باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی

باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی

باورهای نادرست و اشتباهی در ارتباط با وازکتومی وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع این باورها می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

وازکتومی عملی طبیعی است و سالانه حدود نیم میلیون از مردان تحت این عمل قرار می گیرند. راه هایی برای بازگشت وازکتومی وجود دارد، اما این عمل در درجه اول روشی دائمی برای کنترل بارداری در نظر گرفته می شود.

در نتیجه به دلیل دائمی بودن این عمل، بسیاری از مردان قبل از تصمیم گیری در مورد وازکتومی سوالات یا نگرانی هایی دارند.

وازکتومی یکی از رایج ترین عمل‌ های جراحی اورولوژی در سراسر کشور است که در مطب های مختلف انجام می شود، با این حال مردان وازکتومی را به‌ عنوان یک روش معمول برای پیشگیری از بارداری نمی شناسند.

نکته مهم و شایان ذکر این است که اگر شما و همسرتان به دنبال راه‌ حلی دائمی برای کنترل بارداری هستید، وازکتومی برای مردان بسیار کم تهاجمی تر از عمل بستن لوله ها برای زنان است.

اگر به دنبال روشی دائمی و بدون عوارض برای جلوگیری از بارداری هستید، وازکتومی روشی مناسب خواهد بود.

علیرغم مزایای وازکتومی، ممکن است برخی از باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی شما را از انجام این عمل بازدارند.

حقایق و باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی

برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه لازم است برخی از باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی را رد کنیم:

بیضه ها پس از وازکتومی دچار افتادگی می شوند

اینکه بیضه ها پس از وازکتومی دچار افتادگی می شوند از رایج ترین باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی است. بیضه ها پس از وازکتومی دچار افتادگی نمی شوند، زیرا مجرای وازدفران از بیضه ها حمایت نمی کند.

کیسه بیضه از پوست، لایه های بسیار نازک بافت عضلانی و یک لایه بسیار سخت از بافت همبند به نام فاسیا ساخته شده است. هر بیضه توسط کیسه بافت همبند به نام فاسیا حمایت می شود.

کیسه بیضه در واقع متشکل از دو کیسه داخلی کوچکتر است که در یک کیسه خارجی پوستی قرار دارند.

کیسه های داخلی کوچکتر هر کدام یک بیضه را نگه داشته و از آن محافظت می کنند. لایه عضلانی فاسیا بیضه ها را احاطه کرده و با شل یا نقبض شدن، کیسه بیضه را بالا یا پایین آورده و به تنظیم دمای داخلی کمک می کند.

کیسه بیضه، بیضه ها را خارج از بدن نگه می دارد زیرا اسپرم انسان برای تولید و رشد مناسب به دمایی کمتر از دمای بدن نیاز دارد.

بیضه منحصرا توسط کیسه های فاسیا که تا حدودی پوست و عضله کیسه بیضه را احاطه کرده اند، حمایت می شود و مجرای وازدفران (لوله هایی که در حین وازکتومی بریده می شوند) نقشی در حمایت از بیضه ها ندارد.

با انجام وازکتومی افت بیضه یا کشیدگی کیسه بیضه را تجربه نمی کنید، زیرا ساختارهای اصلی حمایت کننده بیضه ها در عمل وازکتومی درگیر نمی شوند.

پس از وازکتومی، بیضه ها دچار افتادگی نمی شوند، زیرا مجرای وازدفران پشتیبان اصلی بیضه ها نیست.

بیضه ها پس از وازکتومی دچار افتادگی می شوند!

تستوسترون پس از وازکتومی کاهش می یابد

پس از وازکتومی، سطح تستوسترون همانند قبل خواهد بود. بیضه ها مسئول تولید تستوسترونی هستند که توسط رگ های خونی جذب شده و از طریق سیستم گردش خون به سراسر بدن منتقل می شود.

هورمون های تولید شده توسط بیضه ها در رشد اسپرم در اپیدیدیم نقش دارند. و بهتر است بدانید وازکتومی در تولید این هورمون ها تغییری ایجاد نخواهد کرد.

رابطه جنسی پس از وازکتومی همانند قبل نخواهد بود

برعکس، زندگی جنسی احتمالا پس از انجام وازکتومی حتی بهتر می شود. رگ‌ ها وظیفه خونرسانی به ساختارهای کیسه بیضه و تغذیه اسپرم و سلول ‌های هورمون ‌ساز در اپیدیدیم و بیضه ‌ها را بر عهده دارند.

رگ های خونی همچنین هورمون های تولید شده توسط بیضه ها را جذب کرده و این هورمون ها را به سایر نقاط بدن منتقل می کنند.

اعصاب نزدیک به رگ‌ های خونی قرار داشته و به راحتی می ‌توان گفت زمانی که بیضه ها در معرض آسیب هستند واکنش لازم را برای آگاه سازی شما ارائه می دهند.

وازکتومی تاثیر کمتری بر عروق خونی و اعصاب کیسه بیضه دارد. اعصاب کیسه بیضه بیشتر بخشی از سیستم عصبی احشایی هستند.

سیستم عصبی احشایی به عنوان یک شبکه بدوی از اعصاب در نظر گرفته شده که برای انتقال احساسات بسیار خوب عمل می کنند، اما به اندازه کافی دقیق نیستند که همیشه به مغز برای تشخیص منشاء درد کمک کنند.

می دانیم که اعصاب کیسه بیضه درد را به خوبی منتقل می کنند، اما بی حس کردن این اعصاب با بی حسی موضعی در مقایسه با سایر عصب ها بسیار آسان تر است و به همین دلیل می توان این عمل را به راحتی تحت بی حسی موضعی انجام داد.

لذت جنسی پس از وازکتومی کاهش نمی یابد، زیرا این عمل اعصاب را درگیر نکرده و خون رسانی به بیضه ها را کاهش نمی دهد. مطالعات حاکی از افزایش رضایت جنسی در مردان و زنان پس از وازکتومی به دلیل رفع نگرانی های مربوط به بارداری هستند.

رابطه جنسی پس از وازکتومی

پس از وازکتومی، مردانگی خود را از دست خواهم داد

مردانگی شما با دست نخوردن دو مجرای وازدفران تعریف نمی شود. مجرای وازدفران لوله ای است که اپیدیدیم را به وزیکول های منی داخل بدن متصل می کند. معمولا یک لوله وجود دارد که به هر اپیدیدیم وصل می شود.

اکثر مردان دو مجرای وازدفران دارند، اما برخی از مردان بدون این مجرا در یک یا هر دو سمت به دنیا می آیند.

اسپرم با تولید تدریجی، به آرامی از مجرای وازدفران بالا رفته و در داخل بدن در وزیکول های منی ذخیره می شود.

عمل وازکتومی انتقال اسپرم را مختل می کند. مجرای دفران را می توان به عنوان بزرگراهی برای حمل و نقل اسپرم در نظر گرفت.

بریدن مجرای وازدفران انتقال اسپرم را متوقف می کند، اما در تولید هورمون ها یا اسپرم تغییری ایجاد نخواهد کرد.

اکثر جنبه های دستگاه تناسلی پس از عمل وازکتومی بدون تاثیر باقی مانده و تنها لوله هایی که مسیر حرکت اسپرم از بیضه ها به سمت بالا هستند مسدود می شود.

برای مقایسه می توان گفت اگر یک لوله کش آب خانه شما را قطع کند، برق، گرمایش، تهویه و تلویزیون همچنان کار می کنند.

بیشتر بخوانید : 5 نکته‌ای که مردان باید در مورد عمل وازکتومی بدانند

پس از وازکتومی اسپرمی وجود ندارد

اپیدیدیم مجموعه ای تشکیل شده از لوله های کوچک در قسمت بیرونی بیضه ها و همچنین محل تولید اسپرم است.

اسپرم پس از ساخته شدن در اپیدیدیم به داخل مجرای وازدفران و سایر نقاط بدن حرکت کرده و هورمون های تولید شده در بیضه ها نیز به تولید و بلوغ اسپرم کمک می کنند.

وازکتومی تولید اسپرم در اپیدیدیم را متوقف نمی کند. اما با گذشت زمان پس از عمل، اپیدیدیم به تدریج اسپرم کمتری تولید خواهد کرد.

این تغییر نامحسوس بوده و تنها به عمل وازکتومی معکوس برای بازگرداندن باروری مرتبط می شود.

پس از وازکتومی اسپرمی وجود ندارد!

وازکتومی اثربخشی فوری دارد

وزیکول‌ های منی به انتقال اسپرم کمک می ‌کنند. هر مجرای وازدفران در ناحیه زیر مثانه و درست قبل از ورود به پروستات بزرگتر می شود.

این ناحیه بزرگتر، مجرای وازدفران متسع نامیده شده و جایی است که اسپرم تا زمان آزاد شدن هنگام انزال ذخیره می شود.

وزیکول‌ های منی نقش مهمی بر عهده دارند، زیرا مایعی تولید می‌ کنند که اسپرم را تغذیه کرده و باعث انتقال اسپرم در حین انزال می شوند.

هر مجرای وازدفران و وزیکول منی به پروستات می رسد. مایع پروستات به انتقال اسپرم هنگام انزال کمک کرده و مایع آزاد شده توسط پروستات باعث افزایش تحرک (حرکت) اسپرم می شود.

وازکتومی انتقال اسپرم به محل ذخیره وزیکول منی را متوقف می کند. حتی با موفقیت آمیز بودن عمل وازکتومی، اسپرم زنده تا زمان آزاد شدن در قسمت های گشاد مجرای وازدفران باقی می ماند.

بر این اساس عدم استفاده از روش های جایگزین در سه ماه اول پس از وازکتومی رایج ترین دلیل بارداری است.

نتایج وازکتومی بلافاصله قابل مشاهده نخواهد بود. این عمل فورا انتقال اسپرم را متوقف می کند، اما اسپرم زنده همچنان در وزیکول های منی وجود دارد. تا زمانی که این اسپرم ها از بین نروند احتمال بارداری وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : هزینه وازکتومی + ویدیو عمل وازکتومی

پس از وازکتومی مایع ارگاسم خشک می شود

حجم مایع ارگاسم پس از وازکتومی حدود 5 درصد کاهش می یابد، اما اکثر بیماران هرگز متوجه این کاهش جزئی نخواهند شد.

وزیکول‌ های منی و پروستات به همراه یکدیگر بیش از 95 درصد مایع آزاد شده در طول انزال را ترشح می ‌کنند. حجم اسپرم در انزال بسیار کم است (کمتر از 5 درصد حجم کل مایع منی).

مقایسه مایع منی آزاد شده هنگام انزال با قهوه موجود در یک فنجان بزرگ یک قیاس مشابه است.

اسپرم موجود در انزال به اندازه چند بسته شکر که به یک فنجان بزرگ قهوه اضافه می شود، به مایع منی حجم می دهد، که اساسا حجمی غیر قابل توجه است.

ما از این مقایسه متنفر بودیم زیرا احتمالا از این پس هرگز به قهوه همانند سابق نگاه نخواهید کرد! اما این مقایسه بسیار دقیق است. اکثر بیماران هیچ گاه تغییر محسوسی در حجم مایع منی مشاهده نمی کنند.

برخی از مردان پس از وازکتومی به دلیل عدم وجود اسپرم متوجه تغییر جزئی در رنگ مایع منی می شوند، اما حجم مایع منی مقدار بسیار کمی کاهش یافته و معمولا قابل توجه نیست.

وازکتومی حجم مایع آزاد شده در طول انزال را کاهش نداده و مشکلی در پروستات ایجاد نمی کند.

پس از وازکتومی مایع ارگاسم خشک می شود!

سخن نهایی

باورهای نادرست و اشتباهی در ارتباط با وازکتومی وجود دارد. وازکتومی ایمن ترین و ساده ترین روش دائمی برای کنترل بارداری است.

هرچند با تحقیقات پیشرونده در زمینه پیشگیری از بارداری هورمونی و غیرهورمونی، علاقه به بررسی گزینه های پیشگیری از بارداری در حال افزایش است.

وازکتومی زندگی یا توانایی جنسی را تغییر نمی دهد، اما احتمال بارداری در آینده را تقریبا از بین می برد. با این حال برای بیمارانی که قصد دارند وازکتومی را معکوس کنند، گزینه هایی وجود دارد.

پیشرفت ‌های میکروجراحی به متخصصان اورولوژی این امکان را داده است تا عمل معکوس وازکتومی را انجام دهند که طی ده سال پس از وازکتومی اصلی موثرتر خواهد بود.

همچنین بیماران می توانند مطمئن باشند که وازکتومی به طور دائمی آن ها را از داشتن فرزندان بیولوژیک باز می دارد و در طول بهبودی می توانند از تماشای بسکتبال لذت ببرند.

شاید وازکتومی ترسناک به نظر برسد، اما از سایر گزینه ها ایمن تر، آسان تر و موثرتر و در مقایسه با عمل بستن لوله ها در زنان سریع تر، غیر تهاجمی و تقریبا بدون درد است. برای انجام عمل وازکتومی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "باورهای نادرست در ارتباط با وازکتومی" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍