زیگیل تناسلی

موارد زیر نکات کوتاهی در مورد علائم زیگیل تناسلی و درمان آن هستند:

• زیگیل های تناسلی معمولاً در اطراف آلت تناسلی، واژن، مقعد یا بالای ران ها دیده می شوند.
  • این زیگیل ها ناشی از ویروس مقاربتی جنسی هستند که می توانند از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا با اشتراک وسایل جنسی منتقل شوند.
  • با استفاده از کاندوم، محافظ های دهانی و دستکش لاتکس می توان از ابتلا به زیگیل های تناسلی جلوگیری کرد.
  • پزشکان متخصص با یک معاینه جسمی ساده وجود زگیل تناسلی را به شما اطلاع خواهند داد.
  • هیچ درمانی برای ویروس عامل زگیل های تناسلی وجود ندارد اما خود زگیل را می توان درمان کرد و از بین برد.

اگر بدون کاندوم رابطه جنسی داشته اید و یا نگران زیگیل های تناسلی یا سایر عفونت های مقاربتی جنسی هستید در اسرع وقت آزمایش انجام دهید.

زیگیل های تناسلی چه هستند؟

زیگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) ایجاد می شوند. بیش از 100 سویه مختلف اچ پی وی وجود دارد.

برخی از سویه ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان مقعد یا گردن رحم مرتبط هستند اما انواع اچ پی وی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند متفاوت هستند.

هیچ ارتباطی بین زگیل های تناسلی و سرطان وجود ندارد.

زگیل های تناسلی کوچک، برجسته و معمولاً بدون درد هستند (و گاهی اندکی شبیه گل کلم می شوند).

این زائده ها بر خلاف زخم ها دردناک نیستند و از آن ها خون یا چرک خارج نمی شود. این زگیل ها می توانند تکی یا به صورت چند زگیل در یک خوشه ظاهر شوند.

زیگیل های تناسلی چقدر جدی هستند؟

خود زیگیل ها قابل درمان و از بین بردن هستند اما ویروسی که باعث ایجاد این زگیل ها شده است باقی مانده و نمی توان آن را درمان کرد.

این بدان معناست که زگیل تناسلی در بسیاری از افرادی که قبلاً زگیل داشته اند دوباره ظاهر می شود. با این حال زگیل ها معمولاً دردناک نبوده و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند.

چگونه به زیگیل های تناسلی مبتلا می شویم؟

زیگیل های تناسلی از شخص دارای ویروس به دیگران منتقل می شوند. این افراد حتی اگر علائمی نداشته باشند می توانند ویروس را منتقل کنند.

احتمال دارد زگیل ها را بصورت های زیر دریافت کنید:

• رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدون کاندوم یا محافظ دهانی
  • رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم یا محافظ دهانی در افرادی که در دهان یا گلو زگیل دارند (اگرچه این مورد بسیار نادر است).
  • به اشتراک گذاری وسایل جنسی که شسته نشده و یا با استفاده از کاندوم جدید پوشانده نشده اند.
  • تماس نزدیک دستگاه تناسلی، این بدان معناست که حتی بدون دخول، ارگاسم یا انزال و تنها با تماس دستگاه تناسلی می توانید زگیل تناسلی را از کسی دریافت کنید.

احتمال دارد زگیل های روی دست ها به دستگاه تناسلی منتقل شوند اما این مورد بسیار نادر است.

زگیل های تناسلی همچنین می توانند هنگام تولد از مادر به نوزاد منتقل شوند اما این مورد نیز بسیار غیر معمول است.

زگیل های تناسلی از طریق بوسه، بغل کردن، در استخرهای شنا، به اشتراک گذاشتن حوله ها یا قاشق و چنگال منتقل نمی شوند.

زگیل تناسلی و سلامت جنسی

زیگیل های تناسلی، اچ پی وی و سلامت جنسی

• ابتلا به عفونت های مقاربتی جنسی از جمله زگیل های تناسلی خطر ابتلا به اچ پی وی را افزایش می دهد.
  • اگر علاوه بر اچ پی وی زگیل تناسلی نیز دارید احتمالاً بار ویروسی شما بدلیل ضعیف تر بودن سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد. در این صورت احتمال ابتلا به اچ پی وی در صورت داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم بیشتر خواهد بود.
  • اگر فرد مبتلا به HIV زگیل تناسلی نیز داشته باشد بار ویروسی آن ها افزایش یافته و احتمال انتقال HIV در طول رابطه جنسی حتی اگر تحت درمان ضد ویروسی قرار داشته باشند نیز افزایش می یابد.
  • با این حال هیچ مدرکی مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به ایدز از طریق زگیل تناسلی حتی اگر شخصی بار ویروسی قابل ردیابی نداشته باشد وجود ندارد.
  • اگر تحت درمان ضد ویروسی قرار دارید لازم است با پزشک متخصص درباره احتمال تداخل درمان زگیل های تناسلی با داروهای HIV صحبت كنید.

چگونه از خود و دیگران در برابر زیگیل تناسلی محافظت کنیم؟

• هر بار برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی از کاندوم مردانه یا زنانه نو یا محافظ دهانی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید این محافظ ها باید زگیل ها را کامل بپوشانند در غیر این صورت از شما محافظت نخواهند کرد.
  • برای استفاده از زبان و انگشتان (لمس مقعد با انگشتان، دهان و زبان) از محافظ دهانی و دستکش لاتکس استفاده کنید.
  • وسایل جنسی را با کاندوم نو پوشانده و بعد از استفاده آن ها را بشویید.
  • در صورت گسترش عفونت به نواحی اطراف از مالش یا لمس زگیل خودداری کنید.
  • همچنین داشتن چندین شریک جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را افزایش دهد. استفاده از کاندوم و انجام منظم آزمایشات عفونت های مقاربتی در صورت داشتن رابطه با چندین شریک جنسی بسیار مهم است.

صحبت کردن درباره سلامت جنسی و اطلاع دادن این وضعیت به شرکای خود می تواند به شما در داشتن رابطه جنسی ایمن کمک کند.

محافظت در برابر زگیل تناسلی
  • واکسینه شوید
  • در برخی مناطق واکسن هایی برای محافظت از دختران در برابر انواع خاص اچ پی وی که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود وجود دارد. بهتر است قبل از شروع رابطه جنسی این واکسن ها را دریافت کنید.
  • واکسن ها تضمینی برای عدم ابتلا به زگیل های تناسلی در آینده نخواهند بود.

توجه داشته باشید که کاندوم بهترین محافظ در برابر عفونت های مقاربتی و جلوگیری از بارداری بوده و درمان پیشگیری قبل از مواجهه مانع از ابتلا به زگیل تناسلی یا بارداری نمی شود.

برای مشاوره بیشتر با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : واکسن گارداسیل چیست؟

علائم زیگیل تناسلی چیست؟

اکثر مبتلایان به ویروس عامل زیگیل تناسلی (اچ پی وی) هیچ زگیل قابل مشاهده ای ندارند. در صورت عدم بروز علائم احتمالاً تا چند هفته یا چند سال از وجود ویروس مطلع نخواهید شد.

علائم شامل موارد زیر است:

• وجود یک یا چند زائده یا توده های کوچک یا بدون درد گوشتی یا خاکستری رنگ در اطراف واژن، آلت تناسلی، مقعد یا بالای ران ها
  • خارش یا خونریزی از دستگاه تناسلی یا مقعد
  • تغییر در جریان طبیعی ادرار (بعنوان مثال کجی ادرار) که به حالت عادی باز نمی گردد.

آیا آزمایشی برای زیگیل تناسلی وجود دارد؟

بله، یک پزشک متخصص می تواند شما را به سرعت برای بررسی وجود زیگیل تناسلی معاینه کند.

پزشک برای بررسی زگیل های پنهان داخل واژن، دهانه رحم و یا مقعد را معاینه می کند و این عمل دردی نخواهد داشت.

اگر در ادرار کردن مشکل دارید متخصص احتمالاً مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند) را نیز بررسی خواهد کرد.

در صورت داشتن زگیل تناسلی باید برای بررسی سایر عفونت های مقاربتی جنسی نیز آزمایش انجام دهید.

ایده خوبی است که به شریک جنسی خود درباره این موضوع اطلاع دهید. تا بتواند از نظر وجود هر نوع زگیل که شاید متوجه آن نشده است معاینه شود.

با اطلاع دادن می توانید به جلوگیری از انتقال ویروس و همچنین ابتلای مجدد خودتان کمک کنید.

درمان زگیل تناسلی

زیگیل های تناسلی چگونه درمان می شوند؟

هیچ درمانی برای ویروس عامل زیگیل تناسلی وجود ندارد. اما بدن احتمالاً با گذشت زمان می تواند ویروس را از بین ببرد.

درمان هایی برای برداشتن زگیل تناسلی وجود دارد. درمانی که دریافت می کنید به نوع زگیل و محل آن بستگی خواهد داشت.

دو نوع درمان اصلی وجود دارد:

• استفاده از کرم، لوسیون یا مواد شیمیایی و اعمال آن بر روی زگیل
  • از بین بردن زگیل ها از طریق انجماد، سوزاندن و یا برداشتن آن ها

قبل از هرگونه درمان با یک پزشک متخصص مشورت کنید. بسیاری از روش های درمانی زگیل برای استفاده بر روی دست و پا طراحی شده و نباید بر روی دستگاه تناسلی اعمال شوند.

نتیجه گیری از درمان احتمالاً هفته ها یا ماه ها طول کشیده و ممکن است زگیل مجدداً بازگردد. درمان در برخی از افراد نیز هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

همچنین احتمال دارد توصیه شود در طول درمان از استفاده از صابون، کرم و لوسیون خودداری کنید. چراکه این موارد باعث تحریک پوست می شوند.

خود شما یا شریکتان تا زمانی که درمان را تمام نکرده و زگیل ها از بین نرفته اند از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

در صورت امکان ایده خوبی است که قبل از برقراری مجدد رابطه جنسی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر قبلاً یکبار زگیل تناسلی داشته اید به این معنا نیست که دوباره به این مشکل دچار نخواهید شد.

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی

عوارض زیگیل تناسلی

زگیل های تناسلی معمولاً عوارض زیادی ندارند و شیوع آن ها به راحتی قابل کنترل است.

با این حال زگیل های تناسلی نیز مانند اکثر عفونت های مقاربتی جنسی شما را در معرض ابتلا به سایر عفونت ها از جمله HIV قرار می دهند.

همچنین احتمال دارد زنان باردار مبتلا به زگیل تناسلی هنگام زایمان این زگیل ها را به کودک خود منتقل کنند.

زگیل ها در دوران بارداری ادرار کردن  و زایمان را مشکل خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان زگیل تناسلی

ما در کلینیک اورولوژی الهام با بهره گیری از بهترین متخصصین مانند دکتر علی حاجب متخصص اورولوژی و با عقد قرار داد با تمام موسسات بیمه بهترین خدمات را به بیماران ارائه میدهیم.

در کلینیک الهام برای درمان زگیل تناسلی از راه های موثری چون کرایوتراپی زگیل تناسلی (انجماد) استفاده میشود.

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "زیگیل تناسلی" ثبت شده