کلینیک درمان زگیل های تناسلی تهران

کلینیک درمان زگیل تناسلی

نکات مهمی درباره زگیل تناسلی

• زگیل های تناسلی می توانند در اشکال و اندازه های مختلف ازجمله پلاکها و برآمدگی های بزرگ و برجستگی های تکی کوچک ظاهر شوند.
  • قابل مشاهده نبودن این نوع زگیل ها به این معنا نیست که فرد آنها را ندارد. بعضی از زگیل ها ممکن است داخلی باشند (مانند داخل واژن یا مقعد)، در حالی که بعضی دیگر ویروس را بدون نشان دادن علائم حمل کنند.
  • دو نوع ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی HPV 6 و HPV 11 عامل اکثر موارد زگیل های تناسلی هستند.
  • درمان ها شامل داروهای موضعی در منزل و یا از بین بردن ویروس توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است.

زگیل های تناسلی چه هستند؟

زگیل های تناسلی یک عفونت منتقله مقاربتی یا رابطه جنسی (STI) هستند که در اثر برخی گونه های ویروس اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود.

HPV یک ویروس بسیار شایع با بیش از 100 گونه است.

برخی از گونه ها می توانند باعث ایجاد تغییرات سرطانی شوند، در حالی که برخی دیگر علائم جسمی ایجاد نمی کنند و خود را از بین می برند.

دو نوع HPV به ويژه HPV 6 وHPV 11  عامل حدود 9 مورد از 10 مورد زگيل تناسلي هستند.

این زگیل ها همچنین با نام های دیگری مانند زگیل های آنوژنیتال یا کوندیلوماتا آکومیناتا شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: ویروس اچ پی وی چیست؟ علائم و تشخیص + درمان

علائم زگیل تناسلی چیست؟

علائم زگیل تناسلی

تمامی کسانی که به این گونه های اچ پی وی آلوده شده اند، ظاهرا زگیلی نخواهند داشت.

غالباً افراد ناقل این گونه ها هیچ علائمی ندارند.

این زگیل ها برای کسانی که علائم آن را دارند به اشکال، اندازه ها و ظواهر متفاوتی ظاهر می شود.

ظاهر

زگیل های تناسلی می توانند کوچک، بزرگ، تک و یا بصورت دسته باشند.

زگیل ها معمولاً غیر رنگی هستند (به این معنی که رنگ اطراف پوست هستند) اما بعضی اوقات می توانند در رنگهای مختلف مانند صورتی تا قرمز و قهوه ای، خاکستری و سفید وجود داشته باشند.

این زگیل ها غالباً در گروه های 5-15 ظاهر می شوند که هر کدام 1 تا 5 میلی متر (0.04 در0.2) قطر دارند.

آنها میتوانند شبیه گل کلم باشند و اغلب در مناطق مرطوب اطراف دستگاه تناسلی و مقعد یا داخل واژن و دهانه رحم مشاهده می شوند.

انواع دیگر زگیل های تناسلی بیشتر شبیه زگیل های معمولی (برآمدگی با پوست ضخیم) هستند.

معمولاً بر روی پوست های خشک قرار دارند.

سایر زگیل های تناسلی صاف و نرم به نظر می رسند، و برخی دیگر که حتی مشاهده آن ها نیز دشوار است.

احساس

زگیل ها معمولاً باعث درد یا ناراحتی نمی شوند. اما بعضی اوقات می توانند باعث ایجاد خارش، خونریزی و یا درد هنگام رابطه جنسی شوند.

محل زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی می توانند خارجی یا داخلی باشند.

زگیل های تناسلی خارجی در همه افراد، و در مکان هایی از جمله فرج، لبهای فرج، برجستگی شرمگاهی، سر کلیتوریس، ورودی مجرای ادرار، پرینه (ناحیه بین دستگاه تناسلی و مقعد)، آلت تناسلی، اسکروتوم و اطراف ورودی مقعد ظاهر شوند.

برای کسی که گمان می کند زگیل تناسلی دارد استفاده از یک آینه دستی می تواند برای بررسی مشکل در این نواحی مفید باشد.

در سایر موارد احتمال دارد زگیل ها در داخل بدن مانند واژن، دهانه رحم، قسمت داخلی لگن و داخل کانال مقعد ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان زگیل تناسلی ؛ درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی چگونه پخش می شوند؟

اگر شخصی به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شود به این معنا نیست که وی آنها را از آخرین شریک جنسی خود دریافت کرده است.

امکان دارد علائم زگیل حتی ماه ها یا سال ها پس از دریافت ویروس اچ پی وی ظاهر شوند.

HPV از طریق تماس با پوست و غشاهای مخاطی آلوده (پوست مرطوب و نرم که در دهانه دستگاه تناسلی و دهان شما وجود دارد) پخش می شود.

این بدان معنی است که زگیل معمولاً از طریق رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی مقعدی، تماس دستگاه های تناسلی و رابطه جنسی دهانی گسترش می یابد.

زگیل های تناسلی بسیار مسری هستند، بنابراین اچ پی وی می تواند حتی بدون داشتن رابطه جنسی مقاربتی، از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود.

حتی اگر فرد زگیل تناسلی قابل مشاهده ای نداشته باشد لزوماً به معنای عدم وجود زگیل نیست.

افراد آلوده همچنان می توانند ویروس را حتی بدون وجود ظاهری داشته باشند.

زگیل های تناسلی چگونه پخش می شوند؟

زگیل های تناسلی چقدر رایج هستند؟

ویروس اچ پی وی شایعترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده و در جهان است.

HPV در ایالات متحده بسیار رایج است و اکثر افراد فعال جنسی حداقل یک بار در طول زندگی خود به HPV مبتلا می شوند.

از آنجایی که این زگیل ها یک بیماری قابل گزارش در مراکز کنترل بیماری (CDC) محسوب نمی شوند، تخمین تعداد افرادی که در سراسر ایالات متحده واقعاً دارای زگیل تناسلی هستند دشوار است.

چگونه می توان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

استفاده از تجهیزات محافظ در هنگام رابطه جنسی (مانند کاندوم یا سد دندانی) می تواند به جلوگیری از شیوع زگیل تناسلی کمک کند.

با این حال، اگر زگیل فردی خارج از محلی که کاندوم میپوشاند باشد (مانند روی اسکروتوم یا پایه آلت تناسلی مرد) و تماس پوستی رخ دهد، این امکان وجود دارد که زگیل های تناسلی به شریک او منتقل شوند.

حتی اگر هیچ زگیلی مشاهده نشود، HPV هنوز هم می تواند در پوست وجود داشته باشد و در طول تماس جنسی انتشار یابد.

واکسیناسیون

در حال حاضر واکسن هایی وجود دارد که از بدن در برابر برخی گونه های HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شوند محافظت می کند (مانند HPV 16 و 18).

یکی از انواع آن همچنین فرد را در برابر HPV 6 و 11 که عامل بیشتر موارد زگیل تناسلی است محافظت می کند.

این واکسن ها روز به روز شایع تر شده و به بزرگسالان و جوانان توصیه می شوند.

این واکسن ها عفونت های HPV موجود را درمان نمی کنند و تنها قبل از فعالیت جنسی از بدن محافظت می کنند.

با پزشک معالج خود صحبت کنید تا بدانید واکسن HPV برای شما مناسب است یا خیر.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟ راه های انتقال و درمان

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

این زگیل ها معمولاً هنگام معاینه لگن از طریق معاینه بینایی تشخیص داده می شوند.

گاهی اوقات یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند بیوپسی (یک نمونه کوچک از زگیل) را برداشته و آن را برای تأیید به آزمایشگاه بفرستد.

در صورت تشخیص، مهم است که شریک جنسی فعلی و شرکای جنسی حداقل 6 ماه گذشته به یک پزشک معالج بهداشتی معرفی شوند.

تشخیص زگیل تناسلی، مانند تمامی گونه های STI می تواند اثرات روانی منفی داشته باشد.

وجود زگیل تناسلی بخصوص در زمان اولین تشخیص می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و احساس کاهش کیفیت زندگی شود.

درمان زگیل تناسلی

اهداف درمان زگیل های تناسلی از بین بردن زگیل و کاهش علائم است.

نوع درمان زگیل به عوامل زیادی از جمله اندازه، شکل، محل، هزینه و ترجیحات بیمار و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بستگی دارد.

از محصولات ضد زگیل بدون نسخه پزشک استفاده نکنید.

این داروها برای انواع مختلف زگیل در نواحی ضخیم تر (مانند کف پا) طراحی شده اند و نباید بر روی دستگاه تناسلی که بسیار حساس تر است استفاده شود.

خود درمانی

برخی افراد برای مدت زمان مشخص داروهای موضعی را (معمولاً هفته ها یا ماه ها) بر روی زگیل ها استفاده می کنند. این نوع درمان باید با مراجعه به پزشک معالج و پیگیری دستورالعمل های وی انجام شود.

درمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی

در بعضی موارد لازم است درمان توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و در شرایط بالینی انجام شود.

این درمان ها می تواند شامل کرایوتراپی (انجماد زگیل ها با نیتروژن مایع)، الکتروکاردریتی (گرمای حاصل از برق)، برداشتن با لیزر، جراحی یا استفاده از روش شیمی درمانی باشد.

بعضی اوقات ممکن است زگیل ها بعد از معالجه مجدداً ظاهر شوند که در 3 ماه اول معمول است.

از آنجایی که این روش ها باعث درمان زگیل نمیشود، یک بدن سالم معمولاً با صرف زمان کافی میتواند به تنهایی عفونت را از بین ببرد.

گاهی اوقات زگیل های تناسلی در صورت عدم درمان به خودی خود از بین می روند، در حالی که سایر مواقع در همان حالت باقی می مانند، یا حتی تعداد و اندازه آنها افزایش می یابد. هیچ درمان یکسانی برای این بیماری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی در مردان

موارد خاص و اطلاعات اضافی

سرطان

گاهی اوقات هنگام بررسی DNA ویروس پاپیلومای انسانی از نمونه های زگیل تناسلی، بیش از یک نوع HPV نشان داده می شود.

حدود یک سوم از گونه های HPV که از بیوپسی زگیل تناسلی یافت می شوند می توانند حاوی گونه های HPV خطرناک و سرطان زا باشند.

به همین دلیل مهم است که همیشه برای تشخیص و معالجه، به خصوص زمانی که زگیل خونریزی داشته باشد، پوست آن ضخیم و یا لمس آن بسیار سخت و دردناک باشد، به یک متخصص رجوع کنید.

این گونه های پرخطر در صورت عدم درمان می توانند موجب سرطان واژن، مقعد یا آلت تناسلی شوند.

سیگار کشیدن

احتمال داشتن و یا ابتلا به این نوع زگیل ها در افرادی که سیگار می کشند بیشتر است.

استعمال سیگار همچنین باعث بازگشت زگیل می شود.

سرکوب سیستم ایمنی

افرادی که سیستم ایمنی بدن پایینی دارند (مانند افراد مبتلا به HIV، دیابت یا افراد تحت درمان) به احتمال زیاد به زگیل تناسلی مبتلا و باعث گسترش آن می شوند. علاوه بر این درمان آن نیز سخت تر می باشد.

به یاد داشته باشید تمامی برآمدگی های دستگاه تناسلی ناشی از زگیل تناسلی نیستند.

برخی از برجستگی های کوچک تغییرات طبیعی بدن است، در حالی که برخی دیگر ممکن است در اثر عفونت های پوستی یا توسط STI هایی مانند تبخال دستگاه تناسلی ایجاد شوند.

اگر شک دارید با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

شما می توانید در کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب تحت نظر پزشک متخصص اورولوژی، دکترعلی حاجب و دیگر پزشکان متخصص به روش های مختلفی از جمله فریز کردن (کرایوتراپی) از شر زگیل تناسلی خلاص شوید.

آدرس: تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

کلینیک درمان زگیل تناسلی الهام

0 دیدگاه در مورد "کلینیک درمان زگیل های تناسلی تهران" ثبت شده