فریز کردن زگیل تناسلی

فریز کردن زگیل تناسلی

آیا فریز کردن زگیل تناسلی یک درمان موثر است؟

یکی از راه های درمان زگیل تناسلی ، فریز کردن زگیل تناسلی است که به عنوان کرایوتراپی زگیل تناسلی نیز شناخته می شود. در طول درمان، پزشک به طور مستقیم از نیتروژن مایع، که یک ماده بسیار سرد است، استفاده می کند. این باعث یخ زدن زگیل ها می شود.

برای آشنایی با فرایند فریز کردن زگیل های تناسلی، از جمله مقایسه آن با سایر روش های درمان‌ زگیل، نحوه انجام این روش و روند بهبود، ادامه مطلب را بخوانید.

هزینه فریز کردن زگیل تناسلی

تعرفه مصوب وزارت بهداشت و درمان برای هزینه فریز کردن زگیل تناسلی در سال 1402 برای هر زگیل تناسلی و یا زگیل پوستی  300 هزار تومان است.

اما کمتر کسی با یک زگیل برای درمان به ما مراجعه می کند، چرا که معمولا افراد راه مناسب برای درمان را نمی دانند و گاهی اوقات هم بعلت تاخیر در مراجعه به پزشک، تعداد زگیل ها از یک، دو و گاهی حتی از سی عدد هم بیشتر می شود.

با این حساب، فریز کردن بیست زگیل تناسلی در اکثر کلینیک ها حدود چهار میلیون تومان برای فرد تمام می شود (برخی پزشکان برای فریز کردن هر زگیل تناسلی مبلغ چهارصد تا پانصد هزار تومان دریافت می کنند که این رقم برای فردی که 20 عدد زگیل تناسلی دارد، مبلغی بالغ بر 8 میلیون تومان می شود.)

ما برای کاهش قیمت فریز کردن زگیل تناسلی در افرادی که تعداد زگیل های آنها زیاد باشد و یا چندتای آنها به هم چسبیده باشد، هزینه را تا تا یک دوم پایین آورده و گاهی اوقات فریز کردن هر زگیل برای بیمار، حدود یکصد هزار تومان تمام می شود.

فریز کردن زگیل تناسلی

چه نوع زگیل هایی را می توان با انجماد یا فریز کردن درمان کرد؟

اکثر زگیل هایی که در ناحیه تناسلی هستند با استفاده از کرایوتراپی قابل درمان هستند. منبع معتبر تحقیقات نشان می دهند که فریز کردن زگیل تناسلی در مقایسه با کرم های موضعی موثرتر است. کرایوتراپی همچنین یک روش درمانی مورد اعتماد برای درمان زگیل دست و زگیل کف پا می باشد.

چه کسی کاندیدای مناسب برای این نوع درمان است؟

اگر درمان‌های بدون نسخه (OTC) مانند اسید سالیسیلیک، زگیل‌های شما را با موفقیت درمان نکرده باشند، ممکن است کاندیدای خوبی برای فریز کردن زگیل تناسلی باشید. اگر می خواهید زگیل خود را سریع درمان کنید، منجمد کردن آنها گزینه خوبی است.

البته افرادی که به درد حساس هستند، مانند کودکان خردسال و افراد مسن، ممکن است با فریز کردن زگیل مشکل داشته باشند.

فریز زگیل تناسلی برای هر بیمار اعم از زن یا مرد که هر یک از انواع مختلف زگیل تناسلی ذکر شده در زیر را دارد مفید خواهد بود:

• کندیلوم

زگیل در نواحی:

آلت تناسلی مردنه

فرج

دهانه رحم

مقعد

• واژن

زگیل های تناسلی خوش خیم تومورهایی به رنگ پوست هستند که روی سطح پوست در ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. همراه با زگیل های مسطح، زگیل های کف پا، زگیل های رشته ای و زگیل های اطراف زبان، زگیل تناسلی توسط ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی ایجاد می شود.

این زگیل ها می توانند از کوچک تا بزرگ متغیر باشند. هرچه اندازه آنها بزرگتر باشد، درمان آنها دشوارتر است. زگیل های تناسلی می توانند روی پوست مرطوب یا خشک رشد کنند، البته نتیحه مطالعات نشان می دهد که زگیل روی پوست مرطوب بهتر به درمان فریز کردن زگیل تناسلی پاسخ می دهد. به طور معمول، دوره اولیه درمان فیریز کردن زگیل تناسلی شامل استفاده از پمادهای موضعی حاوی اسید سالیسیلیک است. کرایوتراپی در صورتی به یک گزینه تبدیل می شود که پمادها موثر واقع نشوند یا زگیل های تناسلی عود کنند.

بسیاری فریز کردن زگیل تناسلی را ترجیح می دهند زیرا نه تنها زگیل موجود را از بین می برد بلکه به جلوگیری از رشد مجدد آن نیز کمک می کند. روند بهبودی نیز بسیار کوتاه است و خطر ایجاد جای زخم بسیار کم است.

فریز کردن زگیل تناسلی در منزل

فریز کردن زگیل تناسلی با استفاده از نیتروژن مایع فقط باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شود.

ممکن است بتوانید از یک محصول OTC برای درمان زگیل های کوچکتر در خانه استفاده کنید. این کیت ها از مخلوط پروپان مخلوط شده در دی متیل اتر استفاده می کنند. به طور معمول، یک اپلیکاتور فوم با این مخلوط خیس می شود و شما اپلیکاتور را مستقیماً روی زگیل خود می مالید. به خاطر داشته باشید که برای نتایج گیری بهینه و تجربه کردن حداقل درد باید تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زگیل تناسلی

فریز کردن زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

فریز کردن زگیل تناسلی را می توان در مطب یا کلینیک به صورت سرپایی انجام داد. اغلب به 1 تا 4 جلسه درمانی نیاز است که بین 1 تا 3 هفته از هم فاصله دارند. هر چه زگیل بزرگتر و ضخیم تر باشد، جلسات فریز کردن زگیل تناسلی بیشتری لازم خواهد بود. هر جلسه فقط حدود 10 تا 15 دقیقه با تمام آماده سازی ها طول می کشد، خود فرایند فریز زگیل تناسلی تنها یک دقیقه طول می کشد.

فریز کردن زگیل تناسلی

در صورت نیاز از داروی بی حسی استفاده می شود. پس از اینکه داروی بیحسی اثر کرد، نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن مایع با استفاده از یک سواب پنبه ای یا پروب روی سطح زگیل تناسلی اعمال می شود. هر بار مصرف حدود یک یا دو قیقه طول می کشد، البته در برخی موارد می توان فقط یک بار اما برای مدت طولانی تر 5 دقیقه جلسه درمانی فریز کردن زگیل تناسلی را برگذار کرد. بیمار پس از فیریز کردن آزاد است که به خانه برود و از او خواسته می شود تا برای جلسه بعدی برگردد و به همین ترتیب تا زمانی که زگیل خشک شود و خود به خود از بین برود.

بیمار ممکن است در سه روز اول بعد از هر جلسه فریز کردن زگیل تناسلی کمی درد یا ناراحتی موضعی احساس کند و بهبودی کامل پس از اتمام تمام جلسات ممکن است تا یک یا دو هفته طول بکشد.

بعد از فریز کردن زگیل تناسلی

ممکن است تا سه روز بعد از فریز کردن زگیل تناسلی کمی درد داشته باشید. اما باید ظرف دو هفته به طور کامل بهبود پیدا کنید.

ممکن است در ابتدا کمی جای زخم وجود داشته باشد. همچنین ممکن است روی محل زگیل تناسلی تاول ایجاد شود. اگر تاول پاره شد، محل را با یک دستمال ضد عفونی کننده تمیز کنید. این کار احتمال انتشار ویروس از زگیل را به حداقل می رساند.

در بیشتر موارد، تاول و زگیل تناسلی ظرف چند روز ناپدید می شوند. اگر تاول همچنان دردناک یا همچنان حاوی مایع بود، لازم است برای ارزیابی ثانویه با پزشک تان تماس بگیرید.

فیلم فریز کردن زگیل تناسلی

خطرات و عوارض احتمالی فریز کردن زگیل تناسلی

خطرات مرتبط با این روش عبارتند از:

درد – حس درد در حین کرایوتراپی به ویژه در افرادی که زوائد بزرگتری دارند طبیعی است.

واکنش آلرژیک به داروهای بی حسی – بیمارانی که تصمیم به استفاده از بی حسی موضعی در حین فریز کردن زگیل تناسلی می گیرند، با خطر بروز واکنش های آلرژیک به عوامل بی حس کننده مواجه هستند.

• تاول – ممکن است تاول هایی در اطراف زگیل تناسلی چند ساعت پس از فریز کردن زگیل تناسلی ایجاد شوند. این تاول ها باید به دقت مدیریت شوند تا در صورت امکان از پاره شدن آنها جلوگیری شود، چون پاره شدن به ویروس داخل زگیل تناسلی اجازه می دهد تا به سایر قسمت های پوست سرایت کند. اگر به درستی مدیریت شود، خشک می شود و طی چند روز پس از آخرین جلسه فریز کردن زگیل تناسلی، همراه با زگیل می ریزد.

جای زخم – احتمال پایینی وجود دارد که فریز کردن زگیل تناسلی جای زخم به جا بگذارد، اما در اکثر موارد این اتفاق نمی افتد. با این حال، این احتمال با اندازه زگیل مرتبط است. مطالعات نشان می دهند که زگیل های بزرگتر و ضخیم تر معمولاً زخم های قابل توجهی از خود به جای می گذارند.

عفونت – فریز کردن زگیل تناسلی با حداقل خطر عفونت همراه است. اگر علائم رایج عفونت در بیماری که اخیراً تحت عمل قرار گرفته است مشاهده شود، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. علائم عفونت عبارتند از افزایش درد، تورم، قرمزی، حساسیت، احساس گرما در ناحیه ای که زگیل در آن قرار دارد، رگه های قرمز رنگ اطراف آن ناحیه، ترشح چرکی و تب بالا بدون علت.

علیرغم این خطرات، فریز کردن زگیل تناسلی همچنان روشی موثر برای خلاص شدن از شر زگیل های تناسلی و در نتیجه محافظت از بیماران در برابر حملات بعدی عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی است. اگر این زگیل ها درمان نشوند، ممکن است عفونی شوند یا دردناک تر شوند و برداشتن آنها دشوار شود.

چرا فریز کردن زگیل تناسلی ؟

زگیل‌ها کوچک هستند اما می‌توانند آزاردهنده باشند. اما نیازی به رنج بردن نیست. زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند که بیش از صد نوع از آن شناخته شده است. درمان زگیل تناسلی بر اساس حذف یا کاهش زگیل و فعال کردن پاسخ ایمنی بدن به ویروس زگیل است.

با این حال، فرایند درمان ممکن است زمان زیادی طول بکشد . 70 درصد زگیل ها در عرض دو سال خود به خود بهبود می یابند. البته این روند ممکن است در برخی افراد آهسته تر باشد و تا 5 یا 10 سال طول بکشد.

فریز کردن زگیل تناسلی علائم را از بین می برد

کلینیک الهام زگیل ها را با درمان موثر نیتروژن مایع یا سرما درمانی درمان می کند. فریز کردن زگیل تناسلی روشی موثر و ارزان برای مقابله با زگیل های مزاحم است. برای فریز کردن زگیل نیازی به ارجاع یا نسخه پزشک نیست. همچنین بیش از یک زگیل را می توان در طی یک جلسه منجمد کرد.

مزایا و نتایج مورد انتظار از فریز کردن زگیل تناسلی

فریز کردن زگیل تناسلی شکل استاندارد درمان زگیل های تناسلی است. ثابت شده است که برای بیمارانی که به دنبال درمان رشد غیرطبیعی پوست خود هستند اما می خواهند از جراحی اجتناب کنند، کرایوتراپی، یک روش ایمن و بسیار مفید است.

کرایوتراپی زگیل ها را با استفاده از دی اکسید کربن مایع یا نیتروژن مایع طی چند جلسه منجمد می کند تا زمانی که خشک شوند و در نهایت از بین بروند. اگرچه این تکنیک بسیار مؤثر است، اما زمانی که به درستی اجرا نشود، خطرات خاصی را به همراه دارد، بنابراین مهم است که حتما به متخصصان پزشکی قابل اعتماد مراجعه کنید.

فریز کردن زگیل تناسلی

کلام آخر

فریز کردن زگیل تناسلی یک روش درمانی با استفاده از نیتروژن مایع بسیار سرد برای از بین بردن ضایعات پوستی مانند زگیل تناسلی است.

دمای بسیار پایین مورد استفاده در فرایند فریز کردن زگیل تناسلی سلول های غیر طبیعی را از بین می برد و به سلول های طبیعی اجازه می دهد به جای آنها رشد کنند. پس از انجام فرایند درمان کرایوتراپی، یک دلمه روی زگیل تشکیل میشود  که به طور طبیعی 12-14 روز بعد می افتد.

فریز کردن زگیل تناسلی به خوبی توسط بیماران تحمل می شود و درمان کمتر از یک دقیقه طول می کشد. برخی از ضایعات ممکن است نیاز به یک دوره چند درمانی در چند هفته داشته باشند.

فریز کردن زگیل های تناسلی یک درمان موثر برای آنهاست که کمترین جای زخم را ایجاد می کند. معمولاً اگر درمان‌های موضعی به تنهایی برای از بین بردن زگیل ها مؤثر نباشند، کرایوتراپی استفاده می‌شود.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "فریز کردن زگیل تناسلی" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍