روش های درمان اختلال نعوظ + کامل

روش های تشخیص و درمان اختلال نعوظ

اختلال نعوظ یک بخش طبیعی از روند پیری نیست که مجبور به پذیرش آن باشید. برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ بسته به دلیل، چندین گزینه درمان اختلال نعوظ وجود دارد.

 هر چقدر که زودتر در مورد گزینه های درمانی این مشکل مطلع شوید، زودتر می توانید دوباره از لحظات صمیمانه با همسرتان لذت ببرید.

قبل از مطالعه روش های درمان اختلال نعوظ مقاله علت اختلال نعوظ چیست؟ را بخوانید.

اختلال نعوظ زمانی رخ می دهد که مردان در ایجاد یا حفظ نعوظ آلت تناسلی خود مشکل داشته باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2018، این وضعیت حدود یک سوم مردان را تحت تأثیر قرار داده و در افراد زیر بیشتر دیده می شود:

  • سن بیشتری دارند.
  • به نوعی بیماری مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستند.
  • نخاع، آلت تناسلی یا لگن آن ها آسیب دیده است.
  • داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا فشار خون مصرف می کنند.
  • اضطراب یا استرس دارند.
  • اضافه وزن دارند.
  • سیگار می کشند.

درمان اختلال نعوظ به علت بروز مشکل بستگی داشته و احتمالا از داروهای تجویزی خاص، دستگاه وکیوم یا حتی جراحی استفاده می شود.

اما تغییر سبک زندگی و سایر درمان های طبیعی نیز گاهی به بهبود اختلال نعوظ کمک می کنند.

تشخیص اختلال نعوظ

تشخیص اختلال نعوظ

بسیاری از قسمت های بدن، نقش مهمی را در ایجاد نعوظ و حفظ آن در حین رابطه جنسی بازی می کنند.

به غیر از دلایل جسمی که می توانند منجر به اختلال نعوظ شوند، گزارش شده است که 20 در صد از موارد اختلال نعوظ مربوط به دلایل روانی است.

با وجود بسیاری از دلایل احتمالی که می توانند منجر به اختلال نعوظ شوند، پیدا کردن یک فرد متخصص که بتواند دلیل اصلی این اختلال را به درستی تشخیص دهد و یک گزینه درمانی مناسب را برای فرد پیدا کند، اهمیت زیادی دارد.

اغلب یک معاینه فیزیکی و صحبت در مورد سابقه پزشکی برای تشخیص این اختلال کافی است و به شما در انتخاب یک مسیر درمانی مناسب کمک می کند.

همانطور که در مقاله “دلایل اختلال نعوظ” صحبت کردیم، دلایل مختلفی وجود دارند که منجر به اختلال نعوظ می شوند و ممکن است برای تعیین دلیل اصلی مشکل، آزمایش های بیشتری نیاز باشد.

آزمایش هایی برای تعیین دلیل اختلال نعوظ:

معاینه فیزیکی _ معاینه از بیضه ها و آلت تناسلی و همچنین چک کردن اعصاب برای بررسی حس

آزمایش خون _ می تواند به شناسایی نشانه های بیماری قلبی، دیابت، سطح پایین تستوسترون و بیماریهای دیگر کمک کنند.

آزمایش ادرار _ مشابه یک آزمایش خون، یک آزمایش ادرار می تواند به شناسایی دیابت یا دلایل احتمالی دیگر کمک کند.

سونوگرافی _ این آزمایش معمولا توسط یک متخصص انجام می شود تا تعیین شود که آیا کمبود جریان خون موجب جلوگیری از ایجاد نعوظ شده است یا خیر.

گزینه های درمانی مختلفی برای درمان اختلال نعوظ وجود دارد اما تشخیص دلیل اصلی مشکل شما تعیین خواهد کرد که کدام گزینه درمانی برای شما مناسب است.

مهم است بدانیم که تمام گزینه های درمانی برای همه مناسب نیستند.

یک پزشک متخصص در زمینه سلامت جنسی مردان (معمولا یک اورولوژیست) صلاحیت دارترین کسی است که می تواند در مورد تمام گزینه های درمانی موجود با شما صحبت کند.

روش های درمان اختلال نعوظ

روش های درمان اختلال نعوظ

دکتر علی حاجب متخصص ارولوژی در مرکز تخصصی اورولوژی الهام، ممکن است تغییر سبک زندگی، دارو درمانی یا کاشت پروتز آلت تناسلی را به شما پیشنهاد دهد.

تغییر سبک زندگی برای درمان اختلال نعوظ

نکاتی که معمولا یک متخصص ارولوژی جهت تغییر سبک زندگی به شما می گوید، مواردی است که قطعا به غیر از اختلال نعوظ، مشکلات دیگری را نیز برای شما به بار می آورند. لذا تغییر دادن آن ها قطعا برای بهبود وضعیت زندگی شما ضروری است.

  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف الکل
  • کاهش وزن
  • ورزش منظم
  • کاهش استرس

این موارد موجب درمان فوری مشکلات نمی شوند اما می توانند موجب بهبود جریان خون و عملکرد اعصاب شوند. لذا تغییر سبک زندگی در روند درمان شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رژیم غذایی سالم برای درمان اختلال نعوظ

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی متعادل به خصوص با توجه به طبع بدن، به حفظ عملکرد جنسی و کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد خطر ابتلا به اختلال نعوظ در مردانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ ای یا رژیم با شاخص تغذیه سالم را به دقت دنبال می‌ کنند کمتر است.

این مشکل به ویژه در افرادی که گوشت قرمز یا محصولات فرآوری شده کمتری مصرف می کنند و در درجه اول مواد غذایی زیر را می خوردند کاهش می یابد:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • آجیل
  • ماهی

تحقیقات انجام شده در سال 2017 به طور مشابه نشان داد که مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و فلاونوئیدها (ترکیبات موجود در موادی مانند قهوه و سایر غذاها) خطر ابتلا به اختلال نعوظ در مردان 18 تا 40 ساله را کاهش می دهد.

این غذاها برای سلامت کلی مهم هستند و کمک به حفظ یا بهبود عملکرد جنسی نیز یک برد دیگر است.

ورزش روزانه

تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی به جلوگیری از اختلال نعوظ و بهبود این مشکل کمک می کند.

در صورتی که اختلال نعوظ ناشی از چاقی، کم تحرکی، یا بیماری قلبی عروقی و مشکلات دیگر باشد، ورزش کردن به طور ویژه مؤثر خواهد بود.

تحقیقات انجام شده در سال 2018 نیز نشان داد که ورزش هوازی متوسط ​​تا شدید روزانه به مدت 40 دقیقه، چهار بار در هفته به مدت 6 ماه به کاهش اختلال نعوظ کمک می کند. تمریناتی که می توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • دویدن
  • پیاده روی سریع
  • دوچرخه سواری
  • شنا کردن
  • اسکی

فعالیت بدنی به بهبود سلامت رگ های خونی، کاهش استرس و افزایش سطح تستوسترون کمک کرده و تمام این موارد در کاهش اختلال نعوظ نقش دارند.

خواب مناسب و کافی برای بهبود اختلال نعوظ

خواب مناسب و کافی

برای سلامت کلی مهم است که هر شب به اندازه کافی بخوابید. همچنین خواب منظم به بهبود اختلال نعوظ کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد مردانی که شیفت شب کار می ‌کنند و کیفیت خواب بدتری دارند در معرض خطر اختلال نعوظ هستند.

همچنین نتایج تحقیقات در سال 2019 بیانگر این است که اختلال نعوظ در افراد مبتلا به اختلال خواب بیشتر دیده می شود. برخی تحقیقات دیگر نیز آپنه انسدادی خواب را با افزایش خطر ابتلا به اختلال نعوظ مرتبط دانسته اند.

نداشتن خواب کافی سطح تستوسترون را کاهش داده و در نتیجه منجر به اختلال نعوظ می شود. کمبود خواب مداوم نیز با مشکلات مرتبط مانند دیابت و فشار خون بالا همراه است.

کاهش وزن

یکی دیگر از عواملی که منجر به اختلال نعوظ می شود وزن است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2020، اختلال نعوظ به طور قابل توجهی در مردان چاق، افراد دارای اضافه وزن یا کسانی که دور کمر بزرگ‌ تری دارند بیشتر دیده می شود.

یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که جراحی بای پس معده باعث بهبود سلامت عروق خونی و کاهش اختلال نعوظ در مردان چاق می شود.

همچنین تحقیقات در سال 2017 به طور مشابه بهبودی اختلال نعوظ پس از جراحی کاهش وزن را نشان داده است.

در صورتی که چاقی علت اختلال نعوظ باشد، ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی متعادل به کاهش وزن و بهبود مشکل کمک می کند.

روان درمانی

در برخی موارد، اختلال نعوظ ناشی از ترکیبی از مشکلات فیزیکی و روانی از جمله ترس از شکست، باورهای مذهبی و آسیب های جنسی و غیره است.

اختلال نعوظ به نوبه خود منجر به سایر مشکلات روانی از جمله پریشانی عاطفی و کاهش عزت نفس شده و مشکل را بدتر می کند. درمان به رفع این مشکلات و بهبود اختلال نعوظ کمک می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2021، مداخلات روانشناسی مانند درمان شناختی رفتاری به ویژه در صورت ترکیب شدن با داروها مؤثر خواهند بود.

شاید این روش ها به تنهایی نیز مؤثر باشند، اما اطمینان از این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر است.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 که شامل 4 هفته درمان گروهی متمرکز بر ذهن آگاهی بود نشان داد که این نوع درمان به بهبود اختلال نعوظ و رضایت جنسی کمک می کند.

با این حال برای تعیین مؤثرترین نوع روان درمانی برای اختلال نعوظ لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

درمان جنسی یا مشاوره زوجین

درمان جنسی یا مشاوره زوجین

در حدود 10 تا 25 درصد از مردان مبتلا به اختلال نعوظ هیچ عامل خطر شناخته شده ای دیده نمی شود.

این وضعیت که با عنوان اختلال نعوظ غیر ارگانیک شناخته می شود، به دلیل یک بیماری روانی مانند افسردگی یا تجربه اضطراب هنگام رابطه جنسی ایجاد می شود.

یک مطالعه کوچک در سال 2020 نشان داد که درمان جنسی شناختی رفتاری و مصرف دارو هر کدام به تنهایی در کاهش اختلال نعوظ غیر ارگانیک مؤثر هستند.

همچنین این نوع درمان در کاهش اضطراب شرکت کنندگان نیز نقش چشمگیری داشته است.

علاوه بر این، شرکت در مشاوره به همراه شریکتان برای کمک به درک وضعیت و صحبت درباره راه های حمایت از شما مفید خواهد بود.

انجمن ارولوژی آمریکا برای درمان اختلال نعوظ بر اساس نتایج مطالعات یک دستورالعمل کلی ارائه داده است.

این انجمن توصیه می کند که به ویژه با شریک زندگی خود با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. این اقدام ارتباط بین زوج ها را بهبود بخشیده و به آن ها کمک می کند درمان را در روابط جنسی خود ادغام کنند.

کاهش استرس

استرس و اضطراب اغلب با اختلال نعوظ مرتبط هستند. مطالعه‌ ای در سال 2019 نشان داد که علاوه بر اضطراب و افسردگی، استرس نیز یکی از علل اصلی اختلال نعوظ است.

بر اساس این مطالعه استرس مزمن بر تستوسترون تأثیر گذاشته و یا باعث کم خوابی و در نتیجه اختلال نعوظ می شود.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهند که تأثیر استرس بر اختلال نعوظ هنوز مشخص نشده است و یک مطالعه در سال 2020 نیز هیچ ارتباطی بین استرس و این مشکل پیدا نکرد.

مطالعه کوچک دیگری در سال 2014 نشان داد که یک برنامه 8 هفته ای مدیریت استرس در کنار مصرف دارو در مقایسه با مصرف دارو به تنهایی نتایج بهتری به همراه داشته است.

تا زمان کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتباط استرس و اختلال نعوظ بهتر است برای بهبود سلامت کلی استرس را کاهش دهید.

کاهش مصرف الکل

مطالعات بر روی ارتباط مصرف الکل و اختلال نعوظ نتایج متفاوتی را نشان داده اند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2018، نوشیدن مقادیر متوسط ​​الکل (همانطور که در این مطالعه تعریف شده است کمتر از 21 نوشیدنی در هفته) در واقع به کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ کمک می کند.

از سوی دیگر، مصرف منظم و زیاد الکل تأثیر قابل توجهی بر این مشکل ندارد. با این حال، تحقیقات دیگر مصرف الکل و اختلال نعوظ را مرتبط دانسته اند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که اختلال عملکرد جنسی و به ویژه اختلال نعوظ در افراد مبتلا به سندرم وابستگی به الکل رایج است.

علاوه بر این، تحقیقات در سال 2020 نیز الکل را به عنوان یک عامل خطر برای اختلال نعوظ شناسایی کردند.

تحقیقات بیشتری درباره نقش مصرف الکل بر روی اختلال نعوظ لازم است. به طور کلی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که مردان روزانه کمتر از دو نوشیدنی الکلی مصرف کنند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن عمل دیگری است که احتمالا منجر به اختلال نعوظ می شود و تا حدی به این دلیل است که سیگار کشیدن به رگ‌ های خونی آسیب رسانده و از رسیدن خون کافی به آلت تناسلی برای نعوظ جلوگیری می کند.

همچنین سیگار اکسید نیتریک که برای ایجاد آرامش غیرارادی عضلات و افزایش جریان خون که برای نعوظ لازم است را در بدن کاهش می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2015، سیگار کشیدن مکرر با افزایش خطر ابتلا به اختلال نعوظ و همچنین شدیدتر شدن مشکل همراه خواهد بود.

برخی از آسیب های ناشی از سیگار کشیدن قابل درمان نیستند. با این حال نتایج بررسی ها نشان می دهد که ترک سیگار به ویژه در مردان زیر 50 سال به بهبود اختلال نعوظ کمک می کند.

ترک سیگار چالش برانگیز است، اما منابع زیادی برای کمک وجود دارد. ترک سیگار نه تنها به رفع اختلال نعوظ کمک می کند، بلکه در بسیاری از زمینه های دیگر سلامت کلی نیز مفید است.

درمان دارویی اختلال نعوظ

داروهای درمان اختلال نعوظ
داروهای درمان اختلال نعوظ، وایگرا اورولوژی

داروهای طبیعی بسته به علت اختلال نعوظ گاهی اثربخش نیستند. در این صورت پزشک داروهایی از جمله موارد زیر را تجویز می کند:

  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • تادالافیل (سیالیس)
  • آوانافیل (استندرا)
  • واردنافیل (لویترا)

سردرد، سوء هاضمه و سرگیجه از عوارض جانبی این داروها بوده و در صورتی که نیترات یا داروهای ضد درد قفسه سینه مصرف می کنید بهتر است از این داروها استفاده نکنید.

هنگامی که تغییر شیوه زندگی به تنهایی موثر نباشد، دارو درمانی معمولاً مرحله بعدی است. بیشتر این داروها به طور مشابهی کار می کنند و موجب افزایش یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن می شوند، ماده ای که عضلات آلت تناسلی را آرام می کند.

هدف از مصرف این دارو افزایش پاسخ به تحریکات جنسی با افزایش جریان خون در آلت تناسلی است که به شما امکان رسیدن به نعوظ را می دهد.

با دارو درمانی، احتمال بروز عوارض جانبی مانند سردرد، کمردرد یا ناراحتی معده وجود دارد. قبل از مصرف هرگونه دارویی برای اختلال نعوظ، مهم است که تایید پزشک تان را بگیرید.

 دارو درمانی ممکن است برای همه موثر نباشد، به ویژه اگر مبتلا به دیابت هستید یا قبلاً جراحی پروستات انجام داده اید.

 همچنین اگر در حال حاضر نیترات مصرف می کنید (معمولاً برای درد قفسه سینه تجویز می شود)، بیماری قلبی دارید یا فشار خون تان پایین است، داروهای مخصوص اختلال نعوظ ممکن است خطرات جدی را برایتان ایجاد کنند.

علاوه بر قرص ها، تزریق ها نیز می توانند در درمان اختلال نعوظ موثر باشند.

نعوظ معمولا طی 5 تا 20 دقیقه اتفاق می افتد اما این احتمال وجود دارد که حالت نعوظ بیش از 4 ساعت طول بکشد و در اغلب موارد فرد نمی تواند این حالت را به مدت طولانی حفظ کند.

شیاف های مجاری ادرار نیز می توانند برای درمان اختلال نعوظ استفاده شوند. یک اپلیکاتور (وسیله ای است که قرص یا شیاف روی آن قرار می گیرد و وقتی وارد مجرا می شود می تواند قرص را رها سازد) حاوی یک گلوله کوچک (شیاف) در مجرای ادرار وارد شده و شیاف آزاد می شود.

عوارض جانبی رایج آن، شامل درد یا خونریزی جزئی در مجرای ادراری است.

وکیوم آلت تناسلی مردان

وکیوم آلت تناسلی

پمپ های آلت تناسلی که دستگاه های وکیوم نیز نامیده می شوند، دستگاه هایی هستند که برای کشیدن خون به آلت تناسلی بر روی آن قرار می گیرند.

هنگامی که وکیوم موجب نعوظ می شود، باند نگهدارنده به انتهای آلت تناسلی بسته می شود و پمپ برداشته می شود.

نعوظ به طور معمول به اندازه کافی برای مقاربت دوام می آورد، اما آلت تناسلی ممکن است سرد باشد و باند لاستیکی ممکن است انزال را محدود کند.

درمان اختلال نعوظ با پروتز آلت تناسلی

هنگامی که درمان های دیگر موثر نباشند ، ممکن است پروتز یا کاشت آلت تناسلی یک روش مناسب باشد.

پروتز آلت تناسلی یک وسیله پزشکی است که با جراحی در آلت تناسلی قرار می گیرد تا ظاهر و عملکرد یک نعوظ طبیعی را تقلید کند.

به یاد داشته باشید که پروتز آلت تناسلی متناسب با آناتومی بدن شما کاشته می شود و قابل رویت نیست.

حساسیت و توانایی انزال به طور معمول تحت تأثیر قرار نمی گیرد، بنابراین می توانید به طور عادی ارگاسم داشته باشید (مگر اینکه بیماری دیگری داشته باشید که از این امر جلوگیری می کند)

بیشتر بخوانید: عمل پروتز (ایمپلنت) آلت تناسلی در مردان

برای درمان اختلال نعوظ مردان با کلینیک الهام شهرک غرب تماس بگیرید. پس از معاینه، تشخیص و درمان اختلال نعوظ توسط متخصص ارولوژی جناب آقای دکتر علی حاجب، مجددا به زندگی عادی خود بازگردید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "روش های درمان اختلال نعوظ + کامل" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍