کلیه اسفنجی

کلیه اسفنجی (MSK)، یک اختلال مادرزادی است، به این معنی که در هنگام تولد وجود دارد.

کلیه اسفنجی زمانی رخ می دهد که کیست های کوچکی در روی لوله های کوچک داخل کلیه (به نام توبول) یا روی مجاری جمع کننده (کانالی که ادرار را برای خروج جمع آوری می کند) تشکیل می شود.

این کیست ها می توانند جریان خروجی از کلیه ها را کاهش دهند. یکی از کلیه ها یا هر دوی آن ها می توانند درگیر شوند.

MSK یک اختلال نادر به حساب می آید. علت دقیق آن مشخص نیست و در اکثر موارد، سابقه خانوادگی دیده نمی شود.

زنان بیش از مردان، تحت تاثیر MSK قرار می گیرند.

MSK معمولا یک اختلال خوش خیم بدون علائم است اما می تواند منجر به مشکلات دیگر مثل عفونت های سیستم ادراری و سنگ کلیه، در نتیجه ی انسداد جریان ادراری شود.

در بسیاری از موارد، MSK ایجاد هیچ گونه علائم یا مشکلاتی نمی کند اما در صورت ایجاد علائم، معمولا در بزرگسالی اتفاق می افتد.

در صورت ایجاد مشکل، می تواند باعث درد در پهلو و پشت، ادرار تیره، وجود خون در ادرار، تب، لرز و حالت تهوع شود.

این علائم به علت و شدت انسداد ادراری بستگی دارد. نارسایی کلیه در حدود 10% از افراد مبتلا به MSK رخ می دهد.

کلیه اسفنجی
راست. کلیه اسفنجی- چپ. کلیه نرمال

نحوه تشخیص کلیه اسفنجی

در صورت داشتن سابقه سنگ کلیه یا عفونت سیستم ادراری، پزشک از تست تصویربرداری برای کمک به تایید ابتلا به MSK استفاده می کند.

تشخیص شامل یک نوع تست اشعه ایکس به نام پیلوگرام داخل وریدی (IVP) است که اوروگرام داخل وریدی نیز نامیده می شود.

این تست از یک رنگ مخصوص استفاده می کند که برای کمک به پزشک برای مشاهده کلیه ها و هرگونه مشکل از قبیل وجود کیست در کلیه ها یا انسداد مجرای ادراری، تزریق می شود.

تست های تصویربرداری دیگر شامل فراصوت یا سی تی اسکن است.

ممکن است پزشک، نمونه گیری خون و ادرار را نیز برای بررسی نحوه فعالیت کلیه ها و وجود هرگونه علائم عفونت، انجام دهد.

پزشک، وجود خون در ادرار را نیز بررسی خواهد کرد.

نحوه درمان کلیه اسفنجی

پس از تایید تشخیص، پزشک به طور منظم، هرگونه تغییر در کیست های کلیه ها یا علائم بازگشت سنگ کلیه و عفونت سیستم ادراری را بررسی می کند.

عفونت سیستم ادراری، معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. سنگ کلیه می تواند خود به خود دفع شود یا ممکن است در صورتی که خیلی بزرگ باشند، به جراحی نیاز داشته باشد.

پس از درمان، راه هایی از قبیل افزایش مصرف مایعات و انجام آزمایشات منظم برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه یا عفونت سیستم ادراری در آینده توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری کلیه ، علائم و درمان
بیشتر بخوانید: نارسایی کلیه چیست؟ علائم ، تشخیص و درمان

برای تشخیص و بررسی کلیه اسفنجی و تشخیص و درمان سایر بیماری های کلیوی و مجاری ادراری می توانید همین حالا با تماس با کلینیک اورولوژی الهام، یک نوبت ملاقات با پزشک متخصص اورولوژی کلینیک، دکتر علی حاجب، تنظیم کنید.

0 دیدگاه در مورد "کلیه اسفنجی" ثبت شده