ادرار تیره به چه معنی است؟

گاهی ادرار نسبت به حالت معمول که به رنگ کاهی تا زرد است تیره تر می باشد. ادرار تیره تر می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد اما معمولاً قهوه ای، زرد یا قرمز تیره است.

ادرار در کلیه ها تولید می شود. مایعات یا غذایی که مصرف می کنید از دستگاه گوارش وارد سیستم گردش خون شده، سپس به کلیه ها رفته و در آنجا تصفیه می شود.

مواد زائد و مایعات اضافی کلیه ها از طریق ادرار تخلیه می شوند.

مجاری ادرار لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند. مثانه ادرار را از طریق مجرای ادراری، لوله ای که از طریق آن ادرار می کنید، تخلیه می کند.

ادرار در حالت ایده آل زرد کمرنگ خواهد بود که نشان می دهد بدن شما آب کافی دارد. به طور طبیعی در ادرار مقداری رنگدانه زرد به نام اوروبیلین یا اوروکروم وجود دارد.

هرچه ادرار تیره تر باشد غلظت آن نیز بیشتر است.

تیرگی ادرار اکثراً به دلیل کم آبی بدن است. با این وجود ادرار تیره شاید نشان دهنده گردش مواد زائد، غیرمعمول یا خطرناک در بدن باشد.

به عنوان مثال ادرار قهوه ای تیره می تواند نشان دهنده بیماری کبد ناشی از وجود صفرا در ادرار باشد.

ادرار خونین یا مایل به قرمز نشانه مشکلات احتمالی دیگر از جمله آسیب مستقیم به کلیه ها است. در صورت داشتن این علائم لازم است به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص های دلیل تیرگی ادرار

بیماری های مرتبط با ادرار تیره شامل موارد زیر است:

• هپاتیت
  • رابدومیولیز
  • سیروز
  • گلومرولونفریت
  • کمبود آب بدن
  • تروما
  • انسداد صفراوی
  • سنگ کیسه صفرا
  • سنگ مثانه
  • سرطان مثانه
  • زردی
  • بیماری کبد
  • سرطان کلیه
  • سرطان پانکراس
  • مالاریا
  • تالاسمی
  • پورفیریا
  • عوارض داروهای رقیق کننده خون
  • سنگ کلیه

ورزش بیش از حد یا بسیار شدید نیز می تواند در تیرگی ادرار نقش داشته باشد. ورزش شدید باعث آسیب دیدگی عضلات و منجر به آزاد شدن بیش از حد مواد زائد بدن می شود.

در نتیجه ادرار به رنگ صورتی یا قهوه ای تیره خواهد بود.

گاهی تشخیص تفاوت میان ادرار تیره به دلیل کم آبی یا سایر دلایل دشوار است.

ادرار تیره به دلیل کم آبی معمولاً کهربایی یا به رنگ عسل است.

ادرار تیره در شرایط دیگر می تواند قهوه ای یا قرمز رنگ باشد. ادرار برخی افراد در شرایطی که فرد به بیماری کبد یا کلیه مبتلا باشد تقریباً شبیه به شربت است.

در صورت کمبود آب بدن احتمالاً علاوه بر ادرار تیره علائم دیگری نیز خواهید داشت. مثال های این علائم عبارتند از:

• ضعف یا سرگیجه
  • خشکی دهان
  • خشکی پوست
  • تشنگی
  • یبوست

در صورتی که با نوشیدن آب اضافی ادرار شما روشن تر شود می توان گفت دلیل تیرگی ادرار کم آبی بدن است.

تشخیص دلیل تیرگی ادرار

عوامل بیرونی تأثیر گذار بر ادرار

ادرار تیره گاهی هیچ ارتباطی با میزان آب یا سلامت کلی بدن نداشته و مربوط به چیزی که خورده و نوشیده یا دارویی که مصرف کرده اید می باشد.

در صورت تیره بودن ادرار دوباره به آنچه خورده اید فکر کنید. خوردن چغندر، توت، ریواس یا لوبیا فوا می تواند باعث تیره شدن ادرار شود.

برخی داروها نیز می توانند باعث تیره شدن ادرار شوند. پزشک معمولاً از قبل به شما درباره این عارضه جانبی احتمالی اطلاع خواهد داد. مثال هایی از داروهای شناخته شده در این مورد عبارتند از:

• ملین حاوی گیاه سنا
  • داروهای شیمی درمانی
  • ریفامپین
  • وارفارین (کومادین)
  • فنازوپریدین

چه موقع با پزشک تماس بگیرید

چنانچه در ادرار خود خون مشاهده کردید یا تیرگی ادرار پس از نوشیدن آب از بین نرفت باید به دنبال درمان پزشکی باشید. دانستن علت دقیق علائم بسیار مهم است.

اگر ادرار تیره با درد شدید به خصوص در کمر همراه باشد احتمالاً دچار سنگ کلیه یا عفونت ادراری (UTI) هستید.

در صورتی که نمی توانید بلافاصله به  پزشک مراجعه کنید و یا درد و سایر علائم بدتر شده یا با حالت تهوع، استفراغ و تب بالا همراه باشد سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تشخیص و درمان ادرار تیره

در صورتی که تیرگی ادرار به دلیل کم آبی بدن و یا عوارض جانبی دارو نباشد لازم است توسط پزشک یک ارزیابی جامع انجام شود. پزشک به سوابق دقیق نیاز دارند و لازم است معاینه جسمی و آزمایش ادرار انجام دهید.

برای آزمایش ادرار به حداقل دو انس نمونه ادرار احتیاج است. آزمایشگاه ادرار را برای وجود چندین مورد که می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری پزشکی اساسی باشد بررسی می کند. مثال های این موارد عبارتند از:

• باکتری
  • بیلی روبین
  • کریستال ها
  • گلوکز
  • پروتئین
  • گلبول های قرمز خون
  • گلبول های سفید خون

گزارشات آزمایشگاه بر اساس سه مؤلفه ارائه می شوند

• آزمایش بصری برای بررسی شفافیت، تیرگی و غلظت ادرار به همراه رنگ آن
  • آزمایشات شیمیایی شامل اطلاعاتی درباره بیلی روبین، خون، کتون، پروتئین و گلوکز
  • آزمایش بررسی میکروسکوپی برای وجود باکتری ها

نمونه ادرار در حالت ایده آل از اولین ادرار صبح تهیه می شود. احتمال نشان دادن ناهنجاری ها در این ادرار بیشتر است چرا که این ادرار از سایر ادرارهایی که در طول روز تولید می کنید غلیظ تر است.

پزشک در صورتی که ادرار نتایج غیرمعمول را نشان دهد می تواند دستور انجام آزمایشات هدفمند تری را بدهد.

این آزمایشات احتمالاً شامل آزمایش خون یا کشت ادرار است که سعی در شناسایی نوع باکتری موجود در ادرار دارند.

شمارش کامل خون (CBC) یا پانل متابولیک جامع نیز می تواند به پزشک در تشخیص مشکل خطرناک در عملکرد کلیه یا کبد کمک کند.

درمان به سابقه پزشکی، علائم و نتایج تست آزمایشگاهی و سایر آزمایشات تشخیصی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد آزمایش ادرار بدانید

جلوگیری از ادرار تیره

اگر رنگ تیره ادرار به دلیل داروهای مصرفی است باید مصرف آن ها را بر اساس نتایج خود ادامه دهید.

همیشه در صورتی که نگران رنگ ادرار مرتبط با داروهای مصرفی هستید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین می توانید از مصرف غذاهایی که باعث تیره شدن ادرار می شوند خودداری کنید.

در صورتی که رنگ ادرار به دلیل عدم مصرف کافی مایعات تیره است باید آب بیشتری بنوشید. به طور ایده آل باید در روز حداقل چهار تا شش بار و هر بار 3 فنجان ادرار کنید.

سعی کنید پس از بیدار شدن از خواب یک فنجان آب اضافی بنوشید. می توانید همیشه یک ظرف بزرگ آب را در کنار خود نگه دارید تا مطمئن شوید مقدار آب کافی مصرف می کنید.

اگر ادرار به اندازه ای کم رنگ است که تقریباً مشخص نیست می تواند نشانه نوشیدن آب زیاد باشد.

لازم است هرگونه تغییر در رنگ ادرار بجز تغییر ناشی از خوردن غذاها یا مصرف برخی داروهای خاص به پزشک اطلاع داده شود.

بیشتر بخوانید : خون در ادرار ( هماچوری )

کلینیک اورولوژی الهام واقع در بلوار فرحزادی با کادری مجرب و مدرن ترین تجهیزات آماده خدمات رسانی به بیماران می باشد.

در صورت مشاهده خون در ادرار نیز سریعاً با پزشک تماس بگیرید. برای دریافت نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب

3 دیدگاه در مورد "ادرار تیره به چه معنی است؟" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس

مرسی از معلومات دقیق تون درامورات کاری تون موفق باشید

2. کاربر ناشناس

سلام خوبه که اطلاعات در مورد بیماری می فرمایید
    سوال _آیا با بیمه همکاری میکنید
    جراحی با لیزر هم دارید
    در مورد مشکل کلیه منظورم هست

1. کاربر ناشناس

با بیمه قرار داد نداریم.
      منظورتون برای چه نوع اختلالی در کلیه هست؟