.

بیماری های زمینه ‌ای از جمله هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه و اسیدوز توبولار کلیوی باعث تشکیل سنگ می شوند، بنابراین لازم است این مشکلات با مصرف داروهای مناسب درمان شوند.

داروهایی که برای پیشگیری از انواع خاصی از سنگ های کلیه استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

دارو برای سنگ های کلسیمی

دیورتیک های تیازیدی

دیورتیک های تیازیدی مانند هیدروکلروتیازید قرص های آبی هستند که باعث دفع آب فراوان از طریق ادرار می شوند.

برخلاف سایر داروها، دیورتیک های تیازیدی دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش داده و در نتیجه احتمال تشکیل سنگ کلسیمی نیز کاهش می یابد.

مطالعات نشان داده است که این داروها عود سنگ های اگزالات کلسیمی را تا 50 درصد کاهش می دهند.

دیورتیک های تیازیدی را می توان در شرایطی به نام هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک که مشخصه آن سطوح بالای کلسیم در ادرار است مصرف کرد.

پتاسیم سیترات

پتاسیم سیترات باعث قلیایی شدن ادرار و افزایش دفع سیترات می شود.

سیترات با کلسیم ترکیب شده و آن را به شکل محلول نگه می دارد و در نتیجه از تشکیل کریستال های فسفات کلسیم و اگزالات کلسیم که به سنگ تبدیل می شوند جلوگیری می کند.

پتاسیم موجود در پتاسیم سیترات نیز جایگزین پتاسیم از دست رفته ناشی از مصرف تیازیدها می شود. از آنجایی که پتاسیم سیترات PH ادرار را افزایش می ‌دهد، باعث تشکیل سنگ‌ های فسفات کلسیم می شود.

بیشتر بخوانید : دفع سنگ کلیه چه مدت طول می کشد؟

ویتامین ب 6 یا پیریدوکسین

اگزالات موجود در ادرار در تشکیل سنگ های اگزالات کلسیمی نقش دارد.

مقدار مصرف توصیه شده ویتامین ب 6، روزانه 2 میلی گرم است، با این حال در بسیاری از مطالعات دیده شده است که مصرف دوزهای بیشتر از 40 میلی گرم در روز، خطر تشکیل سنگ ها را کاهش می دهد.

منیزیم

منیزیم میزان عود سنگ کلیه اگزالات کلسیمی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

این ماده به اگزالات موجود در دستگاه گوارش متصل شده و در نتیجه از تشکیل کریستال های اگزالات کلسیم در ادرار جلوگیری می کند.

اکثر مطالعات نشان داده اند که غلظت بالای منیزیم به طور قابل توجهی با اگزالات پایین ادرار مرتبط است.

چه زمانی باید قرص یا محلول سیترات پتاسیم، منیزیم و ویتامین ب 6 را مصرف کرد؟

بهتر است سیترات پتاسیم، ویتامین ب 6 و منیزیم زمانی که غذای حاوی اگزالات در دستگاه گوارش وجود دارد مصرف شود.

بنابراین برای دریافت نتایج بهتر و بلند مدت توصیه می شود که این مواد را زمان صرف وعده های غذایی دریافت کنید.

مصرف داروهایی مانند ارتوفسفات و سدیم سلولز فسفات برای جلوگیری از سنگ های کلسیمی توصیه می شود. با این حال، تیازیدها به دلیل اثربخشی و ایمنی بیشتر ترجیح داده می شوند.

دارو برای پیشگیری از سنگ کلیه

دارو برای دفع سنگ های اسید اوریک

نمک های سیترات پتاسیم یا بی کربنات

این نمک ها به قلیایی شدن ادرار و بهبود حلالیت اسید اوریک در ادرار و در نتیجه جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می کنند.

آلوپورینول یا فبوکسوستات

آلوپورینول و فبوکسوستات داروهایی هستند که با مسدود کردن آنزیم گزانتین اکسیداز، تشکیل اسید اوریک را کاهش می دهند.

این داروها سطح اسید اوریک خون و ادرار را کاهش داده و در پیشگیری از تشکیل سنگ های اسید اوریک نقش دارند.

آلوپورینول همچنین تشکیل سنگ های اگزالات کلسیمی در بیمارانی که مقدار اسید اوریک در ادرار آن ها بالاست را کاهش می دهد.

دارو برای دفع سنگ های سیستین

پتاسیم سیترات

پتاسیم سیترات باعث افزایش دفع سیترات، قلیایی شدن ادرار و افزایش حلالیت سیستین در ادرار می شود.

پنی سیلامین یا تیوپرونین

پنی سیلامین در ادرار به سیستین متصل شده و در نتیجه ترکیبات محلول تشکیل می دهند.

این اتفاق عوارض جانبی متعدد مربوط به دستگاه گوارش را به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به اسهال و از دست دادن چشایی، واکنش های پوستی، مشکلات عصبی و کاهش شمارش خون اشاره کرد.

تیوپرونین یک گزینه جدیدتر با عوارض جانبی کمتر است، اما نسبت به پنی سیلامین اثربخشی کمتری دارد.

بیشتر بخوانید : نارسایی کلیه و آنچه باید بدانید به همراه توضیحات کامل علائم، تشخیص و روش های درمان نارسایی کلیه

دارو برای دفع سنگ های استروویت

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت دستگاه ادراری مرتبط با سنگ استروویت استفاده می شوند. انتخاب آنتی بیوتیک به نتایج کشت ادرار و تست حساسیت بستگی دارد.

استوهیدروکسامیک اسید

سنگ های استروویت زمانی تشکیل می شوند که باکتری هایی که اوره آز را در مجاری ادراری تولید می کنند، اوره را برای تولید آمونیاک تجزیه می کنند و باعث افزایش pH ادرار می شوند.

استوهیدروکسامیک اسید آنزیم اوره آز را مهار کرده و از تشکیل سنگ استروویت جلوگیری می کند. از این دارو در برخی موارد عفونت مکرر دستگاه ادراری مانند بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی استفاده می شود.

در غیر این صورت استفاده از استوهیدروکسامیک اسید به دلیل اثرات نامطلوب مانند اختلالات دستگاه گوارش و عوارض جانبی روانی، پوستی و خونی محدود شده است.

همچنین این دارو را در دوران بارداری و یا همراه با الکل نباید مصرف کرد.

شما می توانید جهت دریافت نوبت ملاقات با پزشک اورولوژیست، برای مشاوره و درمان سنگ کلیه با کلینیک الهام تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "معرفی داروهای دفع سنگ کلیه" ثبت شده