کلینیک اورولوژی شهرک غرب

در این مطلب با اورولوژی و درمان های آن به علاوه متخصصین اورولوژی آشنا خواهید شد و اینکه در یک کلینیک اورولوژی چه می گذرد و چه درمان هایی صورت میگیرد؟

اورولوژی چیست؟

در جامعه امروز انواع مختلفی از پزشکان در دسترس بیماران قرار دارد که میتوان از مراقبت های اولیه، بیماری های کودکان، طب داخلی، و متخصصان ارولوژی به عنوان برخی از آن ها نام برد.

هنگام مراجعه به کلینیک اورولوژی الهام، درک این سؤال که ارولوژی چیست مهم است.

به زبان ساده، ارولوژی شاخه ای از پزشکی مربوط به سیستم ادراری مردان و زنان بوده و همچنین شرایط بهداشتی مربوط به دستگاه تناسلی مردان و تولید مثل آن ها را نیز در بر می گیرد.

اندام های مختلف و قسمت هایی مرتبط با آن ها وجود دارد که رشته اورولوژی را تشکیل می دهند.

متخصصین اورولوژی به طور معمول بیمارانی با مشکلات زیر را معالجه می کنند:

• مثانه
  • کلیه ها
  • غدد آدرنال (واقع در بالای هر کلیه)
  • مجرای ادرار
  • مجرای خروج ادرار
  • بیضه ها
  • اپیدیدیم
  • مجرای ترشحی بیضه
  • کیسه های منی
  • غده پروستات
  • آلت تناسلی مردان

متخصص اورولوژی کیست؟

متخصص ارولوژی یک متخصص پزشکی است که برای درمان بیماری های سیستم ادراری زنان و مردان و همچنین دستگاه تناسلی مردان تحت آموزش قرار می گیرد.

با توجه به وجود انواع مشکلات بالینی، متخصصان ارولوژی باید دانش گسترده ای در مورد داروهای داخلی، زنان و زایمان، کودکان و سایر تخصص ها داشته باشند.

متخصصین ارولوژی همچنین به عنوان جراح آموزش دیده و برای بسیاری از شرایط سلامتی مربوطه، عمل جراحی را به بیماران ارائه می دهند.

یک متخصص ارولوژی در مراقبت از بیمار با یک متخصص نفرولوژی همکاری می کند و این در صورتی است که آن ها متفاوت از یکدیگر هستند.

نفرولوژی یک رشته پزشکی جداگانه است که به طور خاص بر روی بیماری و عملکرد کلیه متمرکز است.

یک متخصص ارولوژی با انجام عمل جراحی، بیماران دارای سنگ کلیه یا سرطان کلیه را معالجه می کند.

این درحالی است یک متخصص نفرولوژی بیماران مبتلا به دیابت را درمان می کند.

نفرولوژی یک رشته بدون جراحی بوده و به این معناست که متخصص های نفرولوژی جراح نیستند.

رشته های فرعی اورولوژی چیست؟

ارولوژی به عنوان یک جراحی خاص طبقه بندی می شود. انجمن ارولوژی آمریکا هشت رشته زیرمجموعه را شناسایی کرده است:

• اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)
  • اورولوژی زنان
  • ناباروری مردان
  • عصب شناسی
  • ارولوژی کودکان (ارولوژی آستین این بخش را پوشش نمی دهد.)
  • پیوند کلیه
  • سنگ های دستگاه ادرار
  • انکولوژی بیماری های ارولوژی

شرایط بهداشت اورولوژی

دامنه شرایط بهداشت مرتبط با اورولوژی از مشکلات مربوط به کنترل ادرار تا سرطان ها بسیار بزرگ و متنوع است.

در اینجا یک لیست کلی از شرایطی که توسط یک متخصص اورولوژی درمان می شود ارائه شده است:

• بی اختیاری ادرار
  • زگیل تناسلی
  • عفونت مجاری ادراری
  • سنگ کلیه
  • سنگ مثانه
  • تستوسترون کم
  • عملکرد نعوظ
  • انحنای آلت تناسلی
  • ناباروری مردان
  • پروستاتیت (التهاب / عفونت پروستات)
  • پروستات بزرگ شده
  • خون در ادرار (هماتوری)
  • مثانه بیش فعال
  • پرولاپس اندام لگن
  • انزال زودرس
  • سرطان پروستات
  • سرطان کلیه
  • کیست کلیه
  • سرطان بیضه
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مثانه
  • PSA بالا
  • ادرار فوری
  • التهاب مثانه بینابینی (درد مزمن لگن)
  • سنگ های مجاری ادرار

بسیاری بیماری های اورولوژی دیگر همراه با این نگرانی های بهداشتی وجود دارد که توسط متخصص های ارولوژی درمان می شود.

اگر وضعیتی مربوط به سلامتی ارولوژی دارید که نیاز به ارزیابی دارد، با کلینیک اورولوژی الهام در غرب تهران و شهرک غرب تماس بگیرید و با یکی از متخصصان مجرب قرار ملاقات تنظیم کنید.

تماس با کلینیک اورولوژی الهام

چه موقع به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنم؟

متخصص اورولوژی در مورد درمان مسائل پزشکی مرتبط با مجرای ادراری کمک خواهد کرد.

یک بیمار برای درمان طیف وسیعی از شرایط زیر ممکن است به اورولوژیست مراجعه کند:

عفونت ادراری (UTIs)

این موارد اغلب هنگام مهاجرت باکتری ها از دستگاه گوارش به مجرای ادراری ایجاد می شود.

علائم آن شامل ادرار غیر طبیعی، درد، بی اختیاری، تهوع، استفراغ، تب و لرز است. عفونت ادراری در زنان نیز وجود دارد.

بی اختیاری ادراری

نقص در سیستم ادراری می تواند منجر به از بین رفتن غیر ارادی کنترل مثانه شود. در خانم ها، بی اختیاری ادراری ممکن است به دلیل ضعف عضلات کف لگن در دوران بارداری باشد.

ناباروری مردان

این مشکل می تواند ناشی از آسیب رسیدن به دستگاه تناسلی مردان و انواع اختلالات اسپرم باشد.

یکی از دلایل شایع ناباروری مردان، واریکوسل، ورید بزرگ شده در کیسه منی در زیر آلت است. جراحی گاهی اوقات می تواند کمک کننده باشد.

بیماری کلیه

صدمه به کلیه ها می تواند منجر به تورم در دست و مچ پا، فشار خون بالا و سایر علائم شود. اگر کلیه ها به طور مؤثر کار نکنند، منجر به نارسایی کلیه ها می شود و در نهایت می تواند کشنده باشد.

پیوند کلیه

فرد ممکن است به دنبال نارسایی کلیه به پیوند کلیه نیاز داشته باشد.

انکولوژی ارولوژی

درمان سرطان هایی که مربوط به دستگاه تناسلی مرد هستند مانند سرطان مثانه و سرطان پروستات.

پرولاپس مثانه

وقتی بافت ها و ماهیچه های کف لگن دیگر قادر به حمایت از اندام های موجود در لگن نباشند، اندام ها می توانند از موقعیت معمول خود خارج شوند.

سرطان ها

مثانه، کلیه ها، غده پروستات، بیضه ها و هر سرطان دیگری که بر سیستم ادراری یا تناسلی مردان تاثیر بگذارد.

پروستات بزرگ شده

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) حدود 1 نفر از هر 3 مرد بالای 50 سال را مبتلا می کند.

رشد زیاد سلول های غده پروستات باعث انقباض مجرای ادرار شده و منجر به بروز مشکل در ادرار می شود.

یک متخصص اورولوژی اغلب برای تعیین کردن تشخیص خود، از نمونه ادرار استفاده می کند.

اختلال در نعوظ

آلت تناسلی مرد قادر به رسیدن به سفتی کافی برای شرکت در روابط جنسی نیست. این مشکل اغلب نشانه ای از یک بیماری در زمینه ای دیگر است.

بیماری پیرونی

یک لایه فیبری از بافت اسکار در زیر پوست آلت ایجاد می شود و منجر به خم شدن یا انحنای آلت تناسلی (فیموز) در طول نعوظ می شود که می تواند باعث درد و ایجاد مشکلات در روابط جنسی شود.

سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک

یک بیماری التهابی مزمن مثانه که می تواند ناراحتی خفیف تا شدید ایجاد کند.

سنگ کلیه و مجرای ادرار

رسوبات كوچك و سخت ساخته شده از نمك های معدنی و اسیدی در كلیه ها ایجاد می شوند اما می توانند از داخل مجرای ادرار نیز عبور كنند.

سنگ کلیه بر روی ادرار تأثیر می گذارد و باعث ایجاد درد، حالت تهوع و استفراغ می شود.

پروستاتیت

عفونت یا التهاب پروستات می تواند باعث ادرار یا انزال دردناک شود. این مشکل می تواند حاد یا مزمن باشد.

بیضه های نزول نیافته یا کريپتورکيديسم

به طور معمول بیضه ها در داخل شکم جنین تشکیل می شوند و قبل از تولد به داخل کیسه بیضه می روند.

اگر یکی یا هردو بیضه پایین نرود، می تواند تولید اسپرم را مختل کرده و خطراتی به همراه داشته باشد.

تنگی مجرای ادرار

زخم شدن مجرای ادراری می تواند مسیر ادرار را از مثانه، باریک یا مسدود کند. علل ایجاد آن شامل عفونت، التهاب یا آسیب است.

علائم آن شامل ادرار دردناک و کاهش ادرار است. این مشکل می تواند منجر به عوارضی مانند پروستاتیت و عفونت ادراری شود.

ارولوژی کودکان

شامل معالجه مشکلات ارولوژیک در کودکان است که برای پزشک متخصص اطفال یا غیر متخصص بسیار پیچیده است.

از متخصصین اورولوژی چه انتظاری می توان داشت؟

متخصص اورولوژیست معمولاً دارای یادداشت هایی از پزشک مراجعه کننده خواهد بود، اما در مورد تاریخچه بیمار سؤال می کنند و معاینه جسمی لازم را انجام می دهند.

همچنین احتمال دارد انجام برخی از آزمایشات را توصیه کند.

آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن، MRI یا سونوگرافی می تواند به پزشک کمک کند تا مشکل مورد نظر را پیدا کند.

سیستوسکوپ یک میله طولانی و نازک است که دارای یک دوربین است که می توان از آن برای دیدن داخل مجرای ادراری و گاهی اوقات جهت آزمایش و نمونه برداری از بافت استفاده کرد.

از طریق آزمایش ادرار می توان باکتری ها یا علائم دیگر بیماری ها را بررسی کرد.

با کمک بیوپسی می توان سرطان و اختلالات دیگر را بررسی کرد.

آزمایش اورودینامیک می تواند بررسی کند که ادرار چقدر سریع از بدن خارج می شود، بعد از ادرار چه مقدار ادرار در مثانه باقی می ماند و چه مقدار فشاری در مثانه وجود دارد.

پس از تشخیص، درمان به شرایط بستگی خواهد داشت. مصرف دارویی و جراحی هر دو گزینه های لازم هستند.

روش های معمول

با توجه به تشخیص، درمان متفاوت خواهد بود. این درمان شامل استفاده از داروها و جراحی است.

متخصص اورولوژی می تواند مشکلات بهداشت باروری مردان مانند اختلال نعوظ را درمان کند.

انواع داروها شامل موارد زیر است:

• آنتی بیوتیک برای عفونت
  • درمان هورمونی سرطان پروستات
  • مهارکننده های فسفودی استراز 5 (PDE5) برای اختلال در نعوظ، مانند سیالیس یا تادالافیل
  • داروهایی که برای کاهش بی اختیاری ادرار بر روی عضله نرم مثانه عمل می کنند
  • داروهای شیمی درمانی سرطان

جراحی می تواند در انواع زیر باشد:

• جراحی باز
  • جراحی لاپاروسکوپی یا حداقل تهاجمی “سوراخ کلید”
  • لیزر درمانی برای درمان BPH، سرطان و سنگ کلیه

یک متخصص اورولوژی ممکن است عمل جراحی را در موارد زیر انجام دهد:

• در موارد حذف تومور یا کل مثانه، پروستات یا سایر قسمت ها به دلیل وجود سرطان
  • انجام ترمیم بعد از یک تروما
  • تسکین تنگی مجرای ادرار، ناشی از بافت اسکار، معروف به اتساع مجرای ادرار
  • درمان بی اختیاری ادرار ناشی از استرس با روش قلاب گذاری
  • حذف یا شکستن سنگ کلیه
  • برداشتن بخشی از کلیه
  • پیوند کلیه

ارولوژیست ها همچنین ختنه ها را انجام می دهند.

این روش برای جدا کردن پوست از نوک آلت تناسلی، به دلایل فرهنگی، مذهبی یا پزشکی انجام می شود.

وازکتومی نیز، یک شکل دائمی پیشگیری از بارداری مردان، توسط یک متخصص اورولوژی انجام می شود.

چگونه یک متخصص اورولوژی و کلینیک اورولوژی خوب پیدا کنیم؟

مانند هر متخصص پزشکی، یافتن یک متخصص ارولوژی که دارای صلاحیت و مجوز باشد ضروری است.

شما باید پزشکی را پیدا کند که برقراری ارتباط با او برای شما آسان باشد، به ویژه اگر درمان ادامه یابد.

در عین حال یک کلینیک اورولوژی می بایست از متخصصات برجسته بهره مند باشد و خدمات را در آرامش کامل به مراجعه کنندگان ارائه دهد و همچنین کلینیک اورولوژی را انتخاب کنید که به محل زندگی شما نزدیک باشد تا در صورت بروز مشکل و معاینه اورژانسی بتوانید سریعا خود را به پزشک مربوطه برسانید.

کلینیک اورولوژی ما در شهرک غرب و غرب تهران یکی از بهترین کلینیک های اورولوژی با بهره گیری از متخصصین با تجربه و صاحب نام است.

0 دیدگاه در مورد "کلینیک اورولوژی شهرک غرب" ثبت شده