قهوه می تواند زندگی افراد مبتلا به بیماری کلیه را طولانی کند

قهوه می تواند زندگی افراد مبتلا به بیماری کلیه را طولانی کند

.

کافئین موجود در قهوه به بهبود عملکرد عروق و بیماری کلیه کمک می کند.

شاید اندکی کافئین دقیقاً همان چیزی باشد که پزشک برای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه توصیه می کند. در نتیجه قهوه می تواند از خوراکی هایی باشد که می تواند زندگی افراد مبتلا به بیماری کلیه را طولانی کند.

بر اساس یک مطالعه جدید در یک مرکز پیوند دیالیز نفرولوژی انجام شد. نتجه نشان داد که مصرف بیشتر کافئین می تواند خطر مرگ در بیماران کلیوی را کاهش دهد.

محققان بر این باورند که کافئین بر عروق بدن اثرات مثبت دارد. کافئین بعنوان ماده ای برای بهبود عملکرد رگ ها شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری کلیه ، علائم و درمان

نتایج تحقیقات چیست؟

این تیم به سرپرستی یک پزشک از پرتغال فعالیت کرد. این گروه به عنوان بخشی از مطالعات ملی سلامت و تغذیه اطلاعات 4،863 آمریکایی مبتلا به نارسایی مزمن کلیه را بین سال های 1999 تا 2010  مورد بررسی قرار دادند.

حتی بعد از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، رژیم غذایی و سایر بیماری ها میزان مرگ همچنان در این بیماران کاهش یافته بود.

بیماران در چهار گروه قرار داده شده بودند:

گروه اول مقدار کافئین مورد نیاز را از طریق یک فنجان چای یخی به دست آوردند. گروه دوم با نوشیدن یک فنجان قهوه، گروه سوم یک یا دو فنجان قهوه در روز و گروه چهارم روزانه 1،378 میلی گرم قهوه مصرف کردند (برابر با نوشیدن چند فنجان قهوه در روز).

خطر مرگ در افراد گروه دوم 12 درصد و در افراد گروه سوم 22 درصد کاهش یافت. خطر مرگ در افرادی که روزانه بیشترین کافئین را نوشیده بودند 24 درصد کاهش یافت.

كسانی كه بیشترین كافئین را مصرف كردند احتمالاً افراد سفید پوست با سطح تحصیلات و درآمد عالی بودند.

همچنین احتمال ابتلا به سكته مغزی در گذشته، نوشیدن الكل و استعمال سیگار در حال حاضر و یا در گذشته در مقایسه با كسانی كه كافئین كمتری می نوشند در این افراد بیشتر است.

دکتر میگوئل بیگوت ویرا، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه و یک پزشک مستقر در پرتغال می گوید:

توصیه به نوشیدن کافئین بیشتر می تواند خطر مرگ بیماران مبتلا به نارسایی کلیه را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد:

این مطالعه بر اساس مشاهدات است. بنابراین این موضوع که نوشیدن کافئین بیشتر به طور قطع خطر مرگ در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه را کاهش می دهد نشان داده نشده است.

طبق گفته او نتایج باید با استفاده از یک کارآزمایی بالینی تصادفی تأیید شوند.

این مطالعه جدید اولین بار نیست که اثرات کافئین بر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه را مورد بررسی قرار می دهد.

یکی دیگر از مطالب در اوایل سال جاری در ژورنال پزشکی آمریکا نشان داد که ابتلا به این بیماری در افرادی که روزانه قهوه می نوشند کمتر است.

کافئین موجود در قهوه به بهبود عملکرد عروق و بیماری کلیه کمک می کند

اعتدال در مصرف قهوه

جسیانا ساویل، متخصص رژیم و تغذیه کلیه مقاله ای برای بنیاد ملی کلیه در این زمینه منتشر کرد. وی هشدار داد که نوشیدن بیش از حد قهوه با خطرات دیگری همراه است. اما گفت که این نوشیدنی برای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مفید است.

تامی لاکاتوس شیمز و لیسی لاکاتوس، متخصصان رژیم و تغذیه از نیویورک با این نظر موافق هستند.

آن ها می گویند: “بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه همیشه با فهمیدن اینکه با وجود این بیماری مجبور به حذف قهوه از رژیم غذایی خود نیستند هیجان زده می شوند.”

بر اساس مطالعات اخیر مصرف قهوه اثراتی مثبت دارد. اما تمام افراد باید به میزان مصرف این نوشیدنی توجه داشته باشند.

آن ها همچنین افزودند: ” برای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه نکاتی وجود دارد که باید هنگام نوشیدن قهوه از آن ها آگاه باشند. این افراد باید بدانند درباره اکثر موارد بیشتر مصرف کردن به معنای بهتر بودن نیست.”

احتیاط در مصرف قهوه

بیماران تحت رژیم محدود مایعات نمی توانند از مقدار قهوه ای که مصرف می کنند غافل شوند. چراکه قهوه نیز یک مایع است و باید متناسب با میزان مایعات مصرفی روزانه تنظیم شود.

لازم است که پتاسیم در سطح پایین باقی بماند. اکثر افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه متوسط ​​یا شدید یا آسیب حاد کلیوی باید روزانه کمتر از 2000 میلی گرم مواد معدنی مصرف کنند.

در صورت نوشیدن روزانه بیش از یک فنجان قهوه که هر فنجان حاوی حدود 116 میلی گرم مواد معدنی است بیش از آنچه لازم است مصرف کرده اید.

آن ها همچنین خاطرنشان كردند:

“هدف این است که روزانه برای باقی ماندن در محدوده امن کمتر از سه فنجان قهوه بنوشید.

خوشبختانه از آنجا كه سدیم، پروتئین، فسفر، كالری و كربوهیدرات قهوه سیاه كم است لازم نیست درباره نوشیدن این نوع قهوه نگران باشید.”

کافئین فواید زیادی دارد. اما می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود. این برای هیچ کس و به ویژه افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مناسب نیست.

قهوه برای بیماری کلیه مفید است

آیا می توان به قهوه شیر، خامه و شربت اضافه کرد؟

لاکاتوس و شیمز می گویند:

“این مواد افزودنی اغلب برای افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند بیشتر از قهوه سیاه مشکل ایجاد کرده و سطح فسفر و پتاسیم را افزایش می دهند.

خامه ها حاوی فسفات های شیمیایی هستند که به راحتی جذب می شوند. بنابراین در صورت ابتلا به بیماری کلیوی باید مصرف آن ها محدود شود.”

آنها خاطرنشان كردند كه بيماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بايد مراقب نوشيدني هاي قهوه مخلوط شامل شربت اضافه شده، خامه زده شده و شير باشند.

نتیجه نهایی – قهوه و بیماری کلیه

بر اساس یک مطالعه جدید در پیوند دیالیز نفرولوژی مصرف بیشتر کافئین می تواند خطر مرگ را در بیماران کلیوی کاهش دهد.

خطر مرگ در شرکت کنندگان این مطالعه که بیشترین کافئین را نوشیدند 24 درصد کاهش یافت.

دکتر میگوئل بیگوت ویرا، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه و پزشک مستقر در پرتغال خاطرنشان کرد که این مطالعه بر اساس مشاهدات است . در نتیجه این موضوع که نوشیدن کافئین بیشتر به طور قطع خطر مرگ در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه را کاهش می دهد نشان داده نشده است.

بیشتر بخوانید: پرهیز از رژیم غذایی التهاب زا برای افراد مبتلا به بیماری کلیه

برای برطرف کردن نگرانی هایتان در مورد علائم اختلالات کلیه بهتر است با مراجعه به یک متخصص اورولوژیست، علت علائم تان را مشخص کنید و توصیه های لازم در مورد برنامه غذایی و سبک زندگی را دریافت کنید.

برای تنظیم وقت ملاقات با دکتر علی حاجب، متخصص اورولوژی، با کلینیک اورولوژی الهام تماس بگیرید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "قهوه می تواند زندگی افراد مبتلا به بیماری کلیه را طولانی کند" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍