درد کلیه در صبح : علل شایع و نکات درمانی

درد کلیه هنگام صبح: علل شایع و نکات درمانی

آیا شما هم درد کلیه ها در صبح زود را تجربه کرده اید؟ آیا شما هم با کلیه درد از خواب بیداری می شوید؟ کلیه ها دو اندام به شکل لوبیا هستند که در دو طرف شکم قرار دارند. کلیه ها نقشی حیاتی در کمک به دفع مواد زائد بدن دارند.

مشکلات ناشی از بیماری کلیوی این عملکرد کلیه را به خطر می اندازند. گاهی اوقات حتی منجر به درد کلی و یا درد کلیه هنگام صبح می شوند.

درد کلیه ها اغلب با درد کمر اشتباه گرفته می شود. دلیل آن در درجه اول موقعیت آناتومیک کلیه ها است.

کلیه ها در قسمت خلفی حفره شکمی واقع شده اند.

دلایل درد کلیه هنگام صبح

سنگ های کلیه

سنگ های کلیه تحت عنوان لیتیاز کلیوی و نفرولیتیاسیس شناخته می شوند. این سنگ ها رسوباتی سخت هستند که از مواد معدنی و نمک تشکیل شده و در سیستم کلیوی جمع می شوند.

این سنگ ها گسترش یافته و بر قسمت های مختلف دستگاه ادراری از کلیه ها تا مثانه تأثیر می گذارند.

اکثر افراد درد شدید را از علائم مرتبط با سنگ کلیه می دانند زیرا دفع این سنگ ها بسیار ناراحت کننده است.

ساده ترین روش درمانی توصیه شده با توجه به اندازه و هرگونه عوارض ناشی از سنگ دفع آن است.

دفع سنگ اغلب با نوشیدن مقادیر زیاد آب آسان تر خواهد بود.

در برخی مواقع سنگ های بزرگتر کلیه برای دفع آسانتر از طریق شاک ویو تراپی به قطعات کوچکتر شکسته می شوند.

علت درد کلیه هنگام صبح

عفونت کلیه

گاهی باکتری ها وارد سیستم ادراری شده و منجر به نوعی بیماری به نام پیلونفریت می شوند.

این بیماری معمولاً در نتیجه عفونت مجاری ادراری درمان نشده اتفاق می افتد.

با این حال دیابت، مشکلات عصبی که بر تخلیه مثانه تأثیر می گذارند و سنگ کلیه نیز از عوامل افزایش ابتلا به عفونت کلیه هستند.

علائم متداول پیلونفریت شامل لرز، حالت تهوع و استفراغ، ادرار کمی خونین و درد پهلو است.

بیشتر بخوانید: درمان عفونت کلیه

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری نوعی عفونت است که می تواند بر هر قسمت از سیستم ادراری تأثیر بگذارد.

عفونت دستگاه ادراری تحتانی شامل مثانه و مجرای ادرار شایع ترین نوع عفونت است.

زنان به دلیل داشتن مجرای ادرار کوتاه بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری هستند.

کوتاه بودن مجرای ادرار به باکتری ها اجازه می دهد تا به راحتی به ساختارهای دیگر سیستم ادراری گسترش یابند.

عفونت های مجاری ادراری در ابتدا علائمی همچون سوزش و درد هنگام ادرار، خون در ادرار و درد پهلو ایجاد خواهند کرد.

سرطان کلیه

انواع مختلفی از سرطان های کلیه وجود دارد که اکثر آن ها بر دو قسمت از کلیه ها تأثیر می گذارند: توبول کلیه و لگنچه کلیه.

دقیقاً همانند هر نوع سرطان در حال پیشرفت این سرطان نیز نتیجه رشد کنترل نشده سلول و تکثیر سلول های سرطانی است.

سرطان کلیه یکی از رایج ترین انواع سرطان ها در جهان است و معمولاً باعث بروز علائمی مانند درد مکرر در زیر دنده یا پایین کمر و خون در ادرار خواهد شد.

درمان درد کلیه هنگام صبح

درمان درد کلیه کاملاً نیازمند کمک یک پزشک متخصص است.

در صورت داشتن مشکلات ادراری یا هریک از علائم ذکر شده مربوط به کلیه توصیه می شود هرچه زودتر با پزشک صحبت کنید.

به تعویق انداختن درمان می تواند منجر به آسیب بافتی غیرقابل بازگشت شود و درمان بیماری کلیه نتیجه منفی داشته باشد.

درد کلیه با توجه به علت آن نیازمند یک روش درمانی خاص است.

در صورت وجود عفونت مصرف آنتی بیوتیک ها که شایع ترین باکتری های درگیر را هدف قرار می دهند بهترین روش درمان است.

درد بیش از حد در صورت غیر قابل تحمل بودن با استفاده از داروهای تجویزی برطرف می شود.

سرطان کلیه از طریق شیمی درمانی، پرتودرمانی، جراحی و یا ترکیبی از این روش ها قابل درمان است.

در صورتی که به پزشک مراجعه کرده و آن ها شرایط مرگبار را رد کرده باشند با استفاده از درمان های خانگی زیر می توانید تا حدی درد کلیه هنگام صبح را تسکین دهید.

درد کلیه و درمان های خانگی

• آب: نوشیدن آب بهترین درمانی است که می توانید خودتان انجام دهید چراکه این کار به کلیه ها اجازه می دهد سموم را دفع کنند و حتی می تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند. نوشیدن روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب توصیه می شود.
  • آب لیمو: حاوی اسید سیتریک بوده و با تجزیه تجمعات کلسیم موجود در کلیه به جلوگیری از تشکیل سنگ کلسیم کمک می کند.
  • برگ گزنه: یک روش درمانی عالی برای تقویت جریان خون به کلیه ها و مثانه بوده و می تواند به جلوگیری از ورود باکتری ها و تشکیل سنگ نیز کمک کند.
  • نان گندم کامل: غنی از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر و منیزیم است که عملکرد مناسب کلیه ها را تقویت می کند.
  • لوبیا قرمز: لوبیا را روی شعله ملایم بجوشانید تا نرم شود. سپس مایع را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود.
  • نوشیدن این مایع چند بار در روز می تواند یک روش مؤثر برای درمان عفونت های کلیوی یا درد باشد.
  • ریحان: مخلوط یک قاشق غذاخوری آب ریحان با یک قاشق مساوی عسل محلولی مقوی ایجاد می کند که برای درمان درد کلیه و عفونت مفید است.
  • کرفس: آب کرفس با داشتن خواص ضدعفونی کننده عالی می تواند برای درمان درد کلیه مفید باشد. آب کرفس به دفع سموم از بدن و همچنین تجزیه سنگ های موجود در کلیه کمک می کند.
  • چای ریشه قاصدک: یک داروی گیاهی عالی برای رفع درد کلیه است. این چای به عنوان ادرار آور نیز عمل کرده و کلیه ها را تمیز می کند.

برای دریافت نوبت از دکتر علی حاجب، متخضض اورلوژی، جهت مشاوره، تشخیص علت درد پهلو و کلیه و درمان انواع بیماری های کلیوی و مجاری ادراری با کلینیک یادمان تماس بگیرید.

آدرس و اطلاعات تماس کلینیک اورولوژی الهام

0 دیدگاه در مورد "درد کلیه در صبح : علل شایع و نکات درمانی" ثبت شده