سرطان پروستات و علائم آن

سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات می‌تواند گاهی بسیار ظریف باشد و به علت نزدیکی این غده به سایر قسمت‌ های داخلی لگن، ممکن است با علائم بیماری‌ های دیگر اشتباه گرفته شود. اما در صورتی که شما به علائمی مانند اختلال در ادرار کردن، درد در منطقه لگن و پشت، خون در ادرار یا منی، کاهش شدید جریان ادرار، اختلال در نعوظ و ناراحتی در زمان ادرار کردن دچار شدید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. بدون درمان مناسب، سرطان پروستات می‌ تواند به سایر اجزای بدن شما گسترش یابد و عوارض جدی را برای شما به همراه داشته باشد.

در ادامه این مقاله از سایت کلینیک الهام، به معرفی سرطان پرستات و علائم آن می پردازیم:

سرطان پروستات چیست؟

پروستات، غده‌ ای به اندازه گردو است که بخشی از سیستم تولید مثل مردان است و در آن نقطه، سرطان پروستات شکل می‌ گیرد. سرطان پروستات بسیار رایج است و از هر ۹ مرد یک مورد به آن مبتلا می شود. بسیاری از بیماران، نظارت فعال را به جای درمان انتخاب می کنند چون سرطان پروستات به آرامی پیش می ‌رود و داخل این غده می ماند.

برای سرطان های پیشرونده، درمان شامل براکی تراپی، پرتو درمانی داخلی، جراحی پروستاتکتومی و فوکال تراپی می شود.

غده پروستات چیست و غده پروستات در مردان کجاست؟

غده پروستات بخشی از سیستم تولید مثل مردان به شمار می ‌آید. این غده مایعی می سازد که با منی در زمان انزال مخلوط می شود. این مایع از اسپرم محافظت کرده و آن را برای بارداری سالم نگه می دارد.

غده پروستات مردان کجاست؟ غده پروستات زیر مثانه و رو به روی مقعد قرار می ‌گیرد و میزراه هم از مرکز پروستات می گذرد. این لوله ادرار و مایع منی را از داخل آلت تناسلی به بیرون می فرستد. لوله های منی اسپرم ساز پشت غده پروستات هستند.

سرطان پروستات چقدر رایج است و چه کسانی بیشتر در معرض آن قرار دارند؟

از هر ۹ مرد یک مورد به سرطان پروستات مبتلا می شود و این سرطان دومین سرطان بعد از سرطان پوست از نظر فراوانی است. برای نزدیک به ۲۰۰ هزار آمریکایی هر ساله تشخیص سرطان پروستات داده می شود.

درمان های موفق مختلفی برای این بیماری وجود دارد در حالی که عده ای اصلا به درمان نیاز ندارند. متاسفانه هر سال حدود ۳۳ هزار مرد در اثر سرطان پروستات از دنیا می روند.

چه کسی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارد؟

مردان بالای ۵۵ سال بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند و این خطر با افزایش سن بیشتر می شود.

در واقع ۶۰ درصد از سرطان های پروستات در مردان بالای ۶۵ سال به وجود می آید. سایر عوامل خطرساز عبارتند از:

• نژاد (مردان سیاه پوست ریسک بالاتری دارند)
  • سابقه خانوادگی سرطان پروستات
  • استعمال دخانیات
مراحل سرطان پروستات

انواع سرطان پروستات کدام ها هستند؟

تقریبا تمامی انواع سرطان های پروستات آدنوکارسینوما (تومورهای بدخیم) هستند. این نوع سرطان در سلول های غده هایی که ترشحاتی دارند شروع می شود.

سایر انواع سرطان پروستات به ندرت در پروستات ایجاد می شوند مثل:

• کارسینومای سلولی کوچک
  • کار سینومای سلولی ترانزیشنال
  • تومورهای نورواندوکرین
  • سارکوماها

عوامل ایجاد کننده سرطان پروستات چیست؟

در مورد این که عوامل سرطان پروستات چیست، پزشکان نیز به درستی نمی ‌دانند چرا برخی سلول ها در غده پروستات، سرطانی (بدخیم) می شوند.

به نظر می رسد ژنتیک نقش مهمی ایفا کند مثلا:

• اگر پدر، برادر یا پسر شما این بیماری را دارد، دو تا سه برابر بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به سرطان پروستات را دارید.
  • ژن های جهش یافته سرطان پستان (BRCA1  و BRCA2) و سایر جهش های ژنتیکی در درصد اندکی از سرطان های پروستات نقش دارند.

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات یکی از سرطان های پیشرو در مردان است. یک منبع معتبر علمی- Statistics Trusted Source – در سال 2013 اعلام کرد که بالغ بر صد و هفتاد هزار مرد – 176450 نفر – در ایالات متحده آمریکا به سرطان پروستات مبتلا بودند.

شناسایی نشانه های اولیه سرطان پروستات یکی از راه های پیش نیاز برای درمان است.

سرطان پروستات در سطوح اولیه به ندرت علائمی ایجاد می ‌کند. این مشکلات با پیشرفت سرطان ایجاد می ‌شوند. علائم سرطان پروستات پیشرفته:

• تکرر ادرار، احساس نیاز مداوم به دفع ادرار مخصوصا در شب
  • جریان ادرار با شدت کم که مدام شروع شده و متوقف می‌ شود. دفع دردناک ادرار (دیسوریا)
  • بی اختیاری مدفوع
  • انزال دردناک و اختلال نعوظ
  • خون در مایع منی (هماتواسپرم) یا ادرار
  • درد پایین کمر، پهلو ها یا قفسه سینه و بی حسی پا ها
علائم سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات در ادرار

سرطان پروستات علائم مشابه بسیاری با بیماری های خوش خیم پروستات دارد. اولین علامت سرطان پروستات تکرر ادرار است.

علائم هشدار دهنده می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تکرر ادرار سرطان پروستات
  • ادرار سوزش آور
  • مشکل در شروع جریان ادرار
  • ادرار چکه ای و جریان ضعیف آن
  • خون در ادرار

ممکن است این علامت ها ارتباطی با سرطان پروستات نداشته باشند، اما در اینجا تفاوت هایی را برای شما ذکر می کنیم تا بتوانید موارد سرطان را از غیر سرطان تشخیص دهید.

از علائم سرطان پروستات وجود خون در ادرار

مثلا یک بیماری مانند پروستات بزرگ شده مشهور به هایپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بیماری دیگری مانند پروستاتیت که معمولاً به دلیل عفونت یک غده پروستات ملتهب رخ می دهد نیز می تواند علائمی مانند علائم سرطان پروستات را برای ادرار به وجود آورد اما هایپرپلازی خوش خیم و پروستاتیت معمولا باعث ایجاد ادرار خونین نمی شوند.

در صورت مشاهده خون در ادرار، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید

اختلال عملکرد جنسی

غده پروستات نقش اساسی در سیستم تولید مثل مردان دارد، بنابراین جای تعجب ندارد که سرطان پروستات می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی شود.

ممکن است مردان در گرفتن یا حفظ نعوظ دچار مشکل شوند یا انزال دردناک را تجربه کنند.

برخی از مردان مبتلا به سرطان پروستات زودرس هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

به دلیل تغییر در سطح هورمون، اختلال عملکرد جنسی با افزایش سن شایع تر می شود. با این وجود، شما نباید اختلال نعوظ یا سایر علائم را بخاطر پیر شدن نادیده بگیرید.

آزمایشات می تواند در تعیین اینکه علائم شما سرطانی است یا خیر مفید باشند.

درد مکرر – علائم سرطان پروستات

درد ناشی از سرطان پروستات می تواند با درد درون مثانه و اطراف ناحیه غده پروستات همراه شود.

مردان مبتلا به این بیماری همچنین می توانند درد در مناطق دیگر را تجربه کنند از جمله:

• باسن
  • کمر
  • لگن
  • قسمت های فوقانی ران

همچنین ممکن است درد در نواحی مختلف مشاهده شود.

به عنوان مثال ممکن است همراه با درد لگن، ادرار دردناک را تجربه کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

به عنوان یک قاعده کلی، منبع معتبر موسسه سرطان ملی توصیه می کند که مردانی که در سنین 30 یا 40 سالگی زندگی می کنند در صورت بروز هرگونه علائم سرطان پروستات فوراً به پزشک مراجعه کنند.

اگرچه این علائم لزوماً حاکی از سرطان پروستات نیستند، اما عموما مشکلات غیر سرطانی پروستات در مردان بعد از سن 50 سالگی مشاهده می شود.

علائمی مانند ترشحات خونین یا درد شدید ممکن است نیاز فوری به غربالگری سرطان داشته باشد.

غربالگری منظم سرطان به ویژه اگر سابقه بیماری در خانواده شما وجود داشته باشد مهم است.

مردان دارای برادران یا پدرانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند بیش از 3 برابر احتمال ابتلا به پیشرفت بیماری دارند.

احتمال ابتلای شما به سرطان پروستات در صورت وجود سرطان پستان در خانواده شما بیشتر خواهد بود.

در صورت بروز علائم مشکوک، به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با پزشک می تواند به شما در انجام آزمایش به موقع کمک کند.

شما می توانید در صورت مشاهده هر گونه علائم سرطان پروستات با کلینیک الهام تماس گرفته و برای معاینه حضوری و یا دریافت مشاوره غیر حضوری اقدام کنید.

بررسی پروستات توسط پزشک متخصص اورولوژی

پیش آگهی سرطان پروستات

اکثر موارد سرطان پروستات در طی معاینات روتین تشخیص داده می شوند. اگر سرطان از قبل به مراحل پیشرفته خود رسیده باشد به این معناست که زمان برای معاینه دیر شده است.

هرچه سرطان پروستات زودتر تشخیص داده شود مانند انواع سرطان های دیگر، پیش آگهی درمانی بهتری خواهد داشت (درمان زودتر، بهتر و با عوارض بسیار کمتری انجام می شود).

ممکن است همزمان با سرطان پروستات، هیپرپلازی خوش خیم پروستات و پروستاتیت نیز وجود داشته باشد.

با این وجود این بدان معنا نیست که داشتن یک بیماری غیر سرطانی پروستات خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

بهترین راه برای محافظت از خود، توجه هرچه زودتر به علائم این بیماری است.

تفاوت التهاب پروستات با سرطان پروستات

دو نوع بیماری پروستات شایع هستند: التهاب پروستات (Prostatitis) و سرطان پروستات (Prostate Cancer). البته باید گفت که این دو بیماری کاملا متفاوت هستند.

التهاب پروستات به دلیل عفونت باکتریایی یا واکنش بدن به تحریکاتی مانند سرما و یا تنش ایجاد می‌ شود. علائم شایع این بیماری شامل درد و سوزش در منطقه زیر شکمی، فشار در این منطقه، تب و سردرد است. برای تشخیص این بیماری، پزشک معمولا به دنبال علائمی همچون درد و تورم پروستات، افزایش تعداد سلول‌ های سفید خون و باکتری‌ های موجود در نمونه ادرار، می‌ گردد.

سرطان پروستات به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌ های پروستات ایجاد می‌ شود و یکی از بیماری‌ های خطرناک مردان است. اغلب در مردان بالای 50 سال سن رخ می‌ دهد و در موارد شدید می‌ تواند به بیماری‌ های دیگری مانند سرطان کلیه و لگن، گسترش یابد. علائم این بیماری شامل سختی در ادرار کردن، التهاب و درد در ناحیه پایینی شکم و نیز خون در ادرار است. برای تشخیص سرطان پروستات، پزشک معمولا از روش‌ هایی مانند بررسی سطح آنتی‌ ژن PSA در خون، بیوپسی پروستات و تصویربرداری این منطقه (مانند سونوگرافی) استفاده می‌ کند.

0 دیدگاه در مورد "سرطان پروستات و علائم آن" ثبت شده