کرایوتراپی چیست ؟

کرایوتراپی چیست

پزشکان سالها است در درمان های موضعی برای مواردی مانند زگیل یا برداشتن سلولهای سرطانی از اشکال هدفمند کرایوتراپی استفاده کرده اند. امرزه حتی افراد مشهور و ستاره های ورزشی هم شروع به پذیرفتن این روند جدید کرده اند و اسپاهای کرایوتراپی هر روز محبوبیت بالاتری پیدا می کنند.

در این مراکز، یک فرد برای مدت چند دقیقه در یک محفظه که با دمای زیر صفر خنک شده نشسته یا می ایستد. بدون شک کرایوتراپی دارای مزایای منحصر به فردی است. اما آیا بی خطر هم هست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه درمان کرایوتراپی چیست؛ این مطلب را حتما مطالعه کنید.

منظور از کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی یا سرما درمانی، هر نوع روش درمانی با استفاده از دمای انجماد یا نزدیک به انجماد است. درمان کرایوتراپی می تواند شامل جراحی یا انجماد كرایو باشد، جایی كه نیتروژن مایع به صورت محلی برای تخریب سلول های غیر طبیعی (مانند زگیل ها، تومورها یا سلول های سرطانی) استفاده می شود. درمان کرایو تراپی در مقیاس کوچک می تواند شامل غوطه وری در حمام یخ یا عمل زیبایی سرما درمانی باشد.

کرایوتراپی کل بدن (WBC) شامل نشستن یا ایستادن در یک محفظه به مدت دو تا پنج دقیقه است. در طی این فرآیند، فرد بدن خود را در معرض نیتروژن مایع در دمای زیر صفر قرار می دهد. بیماران برای انجام درمان کرایوتراپی باید حداقل لباس را در محفظه به تن داشته باشند، که فقط شامل مواردی مانند جوراب، دستکش، لباس زیر مورد تأیید و احتمالاً سربند و ماسک برای محافظت از گوش، بینی و دهان است.

مزایای کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی و تسکین درد

کرایوتراپی می تواند فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشد، که مهم ترین آنها کاهش التهاب است. تسکین درد و ریکاوری عضلات دلیل اصلی استفاده از درمان کرایو تراپی است. در سال 2000 ، یک مطالعه کوچک نشان داد که کرایوتراپی می تواند درد ناشی از آرتریت روماتوئید را تسکین دهد. همچنین مطالعات انجام شده در سال 2014 چندین مطالعه نشان داد که کرایوتراپی در تسکین درد و ریکاوری عضلات موثر است.

کرایوتراپی و افسردگی

این فرضیه هم وجود دارد که کرایوتراپی می تواند با کاهش التهاب همراه با افت شناختی، از زوال عقل جلوگیری کند، اما این تئوری به تحقیقات و آزمایش بیشتری نیاز دارد.

همین فرضیه کاهش التهاب منجر به تئوری های اثر بخش بودن درمان کرایوتراپی در درمان مشکلات بهداشت روان شده است. یک مطالعه در سال 2008 بر روی 60 بیمار شواهدی را نشان داد که کرایوتراپی می تواند یک درمان موثر برای افسردگی و اضطراب باشد. بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می برند، ادعا کرده اند که با خروج از محفظه کرایوتراپی، احساس سرخوشی می کنند، اما در حال حاضر شواهد کافی برای حمایت از مزایای طولانی مدت یا نتیجه گیری مشخص درمان کرایوتراپی در این زمینه وجود ندارد.

کرایوتراپی و کاهش وزن

همچنین کرایوتراپی با استفاده از درجه حرارت سرد می تواند از کاهش وزن نیز حمایت کند و بدن را مجبور کند برای گرم نگه داشتن خود بیشتر کار کند. تئوری موجود در این زمنیه این است که تلاش بیشتر بدن برای گرم نگه داشتن خود، باعث افزایش متابولیسم می شود. البته همه می دانیم که روش های موثرتر و ایمن تری برای کاهش وزن وجود دارد ، از جمله تغییر عادات غذایی و ورزش.

کرایوتراپی و جوان سازی پوست

کرایوتراپی صورت هم این روزها در حال محبوب شدن است. در حالی که مطالعه رسمی در این مورد انجام نشده است، طرفداران کرایوتراپی ادعا می کنند که درمان کرایوتراپی صورت می تواند منافذ پوست را کوچک کند، سلولهای مرده پوست را منجمد کند، باعث جوان سازی پوست و کاهش قرمزی آن شود.

ایمنی و خطرات کرایوتراپی

قبل از انجام هر نوع کرایوتراپی، با پزشک خود مشورت کنید. اگر از ضربان ساز قلب استفاده می کنید، سابقه فشار خون بالا، سکته مغزی، تشنج، خطر بالای عفونت، کلاستروفوبیا یا بارداری دارید، نباید کرایوتراپی کنید. البته استفاده از کرایوتراپی برای درمان زگیل روشی کاملا موثر و بی خطر است.

کرایوتراپی زگیل چیست؟

کرایوتراپی زگیل چیست

کرایوتراپی زگیل با استفاده از ماده ای بسیار سرد (معمولاً ازت مایع) انجام می شود. کرایوتراپی زگیل یک درمان استاندارد برای زگیل است و می تواند در مطب پزشک انجام شود. استفاده از نیتروژن مایع برای کرایوتراپی زگیل معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می کشد.

• پزشک ممکن است قبل از استفاده ازت مایع، زگیل را با چاقوی کوچک آماده کند.
  • کرایوتراپی زگیل می تواند دردناک باشد. معمولا به استفاده از بی حس کننده موضعی نیازی نیست اما ممکن است در بعضی موارد استفاده شود.
  • پزشک با استفاده از یک پروب یا پنبه نیتروژن مایع را روی زگیل استفاده می کند. نیتروژن مایع را می توان مستقیماً روی زگیل نیز پاشید.

بیشتر زگیل ها به 1 تا 4 نوبت درمان احتیاج دارند که بین هر درمان بین 1 تا 3 هفته فاصله وجود دارد.

کرایوتراپی زگیل در منزل

کرایوتراپی را می توان در خانه و با استفاده از محصولاتی مانند Compound W Freeze Off نیز انجام داد. این کیت های کرایوتراپی زگیل در منزل از مخلوط دی متیل اتر و پروپان به جای ازت مایع استفاده می کنند. از این مخلوط برای خیساندن یک فوم استفاده می شود که سپس روی زگیل قرار می گیرد. دقت داشته باشید که این محصول ممکن است برای زگیل های دست یا پا بی خطر باشد اما برای کرایوتراپی زگیل های تناسلی ایمن نیست. برای جلوگیری از سوختگی جدی و ایجاد زخم دائمی، تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و برای کرایوتراپی زگیل تناسلی حتما به کلینیک مراجعه کنی

پس از گرایوتراپی زگیل

درد ناشی از کرایوتراپی زگیل می تواند تا 3 روز طول بکشد. بهبود به طور کلی سریع (7 تا 14 روز) انجام می شود.
چند ساعت پس از درمان، ممکن است در محل تاول ایجاد شود.

• در صورت شکستن تاول، محل را تمیز کنید تا از پخش شدن ویروس زگیل جلوگیری شود. از تماس با مایعاتی که ممکن است حاوی ویروس زگیل باشد خودداری کنید.
  • طی چند روز آینده تاول خشک می شود و زگیل از بین می سرود.

کرایوتراپی زگیل معمولاً در صورت عدم موفقیت با استفاده از اسید سالیسیلیک برای از بین بردن زگیل با به همراه آن مورد استفاده قرار می گیرد

میزان موفقیت کرایوتراپی زگیل

کرایوتراپی زگیل را از بین می برد. اما ممکن است به دو یا چند نوبت درمانی نیاز باشد.

عوارض کرایوتراپی زگیل

اگر با دقت انجام شود، کرایوتراپی زگیل عوارض و خطرات بسیار پایینی خواهد داشت.

اما اگر زگیل ضخیم باشد و به کرایوتراپی گسترده یا مکرر نیاز باشد، ممکن است اعصاب اطراف زگیل آسیب ببیند یا زخم شود و بهبودی پوست به مدت طولانی تری نیاز باشد.

احتمال عفونت به دلیل کرایوتراپی زگیل بسیار پایین است. برخی از علائم عفونت عبارتند از:

• افزایش درد، تورم، قرمزی، حساسیت یا احساس گرما
  • رگه های قرمز اطراف ناحیه کرایوتراپی شده.
  • چرک در محل
  • تب

اگر می توانید درد متوسط و کوتاه مدت را تحمل کنید، کرایوتراپی زگیل می تواند یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد.

نتیجه

• کرایو تراپی زگیل می تواند کمی باشد اما معمولاً جای زخم ندارد.
  • در مواردی که پوست ضخیم تر است (کف دست و پا) کرایوتراپی زگیل دردناک تر است.
  • کرایوتراپی زگیل اغلب در چندین نوبت انجام می شود، به خصوص برای زگیل های ضخیم تر و بزرگتر.
  • کرایوتراپی زگیل یک راه حل درمانی سریع است و در مطب پزشک یا در خانه انجام می شود.

کرایوتراپی دهانه رحم چیست ؟

کرایوتراپی دهانه رحم (که به آن کرایوابیلاسیون نیز گفته می شود) روشی است که سلول های غیر طبیعی را از دهانه رحم خارج می کند. این کار اغلب در مطب پزشک انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد. در طی کرایوتراپی دهانه رحم، بافتی که شامل سلول های غیر طبیعی است، منجمد شده و از بین می برد. بافتی که دوباره رشد می کند معمولاً طبیعی است. در اکثر موارد، تمام سلولهای غیرطبیعی تنها با یک مرتبه کرایوتراپی دهانه رحم برداشته می شوند.

چه کسانی به کرایوتراپی دهانه رحم نیاز دارند؟

اگر آزمایش پاپ و کولپوسکوپی سلول های غیرطبیعی را در دهانه رحم نشان دهد، ممکن است کرایوتراپی دهانه رحم انجام شود. برخی از مشکلات که با کرایوتراپی دهانه رحم قابل درمان است:

• دیسپلازی زمانی اتفاق می افتد که سلول های دهانه رحم به شکل غیر طبیعی رشد می کنند. این بیماری اغلب توسط ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) از راه مقاربتی ایجاد می شود.
  • زگیل (کندیلوما). این زگیل ها می توانند در دهانه رحم رشد کنند. این ویروس ها هم HPV نامیده می شوند
  • التهاب رحم مزمن. یک التهاب مکرر در دهانه رحم است.

عوارض کرایوتراپی دهانه رحم

خطرات و عوارض کرایوتراپی دهانه رحم نسبتاً کم است. عوارض احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خون ریزی
  • زخم دهانه رحم
  • نیاز به درمان بیشتر

آماده شدن برای کرایوتراپی دهانه رحم

کرایوتراپی دهانه رحم اغلب در مطب انجام می شود. کرایوتراپی دهانه رحم برای روزی برنامه ریزی می شود که شما قاعدگی ندارید. ممکن است قبل از انجام مراحل از شما خواسته شود که فرم رضایت نامه را امضا کنید. همچنین ممکن است دستورالعمل های خاصی از جمله موارد زیر به شما داده شود:

• چند روز قبل از کرایوتراپی دهانه رحم از رابطه جنسی، استفاده از تامپون، کرم یا سایر داروهای مربوط به واژن خودداری کنید.
  • یک ساعت قبل از قرار ملاقات برای کرایوتراپی دهانه رحم، یک قرص مسکن مصرف کنید.
  • قبل از عمل ادرار کنید.

در طول کرایوتراپی دهانه رحم چه اتفاقی می افتد؟

• از شما خواسته می شود روی تخت یا صندلی معاینه دراز بکشید و پاهای خود را در رکاب قرار دهید، دقیقاً مانند آزمایش پاپ.
  • ابزاری به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن درون آن قرار می گیرد.
  • برای بی حس کردن دهانه رحم شما ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود.
  • یک کاوشگر نازک روی دهانه رحم نگه داشته می شود و باعث ایجاد یک گلوله یخ می شود که بافت را فیز کرده و از بین می برد. این مرحله ممکن است چند بار انجام شود.
  • در حالی که یخ به دهانه رحم شما برخورد می کند، ممکن است گرفتگی یا کرمپ داشته باشید. اگر گرفتگی بیش از حد ناراحت کننده است، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ممکن است احساس سبکی سر کنید. با اتمام کرایوتراپی دهانه رحم این حالت از بین می رود. تا زمانی که حالتان بهتر نشود می توانید روی تخت یا صندلی استراحت کنید.

بعد از کرایوتراپی دهانه رحم چه اتفاقی می افتد؟

• بعد از کرایوتراپی دهانه رحم ترشحات آبکی و رقیق خواهید داشت. همچنین ممکن است مقداری خونریزی خفیف داشته باشید.
  • بلافاصله بعد از عمل از پد استفاده کنید. از تامپون استفاده نکنید و از پزشک تان درباره اینکه چه زمانی می توانید مجددا از تامپون استفاده کنید سوال بپرسید.
  • بافت دهانه رحم در طول بهبودی می تواند به راحتی خونریزی کند. برای محافظت و پیشگیری از آسیب دیدگی، ممکن است به شما گفته شود که برای مدت زمان مشخصی رابطه جنسی نداشته باشید و ورزش نکنید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

• تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • گرفتگی شکم یا درد لگن بیش از 24 ساعت