پلیپ رحم چیست؟

پلیپ های رحم ، زائده های نرم و کوچکی در داخل رحم هستند. آن ها از بافتی که رحم را می پوشاند، اندومتریوم، نشات می گیرند.

به همین دلیل است که این پلیپ ها، پلیپ اندومتری نیز نامیده می شوند.

اندازه آن ها متفاوت است، می تواند به کوچکی یک دانه کنجد یا به بزرگی یک توپ گلف باشد.

ممکن است فرد، فقط یک یا چند پلیپ به طور هم زمان داشته باشد.

اغلب پلیپ های رحم، سرطانی نیستند و در بسیاری از زنان، هیچ علائمی ایجاد نمی کنند.

برخی از آن ها، فورا به درمان نیاز ندارند. اما زمانی که داشته باشند، راه های مطمئن بسیاری وجود دارد که پزشکان می توانند آن ها را بیابند و از بین ببرند.

دلایل پلیپ رحم چیست؟

پزشکان، دقیقا نمی دانند چرا زنان به پلیپ رحم مبتلا می شوند، اما ممکن است به تغییرات سطح هورمونی مربوط باشد.

هر ماه، سطح استروژن بالا و پایین می رود، لایه پوششی رحم را ضخیم می کند و سپس، در طول دوران قاعدگی، فرو می ریزد. رشد بیش از حد این لایه پوششی، باعث ایجاد پلیپ می شود.

اگرچه، برخی موارد، احتمال ابتلا به پلیپ را بیشتر می کند.

یکی از این موارد، سن است – این اتفاق، در دهه چهل یا پنجاه، شایع تر است.

این امر ممکن است به خاطر تغییرات سطح استروژن باشد که دقیقا پیش از یائسگی یا در طول آن، رخ می دهد.

علائم پلیپ رحم

ممکن است فرد، هیچ علائمی نداشته باشد، مخصوصا اگر پلیپ های کوچک یا فقط یک پلیپ داشته باشد.

اما شایع ترین نشانه، خونریزی است. در صورت وجود موارد زیر، باید به پزشک اطلاع داده شود:

• قاعدگی های نامنظم – زمانی که نمی توان زمان، طول دوره و شدت آن را پیش بینی کرد
  • قاعدگی های شدید
  • خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها
  • خونریزی مهبلی پس از یائسگی
  • داشتن مشکل در باردار شدن

آیا در صورت ابتلا به پلیپ رحم ، جای نگرانی وجود دارد؟

اغلب پلیپ های رحم، سرطانی نیستند. اما درصد اندکی از آن ها بعدا به سرطان تبدیل می شوند.

در صورت رسیدن به یائسگی، شانس ابتلا بیشتر است.

علائم پلیپ، مشابه سرطان رحم است، بنابراین در صورت وجود علائم، مهم است که جلساتی با پزشک تنظیم شود تا او بتواند مشکل را پیدا کند.

پلیپ ها می توانند در باروری نیز ایجاد مشکل کنند. آن ها می توانند مانع از بارداری شوند یا احتمال سقط را افزایش دهند.

به این دلیل که این پلیپ ها می توانند مانع از رسیدن تخم بارور به رحم شوند یا لوله های فالوپ یا گردن رحم را مسدود کنند.

با این حال، درمان می تواند اوضاع را تغییر دهد.

تحقیقات نشان می دهد که برداشتن پلیپ ها می تواند به زنان در باردار شدن کمک کند، اما اثبات نشده است که این کار برای همه موثر است.

پلیپ رحم

بیشتر بخوانید: ترشح واژن و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

تشخیص

اگر پزشک فکر کند پلیپ رحم دارید، نیاز دارد به داخل رحم نگاهی بیندازد تا مطمئن شود.

تست های متفاوتی وجود دارد. اگر او در طول معاینه، متوجه پلیپی شود، می تواند هم زمان آن ها را بردارد.

از او بپرسید آیا پیش از تست، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک، مسکن یا داروهایی برای گشاد شدن گردن رحم است یا خیر.

تست فراصوت مهبلی

پزشک، یک ابزار شبیه به قلم باریک را در داخل مهبل قرار می دهد.

این وسیله، امواج صوتی منتشر می کند و آن ها را به یک کامپیوتر می فرستد تا تصاویری از داخل رحم ایجاد شود.

هیستروسونوگرافی یا سونوهیستروگرافی.

پزشک می تواند از این روش در طول تست فراصوت مهبلی استفاده کند.

او یک لوله باریک به نام کاتتر را در داخل مهبل قرار می دهد و آب نمک را به درون رحم تزریق می کند.

مایع، رحم را منبسط می کند و در طول تست فراصوت، تصویر بهتری در اختیار او می گذارد.

هیستروسکوپی

پزشک، یک دوربین باریک، منعطف و چراغ دار به نام هیستروسکوپ را از طریق مهبل وارد می کند و پس از عبور از گردن رحم، وارد رحم می کند.

از این طریق می تواند لایه پوششی داخلی را ببیند. اگر پلیپی پیدا کند، از ابزارهای جراحی برای برداشتن آن ها به طورهم زمان استفاده می کند.

بایوپسی اندومتری

پزشک از یک ابزار پلاستیکی نرم برای برداشتن بخشی از بافت پوششی رحم استفاده می کند.

او این نمونه بافتی، به نام بایوپسی را برای بررسی از نظر سلول های سرطانی به آزمایشگاه می فرستد.

کورتاژ

این فرآیند در اتاق عمل انجام خواهد شد. پزشک از یک ابزار فلزی با یک حلقه کوچک در انتهای آن، به نام ابزار تراش برای برداشتن بخشی از پلیپ یا بافت داخل رحم برای آزمایش، استفاده می کند.

او می تواند از ابزار تراش برای برداشتن پولیپ ها نیز استفاده کند.

درمان پلیپ رحم

انتظار و مراقبت

در صورتی که هیچ علائمی وجود نداشته باشد و پلیپ، سرطانی نباشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد.

می توانید صبر کنید و ببینید آیا خود به خود از بین می رود یا نه.

اما اگر در دوران یائسگی قرار دارید یا شانس ابتلای بیشتری به سرطان رحم دارید، پزشک پیشنهاد خواهد کرد که پلیپ برداشته شود.

دارو

داروهایی به نام پروژستین و آگونیست های هورمون آزادکننده گنادوتروپین، به کنترل سطح هورمون کمک می کنند.

این داروها، پلیپ ها را کوچک می کنند و علائمی مثل خونرزی های شدید را تسکین می دهند.

اما اغلب، با توقف مصرف دارو، علائم باز می گردند.

جراحی

اغلب، پزشکان هم زمان با انجام فرآیند تشخیص پلیپ، از طریق هتروسکوپی یا کورتاژ، آن ها را بر می دارند.

به جای ایجاد برش در شکم، می توانند یک ابزار تراش یا ابزار جراحی دیگر را از طریق مهبل و گردن رحم وارد کنند تا پلیپ ها را خارج کنند.

اگر پلیپ ها دارای سلول های سرطانی باشند، ممکن است برای برداشتن تمام رحم، نیاز به جراحی به نام هیسترکتومی باشد.

پلیپ رحم یا فیبروئید؟

پلیپ ها و فیبروئیدها مشابه هستند اما تفاوت های اندکی وجود دارد.

فیبروئیدها، زائده هایی ماهیچه ای هستند که در داخل دیواره های رحم و نه در بافت پوششی داخل آن، رشد می کنند.

مانند پلیپ، فیبروئیدها نیز می توانند باعث خونریزی شدید شوند اما می توانند باعث درد، یبوست و اختلال دفع نیز شوند.

تست های مشابهی می تواند برای یافتن فیبروئیدها و پلیپ ها به کار رود.

پزشک می تواند تشخیص دهد فرد به کدام یک، مبتلا است و بهترین درمان را پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید: متخصص زنان و زایمان

ما در کلینیک الهام با بهره گیری از پزشکان متخصص و فوق تخصص در زمینه های مختلف از جمله زنان و اورولوژی، خدمات لازم را برای درمان انواع بیماری های زنان ارائه می دهیم.

برای دریافت نوبت متخصص زنان در کلینیک الهام واقع در شهرک غرب با شماره های زیر تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "پلیپ رحم چیست؟" ثبت شده