11 نکته ای که باید بعد از پیوند کلیه و ریکاوری انجام داد

نکاتی برای ریکاوری پیوند کلیه

استراحت، مصرف آب کافی و پروتئین و ورزش سبک، همگی نقش مهمی در روند بهبودی دارند. پیوند کلیه، بخشیدن زندگی ای جدید به فرد است. یک پیوند موفق سبب افزایش قدرت و انرژی می شود اما در زمان نقاهت شاید این احساس را نداشته باشید.

اگر می خواهید جراحی پیوند کلیه انجام دهید به این چند نکته که در ادامه می‌ آید توجه کنید:

دوران نقاهت پیوند کلیه

خود عمل پیوند کلیه دو تا چهار ساعت طول می کشد و بعد نقاهت آغاز می‌ شود. اکثراً سه روز را در بیمارستان بعد از پیوند می مانند. تیم پزشکی مراقبت دقیقی از فرد خواهد داشت.

کلیه پیوندی جدید بلافاصله کار می ‌کند و گاهی تا زمان شروع کار، به دیالیز احتیاج می ‌شود. این پروسه چندین روز یا چند هفته طول می کشد. به طور متوسط دوران نقاهت کلیه حدود ۶ هفته است.

این خط زمانی برای همه متفاوت بوده و بستگی به سلامت کلی بدن و سایر فاکتورها دارد. بعد از هر جراحی ای از جمله پیوند کلیه، همه دستورالعمل ‌های پزشک را رعایت کنید.

مصرف داروها در دوره ریکاوری پیوند کلیه

۱. همه داروها را طبق دستور مصرف کنید

چون بدن عضو پیوند داده شده را جسمی بیگانه شناسایی می ‌کند، ابتدا سعی در رها شدن از آن کرده و به اصطلاح آن را پس می ‌زند. اما داروهایی جهت پیشگیری از بروز این مشکل داده می‌ شود.

به دلیل سال ها تلاش و تجربه و تحقیق در زمینه داروهای پیشگیری از پس زدن کلیه، پیوند کلیه یکی از موفقیت آمیز ترین عمل های پیوندی با کمترین عارضه بعد از پیوند است.

۲. عدم انجام رانندگی تا ۶ هفته

رانندگی باعث آسیب به زخم محل جراحی می شود. بنابراین تا ۶ هفته بعد از جراحی پیوند کلیه از رانندگی اجتناب کنید.

از دوستان یا خانواده بخواهید در این زمینه به شما کمک کنند. در زمان نشستن در وسیله نقلیه کمربند ایمنی ببندید.

۳. استراحت کنید

از رفتن به باشگاه، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های کششی برای حداقل ۶ تا ۸ هفته بعد از جراحی اجتناب کنید.

به مدت دو تا سه ماه بعد از پیوند وسیله ای سنگین تر از ۱۰ کیلوگرم و چهار تا شش ماه بعد از عمل اجسام سنگین تر از ۲۰ کیلو برندارید.

ورزش بعد از پیوند کلیه

۴. ورزش را به آرامی شروع کنید

بلند کردن اجسام ممکن است ممنوع باشد اما در کل ورزش کمک زیادی به روند بهبود می کند.

پزشک توصیه به انجام ورزش های کششی و پیاده روی جهت شروع خواهد کرد. به محض بهتر شدن، ورزش هایی چون کوهنوردی، دوچرخه سواری، تنیس، گلف و ایروبیک انجام دهید.

همه این ها به بازیابی قدرت کمک کرده و می توانید به مرور بعد از بهبودی زخم، ورزش را شروع کنید. ورزش‌های پربرخورد که سبب آسیب های بیشتر به کلیه می شوند انجام ندهید.

۵. آب کافی بنوشید

یکی از اقدامات موثر در نقاهت موفق، هیدراته ماندن بدن است. باید آب کافی بنوشید یعنی روزانه حدود دو لیتر. مصرف کافئین که ادرار آوری ضعیف است و منجر به دهیدراسیون می‌شود را محدود کنید.

بیشتر بخوانید : زندگی با یک کلیه : آنچه باید بدانید

در دوره ریکاوری پیوند کلیه غذای خام نخورید

۶. غذاهای خام یا نیم پز نخورید

استیک خام به هیچ وجه مصرف نکنید. گوشت خام و نیم پز برای همه مضر است اما برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف (بعد از پیوند) خطر چند برابری دارد.

وقتی سیستم ایمنی ضعیف باشد مصرف گوشت و تخم مرغ خام یا نیم پز فرد را در خطر ابتلا به بیماری‌ ها قرار می ‌دهد.

۷. پروتئین زیاد مصرف کنید

داشتن رژیم غذایی متعادل اهمیت بسیاری دارد. پروتئین در این شرایط مفید است و باعث عضله سازی و بازیابی وزن از دست رفته می شود. پزشک میزان پروتئین مورد نیاز را مشخص می کند.

۸. از مصرف گریپ فروت اجتناب کنید

ماده شیمیایی ای در گریپ فروت وجود دارد که در توانایی بدن برای شکست یا متابولیسم برخی داروهای استاتین اختلال ایجاد می کند.

خوردن گریپ فروت و نوشیدن آب آن واکنش شدیدی به دارو ها می دهد که سبب سرکوب سیستم ایمنی می شود.

بیشتر بخوانید : کلیه مصنوعی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف نکنید

۹. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف نکنید

برخی داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن و ناپروکسن باعث اختلال عملکرد کلیه ها می شوند. احتمالا باید از مصرف آنتی هیستامین و آنتی اسید ها اجتناب کنید.

این داروها و سایر داروهای بدون نسخه گاهی اوقات روی داروهای پیوند کلیه تاثیر گذاشته و در جذب اختلال ایجاد می کنند.

۱۰. از مصرف برخی ویتامین ها و مکمل های گیاهی اجتناب کنید

قبل از مصرف هرگونه مکمل یا ویتامین با پزشک صحبت کنید. مصرف آنها مخصوصاً برای بعد از پیوند کلیه مضر است.

برخی چای های گیاهی و دمنوش ها در عملکرد داروهای پیوند کلیه اختلال ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید : 15 علائم بیماری کلیه که باید جدی گرفته شود

۱۱. جلسات پیگیری با پزشک را جدی بگیرید

برای اطمینان از بهبودی، در تمامی جلسات پیگیری بعد از عمل با پزشک حضور داشته باشید. خطرات عمل پیوند کلیه درست مثل سایر عمل های جراحی است. خطر خونریزی، عفونت یا مشکلات تنفسی هم وجود دارد.

احتمالا عوارضی هم در مورد داروها وجود داشته باشد. داروهای مصرفی، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند بنابراین احتمال بروز عفونت بالا می ‌رود.

اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

• تب بالا تر از ۳۷.۷ درجه سانتیگراد
  • دردی جدید یا حساسیت به لمس در اطراف کلیه
  • ورم (اِدِم)
  • علائمی مثل آنفولانزا از جمله تب، سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ
  • کاهش چشمگیر میزان دفع ادرار

بسیاری از افراد بعد از پیوند کلیه زندگی سالم و نرمالی خواهند داشت. با مراقبت صحیح از خود در دوران نقاهت به بدن شانس خوبی برای بهبودی می دهید.

مرکز اورولوژی الهام تیمی از متخصصین تراز اول کشور است که متعهد به فراهم کردن مراقبت های جامع برای افراد دارای مشکلات اورولوژیکی است. اگر متوجه علائم مرتبط با کلیه، دستگاه ادراری و تناسلی خود شده اید و یا سوالاتی در این زمینه دارید با ما تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "11 نکته ای که باید بعد از پیوند کلیه و ریکاوری انجام داد" ثبت شده