پیشاب چیست؟ بارداری و ریسک انتقال بیماری

پیشاب

پیشاب مایعی شفاف است که حین برانگیختگی جنسی و قبل از ارگاسم از آلت تناسلی مردان خارج می ‌شود. در حالی که این مایع لغزنده بوده و حاوی اسپرم نیست، ممکن است کمی اسپرم از قبل در میزراه باقی مانده و با پیشاب آمیخته شود.

اگر پیشاب وارد واژن شود خطر بارداری قبل از انزال وجود دارد. پیشاب با نام ‌های «پیش انزال»، «مایع پیش اسپرم» و «مایع کوپر» هم شناخته می‌ شود.

پیشاب شبیه مایع منی است یعنی همان مایع سفیدی که در ارگاسم از آلت تناسلی خارج می شود.

این مایع علاوه بر کاهش اصطکاک در زمان مقاربت، باعث راحت تر خارج شدن اسپرم از بدن می شود.

در مورد پیشاب چه می دانیم؟

پیشاب یکی از چندین مایع جنسی است که توسط بدن مرد ساخته می شود. از رایج‌ ترین این مایعات، منی است که اسپرم در خود دارد.

وقتی مرد به ارگاسم می رسد، مایع منی از آلت تناسلی او خارج می ‌شود.

پیشاب در غده کوپر ساخته می ‌شود. این جفت غده با اندازه نخود، پشت آلت تناسلی قرار گرفته اند.

این دو غده حدود یک سانتی متر قطر دارند و با لوله به میزراه متصل هستند. در حالی که داخل مایع منی اسپرم وجود دارد، اما مایع پیشاب حاوی اسپرم نیست.

پیشاب معمولاً حاوی مواد مغذی و سایر موادی است که منی را سالم نگه می دارند. با اینکه پیشاب اسپرم ندارد اما منی می تواند حین خروج از بدن حاوی پیشاب باشد.

اطلاق اصطلاح پیشاب به این مایع کاملا منطقی است چون پیش از انزال منی از بدن بیرون می آید.

وظیفه پیشاب چیست؟

سلول های اسپرم توسط اسید موجود در ادرار کشته می شوند. چون انزال و ادرار از یک مسیر و مجرا خارج می شوند، این احتمال وجود دارد که اسپرم تحت تاثیر اسید ادرار قرار بگیرد.

پیشاب ترشحی قلیایی است یعنی می تواند محیط اسیدی میزراه را خنثی کند و مسیر حرکت اسپرم با امنیت کامل پاکسازی شود.

مایع پیشاب، لغزاننده ای طبیعی هم هست که دخول را تسهیل می ‌کند. پیشاب مشابه مایعی است که از واژن حین برانگیختگی زن ترشح می شود.

چه میزان پیشاب طبیعی به حساب می ‌آید؟

میزان پیشاب در افراد مختلف متفاوت است. میزان پیشاب تولیدی و زمان ترشح آن قابل کنترل نیست. به طور میانگین اکثر افراد حدود ۴ میلی لیتر پیشاب ترشح می کنند. اکثراً حین ترشح پیشاب از آن خبر دار نمی شوند.

پیشاب و بارداری

آیا بارداری با پیشاب امکان پذیر است؟

احتمال بارداری با پیشاب بسیار پایین است اما غیر ممکن نیست. اگر پیشاپ در تماس با فرج قرار بگیرد احتمال بارداری وجود ندارد اما گاهی امکان پذیر است.

اسپرم در بیضه ها تولید می شوند. همچنین بدن مایعی غنی تولید می کند که به حرکت اسپرم کمک خواهد کرد.

پیشاب در غده کوپر ساخته شده و معمولاً اسپرم زنده داخل آن وجود ندارد. تحقیقات نشان داده اند اگر فرد بلافاصله بعد از رابطه جنسی دوباره مقاربت داشته باشد، پیشاب با اسپرم باقیمانده در میزراه ترکیب می شود.

طی تحقیقی، پیشابِ حدود ۴۱ درصد از افراد شرکت کننده، حاوی اسپرم زنده بود. در این صورت این اسپرم ها می ‌توانستند از لوله های فالوپ حرکت کرده و به تخمک بارور شده برسند.

توانایی اسپرم برای ادغام با پیشاب علت جلوگیری طبیعی است که می دانیم اصلا راه حل مطمئنی برای پیشگیری از بارداری به شمار نمی آید.

تحقیق در سال ۲۰۱۷ نشان داد روش طبیعی پیشگیری از بارداری (بیرون کشیدن آلت تناسلی از واژن قبل از انزال)،  ۲۰ درصد ضریب شکست داشت (در مقایسه با کاندوم که ضریب شکست اش ۱۳ درصد و قرص ۶ درصد بود).

بیشتر بخوانید : روش های پیشگیری از بارداری در مردان

در صورت نگرانی درباره بارداری با پیشاب چه باید کرد؟

نگرانی در مورد بارداری با پیشاب

اگر در معرض پیشاب بوده و نگران بارداری هستید بدانید که طی ده روز تخمک بارور شده داخل رحم لانه گزینی انجام دهد.

بهتر است حوالی همین روزها تست تشخیص بارداری دهید مخصوصاً اگر از موعد پریودتان گذشته باشد.

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشتید و نگران بارداری هستید از قرص های اورژانسی استفاده کنید مثل:

• قرص ضد بارداری صبح روز بعد یا پِلَن B : این قرص ها بدون نسخه به صورت آنلاین یا از طریق داروخانه ها در دسترس هستند. تا سه روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف قرص پلن B موثر است.
  • قرص ضد بارداری الا (Ella) : این قرص از قرص های پلن B بهتر عمل می کند و می توانید تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده آن را مصرف کنید. این قرص به تجویز پزشک نیاز دارد.
  • ابزار درون رحمی (آی یو دی) : پارا گارد، میرنا و لیلتا طی ۵ روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده برای پیشگیری از بارداری کار گذاشته می ‌شوند. این ابزارها برای طولانی مدت هم قابل استفاده هستند (آی یو دی از ۷ تا ۱۰ سال قابل ماندگاری در بدن است).

آیا پیشاب باعث انتقال بیماری های آمیزشی می شود؟

پیشاب می ‌تواند باکتری، ویروس و ارگانیسم هایی حمل کند که باعث بیماری‌ های آمیزشی شوند.

برای محافظت از خود در هرگونه تماس با آلت تناسلی از کاندوم استفاده کنید و مرتب آزمایش های بیماری های آمیزشی انجام دهید.

بیماری های آمیزشی همیشه علائم ایجاد نمی ‌کنند. اگر ترشح سبز یا زرد از واژن و آلت تناسلی داشتید و علائمی همچون خارش دیدید، احتمالاً به بیماری ‌های آمیزشی مبتلا شده اید.

اچ آی وی

ویروس اچ آی وی از طریق خون، مایعات واژن، شیر مادر، مایع منی و پیشاب منتقل می شود.

اگر هر گونه رابطه جنسی با فرد اچ آی وی مثبت داشتید، با استفاده از کاندوم و مصرف ترووادا  (پروفیلاکسی قبل از مواجهه یا پرپ PrEP) از خودتان مراقبت کنید.

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشتید، مرتب آزمایش اچ آی وی بدهید. بهتر است علائم و نشانه های اچ آی وی را بدانید که شامل تب، لرز، سردرد، گلودرد، خستگی، درد مفاصل، ورم غدد لنفاوی و زخم دهان است.

کلامیدیا

کلامیدیا رایج ترین بیماری مقاربتی در آمریکا است. باکتری ایجاد کننده این بیماری در ترشحات واژن، مایع منی و پیشاب وجود دارد.

اکثرا کلامیدیا علامتی ندارد. بروز علائم معمولاً با ترشح واژن یا آلت تناسلی، خارش، سوزش، درد حین مقاربت و دفع ادرار همراه است.

کلامیدیا با آنتی بیوتیک درمان می شود اما تنها راه تشخیص قطعی کلامیدیا مراجعه به پزشک است.

سوزاک یا گاناریا

بیماری سوزاک یا گاناریا

سوزاک یکی دیگر از عفونت های رایج باکتریایی است که از طریق مایع منی، ترشحات واژن و پیشاپ منتقل می شود.

فرد دارای سوزاک همیشه علائم این بیماری را ندارد. در کل ترشحات زرد واژن یا آلت تناسلی، خارش، سوزش، قرمزی یا درد حین مقاربت و دفع ادرار می ‌توانند از نشانه ‌های این مشکل باشند.

سوزاک با آنتی بیوتیک درمان می شود اما باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : احتباس مایع منی

هپاتیت B

هپاتیت B یک ویروس بسیار مسری است که کبد را درگیر می کند. تنها سویه هپاتیت که از طریق پیشاپ منتقل می ‌شود همین هپاتیت B است.

علائم هپاتیت B معمولا چند ماه بعد از انتقال ظاهر می ‌شوند و شامل درد مفاصل، تب، تهوع، خستگی، ضعف و زردی است.

اگر فکر می ‌کنید هپاتیت B دارید با پزشک تماس بگیرید. هپاتیت B درمان ندارد اما قابل کنترل است.

اکثر موارد طی چند ماه برطرف می‌ شوند. در غیر اینصورت داروهایی جهت کاهش آسیب به کبد تجویز خواهد شد. همچنین می توانید در مقابل هپاتیت B واکسینه شوید.

کلینیک تخصصی اورولوژی الهام با بهره گیری از پزشکان زبده و بروزترین تجهیزات تلاش دارد بهترین و جامع ترین خدمات جامع را به بیماران ارائه دهد. در بخش اورولوژی انواع آزمایش های تشخیصی و درمان های مخصوص بیماری های اورولوژی انجام می شود.

0 دیدگاه در مورد "پیشاب چیست؟ بارداری و ریسک انتقال بیماری" ثبت شده