واریکوسل و باروری مردان

تاثیر واریکوسل در باروری مردان

آیا مشکل و بیماری واریکوسل بر باروری یا ناباروری مردان تاثیر گذار است؟ واریکوسل برآمدگی رگ های داخل کیسه شل پوستی که بیضه ها را در خود نگه می دارد است.

واریکوسل همانند رگ های واریسی که روی پاها ظاهر می شوند بوده و یکی از دلایل نا باروری در مردان است که منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم می شود.

عواملی که باعث ایجاد واریکوسل می شوند مشخص نیستند و تمام واریکوسل ها لزوماً بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند.

واریکوسل ها در اکثر موارد بصورت دوره ای ظاهر می شوند و می توان آن ها را در گریدهای یک، دو و سه طبقه بندی کرد.

واریکوسل های گرید یک و دو قابل مشاهده نیستند اما هنگام معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده می شوند و این در حالی است که واریکوسل گرید سه به راحتی قابل شناسایی است.

بسته به درجه واریکوسل برخی افراد احتمالاً نیازی به درمان نخواهند داشت. با گذشت زمان امکان تورم واریکوسل و بیشتر دیده شدن رگ ها وجود دارد.

همچنین در صورتی که این مشکل باعث ایجاد علائم شود این علائم با جراحی قابل درمان هستند.

مردان جوان به یک اندازه مستعد ابتلا به واریکوسل هستند

واریکوسل به طور معمول در نوجوانی رخ داده و در مردان جوان به جای پاها در اطراف بیضه ایجاد می شود.

وجود واریکوسل تولید اسپرم را کاهش داده و دلیل آن بزرگ شدن برخی رگ های خاص در کیسه بیضه در اثر اختلال عملکرد تعدادی از دریچه های مربوط به پمپاژ خون است.

همچنین واریکوسل تنها بر یک طرف بیضه و معمولاً سمت چپ تأثیر می گذارد. این بیماری احتمالاً به عوارض جدی منجر نخواهد شد اما واریکوسل می تواند بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد.

تقریباً 15 درصد جمعیت مردان بالغ با این مشکل روبرو هستند.

با وجود کاهش کیفیت اسپرم بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل همچنان از کیفیت مناسب اسپرم برخوردار هستند و در نتیجه در سنین بالاتر صاحب فرزند خواهند شد.

تأثیر واریکوسل بر غلظت اسپرم و ناباروری

تأثیر واریکوسل بر غلظت اسپرم در باروری مردان

تعداد اسپرم در مردان مبتلا به واریکوسل گرید سه به طور محسوسی کمتر از مردان دیگر است.

همچنین در مردان مبتلا به واریکوسل گرید یک تعداد اسپرم نسبت به مردانی که به این بیماری مبتلا نیستند حدود 20 درصد کمتر است.

اکثر مردان از خطر بسیار زیاد کاهش بیش از حد کیفیت مایع منی که عمدتاً در اثر ابتلا به خفیف ترین درجه واریکوسل که تعداد اسپرم را تحت تأثیر و کاهش می دهد آگاه نیستند.

تأثیر واریکوسل بر سطح آسیب DNA اسپرم

واریکوسل به دلیل ایجاد استرس اکسیداتیو با سطح غیرطبیعی آسیب DNA اسپرماتوزوا در ارتباط است. سطح بالای آسیب DNA اسپرم بر رشد و نمو جنین و میزان حاملگی تأثیر منفی خواهد داشت.

مطالعات همچنین نشان داده است که سطح آسیب DNA اسپرم پس از مداخله پزشکی برای درمان واریکوسل بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

علائم واریکوسل

واریکوسل اغلب هیچ نشانه و علائمی نخواهد داشت اما در موارد غیرمعمول دردی ماند موارد زیر ایجاد خواهد کرد:

• درد خفیف تا احساس سنگینی در بیضه که در طول روز و به ویژه در هوای گرم یا پس از رابطه جسمی شدیدتر می شود.
  • درد کیسه بیضه به خصوص هنگام ایستادن برای مدت طولانی
  • کوچکتر به نظر رسیدن بیضه در سمت واریکوسل
  • تسکین درد هنگام خوابیدن به پشت

در صورت مشاهده موارد زیر لازم است فرد با پزشک مشورت کند:

• توده
  • مشکلات باروری
  • برجستگی در کیسه بیضه
  • رگ هایی که معمولاً برجسته یا پیچ خوردبیشتره به نظر می رسند.
  • هر گونه تغییر محسوس در اندازه، شکل یا ظاهر بیضه ها

درمان واریکوسل و ناباروری

درمان واریکوسل

درمان واریکوسل مگر در صورت کم بودن تعداد اسپرم و مواردی که فرد حداقل به مدت دو سال از نا باروری رنج ببرد لازم نخواهد بود.

با این حال اگر واریکوسل باعث ایجاد درد مداوم شود چاره ای جز جراحی نخواهید داشت. سه گزینه جراحی وجود دارد:

ترمیم واریکوسل منجر به افزایش مطلوب میزان بارداری خواهد شد.

درمان واریکوسل به طور کلی ویژگی های اسپرم را بهبود می بخشد اما این موضوع که عدم درمان واریکوسل منجر به وخیم شدن تدریجی کیفیت اسپرم در طول زمان می شود مشخص نیست.

هدف از عمل جراحی بستن ورید تحت تأثیر برای هدایت جریان خون به داخل وریدهای طبیعی است.

درمان واریکوسل در موارد نا باروری مردان که روش هایی مانند لقاح آزمایشگاهی توصیه می شود احتمالاً مشکل ناباروری را از بین برده و یا کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: واریکوسل چیست؟ عوارض ، پیشگیری و درمان

بیشتر بخوانید: علائم واریکوسل + راه های درمان آن

برای مشورت با دکنر علی حاجب پزشک اورولوژیست کلینیک الهام در غرب تهران برای انتخاب بهترین راه های درمان مشکلات باروری مردان و درمان واریکوسل با کلینیک یادمان تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "واریکوسل و باروری مردان" ثبت شده