برجستگی روی آلت تناسلی نشانه چیست؟

برجستگی روی آلت تناسلی

اگر متوجه برجستگی روی آلت تناسلی خود شده اید احتمالاً بدترین بیماری های ممکن به ذهن تان برسد. سرطان آلت تناسلی یا یک بیماری مقاربتی احتمالا اولین گزینه هایی هستند که به ذهن فرد می رسند.

در اکثر مواقع، برآمدگی غیر طبیعی روی آلت تناسلی جدی نیست اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علل غیر عفونی برجستگی روی آلت تناسلی

غیرعفونی یعنی این مشکل از کسی به فرد منتقل نشده و قابل سرایت نیست. این مشکلات زیاد جدی نیستند اما باز هم نباید آن‌ ها را نادیده گرفت.

هر یک از این بیماری ها می توانند منجر به اسکار آلت تناسلی شوند و قرمزی، ترک خوردگی، حساسیت و درد هم ایجاد خواهد شد.

آلت های ختنه نشده بیشتر در معرض اِسکار قرار دارند. اسکار ایجاد شده عقب کشیدن پوست آلت تناسلی را با دشواری همراه می ‌کند. این بیماری فیموزیس نام دارد.

فولیکول متورم مو

فولیکول مو ساختاری حبابی شکل در پوست است که مو از درون آن رشد می کند. متورم شدن فولیکول یا همان فولیکولیتیس به صورت برجستگی های کوچک روی آلت تناسلی بیرون می زند.

این برآمدگی ‌ها زیر پوست کیسه بیضه یا در پایه آلت دیده می شوند و ممکن است خارش ایجاد شود اما خطرناک نیست.

این مشکل علل مختلفی دارد از جمله:

• مواد شیمیایی قوی مثل عطرهای مورد استفاده در شوینده ها
  • ساییدگی پوست توسط لباس
  • آلرژی ای که پزشک به تشخیص آن کمک می‌ کند

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی

پاپول های گنبدی شکل که اطراف نوک آلت تناسلی شکل می گیرند ممکن است آنژیو فیبروما باشند. این برآمدگی ‌ها بیشتر در افراد ختنه نشده دیده می شوند. پاپول های مرواریدی عفونی نبوده و به درمان احتیاج ندارند.

اگر بزرگ شوند به علل زیبایی برداشته خواهند شد.

آنژیوکراتوم ها

آنژیوکراتوم ها نقطه های کوچک قرمز یا آبی روی کلاهک آلت تناسلی یا کیسه بیضه و کشاله ران هستند.

این نقاط غیر عفونی به درمان نیازی ندارند و گاهی اوقات درد و خونریزی ایجاد می کنند.

در این صورت با لیزر تراپی درمان خواهند شد. خشک کردن نسوج با برق هم شامل خراشیدن و سوزاندن آن نقطه ها می شود.

علل غیر عفونی برجستگی روی آلت تناسلی

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال پوستی غیرعفونی است که در هر نقطه از بدن ایجاد می شود و روی آلت تناسلی به شکل های برآمده قرمز با پوسته های نقره ‌ای دیده شده است.

این بیماری یک اختلال خود ایمنی است یعنی سیستم ایمنی به سلول های پوست در سرتاسر بدن حمله می ‌کند.

پسوریازیس اغلب با کورتیکواستروئید های موضعی درمان می‌ شود. این داروها به پوست زده شده و مانع از حمله سیستم ایمنی به پوست می شوند. داروهای خوراکی هم مفید هستند.

لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس یک بیماری رایج پوستی است که از هر ۳۰۰ مرد یک نفر در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شود.

این بیماری ضایعه های سفید و چروک اطراف یا زیر کلاهک آلت تناسلی ایجاد می کند. علت آن مشخص نیست اما به نظر می ‌رسد سیستم ایمنی بیش‌ فعال عامل بروز آن باشد.

این ضایعه ها اغلب خارش ایجاد می‌ کنند و نعوظ دردناک می ‌شود. همچنین دفع ادرار به علت باریک شدن کانال ادراری آلت تناسلی هم با درد همراه است.

درمان اغلب با داروهای کورتیکواستروئیدی بوده اما ضایعه های بزرگ تر یا آنهایی که به درمان جواب نمی ‌دهند از طریق جراحی برداشته می شوند.

لیکن اسکلروزیس ۴ تا ۵ درصد ریسک بروز سرطان دارد. ضایعه هایی که خود به خود از بین می‌ روند باید نظارت شوند.

لیکن پلانوس

لیکن پلانوس یک بیماری نادر پوستی است که با برجستگی های صاف بنفش رنگ روی کلاهک آلت تناسلی تعریف می ‌شود.

این برآمدگی ‌ها گاهی اوقات رگه های سفید داشته و سطح صافی دارند. ضایعه ها به صورت حلقه ای یا در یک خط هستند و ممکن است خارش داشته و یا نداشته باشند.

لیکن پلانوس سایر قسمت های بدن را هم درگیر می کند مثل:

• مچ دست
  • ساق پا
  • داخل گونه ها

این بیماری مسری نیست و ضایعه ها با کرم های کورتیکواستروئیدی موضعی درمان می‌ شوند. معمولاً لیکن پلانوس افراد دارای هپاتیت سی را ۵ بار بیشتر از سایرین مبتلا می ‌کند که علت آن مشخص نیست.

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی مزمن است که خارش، قرمزی، خشکی و ترک پوست ایجاد می‌ کند. این بیماری معمولاً به دلیل سیستم ایمنی بیش فعال ایجاد می ‌شود و با کرم های کورتیکو استروئیدی درمان می شود.

داروهای تجویزی هم مفید هستند. تغییرات سبک زندگی به پیشگیری از بروز اگزما کمک می کند. سعی کنید لباس های گشاد بپوشید و از مصرف مواد شیمیایی اجتناب کنید.

علل عفونی برجستگی روی آلت تناسلی

علل عفونی، بیماری هایی هستند که به دیگران سرایت می کنند. بیماری های عفونی آلت تناسلی معمولا از طریق مقاربت منتقل می ‌شوند. این بیماری ها نیازمند مداخلات پزشکی هستند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

اچ پی وی یک بیماری مقاربتی بسیار مسری است که به نام زگیل تناسلی هم شناخته می ‌شود. این ویروس از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی انتقال می یابد. همچنین با تماس پوست با پوست مثل دست زدن به ناحیه تناسلی هم قابل انتقال است.

در مردان، زگیل های تناسلی در این نقاط بیرون می زنند:

• روی آلت تناسلی
  • اطراف مقعد
  • داخل گلو
  • داخل مقعد

در اکثر موارد اچ پی وی خود به خود از بین می رود اما در اندک افرادی تبدیل به سرطان می‌ شود.

برخی سویه‌ های این ویروس بیش از سایرین سرطان ‌زا هستند. محلول های موضعی زگیل ها را از بین می ‌برند و همچنین از برش، فریز یا سوزاندن هم برای رفع زگیل ها استفاده می شود.

سفلیس اولیه

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که در اثر تماس با زخم های سفلیس در زمان رابطه جنسی انتقال می یابد. زخم های سفلیس، ضایعه های دورانی هستند که دردی ندارند. بافت سطح این زخم ها از بین می روند و شاید بتوانید زخم روی آلت و اطراف مقعد را ببینید.

زخم هایی که دیده نمی شوند هم در داخل مقعد، دهان و گلو ایجاد می ‌شوند. این زخم اولین علامت سفلیس اولیه یا مرحله یک است.

اگر درمان نشود، به شکل های پیچیده تری به نام سفلیس ثانویه در می آید. همین امر ماه ها یا سال ها طول می کشد.

سفلیس با آزمایش خون تشخیص داده شده و از بیوپسی هم برای تشخیص بیماری استفاده می شود.

برای درمان، یک تک دوز بنزاتین پنی سیلین که نوعی آنتی بیوتیک است تجویز خواهد شد.

اگر سفلیس گسترش بیابد آسیب بلند مدت به بدن می زند. در مراحل بعدی حتی سیستم عصبی هم درگیر می شود.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می ‌شود.

HSV-1 زخم های سرد و HSV-2 تبخال تناسلی ایجاد می ‌کند. در این صورت تاول های کوچکی زده می ‌شوند که ترکیده و زخم های دردناکی به وجود می آیند.

دوره اول تبخال ها درد شدید و علائمی مثل آنفلوانزا به وجود می آورد. دوره ‌های بعدی خفیف تر هستند.

تبخال هم در دوره کمون و هم فعال قابلیت انتقال دارد. دوره کمون با سوزش، خارش، مور مور شدن همراه است و در دوره فعال تبخال ها ظاهر می شوند.

در بعضی موارد، تماس با زخم سرد در زمان رابطه جنسی دهانی باعث بروز تبخال می شود.

همچنین این بیماری بدون عوارض مشهود هم قابل انتقال است. جهت پیشگیری از انتقال، از کاندوم استفاده کنید.

تبخال درمان ندارد و داروهای ضد ویروس خطر عود آن را کم می ‌کنند. در این صورت فاز فعال از شدت کمتری برخوردار خواهد بود.

برخی عوامل خارجی مثل استرس هم باعث افزایش خطر عود مجدد آن می شوند. اگر زخم های فعال دارید از رابطه جنسی تا زمان حذف کامل تاول ها اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید : پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان با واکسن اچ پی وی

مولوسکوم کونتاژیوزوم (عفونی)

مولوسکوم عفونی یک بیماری شایع ویروسی است که در هر جایی از بدن ظاهر می شود از جمله آلت تناسلی. این بیماری از طریق تماس جنسی یا سایر انواع تماس های پوست با پوست منتقل می‌ شود.

همچنین با استفاده از حوله، لباس، زیر انداز باشگاه به صورت مشترک هم قابلیت انتقال وجود دارد.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف مثل مبتلایان به اچ.‌آی.‌وی پیشرفته بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.

مولوسکوم عفونی به صورت برآمدگی های سفت گنبدی شکل با چاله ای در وسط ظاهر می ‌شوند و رنگ گوشتی دارند.

این ضایعه ها روی اندام تناسلی و داخل کشاله ران بیرون زده و بر روی صورت، گردن، زیر بغل، بازو ها دست ها و شکم هم دیده شده است.

این برآمدگی ها معمولاً بدون درد هستند و ممکن است خارش ایجاد کنند. با خارش، رنگ آنها به قرمز روشن در می آید.

این بیماری خود به خود رفع می شود اما مدت زیادی طول می کشد. رفع کامل آن ۶ تا ۱۲ ماه طول کشیده اما تا ۴ سال هم ممکن است به طول بیانجامد.

برخی افراد به دلایل زیبایی اقدام به رفع برآمدگی ‌ها می ‌کنند. برداشتن آنها خطر انتقال را هم می کاهد. گاهی ‌اوقات کرم های موضعی حاوی رتینوئید ها کمک کننده هستند.

بیشتر بخوانید : ترس از ابتلا به سرطان بیضه در جوانان

سرطان آلت تناسلی

کمتر پیش می‌ آید که علت ضایعه ها و زخم ها سرطان آلت تناسلی باشد. سرطان آلت تناسلی هر سال ۲۲۰۰ آمریکایی را درگیر می کند.

در سطح پیش سرطانی و اولیه که کارسینوما درجا نام دارد، ضایعه ها اغلب قرمز و برجسته هستند و بافتی مخملی دارند. تقریباً ۹۵ درصد از تمامی سرطان های آلت تناسلی کارسینومای سلولی سنگفرشی هستند.

این تومورها به کندی پیش می ‌روند و معمولا به شکل ضایعه های صاف روی نوک آلت تناسلی ظاهر می ‌شوند.

کارسینومای وروکوز نوع کمتر شایع کارسینومای سلولی سنگفرشی است که رشد کندی داشته و شبیه زگیل بزرگ است.

ملانومای آلت تناسلی خطرناک ترین نوع بوده که به سرعت گسترش می ‌یابد. ضایعه ها به رنگ بنفش، قهوه ای یا سیاه هستند.

با درمان به موقع، اکثر سرطان ها درمان می شوند. تاخیر در درمان خطرناک است و با پیشرفت سرطان، درمان های تهاجمی تر احتیاط خواهند شد. این درمان ها شامل برداشتن بخشی از آلت تناسلی یا کل آن می شود.

شما می توانید در صورت مشاهده هر گونه برجستگی روی آلت تناسلی با کلینیک الهام تماس گرفته و برای معاینه حضوری و یا دریافت مشاوره غیر حضوری اقدام کنید.

0 دیدگاه در مورد "برجستگی روی آلت تناسلی نشانه چیست؟" ثبت شده