پرهیز از رژیم غذایی التهاب زا برای افراد مبتلا به بیماری کلیه

چرا افراد مبتلا به بیماری کلیه باید از رژیم های غذایی التهاب زا اجتناب کنند؟ مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی التهاب زا می توانند به مبتلایان به بیماری کلیه آسیب برسانند.

رژیم غذایی بخش مهمی از مدیریت بسیاری از شرایط سلامتی است. تحقیقات جدید درحال بررسی دقیق میزان ضروری بودن این رژیم برای داشتن کلیه های سالم است.

محققان انجمن نفرولوژی آمریکا در ماه گذشته اثبات کردند میان رژیم های التهابی و افزایش خطر ابتلا به نارسایی کلیه ارتباطی وجود دارد که در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه تحت عنوان بیماری کلیه مرحله نهایی شناخته می شود.

تانوشری بانرجی، دکتر و مجری این تحقیق و متخصص تحقیقات در بخش پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو می گوید:

“بر اساس نتایج و یافته های این مطالعه بهتر است این موضوع که آیا رژیم های ضد التهابی می توانند منجر به کاهش بیماری های کلیه مرحله نهایی شوند را بررسی کنیم. چراکه یافته های ما نشان می دهد رژیم های التهابی با خطر بالای ابتلا به بیماری کلیه مرحله نهایی مرتبط هستند.”

نتایج تحقیقات

بانرجی و تیم او اطلاعات حاصل از بررسی آزمایشات ملی سلامت و تغذیه را بررسی کردند. آنها این اطلاعات را با سیستم اطلاعاتی کلیه ایالات متحده انطباق دادند. هدف این بود که ببینند رژیم های ضد التهابی چه تأثیری بر پیشرفت بیماری مزمن کلیه به نارسایی کلیه دارند.

آنها بر روی گروهی متشکل از 1084 بزرگسال 20 ساله و افراد با سنین بالاتر تحقیق کردند. همه این افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه بودند. مشخص شد که 120 شرکت کننده یا حدود 11 درصد آن ها طی 14 سال و پس از پیگیری های لازم به بیماری کلیه مرحله نهایی مبتلا شده اند.

محققان از ابزاری به نام شاخص التهابی رژیم غذایی استفاده کردند.

این شاخص در سال 2009 توسعه داده شده و نوعی سیستم است که اجزای رژیم غذایی را از نظر التهابی یا ضد التهابی بودن بررسی کرده و از طریق نمره دهی آن ها را طبقه بندی می کند.

بر اساس این شاخص خطر ابتلا به بیماری کلیه مرحله نهایی در صورت مصرف بیشتر غذاهای التهابی افزایش خواهد یافت.

هرچه نمره شاخص رژیم غذایی بالاتر باشد خطر بیماری کلیه بیشتر است

دکتر انجای رستوگی، استاد و رئیس کلینیک نفرولوژی دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس می گوید:

“تصور می شود بسیاری از بیماری های شایع با التهاب مزمن مرتبط هستند.

این موارد تنها شامل سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیست. بلکه بیماری کلیه نیز با التهاب در ارتباط است.

هر موردی که باعث برانگیختن، افزایش و یا بدتر شدن التهاب شود می تواند منجر به بدتر شدن بیماری کلیه شود.”

رستوگی خاطرنشان کرد:

رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش سرعت بیماری مزمن کلیه و پیشرفت مراقبت های بیماری کلیه مرحله نهایی دارد.

براساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تقریباً 30 میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری مزمن کلیه رنج می برند.

با این حال تنها حدود 48 درصد افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه شدید و 4 درصد افراد با علائم جزئی از ابتلا به این بیماری مطلع هستند.

بیماری مزمن کلیه با التهاب درجه پایین مشخص می شود. به مرور زمان بدتر می شود و منجر به نارسایی کلیه خواهد شد.

در صورتی که عملکر کلیه ها به طور کامل متوقف شود فرد باید تحت درمان دیالیز قرار گیرد و یا پیوند کلیه انجام دهد.

متغیرهای بی شماری می توانند بر پیشرفت بیماری مزمن کلیه تأثیر بگذارند. از جمله فشار خون بالا، دیابت و مصرف دارو. اما افزایش التهاب از گذشته عامل پیشرفت سریع تر بیماری بوده است.

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه برای مراقبت از کلیه های خود معمولاً باید در مصرف برخی مواد موجود در رژیم غذایی از جمله مایعات، مواد معدنی مانند فسفر و پتاسیم و نمک احتیاط کنند.

در حال حاضر بر اساس تحقیقات بانرجی به شدت توصیه می شود برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بیشتر مراقب رژیم غذایی خود باشید.

او می گوید:

“اگر فرد در طول زندگی رژیم غذایی خود را اصلاح کند می تواند تا حد زیادی خطر پیشرفت بیماری کلیه مرحله نهایی را از بین ببرد.”

بانرجی در ادامه گفت امیدوار است فواید احتمالی رژیم های ضد التهابی و کاهش نرخ نارسایی کلیه در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

پرهیز های رژیم غذایی التهاب زا برای بیماران کلیوی

کدام غذاها باعث التهاب می شوند؟

مواد غذایی که در بدن باعث ایجاد التهاب می شوند بیشمار بوده و اکثراً در غذاهای محبوب ایالات متحده یافت می شوند.

غذاهای التهاب زا شامل کربوهیدرات های تصفیه شده (بجز کربوهیدرات هایی با فیبر بالا و غلات کامل)، شربت ذرت با فروکتوز و شکر بالا، گوشت قرمز، سودا و سایر نوشیدنی های گازدار و غذاهای سرخ شده می باشند.

حتی برخی سبزیجات از جمله خانواده تاجریزی (مانند گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل) می توانند واکنش های التهابی ایجاد کنند.

کریستین کرکپاتریک، کارشناس ارشد، متخصص تغذیه و مدیر بهداشت دارای مجوز در موسسه و کلینیک کلیولند می گوید:

“بگذارید مشخص کنم که یک رژیم التهابی واقعاً چیست. این رژیم بجای میوه و سبزیجات، رنگ کافی، غلات و حبوبات کامل حاوی مقدار بسیار زیاد غذاهای فرآوری شده است. “

چند اقدام کلی برای کاهش مصرف مواد غذایی ضد التهابی

اما افراد و به ویژه مبتلایان به بیماری مزمن کلیه قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود باید با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند.

اما توصیه های کرکپاتریک:

” افزودن رنگ (از طریق افزایش میوه و سبزیجات)، چربی های سالم تر (مانند اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا، قزل آلای وحشی و گردو) و لوبیا و غلات کامل بیشتر به رژیم غذایی کلید پیروی از یک رژیم ضد التهابی است.”

وی گفت: “در ارتباط با این موضوع بهتر است قند موجود در رژیم غذایی را به 25 گرم یا کمتر کاهش داده و از مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده و آردهای تصفیه شده خودداری کنید.”

برای دریافت مشاوره پزشکی در مورد بیماری های کلیه و برنامه غذایی مناسب برای شرایط خاصی که دارید یک وقت ملاقات با یکی از متخصصین اورولوژی ما در کلینیک الهام تنظیم کنید.

جهت دریافت نوبت از متخصص اورولوژی هم اکنون با کلینک الهام تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "پرهیز از رژیم غذایی التهاب زا برای افراد مبتلا به بیماری کلیه" ثبت شده