درمان زگیل تناسلی در مردان

درمان زگیل تناسلی در مردان

اگر به زگیل تناسلی مردان دچار شده اید، بدانید که شما تنها نیستید. زگیل تناسلی (کندیلوماتا آکومینات) بسیار شایع است. در این مطلب در مورد درمان زگیل تناسلی مردان توضیحاتی را خدمت شما خواننده عزیز ارائه خواهیم داد.

بیشتر موارد زگیل تناسلی مردان توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. بیش از 120 نوع HPV وجود دارد، اما نوع 6 و 11 هستند که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی که درمان نشود امکان دارد در نهایت باعث جریان غیر طبیعی ادرار در مردان یا خونریزی از مجرای ادرار شود (اگر زگیل در مجرای ادرار وجود داشته باشد). HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند با سرطان مرتبط نیستند، اما برخی دیگر از انواع HPV که غشاهای مخاطی را نیز آلوده می کنند، می توانند سرطان زا باشند.

علائم اچ پی وی در مردان

انواع اچ پی وی پرخطر و سرطان زا به ندرت در مردان یا زنان علائمی را ایجاد می کنند.

زگیل تناسلی احتمالا اولین علامتی است که با سویه های کم خطر اچ پی وی مشاهده کنید. سویه هایی که باعث زگیل می شوند اما سرطان زا نیستند.

درمان زگیل تناسلی مردان

اگر زگیل های شما برایتان ناراحتی ایجاد نکنند، ممکن است نیازی به درمان زگیل تناسلی مردان نداشته باشید. اما اگر خارش، سوزش و درد دارید و یا نگران انتشار عفونت هستید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از دارو یا سایر روش های رایج در درمان زگیل تناسلی مردان، بیماری را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید : ویدیو آشنایی با زگیل تناسلی (مقاله جامع و کامل همراه با عکس)

درمان زگیل تناسلی مردان با دارو

درمان زگیل تناسلی مردان که می تواند مستقیماً روی پوست شما اعمال شود به عبارتی درمان موضعی باشد که شامل موارد زیر است:

کرم ایمیکویمود (آلدارا ، زایکلارا) درمان موضعی زگیل تناسلی در مردان

ایمیکویمود (آلدارا ، زایکلارا) : این پماد توانایی سیستم ایمنی بدن شما را در مبارزه با زگیل های تناسلی تقویت می کند.. زمانی که کرم روی پوست شما است، از تماس جنسی خودداری کنید. ایمیکویمود ممکن است عملمرد کاندوم را ضعیف کرده و به پوست شریک جنسی شما آسیب برساند.

یکی از عوارض احتمالی این پماد قرمزی پوست است. عوارض جانبی دیگر ممکن است شامل تاول، درد، سرفه ، بثورات و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس) : پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی مردان را از بین می برد. معمولا پزشک از این محلول برای درمان زگیل تناسلی مردان استفاده می کند.، اما شما می توانید خودتان از این محلول در خانه استفاده کنید.

هرگز پودوفیلوکس را به صورت داخلی استفاده نکنید. بعلاوه، این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. عوارض جانبی می تواند شامل آسیب پوستی، زخم یا درد باشد.

اسید تری کلرواستیک درمان زگیل تناسلی

اسید تری کلرواستیک : این روش شیمیایی درمانی زگیل تناسلی مردان، زگیل ها را می سوزاند  و می تواند برای درمان زگیل های داخلی هم مورد استفاده قرار بگیرد. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

سینکاتچینز : این کرم برای درمان زگیل های تناسلی درون کانال مقعدی یا اطراف آن استفاده می شود. عوارض جانبی آن مواردی مانند قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد اغلب خفیف است.

اخطار بسیار مهم در مورد درمان زگیل تناسلی مردان:

به هیچ وجه سعی نکنید برای درمان زگیل تناسلی مردان از داروهای رایج برای درمان زگیل های معمولی استفاده کنید. این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده اند.

سایر روش های درمان زگیل تناسلی در مردان

ممکن است برای از بین بردن زگیل های بزرگتر یا زگیل هایی که به داروها پاسخ نمی دهند به درمان های جدی تر نیاز داشته باشید. سایر روش های درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

انجماد با نیتروژن مایع (سرما درمانی) : انجماد با ایجاد تاول در اطراف زگیل تناسلی کار می کند. با بهبود پوست، ضایعات از بین می روند و پوست جدید ظاهر می شود. ممکن است لازم باشد درمان را تکرار کنید. عوارض اصلی این روش درمان زگیل تناسلی مردان شامل درد و تورم است.

الکتروکوتر : در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود. ممکن است بعد از عمل کمی درد و تورم داشته باشید.

جراحی : پزشک شما ممکن است از ابزار خاصی برای جدا کردن زگیل استفاده کند. برای این روش درمان زگیل تناسلی مردان به بی حسی موضعی یا عمومی نیاز دارید و ممکن است بعد از آن احساس درد داشته باشید.

درمان با لیزر : این روش، که از یک پرتوی شدید نور استفاده می کند، می تواند گران باشد و معمولاً برای درمان زگیل های گسترده که به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهند استفاده می شود. عوارض جانبی می تواند شامل زخم و درد باشد.

در حال حاضر روش های بسیار زیادی برای درمان زگیل تناسلی در دسترس است.

فریز کردن زگیل تناسلی

کرایوتراپی

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی در مردان روشی است که زگیل ها در معرض نیتروژن مایع قرار می گیرند. پس از 15 الی 20 ثانیه سوزاندن، بافت زگیل سفید شده و روی آن حباب تشکیل می شود.

اگر زگیل ها زیاد باشند، پس از 15 دقیقه مجددا از این روش استفاده می شود. پس از چند روز، زگیل خشک شده و می افتد و گاهی یک زخم کوچک باقی می ماند. محل طگیل طی 14تا 20 روز پس از عمل به طور کامل بهبود می یابد.

مدت دوره بهبودی با توجه به اندازه و تعداد زگیل ها تعیین می شود. موارد منع کرایوتراپی عبارتند از:

  • احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک
  • قرار داشتن در معرض خطر ایجاد اسکار کلوئیدی
  • وجود یکی از بیماری هایی که در نتیجه تولید پاتولوژیک آنتی بادی های خودایمنی ایجاد می شود.
  • مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • قرار گرفتن رنگدانه های پوست در معرض آسیب

این روش بدون درد و کم هزینه زمانی تجویز می شود که مساحت زگیل ها کمتر از سه سانتی متر باشد.

انعقاد الکتریکی

در این روش، محل زگیل های پاتولوژیک توسط یک فرکانس الکتریکی ثابت سوزانده می شود. این عمل در محیط بالینی توسط یک پزشک مجرب صورت می گیرد.

در انعقاد الکتریکی از دستگاه مخصوصی که دارای الکترود است استفاده شده و جریان با دمای بالا محل مورد نظر را می سوزاند.

مدت زمان این عمل دردناک 5 تا 10 دقیقه است و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پس از کوتریزاسیون، اسکارهای کلوئیدی باقی می مانند.

نشانه ها:

  • ضایعات پاتولوژیک کوچک روی پا
  • زگیل در مقعد

موارد منع درمان:

  • آلرژی به داروهای بیهوشی، عدم تحمل روش های الکتریکی
  • اختلالات پاتولوژیک لخته شدن خون
  • بیماری های عفونی و جسمی حاد
  • ماهیت بی کیفیت زگیل ها
  • ابتلا به دیابت

لیزر درمانی

لیزر درمانی زگیل تناسلی در مردان

در لیزر درمانی زگیل تناسلی ، پرتو لیزر با کمک یک چاقوی مخصوص به سمت ناحیه آسیب دیده اپیدرم هدایت می شود. لیزر روی زگیل اثر گذاشته و منجر به مردن بافت ها می شود.

لیزر درمانی یک روش موثر اما پر هزینه است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. از مزایای این روش می توان به عدم وجود جای زخم اشاره کرد و قیمت بالا و خطر عود زگیل ها نیز از معایب لیزر درمانی هستند.

از این روش در مردان برای درمان زگیل های تناسلی که بر روی نواحی زیر قرار دارند استفاده می شود:

  • پوست ختنه گاه
  • سر آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • اطراف مجاری ادراری
  • مجاری ادراری
  • داخل و خارج مقعد

این روش تقریبا هیچ منع استفاده ای ندارد. تنها یک روز قبل از درمان، از مصرف نوشیدنی های الکی خودداری کنید.

استفاده از امواج رادیویی یا دستگاه سرجیترون

سرجیترون دستگاهی است که محل مورد نظر را در معرض امواج رادیویی قرار می دهد. اصل کار این دستگاه تبدیل جریان الکتریکی به امواج با فرکانس بالا است.

از آنجایی که از داروهای بی حس کننده موضعی استفاده می شود هیچ دردی نخواهید داشت.

انرژی با امواج بلند باعث تبخیر شدن مایع در سلول ها شده و نکروز بافتی رخ می دهد. سر دستگاه روی زگیل قرار گرفته و پس از چند ثانیه برداشته می شود.

استفاده از دستگاه سرجیترون در صورت وجود زگیل بر روی نواحی زیر توصیه می شود:

  • آلت تناسلی
  • قسمت تحتانی مقعد
  • حلق و حفره دهان
  • زیر بغل

موارد منع درمان:

  • وجود دستگاه کاردیو در بدن بیمار
  • بیماری های ریوی و قلبی
  • وجود ضایعات انکولوژیک
  • وجود التهاب روی پوست
  • ابتلا به صرع
  • گلوکوم
  • نقص دستگاه گوارش
  • اپتلا به هپاتیت و اختلال در عملکرد پانکراس
  • ابتلا به دیابت

برداشتن با چاقوی جراحی

درمان زگیل تناسلی در مردان با تیغ جراحی

 این روش نوعی جراحی خشن اما کاملا مطمئن برای برداشتن زگیل هاست. این درمان زمان بهبودی طولانی مدت داشته و در این مدت باید از ورزش، فعالیت جنسی و گرم کردن بیش از حد بدن خودداری کنید.

مدت زمان عمل 20 تا 60 دقیقه است و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. جراح ناحیه ای از پوست را ضدعفونی کرده، بافت های ناسالم را برداشته و سپس بخیه می زند.

نشانه ها: تجمع کندیلوماتوز در لایه های سطحی اپیدرم

این روش علاوه بر ایمنی، هزینه کم و عدم عود علائم در دوران بهبودی را به همراه داشته و هیچ گونه منع استفاده ای ندارد.

پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان

درمان‌های زگیل تناسلی که می‌توانند مستقیماً روی پوست شما اعمال شوند عبارتند از: Imiquimod (َAldara، Zyclara). به نظر می رسد این پماد توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می کند.

هزینه درمان زگیل تناسلی مردان

تعرفه مصوب وزارت بهداشت و درمان برای فریز کردن یا
کرایوتراپی
هر زگیل تناسلی 200 هزار تومان است.

هزینه برداشت زگیل تناسلی با دستگاه الکتروکوتر بسته به اندازه و نوع زائده
بین 300 تا 500 هزار تومان است.

کمتر کسی با یک زگیل برای درمان به ما مراجعه می کند، چرا که معمولا افراد راه مناسب برای درمان را نمی دانند و گاهی اوقات هم به علت تاخیر در مراجعه به پزشک، تعداد زگیل ها از یک، دو و گاهی حتی از سی عدد هم بیشتر می شود.

با این حساب، فریز کردن بیست زگیل تناسلی در اکثر کلینیک ها حدود چهار میلیون تومان برای فرد تمام می شود (برخی پزشکان برای فریز کردن هر زگیل تناسلی مبلغ چهارصد تا پانصد هزار تومان دریافت می کنند که این رقم برای فردی که 20 عدد زگیل تناسلی دارد، مبلغی بالغ بر 8 میلیون تومان می شود).

در کلینیک اورولوژی الهام درمان زگیل تناسلی مردان زیر نظر متخصص اورولوژی انجام گرفته و در صورت نیاز به درمان تعدد زگیل‌ها تخفیف ویژه در نظر گرفته خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی مردان در خانه

درمان خانگی زگیل تناسلی با سیر

بهتر است برای درمان زگیل های تناسلی به پزشک مراجعه کنید. اما ممکن است بخواهید زگیل های تناسلی خود را در خانه درمان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان زگیل تناسلی مردان، ادامه مطلب را بخوانید.

درمان زگیل تناسلی مردان با سیر

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از عصاره سیر روی زگیل های تناسلی می تواند به پاک سازی آنها کمک کند. می توانید عصاره سیر را خریداری کرده و مستقیماً روی زگیل ها بمالید. همچنین می توانید یک تکه گاز را در مخلوطی از سیر و روغن خیس کنید و سپس برای درمان زگیل تناسلی مردان روی آنها اعمال کنید.

درمان زگیل تناسلی مردان با الکل

در حالی که HPV نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های خاصی از جمله هیپوکلریت و اسید پراستیک حساس است، در برابر ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل مقاوم است.

درمان زگیل تناسلی مردان با سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است زگیل های تناسلی را در خانه درمان کند. عملکرد سرکه سیب در این مورد شبیه به داروهای تجویزی است که از مواد اسیدی برای از بین بردن ویروس استفاده می کنند.

می توانید نوک گوش پاک کن، پنبه یا گاز را در سرکه سیب خیس کنید و آن ر روی زگیل ها بمالید.

درمان زگیل تناسلی در مردان با طب سنتی

درمان خانگی و طب سنتی زگیل تناسلی

روغن درخت چای

علاوه بر سایر مزایای برای سلامتی، روغن های اساسی برای استفاده به عنوان عوامل ضد قارچ مورد مطالعه قرار گرفته اند. روغن درخت چای یک روغن اساسی است که مشخص شده است برای استفاده در برابر قارچ و ارگانیسم های دیگر از جمله شپش مفید است. همچنین روغن درخت چای ممکن است در درمان زگیل تناسلی مردان نیز مفید باشد. می توانید یک قطره روغن درخت چای را رقیق کنید (یک قطره روغن را با یک یا دو قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید) و مستقیماً روی زگیل بمالید.

امکان دارد برخی از افراد به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند، بنابراین ابتدا مقدار کمی از روغن درخت چای رقیق شده را روی بازوی خود آزمایش کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی مشاهده نشود، استفاده از آن بی خطر است.

روغن درخت چای می تواند تحریک کننده باشد و باعث ایجاد سوزش یا التهاب شود، در واقع به همین دلیل است که اندازه زگیل را کاهش می دهد. روغن درخت چای را از طریق دهان مصرف نکنید. برای درمان زگیل تناسلی مردان باید چندین هفته روغن را به طور مکرر استفاده کنید. در صورت تحریک بیش از حد ، استفاده از آن را قطع کنید.

چای سبز

مشخص شده است که چای سبز برای درمان زگیل تناسلی مردان موثر است. چای سبز به صورت ترکیبی در پمادی به نام سینکاتچینز متراکم می شود که با نسخه پزشکی در دسترس است.

همچنین می توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و در منزل با افزودن یک قطره یا دو قطره از آن به روغن نارگیل، از این محلول برای درمان زگیل تناسلی مردان استفاده کنید.

سبزیجات

سبزیجات از چند جهت برای شما مفید هستند. به خصوص سبزیجات ترد مانند:

  • کلم
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل
  • گل کلم
  • کلم پیچ

این سبزیجات حاوی ایندول-3-کاربینول (I3C) هستند که می توانند به درمان زگیل تناسلی مردان کمک کنند. توصیه می شود هر روز 4-5 وعده سبزیجات بخورید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زگیل تناسلی

برای شروع فرآیند درمان و برداشتن زگیل های تناسلی در مردان با ارائه مشاوره های لازم و زیر نظر متخصص اورولوژی با کلینیک اورولوژی الهام تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "درمان زگیل تناسلی در مردان" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍