قرمزی آلت تناسلی + علائم، علت و سوالات متداول

قرمزی آلت تناسلی

علت قرمزی آلت تناسلی می تواند بیماری های آمیزشی همچون کلامیدیا، تبخال تناسلی یا عفونت دستگاه ادراری باشد. گاهی اوقات هم علت قرمزی، واکنش شیمیایی به محصولات بهداشتی است. از علل رایج قرمزی آلت تناسلی می توان به این شش مورد اشاره کرد:

  • جرب
  • کلامیدیا
  • عفونت دستگاه ادراری
  • اورتریت
  • ویروس هرپس سیمپلکس
  • اورتریت گونوکوکی
قرمزی آلت تناسلی

علائم قرمزی آلت تناسلی

در صورتی که مشکلی در این عضو وجود داشته باشد، فرد معمولا از مطرح کردن آن و شرح علائم خجالت می کشد. اما مطرح کردن مشکل بسیار مهم است چون وضعیت سلامت اندام تناسلی می تواند نشان دهنده سلامت کلی بدن باشد.

اگر فردی هستید که دچار قرمزی آلت تناسلی شده احتمالا علت بیماری دیگری است.

ویژگی های معمول قرمزی آلت تناسلی

پزشک سوالات زیر را از فرد می پرسد:

  • آیا قرمزی فقط در یک نقطه آلت تناسلی قرار گرفته است؟
  • آیا قرمزی روی کل آلت تناسلی تاثیر گذاشته است؟
  • آیا قرمزی به سایر بخش ها مثل ناحیه شرمگاهی یا کشاله های ران رسیده است؟

سایر علائم همراه با قرمزی

ممکن است علاوه بر قرمزی موارد زیر راهم تجربه کنید:

  • خارش
  • ورم
  • بوی بد
  • درد حین ادرار (دیسوریا)
  • ترشح از مجرای آلت تناسلی (سفید یا زرد)
  • سوزش یا درد
  • حس گرما حین لمس
  • خشکی پوست و پوسته پوسته شدن

علل بروز قرمزی آلت تناسلی

آلت تناسلی در مردان چند بخش دارد:

  • کلاهک (نوک آلت تناسلی)
  • تنه آلت تناسلی
  • ریشه یا پایه که به زیر شکم وصل می شود

مجرای ادرار در نوک آلت تناسلی قرار می گیرد. در زمان تولد نوزاد، سر آلت تناسلی با پوست ختنه گاه پوشیده می شود که پوستی شل دور تا دور کلاهک آلت تناسلی است.

این پوست طی ختنه برداشته می شود. عضو دیگری از اندام تولید مثل که در مجاورت آلت تناسلی است و قرمز می شود کیسه بیضه نام دارد.

کیسه بیضه کیسه ای خارجی حاوی بیضه ها است. قرمزی هر یک از اجزای ذکر شده در اصل، التهابی هستند اما بسیاری از سایر بیماری ها هم می توانند قرمزی ایجاد کنند.

قرمزی آلت تناسلی هم افراد ختنه شده و هم ختنه نشده را درگیر می کند.

بیشتر بخوانید : خارش آلت تناسلی مردان و راه‌های خلاصی از آن

علل التهابی

علل التهابی قرمزی آلت تناسلی موارد زیر است:

عفونت

پاتوژن های عفونت زای مختلفی روی ناحیه تناسلی تاثیر می گذارند مثل باکتری، قارچ و ویروس ها. همه این عوامل عفونت زا قرمزی و التهاب آلت تناسلی ایجاد می کنند و اغلب ( نه همیشه) از طریق مقاربت منتقل می شوند.

علاوه بر قرمزی و التهاب، این عفونت ها می توانند منجر به علائمی چون دیسوریا و ترشح آلت تناسلی شوند.

عفونت های قارچی هم لکه هایی روی آلت تناسلی ایجاد می کنند.

علل پوستی

بیماری های پوستی بسیاری روی آلت تناسلی تاثیر گذاشته و قرمزی و علائم مرتبط ایجاد می کنند. مثلا لیکن اسکلروزیس و پسوریازیس بیماری های پوستی التهابی هستند و هم مرد و هم زن را درگیر می کنند.

در پسوریازیس پاپول های اریتماتو یا پلاک هایی با مرزهای غیرمعمول و مشخص با پوسته پوشیده می شوند.

پسوریازیس هم آلت تناسلی و هم کیسه بیضه را درگیر می کند.

علل ساختاری

بیماری هایی مثل دیابت و مشکلات کلیوی هم باعث التهاب اطراف کلاهک آلت تناسلی می شوند. افرادی که شکل پیشرفته این بیماری ها را دارند، مقدار بالایی از گلوکز در ادرار آنها وجود دارد.

چون میزراه در امتداد مسیر آلت تناسلی قرار گرفته و از کلاهک خارج می شود، با دفع ادرار گلوکز هم خارج شده و تحریک، خارش و قرمزی اطراف آلت تناسلی به وجود می آید.

علل بهداشتی

رعایت بهداشت، کلید حفظ سلامت ناحیه تناسلی است. معمولا پاک کردن زیر پوست ختنه گاه و اطراف کیسه بیضه با صابون ملایم و آب در حذف باکتری های مضر بسیار موثر است.

همچنین حفظ بهداشت در رابطه جنسی بسیار اهمیت دارد. حتما از کاندوم برای زمان رابطه استفاده کنید تا بیماری ها و عفونت های جنسی منتقل نشوند.

محرک های پوستی

آلرژن ها

از علل بروز قرمزی آلت تناسلی آلرژن ها هستند مثل:

محرک ها

بسیاری از مواد باعث تحریک پوست و ایجاد راش و قرمزی می شوند که به آن درماتیت می گویند. محصولات بهداشتی معطر همچون صابون، کرم، لوسیون، عطرها و حتی برخی جواهرات در ناحیه تناسلی تحریک کننده هستند و التهاب ایجاد می کنند.

داروها

بعضی داروها واکنش آلرژیک ایجاد می کنند از جمله قرمزی، التهاب یا ورم کیسه بیضه. مثلا مردان مسن تر که سابقه مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدی دارند ممکن است علائم قرمزی کیسه بیضه و گسترش آن به نوک آلت تناسلی را نشان دهند.

می توانید با پزشک درباره هر نوع داروی مصرفی صحبت کنید.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری یک یا همه بخش های سیستم ادراری را می تواند درگیر کند اما اغلب روی مثانه و میزراه تاثیر می گذارد.

باکتری دستگاه گوارش مخصوصا ای.کولی (E.COLI) از شایع ترین علل عفونت های مجاری ادراری هستند.

این باکتری ها از مقعد به میزراه منتقل می شوند. فعالیت جنسی باعث بروز این اتفاق می شود اما عفونت دستگاه ادراری جزء بیماری های مقاربتی به حساب نمی آید.

زنان بیشتر در خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری هستند. به علت آناتومی دستگاه تناسلی زنان، مجرای ادراری فاصله اندکی تا مقعد دارد.

استفاده از کاتتر هم شانس ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را افزایش می دهد. علائم رایج و کمتر جدی عبارتند از درد و فشار پایین شکم، احساس سوزش حین ادرار، ادرار کف آلود با رنگ متفاوت.

اگر عفونت ادراری درمان نشود به کلیه ها رسیده که خطرناک است. تشخیص با توصیف علائم توسط بیمار و آزمایش تحلیل ادرار صورت می گیرد.

عفونت دستگاه ادراری توسط باکتری ها ایجاد می شود و بنابراین آنتی بیوتیک درمان مناسبی خواهد بود.

پیشگیری هم شامل حفظ بهداشت ناحیه تناسلی و مصرف آب کافی است.

اورتریت

اورتریت همان عفونت میزراه است. میزراه به تنهایی یا با سایر ساختارها ممکن است درگیر عفونت شود.

اورتریت بیماری مقاربتی نیست اما همان باکتری ها و ویروس های انتقال دهنده بیماری های آمیزشی میزراه را هم آلوده می کنند.

یک علت شایع دیگر، باکتری ای.کولی است که در مدفوع وجود دارد. اکثر افراد مستعد به ابتلا، زنان فعال از نظر جنسی هستند اما هر چیزی که باعث ورود باکتری (مخصوصا ای.کولی) به مسیر ادراری شود عفونت ایجاد می کند.

شایع ترین علائم سوزش حین دفع ادرار و ترشح کدر است. تشخیص هم از طریق آزمایش ادرار و تست سواب از مجرای ادرار صورت می گیرد.

بیمار مبتلا به اورتریت باید برای تشخیص بیماری های آمیزشی آزمایش شود تا درمان آنتی بیوتیکی آغاز بشود.

جرب

جرب

جرب، راش پوستی است که توسط جانوری میکروسکوپی به نام هیره به وجود می آید. هیره روی لایه بالایی پوست جا می گیرد و بنابراین خارش وتحریک شدید ایجاد می کند.

هیره از طریق تماس مستقیم یا تخت و مبلمان منزل به فرد انتقال می یابد. هر فردی می تواند مبتلا به جرب شود اما مستعد ترین ها این ها هستند:

  • کودکان
  • جوانان فعال از نظر جنسی
  • هر فردی با سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماران در آسایشگاه ها و سایر مراکز مراقبتی

علائم عبارتند از خارش شدید مخصوصا شب ها و برآمدگی های قرمز کوچک. فراموش نکنید خارش دادن باعث بروز پوسته شدن و پوست ریزی می شود.

اغلب این راش ها بین انگشتان، در چین های مچ دست و آرنج به وجود می آیند. درمان باید سریع تر انجام شود چون خارش عفونت پوستی ایجاد می کند.

در کودکان، هیره کل بدن را می گیرد و تشخیص از طریق معاینه بالینی و آزمایش پوست انجام می شود. درمان با کرم صورت می گیرد اما در صورت تماس با فرد آلوده و عدم بروز علائم هم احتمال انتقال وجود دارد.

تحریک پوستی آلت تناسلی

تحریک پوستی آلت تناسلی رایج بوده و می تواند علل کم اهمیت بسیاری داشته باشد. از علل شایع بروز آن می توان به مصرف صابون جدید، شستشوی بسیار و لیف کشیدن مداوم نام برد.

باید آلت تناسلی را به آرامی با پارچه ای نم دار تمیز کنید و نباید زیرپوش تنگ تا زمان حل مشکل بپوشید. وازلین به کاهش تحریک پوستی کمک می کند اما از مصرف کرم و لوسیون اجتناب کنید.

راش پوستی

راش های پوستی با منشا غیرمشخص

راش پوستی با منشا غیرمشخص یعنی مشکل پوستی با علتی که قابل توضیح نیست. از علل رایج راش پوستی، درماتیت تماسی، آسیب آفتاب یا واکنش آلرژیک است.

بسیاری از راش های پوستی علامتی از بیماری های دیگر هستند که نباید نادیده گرفته شوند. این راش ها علائم مختلفی دارند مثل:

  • صاف و نرم یا کمی برآمده با تاول متورم، تمیز و خشک هستند
  • ممکن است به سرعت در سرتاسر بدن پخش شوند و یا محدود به به یک نقطه باشند
  • ممکن است بعد از خوردن یک سری غذاهای خاص یا تماس با برخی گیاهان یا نیش حشرات ظاهر شوند
  • سایر علائم عبارتند از درد در هر نقطه از بدن، تهوع، استفراغ، تب، سردرد یا درد شکم

تشخیص از طریق ثبت سابقه پزشکی فرد و معاینه بالینی جهت تشخیص نوع بیماری، محل بروز آن و سابقه راش همراه با سایر علائم موجود انجام می شود.

این علائم با آزمایش خون و تصویربرداری هم قابل تشخیص هستند. نمونه برداری پوست با سوآب هم یکی از روش های تشخیصی است و بعد از تشخیص درمان آغاز می شود.

اورتریت گونوکوکی

سوزاک بیماری آمیزشی است که باکتری گونوکوک آن را ایجاد می ‌کند. این باکتری با تماس مستقیم جنسی یا زایمان طبیعی منتقل شده و التهاب به وجود می ‌آورد.

برای درمان باید حتما به کلینیک درمانی مراجعه کنید. قبل از درمان باید آزمایش بیماری‌ های آمیزشی انجام شود.

اگر سوزاک تایید شود، آنتی بیوتیک جهت درمان تجویز خواهد شد. حتما تا قبل از درمان کامل رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.

سوزاک بیماری رایجی نیست و از علائم آن می ‌توان به دفع دردناک ادرار، ترشح، درد مداوم بیضه ها، قرمزی نوک آلت تناسلی و ورم بیضه اشاره کرد.

هرپس (تبخال) تناسلی

هرپس تناسلی یا هرپس سیمپلکس ویروس ۲، بیماری ای مقاربتی است که زخم های غیر قابل درمان در ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می کند.

این بیماری توسط ویروس HSV-2 به وجود می ‌آید. مستعد ترین ها برای ابتلا زنان هستند چون این ویروس از مردان به زنان آسان تر منتقل می ‌شود.

بسیاری از افراد حامل ویروس HSV-2 هستند اما هرگز تشخیص داده نمی شود. این ویروس می تواند در زمان رابطه جنسی انتقال یابد در حالی که فرد هیچ علائمی ندارد.

در صورت وجود علائم، زخم های تاول شکل کوچک و دردناک روی اندام تناسلی و مقعد به وجود می آیند.

علائمی شبیه آنفلوآنزا همچون تب، سردرد، بدن درد و گره‌ های متورم لنفاوی هم ایجاد می شوند. قبل از ظهور تاول ها، درد و سوزش و گزگز در نقطه ایجاد تاول حس خواهد شد.

HSV-2 قابل درمان نیست اما علائم کاهش یافته و کنترل می ‌شوند. این ویروس از فرد باردار به نوزاد در زمان پروسه زایمان قابل انتقال بوده و هر فرد دارد تبخال تناسلی بسیار مستعد ابتلا به HIV است.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی و برداشتن نمونه از ترشحات زخم ها صورت می گیرد. درمان شامل داروهای ضد ویروس و رابطه جنسی ایمن است. علائم اصلی عبارتند از خستگی، درد عضلات، تب و درد آلت تناسلی.

کلامیدیا (در مردان)

کلامیدیا در مردان یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی است که به وسیله باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می ‌شود. فرد این بیماری را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا اورال با فرد آلوده (مرد یا زن) می گیرد.

علائم کلامیدیا در مردان شامل ترشحات آلت تناسلی، سوزش حین دفع ادرار و گاهی اوقات درد و ورم بیضه ها است.

این بیماری به مقعد گسترش یافته که در این صورت درد مقعد، خونریزی و ترشح ایجاد می شود.

کلامیدیا چشم را هم درگیر می کند و بنابراین درمان حتماً باید انجام شود چون کلامیدیا در مردان منجر به ناباروری خواهد شد.

همچنین با وجود کلامیدیا فرد بیشتر در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار خواهد گرفت. تشخیص از طریق آزمایش ادرار و نمونه برداری با سواب از نوک آلت تناسلی انجام می شود.

درمان با آنتی بیوتیک خوراکی جهت کشتن باکتری ها صورت می گیرد. حتما رابطه جنسی ایمن داشته باشید و از کاندوم یا سد دهانی استفاده کنید.

از رایج ترین علائم می توان به درد بیضه، نیاز شدید و ناگهانی به دفع ادرار، تکرر ادرار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : درمان اگزمای اسکروتال + بیماری های مشابه، علل و علائم

درمان قرمزی آلت تناسلی

درمان قرمزی آلت تناسلی

درمان های خانگی

بهترین درمان قرمزی، تمیز نگه داشتن ناحیه مورد نظر با صابون ساده، خشک کردن بعد از شستشو و رابطه جنسی ایمن است. بهتر است لباس زیر گشاد و راحت نخی بپوشید تا تحریک پوستی ایجاد نشود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر قرمزی آلت تناسلی ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کرد. درمان قرمزی آلت تناسلی بستگی به علت بروز آن دارد و شامل موارد زیر است:

  • آنتی بیوتیک : آنتی بیوتیک مناسب را در صورت قرمزی آلت تناسلی با منشاء کلامیدیا یا سوزاک تجویز می‌ کنند.
  • داروهای ضد قارچ : قارچ هایی مثل کاندیدا با کرم های موضعی یا داروهای عمومی درمان می‌ شوند.
  • کرم های پوستی : اگر علائم به علت بیماری های پوستی ایجاد شده اند پزشک کرم های استروئیدی جهت کاهش علائم تجویز می کند.
  • ختنه : اگر مرد هستید، ختنه نشده اید و مدام دچار قرمزی آلت تناسلی می شوید پزشک احتمالا ختنه را توصیه کند.

پوست اضافه کلاهک آلت تناسلی به آسانی دچار عفونت و التهاب شده مخصوصا اگر به خوبی تمیز نشود.

کاندوم

پیشگیری از قرمزی آلت تناسلی

تغییر در عادات ساده سبک زندگی به پیشگیری از بروز قرمزی آلت تناسلی کمک می کند.

  • رعایت بهداشت : همانطور که پیش تر گفتیم، بهداشت ضعیف از علل قرمزی آلت تناسلی است. تمیز کردن مداوم و صحیح این عضو و پوست کلاهک برای پیشگیری از بروز علائم موثر خواهد بود.
  • عادات صحیح جنسی : پیشگیری از ابتلا به عفونت ‌های آمیزشی نه تنها شامل استفاده از کاندوم می شود بلکه محدود سازی شرکای جنسی و انجام مداوم آزمایش ‌های تشخیصی از روش های موثر پیشگیری از ابتلا هستند.
  • انجام واکسیناسیون : زگیل تناسلی و HPV بیماری هایی هستند که آلت تناسلی را درگیر می ‌کنند اما با تزریق واکسن اچ پی وی قابل پیشگیری هستند. چون واکسن بیشتر برای افراد ۲۶ ساله یا کمتر تزریق می شود بهتر است درباره تاثیر آن در سن کنونی خود با پزشک مشورت کنید.

سوالات رایج درباره قرمزی آلت تناسلی

آیا حین درمان قرمزی آلت تناسلی می توانم رابطه داشته باشم؟

حین درمان عفونت ها باید جانب احتیاط را در رابطه جنسی رعایت کرد. بسیاری از علل التهابی قرمزی آلت تناسلی مسری نیستند اما با رابطه جنسی به آسانی تحریک پوست ایجاد می شود.
بهتر است در دوره درمان رابطه جنسی نداشته باشید چون خطر بالایی در انتقال بیماری ها وجود دارد.

آیا قرمزی آلت تناسلی نشانه سرطان است؟

در موارد بسیار نادر، قرمزی آلت تناسلی یا ورم می تواند نشانه سرطان باشد مخصوصا اگر همراه با توده در حال رشد باشد. علائم خود مثل تغییر رنگ پوست آلت تناسلی، ترشح با بوی بد، خونریزی و ضخیم شدن پوست را ثبت کنید.
در صورت عدم رفع یا بدتر شدن علائم، مراجعه به پزشک از ضروریات است.

آیا ختنه درد دارد؟

ختنه طبق تحقیقات صورت گرفته و پرسش از افراد مختلف نشان داده درد متوسطی دارد. در انجام آن از بی حسی موضعی و مسدود کننده حس پذیری آلت تناسلی استفاده می شود. درد شدید در ختنه بسیار نادر است.

آیا قرمزی نوک آلت تناسلی مهلک است؟

اکثر قرمزی های نوک آلت تناسلی خطرناک نبوده و مهلک نیستند. این به معنای عدم توجه به علائم و مراجعه به پزشک نیست. در صورتی که درمان انجام نشود عوارضی همچون فیموزیس به وجود می‌ آید. فیموزیس بیماری ای است که در آن پوست سر آلت تناسلی به علت التهاب نمی ‌تواند از نوک آلت تناسلی برداشته شود. فیموزیس منجر به مشکلات ادراری و گاهی اوقات جراحی خواهد شد.

آیا برای قرمزی آلت تناسلی درمان خانگی وجود دارد؟

بهتر است قبل از خود درمانی، تشخیص مناسب و صحیح داده شود. داروهای بدون نسخه زیادی وجود دارند که می ‌توانید برای رفع این مشکل مصرف کنید مثل مثلاً در مورد عفونت های قارچی کاندیدایی، نیستاتین یا مونیستات قابل استفاده است.

برای تشخیص و درمان انواع مشکلات پوستی از جمله خارش، قرمزی، عفونت ها، زگیل و … در تهران به کلینیک الهام مراجعه کنید. مراجعه به پزشک و دریافت درمان مناسب، از تحریک بیشتر ناحیه تناسلی پیشگیری می کند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "قرمزی آلت تناسلی + علائم، علت و سوالات متداول" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍