علائم تستوسترون پایین در مردان زیر 30 سال

تستوسترون پایین و سن کم

احتمالاً با کاهش سطح تستوسترون به مردان میانسال یا پیر فکر می کنید اما مردان زیر 30 سال و کم سن نیز می توانند تستوسترون کم یا تستوسترون پایین (Low T) را تجربه کنند.

براساس گزارشات کلینیک مایو سطح تستوسترون مردان در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی به اوج خود می رسد. این سطح با رسیدن به حدود 30 سالگی هر سال به طور معمول یک درصد کاهش می یابد.

تستوسترون پایین وضعیتی پزشکی است که بدن به اندازه کافی هورمون تستوسترون تولید نمی کند.

هم مردان و هم زنان تستوسترون تولید می کنند اما به این دلیل که تولید آن در مردان بیشتر است هورمون مردانه نامیده می شود.

این هورمون برای بسیاری از خصوصیات مردان از جمله بلوغ اندام های جنسی، رشد اسپرم، افزایش حجم عضلات، بم شدن صدا و رشد مو بسیار مهم است.

کم بودن تستوسترون باعث ایجاد علائم مختلف از جمله اختلال نعوظ، ناباروری، کاهش حجم عضلات، افزایش وزن و کچلی می شود.

اگر فکر می کنید احتمالاً سطح تستوسترون شما پایین است به پزشک مراجعه کنید. این مشکل در برخی موارد ناشی از عادات ناسالم سبک زندگی است که می توانید آن ها را تغییر دهید.

این بیماری در موارد دیگر ناشی از شرایط اساسی پزشکی است که نیاز به درمان دارد. پزشک می تواند به شما در شناسایی علت علائم و یادگیری نحوه مدیریت آن ها کمک کند.

علائم تستوسترون پایین چیست؟

تستوسترون پایین و نعوظ

برخی تبلیغات محصولات جایگزینی تستوسترون شاید شما را به این باور برسانند که احساس ضعف یا خستگی زیاد تنها نشانه تستوسترون پایین است اما در حقیقت علائم بیشتری وجود دارد.

علائم تستوسترون پایین صرف نظر از سن می تواند شامل موارد زیر باشد:

• اختلال نعوظ یا مشکلات در ایجاد نعوظ یا حفظ آن
  • تغییرات دیگر در نعوظ مانند نعوظ های خود به خود کمتر
  • کاهش میل یا فعالیت جنسی
  • ناباروری
  • ریزش مو مداوم
  • کاهش حجم عضلات
  • افزایش چربی بدن
  • بزرگ شدن سینه ها
  • اختلالات خواب
  • خستگی مداوم
  • مه مغزی
  • افسردگی

بسیاری از این علائم می توانند به دلیل شرایط پزشکی یا عوامل سبک زندگی دیگر نیز ایجاد شوند و در صورت تجربه آن ها لازم است به پزشک مراجعه کنید.

آن ها می توانند در شناسایی علت اصلی کمک کرده و به شما یک برنامه درمانی پیشنهاد دهند.

چه عواملی باعث کاهش تستوسترون در مردان جوان می شود؟

تستوسترون پایین در مردان زیر 30 سال کمتر است اما در هر صورت می تواند رخ دهد. عوامل مؤثر در بروز این مشکل شامل موارد زیر است:

• سطح کلسترول بالا
  • اضافه وزن یا چاقی
  • نوشیدن مقدار بیش از حد الکل
  • استفاده از مواد مخدر غیرقانونی
  • استفاده از استروئیدهای آنابولیک
  • مصرف برخی داروهای تجویزی مانند استروئیدها و به ویژه مصرف بیش از حد داروهای آرام بخش

برخی موارد تستوسترون پایین می تواند با سایر شرایط پزشکی از جمله موارد زیر مرتبط باشد:

• بیماری مرتبط با هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز و یا تومورها
  • آسیب، تومورها یا سایر شرایطی که بر بیضه ها تاثیر می گذارند از جمله التهاب مربوط به اوریون های دوران کودکی
  • بیماری های ارثی مانند سندرم کالمن، سندرم پرادرویلی، سندرم کلاین فلتر یا سندرم داون
  • دیابت، بیماری کبد یا ایدز
  • درمان سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی
تستوسترون پایین و چربی

در صورتی که فکر می کنید تستوسترون پایین دارید چه کاری باید انجام دهید؟

در صورتی که گمان می کنید تستوسترون پایین دارید به پزشک مراجعه کنید. آن ها با استفاده از یک آزمایش خون ساده می توانند سطح تستوسترون را مشخص کنند.

پزشک احتمالاً در صورت تشخیص پایین تر بودن سطح تستوسترون از حد معمول آزمایشات اضافی توصیه می کند و یا برای بررسی دلیل معاینه انجام می دهد.

برنامه درمانی به تشخیص و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. پزشک می تواند تغییرات سبک زندگی یا جایگزینی تستوسترون را توصیه کند.

لازم است همیشه قبل از مصرف داروهای جدید و همچنین درمان جایگزینی تستوسترون و مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید.

طبق تحقیقات منتشر شده در PLOSOne، درمان تستوسترون می تواند خطر حمله قلبی را خصوصاً در افراد مبتلا به بیماری قلبی افزایش دهد.

پزشک می تواند به شما در درک مزایا و خطرات احتمالی گزینه های درمانی مختلف کمک کند.

برای دریافت مشاوره حضوری و غیر حضوری در مورد درمان اختلالات هورمونی مانند تستوسترون پایین، ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ می توانید با کلینیک الهام تماس بگیرید. در بخش اورولوژی کلینیک با مدیریت دکتر علی حاجب با حفظ حریم خصوص شما بهترین درمان ها برای شما انجام خواهد شد.

کلینیک اورولوژی بلوار فرحزادی

0 دیدگاه در مورد "علائم تستوسترون پایین در مردان زیر 30 سال" ثبت شده