مدت زمان درمان قطعی زگیل تناسلی و انتظاری که باید داشت

اگر متوجه برآمدگی های نرم و صورتی یا به رنگ گوشت، در اطراف ناحیه تناسلی خود شده اید، احتمالا دچار زگیل تناسلی شده اید.

زگیل های تناسلی، زائده هایی شبیه گل کلم هستند که ناشی از انواع به خصوصی از پاپیلوماویروس انسانی (HPV) هستند. ویروس اچ پی وی، شایع ترین بیماری ویروسی انتقالی از طریق جنسی در بسیاری از کشورها است.

آیا زگیل های تناسلی از بین می روند؟

اگرچه HPV در تمام موارد قابل درمان نیست، زگیل تناسلی قابل درمان است.

ممکن است زگیل ها به مدت طولانی خودشان را نشان ندهند، اما ممکن نیست بتوان برای همیشه از آن ها خلاص شد.

علت این است که زگیل های تناسلی، تنها یک نشانه از ویروس اچ پی وی هستند که ممکن است برای عده ای تبدیل به یک عفونت مزمن همیشگی شود.

درمورد کسانی که از عفونت پاک می شوند، احتمال عفونت دوباره با گونه ای مشابه یا متفاوت وجود دارد.

حتی امکان ابتلا به چند گونه به طور هم زمان نیز وجود دارد، اگرچه این اتفاق، خیلی شایع نیست.

بنابراین حتی با وجود درمان، زگیل های تناسلی ممکن است در آینده برگردند.

این اتفاق به واکسیناسیون، نحوه عملکرد سیستم ایمنی، گونه HPV و حجم ویروس موجود در بدن بستگی دارد.

برخی گونه ها ریسک بالایی دارند و با ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی در آینده مرتبط هستند و ممکن است تا زمانی که ضایعه پیش سرطانی یا سرطانی شکل می گیرد، حتی فرد نداند که مبتلا به HPV با ریسک بالا است.

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی ، علائم و روش های پیشگیری

تحقیقات چه چیزی را نشان می دهد؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که عفونت های اچ پی وی در 10 تا 20 درصد افراد مبتلا، به صورت طولانی مدت در بدن باقی می مانند و در مقابل، 80 تا 90 درصد آن ها، طی دو سال از ویروس پاک می شوند.

مطابق سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 90 درصد از عفونت های HPV طی دو سال از بین می روند.

اگرچه، فاکتورهای به خصوصی، خطر باقی ماندن عفونت را افزایش می دهند.

این فاکتورها شامل انجام رابطه جنسی بدون محافظت، ابتلا به سایر عفونت های انتقالی از طریق جنسی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و سیستم ایمنی سرکوب شده است.

در پژوهشی که اخیرا در دسامبر 2017 منتشر شد، اشاره شده است که بیش از 200 گونه ی از نظر ژنتیکی متمایز HPV وجود دارد.

این تحقیق به بررسی عفونت HPV در مردان واکسینه نشده بین سنین 18 تا 70 سال پرداخته است.

محققین 4100 نمونه را طی 5 سال پیگیری کردند.

یافته های پژوهش نشان می دهد که عفونت اچ پی وی خطرعفونت با گونه مشابه را در آینده به شدت افزایش می دهد.

محققین روی گونه 16، که مسئول اغلب سرطان های مرتبط با HPV است تمرکز کردند.

آن ها بیان کردند که عفونت اولیه، احتمال عفونت دوباره پس از یک سال را 20 برابر افزایش می دهد و احتمال عفونت دوباره پس از دو سال، 14 برابر خواهد بود.

محققین دریافتند که این افزایش ریسک، فارغ از فعالیت جنسی مردان، در آن ها وجود دارد.

می توان نتیجه گرفت که عفونت دوباره، ناشی از گسترش ویروس به نقاط مختلف بدن، فعال سازی مجدد ویروس نهفته (ویروسی که همچنان در بدن است) یا هر دو است.

با این وجود، راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی وجود دارد.

مطابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، قابل اطمینان ترین راه برای جلوگیری از عفونت HPV، پرهیز از فعالیت جنسی است.

CDC همچنین اشاره می کند که استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شریک های جنسی، از راه های دیگر برای کاهش خطر ابتلا به عفونت است.

به علاوه، این سازمان، انجام واکسیناسیون در سنین پایین تر را برای کمک به محافظت در مقابل گونه هایی که باعث اکثر زگیل ها و سرطان ها می شوند، توصیه می کند.

آیا زگیل تناسلی نیاز به درمان دارد؟

بروز علائم اچ پی وی زمان می برد، بنابراین ممکن است زگیل ها تا هفته ها یا ماه ها پس از عفونت، ظاهر نشوند.

در برخی موارد، بروز زگیل های تناسلی، سال ها طول می کشد.

زگیل ها در داخل یا اطراف مهبل یا مقعد، روی گردن رحم، در کشاله ران یا ناحیه ران، یا روی آلت تناسلی یا بیضه ظاهر می شوند.

اچ پی وی می تواند باعث ایجاد زگیل روی گلو، زبان، دهان یا لب ها نیز شود.

در برخی افراد، زگیل های تناسلی، خود به خود طی دو سال از بین می روند، اما درمان به تسریع این فرآیند کمک می کند.

درمان، به پیشگیری از عوارض احتمالی ناشی از HPV و موارد زیر نیز کمک می کند:

• کاهش درد، خارش و حساسیت
  • کاهش خطر گسترش ویروس اچ پی وی
  • خلاص شدن از زگیل هایی که تمیز نگه داشتن آن ها سخت است

بیشتر بخوانید: بیماری و ویروس اچ پی وی بیشتر بدانید + کامل

چگونگی درمان زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی می تواند توسط پزشک به روش های مختلف درمان شود.

درمان های موضعی، داروهای تجویزی و عمل های جزئی که به از بین بردن زگیل ها کمک می کند.

درمان های موضعی

از بین برنده های بدون نسخه زگیل، روی زگیل های تناسلی تاثیری ندارد و باعث ناراحتی بیشتر می شود.

زگیل های تناسلی به نوع خاصی از درمان موضعی نیاز دارند که پزشک می تواند آن را اجرا کند. این کرم ها شامل موارد زیر است:

Podofilox

پودوفیلوکس یک کرم بر پایه گیاهی است که برای درمان زگیل های تناسلی خارجی و توقف رشد سلول های آن به کار می رود.

لازم است پودوفیکس، حداقل دو بار در روز به مدت سه روز در محل بافت زگیل استعمال شود و سپس، اجازه داده شود ناحیه موردنظر، باقی هفته را استراحت کند.

ممکن است نیاز باشد این چرخه درمانی، چهار بار تکرار شود.

پودوفیکس یکی از موثرترین کرم های موضعی برای از بین بردن زگیل است.

مطابق یک پژوهش، زگیل ها در حدود نیمی از افرادی که از این کرم استفاده می کردند، 50 درصد یا بیشتر، بهبود یافت.

25 درصد از شرکت کننده ها، متوجه شدند زگیل ها به کلی از بین رفته است.

اما مانند تمام داروها، پودوفیکس عوارضی نیز دارد، شامل:

• التهاب
  • زخم
  • تاول، پوسته پوسته شدن

داروی Imiquimod

Imiquimod یک داروی تجویزی است که برای نابودی زگیل های تناسلی خارجی و سرطان های پوستی به خصوص به کار می رود.

لازم است پماد، مستقیما روی زگیل ها، حداقل 3 روز در هفته به مدت چهار ماه استعمال شود.

اگرچه Imiquimod ممکن است برای همه موثر نباشد، پژوهشی نشان داده است که زگیل ها در 37 تا 57 درصد افرادی که از کرم استفاده کردند، از بین رفته است.

این دارو، سیستم ایمنی را نیز برای مبارزه با HPV تقویت می کند.

عوارض جانبی Imiquimod شامل موارد زیر است:

• قرمزی
  • حساسیت

داروی Sinecatechins

Sinecatechins کرمی است که از عصاره چای سبز ساخته شده است و برای از بین بردن زگیل های تناسلی و مقعدی به کار می رود.

Sinecatechins

لازم است این پماد، سه بار در روز، تا چهار ماه مصرف شود.

Sinecatechins، موثرترین درمان موضعی برای رهایی از زگیل است. مطابق پژوهشی، این پماد، زگیل ها را در 56 تا 57 درصد از شرکت کننده ها از بین برده است.

عوارض جانبی Sinecatechins، مشابه سایر درمان های موضعی است. شامل:

• ناراحتی
  • قرمزی
بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی طب سنتی و خانگی – کلینیک اورولوژی

کرایوتراپی

در کرایوتراپی زگیل تناسلی ، پزشک، زگیل ها را با انجماد به کمک نیتروژن مایع از بین می برد.

در اطراف هر زگیل، یک تاول ایجاد می شود که پس از بهبود از بین می رود.

کرایوتراپی برای از بین بردن موقتی زگیل ها موثر است اما ممکن است برای دستیابی به نتایج بلندمدت به درمان های چندگانه نیز نیاز باشد.

امکان بازگشت به فعالیت های طبیعی پس از عمل وجود دارد اما باید انتظار ترشحات آبی بسیاری را تا سه هفته داشت.

عوارض جانبی کرایوتراپی عبارت اند از:

• سوزش خفیف
درمان زگیل تناسلی

خشکاندن الکتریکی

خشکاندن الکتریکی درمانی است که لازم است توسط متخصص اجرا شود.

پزشک از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن و از بین بردن زگیل های تناسلی خارجی استفاده خواهد کرد و سپس بافت خشک شده را خواهد تراشید.

این عمل، دردناک خواهد بود، بنابراین بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی اعمال خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد جراحی، بسیار موثر است. یک پژوهش بیان می کند که 94 درصد از افرادی که شش جلسه هفتگی تحت خشکاندن الکتریکی قرار گرفتند، از زگیل تناسلی خلاصی یافتند.

بهبود، 4 تا 6 هفته زمان می برد.

عوارض جانبی عبارت اند از:

• ایجاد زخم
  • تغییرات رنگ پوست در ناحیه درمان شده

جراحی با لیزر

جراحی با لیزر نیز یک عمل تخصصی است. جراح از لیزر برای سوزاندن بافت زگیل استفاده می کند.

بر اساس اندازه و تعداد زگیل ها، نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی خواهد بود.

جراحی با لیزر برای نابودی زگیل های تناسلی بزرگ یا زگیل هایی که دسترسی به آن ها دشوار است و نمی توانند به طرق دیگر درمان شوند، به کار می رود. بهبودی، چند هفته زمان می برد.

عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

• ایجاد زخم
  • حساسیت

در صورت عدم درمان زگیل تناسلی، چه اتفاقی می افتد؟

اغلب عفونت های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، طی دو ماه تا دو سال خود به خود از بین می روند.

اما حتی اگر زگیل های تناسلی بدون درمان ناپدید شوند، ممکن است همچنان ویروس در بدن وجود داشته باشد.

در صورت عدم درمان، زگیل ها می توانند بسیار بزرگ شوند و خوشه های بزرگ تشکیل دهند.

احتمال بازگشت آن ها نیز بیشتر است.

نحوه پیشگیری از انتقال

باید تا قبل از اولین رابطه جنسی، حداقل دو هفته پس از محو شدن زگیل ها صبر کرد.

لازم است پیش از انجام فعالیت جنسی، با شریک جنسی نیز در مورد وضعیت HPV گفتگو شود.

حتی اگر علائمی ظاهر نشده باشد، همچنان احتمال گسترش HPV از طریق تماس پوستی وجود دارد.

استفاده از کاندوم، خطر انتقال HPV را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

اگرچه زگیل های تناسلی ممکن است خود به خود از بین بروند، امکان داردHPV همچنان وجود داشته باشد.

درمان به رهایی از زگیل ها و کاهش احتمال بروز آن ها در آینده کمک می کند، اگرچه ممکن است به تکرار درمان برای پاک سازی کامل زگیل ها نیاز باشد.

درمان زگیل ها چند ماه زمان می برد و شاید سال ها هیچ علائمی بروز نکند.

لازم است در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود، زیرا HPV می تواند بدون وجود زگیل انتقال پیدا کند.

بیشتر بخوانید: کلینیک درمان زگیل تناسلی تهران

هدف ما در کلینیک اورولوژی الهام با بهره گیری از بهترین متخصصین مانند دکتر علی حاجب متخصص اورولوژی و با عقد قرار داد با تمام موسسات بیمه ارائه بهترین خدمات به بیماران است.

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "مدت زمان درمان قطعی زگیل تناسلی و انتظاری که باید داشت" ثبت شده