گسترش کارسینوم سلول کلیوی به استخوان ها

کارسینوم سلول کلیوی یا سرطان سلول کلیوی متاستاتیک است به این معنی که از کلیه به سایر بخش های بدن گسترش پیدا کرده است.

استخوان ها یکی از مکان هایی هستند که معمولا این سرطان به آن ها دست اندازی می کند.

درمان این بیماری، زمانی که به استخوان ها سرایت کرده است، سخت تر است – اما غیرممکن نیست.

درمان هایی وجود دارد که سلول های سرطانی در هر جایی از بدن را هدف قرار می دهند. سایر درمان ها، استخوان ها را تقویت می کنند و به بهتر شدن کمک می کنند.

نحوه اثرگذاری سرطان بر استخوان ها

زمانی که سرطان به استخوان ها سرایت می کند، می تواند باعث درد شود و آنقدر آن ها را ضعیف کند که بشکنند.

وجود کلسیم بسیار زیاد در خون، که علت های فراوانی دارد، عارضه خطرناکی است که هایپرکلسمی نام دارد.

درمان سرطان موجود در استخوان ها

برخی درمان ها سرطان را کوچک می کنند. برخی دیگر، از استخوان ها در مقابل آسیب احتمالی ناشی از سرطان محافظت می کنند و بعضی درمان ها علائم را کاهش می دهند تا به بهتر شدن فرد کمک کنند.

درمان هدفمند کارسینوم سلول کلیوی

این داروها، موادی را هدف گیری می کنند که به سلول های سرطانی کمک می کنند تا رشد کنند و به زندگی ادامه دهند.

این داروها برای کشتن سرطان بدون آسیب رساندن به سلول های سالم طراحی شده اند.

بازدارنده های تیروزین کیناز (TKI)، پروتئین هایی را که به رشد سلول های سرطانی و عروق خونی آن ها کمک می کنند، هدفگیری می کنند. این داروها عبارت اند از:

• کابوزانتینیب
  • پازوپانیب
  • سورافنیب
  • سانیتینیب
  • آکسیتینیب
  • لنواتینیب

بواکیزوماب (آواستین)، نوع دیگری از درمان هدفمند است. این ماده، پروتئینی به نام VEGF را که به تومورها در رشد عروق خونی جدید کمک می کند، مسدود می کند.

بازدارنده های mTOR، پروتئین mTOR را که به رشد سلول های سرطانی کمک می کند، هدفگیری می کنند.

این بازدارنده ها شامل اورولیموس و تمزیرولیموس هستند.

ایمونوتراپی کارسینوم سلول کلیوی

ایمونوتراپی که درمان بیولوژیکی نیز نامیده می شود، از موادی که در آزمایشگاه یا بدن ساخته شده است، برای مبارزه با سرطان کلیه استفاده می کند. چند نوع وجود دارد:

• اینترلوکین 2
  • اینترفرون آلفا
  • مهارکننده وارسی ایمنی مثل نیوولوماب

پرتودهی کارسینوم سلول کلیوی

در این درمان، یک دستگاه، اشعه ایکس را برای کشتن سلول های سرطانی درون بدن می تاباند.

این کار می تواند درد استخوان ها را تسکین دهد. همچنین می تواند از شکستن استخوان های ضعیف جلوگیری کند.

اگر شکستگی استخوان از قبل وجود داشته باشد، کشتن سلول های سرطانی با پرتودهی، ترمیم آن را سرعت می بخشد.

جراحی کارسینوم سلول کلیوی

جراحی برای حذف سرطان از استخوان، می تواند درد را تسکین دهد، از شکستگی جلوگیری کند و حرکت کردن را آسان تر کند.

داروهای تقویت استخوان ها

برخی داروها می توانند استخوان ها را تقویت کنند و از درد و شکستگی جلوگیری کنند.

• بیسفوفونات. داروهایی مثل زولدرونیک اسید، کار سلول هایی را که استخوان ها را تجزیه می کنند، کند می کنند.

آن ها می توانند آسیب استخوانی را کند کنند، از شکستگی جلوگیری کنند و میزان کلسیم خون را کاهش دهند.

• دنوسوماب. مثل بیسفوفونات ها، به جلوگیری از تحلیل و شکستگی استخوانی کمک می کند.
کارسینوم سلول کلیوی

نحوه مدیریت علائم کارسینوم سلول کلیوی

روش های تسکینی، می توانند علائمی مثل درد، خستگی و حالت تهوع را تسکین دهند.

این درمان ها سرطان را درمان نمی کنند اما می توانند به بهتر شدن حال بیمار کمک کنند.

می توان هم زمان با بهره گیری از روش های تسکینی، درمان های دیگر سرطان را نیز دنبال کرد.

روش های تسکین موقتی عبارت اند از:

• جراحی
  • پرتودهی
  • مسکن ها و سایر داروها
  • تکنیک های آرام بخشی
  • حمایت عاطفی

از پزشک خود در مورد ارائه خدمات درمان تسکینی در بیمارستان یا مرکز سرطان بپرسید.

زندگی با وجود سرطان در استخوان ها

در صورت اطلاع از گسترش سرطان به استخوان ها، نگرانی یا ترس، طبیعی است.

حتما از درک کامل تمام گزینه های درمانی اطمینان حاصل کنید. اگر در مورد درمانی که پزشک، تجویز کرده است، مطمئن نیستید، از او در مورد گزینه بعدی بپرسید.

اگر درمان های مختلفی را امتحان کرده اید و هیچ یک باعث توقف سرطان نشده اند، از پزشک خود در مورد شرکت در یک آزمایش بالینی بپرسید.

این آزمایشات، درمان های جدید را برای سرطان سلول کلیه تست می کنند. اغلب اوقات، این آزمایشات، راهی برای امتحان یک روش درمانی جدید است که در دسترس همه نیست.

در صورتی که هریک از این آزمایشات برای بیمار مناسب باشد، پزشک، او را مطلع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری کلیه ، علائم و درمان

برای دریافت مشاوره حضوری و غیر حضوری در مورد بیماری تان به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب با مدیریت دکتر علی حاجب و با کادری مجرب آماده خدمات رسانی به بیماران بیماری های اورولوژی است.

0 دیدگاه در مورد "گسترش کارسینوم سلول کلیوی به استخوان ها" ثبت شده