6 علت ناتوانی در دخول + راه کارها

ناتوانی در دخول

آیا حین دخول دچار درد می شوید؟ این مشکل که واژینیسموس نام دارد تا حدودی رایج است. در این مقاله می خواهیم ۶ علت احتمالی مشکل در رابطه جنسی و ناتوانی در دخول را بیان کنیم.

تصور کنید با همسر خود در رختخواب هستید و عروسی به اتمام رسیده است. اما در زمان رابطه جنسی و دخول درد عجیبی حس می کنید و از این موضوع غافلگیر شده اید.

هرچه بیشتر تلاش می کنید، مضطرب تر می شوید و اوضاع بدتر می شود. بالاخره هر دو خسته شده و تصمیم می‌ گیرید تا صبح روز بعد دست از تلاش بکشید.

اما باز هم این اتفاق می ‌افتد. یعنی کجای کار مشکل دارد؟ و یا بدتر، مشکلی در ناحیه تناسلی وجود دارد.

قبل از اینکه خود یا همسرتان را سرزنش کنید بدانید که شما اولین نفری نیستید که این مشکل را تجربه می‌ کند. این مسئله برای زوج هایی که اولین رابطه جنسی خود را تجربه می کنند زیاد اتفاق می ‌افتد.

اما قبل از نا امیدی و مراجعه به پزشک در اینجا چند علت احتمالی بروز این مشکل را بررسی کرده ایم و توصیه هایی جهت رابطه ای لذت بخش ارائه داده ایم.

 ناتوانی در دخول

علت اول : دقیقا نمی دانید چه چیزی قرار است به کجا برود

سنگاپور با وجود پیشرفته بودن، هنوز هم کشوری با فرهنگی سنتی و بسته است. بنابراین وقتی موضوع رابطه جنسی به وسط می آید صحبت درباره مشکلات مرتبط با آن در میان زوجین نامتعارف است.

طی تحقیقی در سال ۲۰۰۹ معلوم شد ۶۰ درصد از زنان سنگاپور بین ۱۶ تا ۲۴ سال نمی دانستند که در ناحیه تناسلی خود سه روزنه دارند.

طبق نظر پزشکان و سکس تراپییست ها باید سطح مشخصی از دانش جنسی درباره آناتومی اندام تناسلی، پیش نوازی و محل قرارگیری روزنه های بدن وجود داشته باشد تا رابطه جنسی با موفقیت پیش برود.

درک این موضوع که زن چگونه به برانگیختگی جنسی واکنش می دهد اولین قدم در رابطه جنسی موفق و بدون درد است.

چه باید کرد؟

زمانی را برای آشنایی با بدنتان و ناحیه تناسلی خود اختصاص دهید. این روزها می توانید با سرچ در اینترنت هرچه لازم است را بدانید. آناتومی بدن خود را با آینه کوچک دستی نگاه کنید. لابیا را باز کرده و ناحیه بین کلیتوریس و مقعد را چک کنید.

آنجا دو روزنه وجود دارد. مجرای ادرار در بالا و واژن که در پایین قرار دارند. چون کانال واژن به سمت عقب  متمایل شده است فرد باید حین دخول در زاویه مناسب قرار بگیرد.

اگر با زاویه صحیح واژن خود آشنایی ندارید سعی کنید تامپون یا انگشت را قبل از رابطه جنسی وارد واژن کنید.

همچنین با بررسی بدن خود می توانید آنچه حس خوبی می دهد را کشف کنید. برای شروع، جایی بروید که کسی مزاحم نشود.

بدن خود را لمس کنید، از سینه ها تا بین پاها. همچنین خود ارضایی کنید تا بفهمید چه چیزی سبب ارگاسم و لذت بیشتر می ‌شود.

اکثر زنان با تحریک کلیتوریس به ارگاسم می رسند. از ژل روان کننده بدن برای لمس استفاده کنید.

در این صورت متوجه می شوید نوازش نرم و یا سریع و خشن را دوست دارید. کشف بدن سبب احساس راحتی بیشتر با بدن می شود و به فرد در احساس آرامش حین رابطه جنسی کمک می کند.

هرچه خود را بهتر بشناسید همسر خود را بهتر در زمان رابطه جنسی هدایت می کنید.

بیشتر بخوانید : خونریزی بعد از رابطه جنسی : آیا طبیعی است؟

اضطراب جنسی

علت دوم ناتوانی در دخول : بیش از حد اضطراب و استرس دارید

اگر در مورد رابطه جنسی بی تجربه هستید احتمالاً دچار اضطراب شوید. نمی‌ دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد و به جای لذت بردن مضطرب می شوید.

اگر هم قبلا تجربه داشته اید ممکن است اکنون باز هم استرس داشته باشید. تمامی صحنه های جنسی ای که در فیلم ها می بینید حاکی از رابطه ای پر شور و شوق و ارگاسمی غیرقابل تصور هستند.

تصویرهای ایده آل و فانتزی از هنرپیشه های جذاب و خوش هیکل و نمایش رابطه جنسی بی نقص و شگفت انگیز انتظارات را در فرد از رابطه افزایش داده و ناخودآگاه ترس و اضطراب ایجاد می کند.

فرد با تصور انجام حرکت اشتباه در زمان رابطه مضطرب می ‌شود و دخول سخت خواهد شد. واژن عضوی منعطف و عضلانی است که به اندازه خروج یک نوزاد قابلیت اتساع دارد.

در عین حال قابلیت جمع شدن در زمان استرس، اضطراب و عدم اجازه برای دخول را هم دارا است.

وقتی ریلکس نباشید و برانگیختگی رخ دهد، دخول به علت عدم لغزندگی کافی دردناک می ‌شود. نگرانی درباره انجام درست یا غلط دخول هم اضطراب ایجاد می ‌کند.

چه باید کرد؟

برای جلوگیری از ناتوانی در دخول سعی کنید پیش نوازی زیادی داشته باشید. اجازه دهید شریک جنسی تان بدن شما را کشف کند بنابراین هر دو راحت تر رفتار می کنید. پیش نوازی به لغزنده تر شدن واژن کمک می کند. از او بخواهید تا با انگشت کلیتوریس را لمس کند.

کلیتوریس یکی از مهم ترین نقاط در بدن زن برای رابطه جنسی است. اگر با لمس کلیتوریس احساس خوبی دارید به او بگویید.

اصلا در این زمینه خجالت نکشید. در صورت احساس رضایت، آن را به هر طریق ممکن اعلام کنید. بعد از برانگیختگی و لغزندگی کامل واژن از او بخواهید تا ابتدا با دخول با انگشت میزان راحتی بدن شما را بسنجد.

سپس دخول را به دو انگشت افزایش دهد. اگر هنوز درد دارید دوباره به پیش نوازی برگردید. اگر در این مقطع از نظر روانی خسته شده اید کمی استراحت کرده و بعداً دوباره امتحان کنید.

برای رهایی از رابطه جنسی بدون اضطراب، چراغ ها را خاموش کنید و فقط چراغ خواب با لامپ کوچک یا شمع روشن بگذارید.

لباس تحریک کننده بپوشید. پوزیشن مناسب برای شروع رابطه، پوزیشن سنتی و معمول که زن زیر و مرد رو قرار می‌ گیرد، پوزیشن داگی یا چهار دست و پا و پوزیشن مرد زیر و زن رو است.

همه را امتحان کنید تا بالاخره با یکی از آنها احساس راحتی کنید. می توانید در تخت چشم بند بزنید و همسرتان بدنتان را لمس کند.

در این صورت بدن خود را نمی بینید و به دلیل نا امنی های اولیه در مورد بدن خود، لذت بردن را به تعویق می اندازید.

می ‌توانید برای همسرتان هم چشم‌ بند بزنید. در این صورت هر کاری که می خواهید با او انجام می دهید. سپس از دیدن واکنش های او نسبت به خودتان، بازداری های خود را از دست می دهید.

بیشتر بخوانید : غلبه بر اضطراب عملکرد جنسی

 ناتوانی در دخول و درد واژن

علت سوم ناتوانی در دخول : به قدر کافی واژن لغزنده نشده است

با برانگیختگی جنسی، رگ های ناحیه تناسلی متسع شده و جریان خون در دیواره های واژن افزایش می یابد. این امر سبب عبور مایعات از درون این دیواره ها شده و مسیر واژینال لغزنده و برای دخول آماده می ‌شود.

پیشنوازی کامل و برانگیختگی بسیار برای لغزندگی کافی واژن ضروری است. در این صورت دخول به راحتی صورت گرفته و درد ایجاد نمی شود.

به بیان دیگر تحریک و برانگیختگی واژن را مرطوب کرده و رابطه جنسی لذتبخش تر خواهد شد.

اگر در حال و هوای رابطه قرار ندارید، خشکی واژن رابطه دخولی را دردناک می کند. لغزاننده طبیعی خود بدن با فاکتورهای دیگری هم تحت تاثیر قرار می گیرد مثل استرس، داروها و قرص های ضد بارداری.

اصطلاح پزشکی مقاربت دردناک، دیسپارونی است. در این صورت دردی ماندگار در ناحیه واژن حین دخول و بعد از آن ایجاد می شود.

اگر بعد از استفاده از لوبریکانت هنوز مقاربت دردناک دارید با پزشک مشورت کنید. در این صورت علت اصلی آن مشخص می شود.

چه باید کرد؟

سعی کنید در زمان رابطه، لوبریکانت هم بیاورید تا دخول راحت تر صورت بگیرد. لوبریکانت های سیلیکونی بر پایه آب و ژل های ماساژ در بازار وجود دارند.

لوبریکانت های بر پایه آب به علت امنیت بالا در زمان استفاده از کاندوم و راحتی استفاده، محبوب هستند.

آنها در آب حل شده و بنابراین شستشوی آنها راحت ‌تر است. درست قبل از دخول، لوبریکانت را به کف دست بمالید و به آلت تناسلی شریک جنسی بزنید تا مقاربت آسان ‌تر شود.

از او بخواهید تا برای جبران، لوبریکانت را به کلیتوریس بزند. دوباره از لوبریکانت استفاده کنید.

درد مقاربت

علت چهارم ناتوانی در دخول : مشکلی به نام واژینیسموس دارید

ناتوانی در دخول می تواند به دلیل بیماری واژینیسموس در زنان باشد که در آن به شکل غیر ارادی، عضلات یک سوم خارجی واژن در زمان دخول منقبض شده و منجر به درد می شود.

در واژینیسموس پاسخی غیر ارادی و به یکباره حین دخول رخ می دهد که در این صورت آمیزش دردناک و غیر ممکن می شود.

از هر ده زن، یک مورد در سرتاسر جهان به واژینیسموس مبتلا است و به نظر می ‌رسد در آسیا این رقم بیشتر باشد.

واژینیسموس، استرس روانی حاصل از دخول است که سبب انقباض واژن شده و دخول سخت و مشکل می ‌شود.

هم زن مبتلا به واژینیسموس و هم شریک جنسی او مضطرب و نا امید می شوند. زن، خود را سرزنش کرده و اعتماد به نفس او به علت عدم توانایی دخول از بین می رود.

اطلاعات جنسی نادرست و عدم درک صحیح از بدن زن، این مشکل را بدتر کرده و منجر به جدایی عاطفی و فیزیکی زوجین می شود.

ملیسا زنی ۳۵ ساله است که زندگی مشترک ۱۰ ساله او به علت وجود واژینیسموس از هم پاشید.

پزشک او می ‌گوید: «وقتی متوجه شدم علت مشکل ملیسا روانی است، او را مجبور به شناسایی آناتومی بدن اش کردم (اینکه چه چیزی در کجا قرار دارد).»

جلسه درمانی ملیسا و پزشک با ابهام زدایی از رابطه جنسی آغاز شد. سپس به او یک سری تکنیک های آرامبخش سازی و تمرینات لگن آموزش داد.

هدف، افزایش آگاهی او از بدنش و راحتی بیشتر او با این عضو ناشناخته بود. همچنین باید حس ها و عضلات لگن او تقویت می شدند. بعد از دو جلسه، ملیسا توانست برای اولین بار دخول را تجربه کند.

در حالی که علم پزشکی پاسخی برای علت اصلی واژینیسموس ندارد اما اغلب علت آن مرتبط با اضطراب و ترس، هراس از بارداری، انتظار از درد دخول است.

علت روانی پشت واژینیسموس می ‌تواند شامل تجربیات جنسی بد گذشته باشد. در این صورت دخول با هر چیزی برای فرد سخت و غیرممکن خواهد بود از جمله با تامپون و معاینه لگن.

چه باید کرد؟

احتمالاً در رابطه جنسی با شریک جنسی خود به دلایل دیگری مثل گناه، ترس یا عدم اتصال عاطفی اضطراب پیدا کنید.

آیا به فلسفه انجام رابطه جنسی به علت تربیت در محیطی بسته احساس بدی دارید؟

آیا فکر می کنید به اندازه کافی آماده نیستید؟ قدری زمان به بررسی احساسات خود اختصاص داده و در این باره با شریک جنسی تان صحبت کنید.

در این صورت اتصالات عاطفی عمیق تری ایجاد می شود. اگر فکر می کنید از واژینیسموس رنج می برید، شاید مشاوره یا رفتار درمانی برای رفع مشکلاتی مثل ترس، گناه، کشمکش ‌های درونی و احساسات مرتبط با تجربیات بد جنسی گذشته موثر باشد.

همچنین پزشک درمان هایی برای واژینیسموس مثل مرطوب کننده واژن جهت رفع خشکی یا کرم بی حسی برای زمان دخول تجویز می کند.

سایر درمان ها شامل ورزش کگل جهت کنترل بهتر عضلات واژن حین انقباض و شل شدن آن و استفاده از دیلاتور برای اتساع واژن است.

دیلاتور ها در سایزهای مختلفی هستند تا به آرامی و به مرور واژن را باز کنند تا زمانی که کانال واژن به اندازه مناسب جهت دخول واقعی برسد.

استفاده از دیلاتور با کوچک ترین سایز آن آغاز شده که با کمک لوبریکانت انجام می شود. به محض ورود راحت دیلاتور، سایز بعدی را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید : دلیل مقاربت دردناک در این مقاله با 10 دلیل و علائم آن آشنا شوید.

اختلال نعوظ

علت پنجم: شریک جنسی تان اختلال نعوظ دارد

اختلال نعوظ می تواند یکی از دلایل ناتوانی در دخول باشد. اختلال نعوظ مشکلی رایج است و عوامل مختلفی در بروز آن دخیل هستند از جمله بیماری ‌های مزمن، برخی داروها، خستگی زیاد، مصرف افراطی الکل.

برخی از بیماری های خاص مثل اختلالات مغزی و عصبی و دیابت هم باعث اختلال نعوظ می شوند.

علل احساسی و روانی هم می توانند اختلال نعوظ ایجاد کنند. در مراجعه به پزشک علت اضطراب بررسی شده و تمریناتی به فرد آموزش داده می ‌شود از جمله انقباض کف لگن.

همسر زنانی که واژینیسموس دارند احتمالاً در پاسخ به آن دچار اختلال نعوظ می شوند. این بیماری ها ممکن است سبب اختلال نعوظ با منشا روانی شوند.

علت بروز ناتوانی جنسی در مردان فاکتورهای احساسی و روانی است. تصور غلط نهادینه شده از رابطه جنسی هم اضطراب را در پی دارد.

در مردان، اضطراب اجرایی حاصل از اولین شکست در رابطه جنسی منجر به اضطراب های بیشتر و در نهایت شکست می شود.

در نتیجه اختلال با منشا روانی، عدم رغبت به انجام رابطه و قطع هرگونه تلاش برای رابطه جنسی رخ می دهد.

چه باید کرد؟

اگر علت اختلال نعوظ عوامل روانی مثل استرس و اضطراب اجرایی است سعی کنید فشار را از روی او با انحراف تمرکز به چیزی غیر از دخول بردارید. تمرکز روی سایر فعالیت های جنسی ای که هر دو لذت می برید راه حل مناسبی است.

سعی کنید هر دو با هم محتوای جنسی تماشا کنید یا بخوانید. اسباب بازی های جنسی به کار ببرید تا برانگیختگی رخ دهد.

در صورت مشاهده اختلال نعوظ آن را به خود نگیرید و حواستان پی عدم جذابیت تان نرود. در این صورت اوضاع سخت تر شده و دخول با درد و مشکل بیشتری همراه خواهد شد.

درک این موضوع که هیچ یک از هر دو شما نباید در این مورد سرزنش شود به حمایت از یکدیگر کمک می کند.

اختلال نعوظ رایج تر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. اگر نگران این موضوع هستید کمک حرفه ای از پزشک یا سکس تراپیست بگیرید.

بیشتر بخوانید : درمان اختلال نعوظ

 ناتوانی در دخول و مشکلات فیزیکی

علت ششم ناتوانی در دخول : مشکل فیزیکی است

اگر با بدن خود کاملا ریلکس و راحت هستید اما هنوز در دخول مشکل و درد دارید شاید مشکل فیزیکی است.

بیماری ‌های آمیزشی، عفونت ناحیه تناسلی یا سایر مشکلاتی از این دست همگی سبب درد حین دخول و ناتوانی در دخول می ‌شوند.

ناهنجاری های ساختاری هم درد ایجاد می ‌کنند. سپتوم واژن بیماری ای نادر است که در آن واژن با دیواره گوشتی به دو مسیر تقسیم می ‌شود.

به علت وجود انسداد، درد حین دخول به وجود می‌ آید. در آندومتریوز هم وقتی لایه پوششی رحم به جای داخل در خارج از رحم رشد می کند، گرفتگی شدید عضلات و درد در زمان دخول ایجاد می شود.

علائم اختلالات جنسی در میان بیماران با بیماری های مزمن مثل دیابت، پسوریازیس، افسردگی یا بیماری ‌های قلبی و عروقی بسیار رایج است.

درد، یکی از اولین علائمی است که نشان می ‌دهد مشکل در سیستم تولید مثل زن وجود دارد. زندگی با دردی که علتش بیماری و مشکل فیزیکی است، برای مدت طولانی، سبب بروز واژینیسموس می شود.

علت، تلاش بدن برای محافظت در برابر درد بیشتر است. برای مشخص کردن دلیل پزشکی زمینه ای عامل ناتوانی در دخول با پزشک مشورت کنید.

بسیاری از افرادی که هنگام رابطه جنسی درد دارند با همکاری پزشک متخصص می توانند برای بهبود علائم و افزایش تجربیات مثبت جنسی یک درمان مناسب پیدا کنند. اگر در تهران هستید، برای تشخیص علت مشکلات در رابطه جنسی و درمان علت به کلینیک اورولوژی الهام در غرب تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "6 علت ناتوانی در دخول + راه کارها" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍