بهترین راه درمان زگیل تناسلی در ایران

زگیل هایی که بر روی پوست ایجاد می شوند تنها یک نقص ظاهری بوده و هیچ گونه ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کنند. اما زمانی که صحبت از زگیل تناسلی به میان می ‌آید، موضوع بسیار جدی‌ تر است.

این نوع زائده ها نه تنها دردناک هستند، بلکه به طور قابل توجهی سلامت انسان را تهدید می کند. همچنین زگیل های تناسلی بسیار مسری بوده و به شریک جنسی منتقل می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) چیست

اچ پی وی گروهی شامل بیش از 200 ویروس مرتبط است که آن را به یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی تبدیل می کند.

این ویروس علاوه بر ایجاد زگیل تناسلی باعث ابتلا به انواع سرطان ‌ها (از جمله سرطان دهانه رحم، واژن، فرج، آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو) می شود.

بدن به طور طبیعی با ویروس مبارزه کرده و معمولا اچ پی وی طی چند سال از بین می رود. با این حال مواردی وجود دارد که اچ پی وی سال ‌ها در بدن باقی می ‌ماند و عفونت طولانی مدت منجر به سرطان‌ های ذکر شده می شود.

14 گونه مختلف از اچ وی وجود دارد که در گروه پر خطر برای ایجاد سرطان قرار دارند، اما دو سویه 16 و 18 تا حد زیادی مسئول ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان های مرتبط با اچ پی وی هستند.

اچ پی وی حتی در صورتی که فرد آلوده هیچ علائمی نداشته باشد از طریق برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد مبتلا به ویروس به فرد دیگر منتقل می شود.

تقریبا 10 درصد از افراد آلوده به اچ پی وی ویروس را به سایر افراد منتقل کرده و حدود 10 درصد از افرادی که در معرض ویروس قرار می گیرند به زگیل تناسلی مبتلا می شوند.

بهترین راه درمان زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی چیست

زگیل های تناسلی زائده‌ هایی با ساختاری شبیه برآمدگی پوستی بوده و بدون درد و غیرسرطانی هستند.

زگیل ها یکی از علائم شناخته شده عفونت اچ پی وی هستند و به صورت ضایعات قابل مشاهده در اندام های جنسی ظاهر می شود. این ضایعات اشکال و اندازه های متفاوت داشته و تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس جنسی فرد می گذارند.

زگیل های تناسلی قابل درمان هستند و می توان آن ها را برداشت، اما احتمال عود آن ها وجود دارد. در ادامه به تمام جزئیات مورد نیاز خواهیم پرداخت.

بهترین راه درمان زگیل تناسلی

خوشبختانه چندین گزینه درمانی برای از بین بردن زگیل ها بسته به محل و نوع آن ها وجود دارد. می توان اکثر زگیل های غیر تناسلی را در خانه درمان کرد، اما زائده های دیگر از جمله زگیل های تناسلی باید توسط پزشک درمان شوند.

صرف نظر از روش انتخابی، هیچ درمانی 100 درصد موثر نیست، بنابراین برنامه درمانی در اکثر موارد شامل چندین گزینه مختلف برای از بین بردن تمام زگیل ها خواهد بود.

هیچ روشی برای از بین بردن خود ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) وجود ندارد، اما راه هایی برای درمان علائم ناشی از آن در دسترس است.

برخی از انواع اچ پی وی باعث ایجاد زگیل تناسلی و برخی دیگر باعث ایجاد زگیل های غیر تناسلی در دست ها، پاها و سایر قسمت های بدن می شوند.

زگیل‌ ها معمولا در عرض چند هفته یا چند ماه به خودی خود از بین می ‌روند و در اکثر موارد نیازی به مراقبت پزشکی نیست، اما گاهی از بین رفتن زگیل ها سال ‌ها طول خواهد کشید.

در چنین مواردی افراد به دلیل آزاردهنده بودن زگیل ها یا از بین رفتن آهسته آن ها ترجیح می دهند زگیل ‌ها را بردارند.

بیشتر بخوانید : آیا زگیل تناسلی به طور طبیعی از بین میرود

کرایوتراپی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن زگیل تناسلی

بهترین راه درمان زگیل تناسلی مردان

پزشک در صورت موثر نبودن درمان دارویی، کرایوتراپی یا انجماد زگیل با نیتروژن مایع را توصیه می کند.

کرایوتراپی عملی ساده است که در مطب انجام شده و مقدار کمی نیتروژن مایع به مدت 10 تا 20 ثانیه بر روی زگیل قرار داده می شود و سرمای شدید زگیل را از بین می برد.

زگیل های تناسلی و غیره را می توان به کمک کرایوتراپی از بین برد. مدت کوتاه درمان، حداقل زمان مراقبت از زخم و خطر کم عفونت از جمله مزایای این روش درمانی محسوب می شوند.

بخوانید : هزینه کرایوتراپی زگیل تناسلی چقدر است؟

بهترین راه درمان زگیل تناسلی در ایران چیست

داروهای تجویزی برای زگیل تناسلی

داروهایی موجود هستند که می ‌توان از آن ها در خانه و یا با نسخه پزشک استفاده کرد. لازم است به مدت چند هفته این داروها که شامل موارد زیر هستند را مستقیما بر روی پوست قرار دهید:

• ایمیکیمود : این کرم موضعی با تحریک سیستم ایمنی بدن و مبارزه با اچ پی وی منجر به از بین رفتن زگیل تناسلی می شود.
  • پودوفیلوکس : این دارو به شکل مایع یا ژل موضعی برای از بین بردن زگیل ها توصیه می شود.
  • سینکاتچین : این پماد موضعی با مواد موجود در برگ های چای سبز تهیه می شود.

تمام درمان ‌های موضعی باعث ایجاد درد و احساس سوزش در نواحی اطراف خواهند شد.

بیشتر بخوانید : سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر

سایر راه های درمان زگیل تناسلی

اگر گزینه های دیگر موثر نباشند احتمالا زگیل ها از طریق درمان های زیر برداشته می شوند:

• لیزر : سوزاندن زگیل با پرتو نور
  • جراحی الکتریکی : سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • جراحی معمولی : بریدن و برداشتن زگیل که به ندرت انجام می شود.

گزینه های جراحی خطر خونریزی، عفونت و ایجاد جای زخم را به همراه خواهند داشت.

درمان خانگی زگیل تناسلی

درمان خانگی بدون نسخه یک گزینه برای رفع زگیل های پوستی و به ویژه زگیل های روی دست است.

استفاده از اسید سالیسیلیک که یک داروی بدون نسخه با نام های تجاری مختلف است یکی از درمان های خانگی استاندارد در نظر گرفته می شود.

استفاده از این ماده به دلیل هزینه کم و اثربخشی، اولین روشی است که برای درمان اکثر زگیل های غیر تناسلی کاربرد دارد.

اسید سالیسیلیک یک داروی موضعی است که زگیل ها را با نرم کردن لایه‌ های پوستی تشکیل دهنده آن ها از بین می برد. پس از نرم شدن پوست می توان این ناحیه را مالش داد.

این روش آهسته بوده و لازم است تا 12 هفته ادامه یابد. اسید سالیسیلیک به جز تحریک جزئی پوست معمولا هیچ عارضه جانبی دیگری ایجاد نمی کند، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد زیرا می تواند به پوست سالم آسیب برساند.

از آنجایی که اسید سالیسیلیک پوست را روشن یا تیره می کند برای درمان زگیل های صورت توصیه نمی شود.

همچنین استفاده از داروهای بدون نسخه که برای از بین بردن زگیل های پوستی طراحی شده اند برای افراد مبتلا به زگیل تناسلی ممنوع است. زگیل تناسلی باید توسط پزشک با تکنیک های مختلف پزشکی یا جراحی درمان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین راه درمان زگیل تناسلی به متخصصان اورولوژی مراجعه کنید. همچنین برای درمان زگیل تناسلی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام واقع در شهرک غرب مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "بهترین راه درمان زگیل تناسلی در ایران" ثبت شده