علت های روانشناسی اختلال نعوظ: آیا مشکل ذهنی است؟

علت های روانشناسی اختلال نعوظ

با این که عده ای تصور می ‌کنند اختلال نعوظ فقط برای افراد مسن است، آمارها نشان می ‌دهند این مشکل مردان را در هر سنی درگیر می کند. در واقع ۲۶ درصد از موارد جدید اختلال نعوظ در مردان زیر ۴۰ سال رخ می دهد. اختلال نعوظ علت ‌های مختلفی دارد که برخی از موارد مربوط به علت های روانشناسی اختلال نعوظ هستند.

اختلال نعوظ یک مشکل عملکردی جنسی است که در مردان در تمامی سنین و با هر پیشینه ای رخ می‌ دهد. اگر مستعد اختلال نعوظ هستید، احتمالاً نعوظ و حفظ آن برای انجام رابطه جنسی با دشواری همراه خواهد بود.

در مردان مسن تر، علت، بیماری هایی همچون مشکلات قلبی، گرفتگی عروق قلب، دیابت، ام.اس یا فشار خون بالا است.

اما جوانان چه؟ در جوان ترها، بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات جدی پزشکی علت بروز این اختلال نیست.

پس چه عاملی باعث بروز این مشکل می شود؟ وقتی بیماری خاصی وجود نداشته باشد، فاکتورهای روانی نقش مهمی در اختلال نعوظ خواهند داشت.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ یک بیماری رایج جنسی است که در این صورت فرد نمی ‌تواند نعوظ محکمی برای رابطه جنسی داشته و آن را حفظ کند.

شدت اختلال نعوظ متفاوت است و در برخی مردان گاه و بیگاه رخ می دهد. در برخی دیگر این مشکل شدید است به گونه ای که روی توانایی فرد برای رابطه جنسی و لذت از رابطه تاثیر می گذارد.

حدود ۳۰ میلیون مرد در آمریکا به اختلال نعوظ مبتلا هستند. عوامل خاصی باعث افزایش احتمال بروز اختلال نعوظ می شوند.

با افزایش سن و تشخیص برخی بیماری ها و همچنین مصرف سیگار و الکل، مردان بیشتر در معرض اختلال نعوظ قرار می ‌گیرند.

علت های روانشناسی اختلال نعوظ

شایع ترین علت های روانشناسی اختلال نعوظ

با اینکه اکثر علل اختلال نعوظ فیزیکی هستند، اما دلایل احساسی، عاطفی و روانی هم باعث بروز این مشکل می ‌شوند. وقتی اختلال نعوظ به دلیل مشکلات روانی ایجاد می شود به آن اختلال نعوظ روانی (Psychological erectile dysfunction) می گویند.

درست مثل اختلال نعوظ فیزیکی، هیچ تک عامل روانی خاصی که باعث اختلال نعوظ شود وجود ندارد و در عوض مسائل مختلفی سبب بروز این مشکل می شوند از جمله:

  • اضطراب عمومی یا خاص مرتبط با رابطه جنسی
  • ترس یا شکست جنسی یا عملکرد ضعیف جنسی
  • احساس گناه درباره انجام رابطه جنسی
  • استرس درباره سکس یا استرس مزمن مرتبط با سایر مشکلات
  • افسردگی و سایر اختلالات خلقی
  • مشکلات رابطه
  • استفاده زیاد از محتوای پورنوگرافیک
  • مشکلات در رابطه
  • حرمت نفس پایین

برخی داروهای مخصوص مشکلات روانی مثل ضد افسردگی ها هم می توانند نقش مهمی در ایجاد اختلال نعوظ داشته باشند.

بسیاری از این محرک ها به هم مرتبط هستند. در ادامه به تک تک آن ها می پردازیم:

استرس و اضطراب

با اینکه اضطراب و استرس دو مشکل مجزا هستند، وقتی نوبت به اختلال نعوظ می رسد این دو به شدت به یکدیگر مرتبط می شوند. استرس اغلب فاکتوری زمینه ای در اختلال نعوظ است اما به مرور سبب بروز اضطراب می ‌شود.

همین امر، استرس را تشدید می ‌کند و این چرخه معیوب هم برای سلامت روان و هم زندگی جنسی دردسرساز می ‌شود.

اگر به جنبه فیزیکی مسائل دقت کنید به راحتی می بینید که استرس و اضطراب بیش از آنچه تصور کنید به هم مرتبط هستند.

بسیاری از مردان نمی دانند انواع مختلفی از نعوظ وجود دارد. نعوظ رفلکسی که به وسیله تحریک جنسی ایجاد می شود و نعوظ روانزاد (سایکوژنیک) که در پاسخ به تصویر خاص ذهنی و روانی به وجود می آید.

نعوظ صبحگاهی (Nocturnal) هم که از نامش مشخص است در طول خواب تجربه می شود.

همه این سه شکل از نعوظ علت فیزیکی دارند مثل هورمون ها، عضلات، رگ های خونی، سیستم عصبی و احساسات. اگر هر یک از این سیستم ها مشکل دار شوند اختلال نعوظ به وجود می آید.

در تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۵، ۶۴ مرد با اختلال نعوظ یا زود انزالی بررسی شدند. ارتباط چشمگیری بین اختلال نعوظ و اضطراب و افسردگی پیدا شد.

از این ۶۴ شرکت کننده، ۸ مورد اختلالات افسردگی داشتند و ۱۵ مورد هم دچار اختلالات اضطرابی بودند. در اکثر شرکت کنندگان، این اختلالات پیش آمده به علت اختلالات جنسی بودند.

اختلال نعوظ و رابطه

مشکلات مربوط به رابطه

حفظ و تقویت رابطه کار ساده ای نیست. شناخت و اطمینان به فردی که با او رابطه دارید هم مشکل است. اگر با شریک جنسی خود مشکل دارید تاثیر مستقیم روی زندگی جنسی تان می گذارد. یکی از علل اختلال نعوظ، عدم رابطه مناسب بین زوجین است.

ارتباط برقرار کردن اولین قدم در حل این علت خاص برای اختلال نعوظ بوده اما یکی از سخت ترین اقدامات هم به شمار می آید.

در صورت عدم موفقیت به مشاور و زوج تراپیست مراجعه کنید تا نیازهای یکدیگر را بهتر بشناسید.

بیشتر بخوانید : علائمی که نشان می دهد مرد شما مشکلات سلامت جنسی دارد

افسردگی

تا زمانی که خودتان افسردگی را تجربه نکرده باشید آن را چیزی مثل ناراحتی و غم می دانید اما موضوع فرای این ها است.

افسردگی بیشتر مثل لنگری عمل می ‌کند که در ذهن و بدن فرد جا خوش می کند. در این صورت تمامی جنبه‌ های زندگی (ذهنی و فیزیکی) تحت تاثیر قرار می ‌گیرند.

برخی از شایع ترین علائم افسردگی عبارتند از:

  • حس پوچی و غم دائمی
  • احساس اضطراب، بدبینی یا نا امیدی از موقعیت خود در زندگی
  • احساس گناه و بی ارزشی
  • کندی تکلم و حرکات
  • تغییر در اشتها و/ یا وزن
  • بی خوابی یا پرخوابی
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن و تصمیم‌ گیری
  • درد و مشکلات هضم بدون علت خاص
  • افکار و رفتار متمایل به خودکشی

این علائم احساس لذت های عادی را هم از زندگی را کم رنگ می کنند چه برسد به رابطه جنسی! طبق تحقیق سال ۱۹۹۸، ارتباط مستقیمی بین افسردگی و اختلال نعوظ در مردان میانسال وجود دارد.

رابطه ای بین علائم افسردگی و اختلال نعوظ وجود دارد و این داده صرف نظر از سن و سال و جمعیت شناسی است. در بعضی موارد استفاده بیش از حد از محتوای پورنوگرافی ممکن است منجر به افسردگی و اختلال نعوظ شود.

اضطراب عملکرد جنسی

اضطراب عملکرد جنسی

از بسیاری جهات، اضطراب عملکرد جنسی نوعی پیشگیری خود راضی کننده است که در آن از احتمال عدم ارضاء شریک زندگی تان نگران می شوید.

این اضطراب در رختخواب هم به دنبال فرد آمده و باعث اختلال نعوظ می شود. در بعضی موارد، اصطراب عملکرد با مکالمه های پر از نگرانیِ فرد با خود درباره موفقیت یا عدم موفقیت در نعوظ، انزال یا ارضاء شریک جنسی ایجاد می ‌شود.

اگر در گذشته نعوظ برای فرد مشکل بود، این تجربیات بد در ذهن او باقی می‌ مانند و توانایی او را برای آرامش در بستر می گیرند.

احساس گناه و حرمت نفس کم

بسیاری از مردان با مشکل اختلال نعوظ درباره عدم توانایی در ارضای شریک جنسی احساس گناه می کنند.

اگر این مشکل ادامه دار بود، حس گناه منجر به بروز چرخه گناه و اختلال نعوظ می شود. گناه و شرم احساساتی رایج هستند که اغلب با مشکلات روانی همچون افسردگی ارتباط دارند.

در واقع احساس گناه از علائم رایج افسردگی است. کمبود حرمت نفس ممکن است منجر به اختلال نعوظ روانی شود.

اگر درباره عملکرد جنسی خود مطمئن نیستید یا از جذابیت خود اطمینان ندارید، خطر تجربه مشکلات مربوط به عملکرد جنسی افزایش می‌ یابد.

حرمت نفس پایین و مشکلات مربوط به عملکرد جنسی اغلب یکدیگر را بدتر می ‌کنند. در واقع رابطه بین عملکرد نعوظ، افسردگی، اضطراب و حرمت نفس بسیار پیچیده است.

استفاده از محتوای پورنوگرافی

در حالی که تماشای پورنوگرافی بد یا مضر نیست، استفاده افراطی از آن تاثیر منفی روی نعوظ و سلامت جنسی می گذارد. اگر ساعت ‌های متمادی را صرف تماشای این محتوا و خود ارضایی می کنید باعث بروز انتظارات غیرواقع گرایانه درباره رابطه جنسی و شریک جنسی خود می شوید.

 وقتی به این ترتیب مشکل نعوظ رخ می دهد که به آن اختلال نعوظ حاصل از پورن می گویند. تماشای پورن و خودارضایی سطح رضایت جنسی را به علت سندرم Death Grip کاهش می دهد.

در واقع Death Grip فقدان حساسیتی بوده که علت آن خود ارضایی به علت محکم و مداوم در دست گرفتن آلت تناسلی است. این ترکیب اختلال نعوظ به دلیل تماشای پورن و سندرم Death Grip روی سطح عملکرد و لذت از رابطه جنسی واقعی تاثیر می گذارد.

اختلال نعوظ

علت های روانشناسی اختلال نعوظ چگونه مشخص می شود؟

برای سالیان متمادی مردان معتقد بودند که مشکلات جنسی مثل اختلال نعوظ بخش نرمالی از روند پیری است. خوشبختانه علم نوین پزشکی و تغییر رفتارها این ادعا را رد می ‌کنند. این روزها مشکلاتی همچون اختلال نعوظ و لذت از رضایت جنسی در هر سنی امکان پذیر است.

اگر از نظر فیزیکی سالم هستید و نگران علت های روانشناسی اختلال نعوظ شده اید، اولین قدم در پیشرفت صحبت با پزشک است. بعد از اتمام معاینه بالینی و بررسی سابقه پزشکی توسط دکتر، سوال هایی می پرسد تا علت اختلال نعوظ مشخص شود روانی است یا فیزیکی.

از علل فیزیکی رایج اختلال نعوظ می توان به بیماری های قلبی و عروقی، سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی، ام.اس و آسیب فیزیکی به آلت تناسلی اشاره کرد.

در برخی موارد، مشکلات هورمونی همچون سطح پایین تستسترون روی میزان رغبت جنسی یا عملکرد جنسی تاثیر می گذارد.

به منظور تشخیص این بیماری ها، پزشک آزمایش های زیر را انجام می ‌دهد:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  • قند ناشتا و یا A1C
  • پنل جامع متابولیک
  • هورمون های تیروئید
  • چربی خون
  • سروم جامع تستسترون

علاوه بر این تست های آزمایشگاهی، پزشک گزارش کامل خود اظهاری بیمار را بررسی می‌ کند. همچنین سوال هایی درباره میل جنسی (لیبیدو)، توانایی ایجاد و حفظ نعوظ، توانایی ارگاسم، سطح رضایت از مقاربت جنسی و رضایت کلی جنسی می پرسد.

بر پایه جواب ها و نتایج تست ‌های آزمایشگاهی، پزشک توصیه به ارزیابی روانی جهت تشخیص علت احتمالی اختلال نعوظ روانی خواهد کرد.

چند علامت نشان دهنده اختلال نعوظ با علت روانی با پاسخ به این پرسش ها مشخص می شود:

  • آیا مشتاق رابطه جنسی با شریک جنسی خود هستید اما در عملکرد مشکل دارید؟
  • آیا حین استمنا نعوظ ایجاد می شود؟
  • آیا نعوظ صبحگاهی دارید؟
  • آیا استرس زیادی دارید یا اضطراب بیش از حد طبیعی را تجربه می‌ کنید؟
  • آیا درباره راضی ساختن شریک جنسی تان مضطرب هستید؟

پاسخ بله به هر یک از این سوال ها همیشه به معنای اختلال نعوظ روانی نیست اما نشانه این است که یک یا چند فاکتور روانی، نقش مهمی در بروز علائم دارند. اگر حس می کنید علائم اختلال نعوظ در شما ربطی به اضطراب یا افسردگی دارد با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : دستگاه وکیوم آلت تناسلی و اختلال نعوظ

گزینه های درمانی اختلال نعوظ روانی

اختلال نعوظ روانی هم درست مثل نوع فیزیکی آن قابل درمان است. باید بدانید درمان اختلال نعوظ روانی همیشه به آسانیِ مصرف قرص سیلدنافیل نیست.

اکثر داروهای اختلال نعوظ، بازدارندگان PDE5 هستند که با افزایش جریان خون به بافت نرم آلت تناسلی کار می کنند. این داروها به گونه ای طراحی شده اند که علل فیزیولوژیکی اختلال نعوظ را همچون جریان ضعیف خون یا آسیب عصب ها را برطرف کنند.

علاوه بر سیلدنافیل، سایر داروهای خوراکی که به این صورت کار می کنند عبارتند از تادالافیل، واردنافیل و آوانافیل. با اینکه این داروها در درمان اختلال نعوظ موثر هستند اما برای تاثیر روی خلق و خو، احساسات و افکار طراحی شده اند.

در این صورت مواردی مثل کاهش حرمت نفس، اضطراب و افسردگی را درمان نمی کنند.

بهترین راه برای درمان اختلال نعوظ روانی، ریشه یابی مشکل است یعنی بیماری روانی است یا فقط احساس گناه برای انجام رابطه جنسی. رفتار درمانی شناختی (CBT) درمانی رایج برای مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب به شمار می ‌آید.

تحقیقات مشخص کرده اند CBT برای اختلال نعوظ هم موثر عمل می کند. این نوع درمان به شناسایی و تغییر الگوهای ناسالم تفکر و رفتار که در اختلال نعوظ دخیل هستند کمک می کند.

CBT بر پایه این ایده است که اختلال نعوظ به خودی خود مشکل اصلی نیست بلکه واکنش خود فرد نسبت به آن مشکل ساز است.

اگر یاد بگیرید الگوهای تفکری خود را بهتر درک کنید، احتمالا بتوانید آنها را به شیوه های مثبت تغییر دهید تا مشکل رفع شود.

گزینه دیگر مراجعه به سکس تراپیست است. سکس تراپیست نوعی تخصص مشاوره است که برای کمک به افراد جهت غلبه بر مشکلات جنسی همچون اختلال نعوظ طراحی می شود.

اگر برای صحبت با مشاور هنوز آماده نیستید راه های دیگری جهت درمان در منزل وجود دارد از جمله:

  • داروها : با اینکه هیچ تحقیق مستقیمی درباره تاثیرات داروها بر روی اختلال نعوظ انجام نشده، دانشمندان یافته اند برخی شکل ‌های دارویی باعث بهبود افسردگی و اضطراب می‌ شوند.
  • تکنیک‌ های آرام ‌سازی (ریلکسیشن) : سایر تکنیک های آرام سازی و کاهش استرس مثل تنفس ریتمیک و تصویرسازی به غلبه بر اختلال نعوظ روانی و بهبود عملکرد جنسی کمک می ‌کند.

صادق بودن با شریک جنسی و مطرح ساختن این مشکل با او تا حد بسیاری بار اضافه حاصل از این مشکل را از روی دوش فرد بر می دارد. از او بخواهید برای درک بهتر هر سوالی دارد بپرسد. شما هم می توانید نکته هایی در جهت بهتر قرار گرفتن در حال و هوای رابطه جنسی و حفظ نعوظ به او بگویید.

اگر مشکل شما ناشی از علت های روانشناسی اختلال نعوظ است، احتمالا مشغله بسیاری در ذهن تان وجود دارد. در این صورت مطرح کردن مشکلات با پزشک دلگرم کننده خواهد بود. در واقع این اقدام بخش مهمی از پروسه درمانی است.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "علت های روانشناسی اختلال نعوظ: آیا مشکل ذهنی است؟" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍