آبسه کلیوی یا کلیه چیست؟ روش های درمان

آبسه کلیوی

آبسه یک توده چرک است که در ناحیه ای خالی در بدن قرار گرفته باشد؛ بنابراین، آبسه کلیوی یا کلیه، آبسه ای است که درون کلیه قرار داشته باشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، رفع سریع و دقیق این مشکل، بسیار ضروری است.

کار کلیه ها چیست؟

مجاری ادراری مانند سیستم فاضلاب بدن هستند. این مجاری شامل دو کلیه، دو حالب، مثانه و پیشاب راه هستند.

کلیه های سالم، شبانه روز کار می کنند تا خون را تمیز کنند. این دو اندام که به شکل لوبیا هستند در بخش میانی بدن و زیر دنده ها قرار دارند.

کلیه ها در دو سوی ستون فقرات قرار می گیرند. کلیه ها فیلتر اصلی بدن هستند. این اندام ها تقریباً 150 لیتر خون را به صورت روزانه تمیز می کنند.

با جذب آب اضافی و پسماند از خون، کلیه ها روزی یک تا دو لیتر ادرار تولید می کنند. ادرار معمولاً از کلیه ها به مثانه رفته و از طریق پیشاب راه تخلیه می شود.

کلیه ها به عنوان فیلتر بدن، موارد زیادی را کنترل می کنند تا بدن، سالم بماند:

• تعادل مایعات بدن
  • سطوح الکترولیت (برای مثال، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، اسید)
  • حذف پسماند از طریق ادرار
  • تنظیم فشارخون و تعداد گلبول های قرمز خون

هنگامی که کلیه ها آسیب می بینند، دیگر نمی توانند به خوبی کار کنند. در اغلب موارد، بعضی آسیب ها منجر به مشکلات متعدد نمی شوند.

ولی صدمه اساسی احتمالاً نیازمند درمان های بیشتر از قبیل دیالیز است.

علائم آبسه کلیوی

تعدادی از علام آبسه کلیوی عبارتند از:

• لرز
  • درد در ناحیه شکم
  • حس ناراحتی کلی بدن

همچنین، بعضی بیماران هنگام ادرار دچار درد شده و ادرار آن ها می تواند حاوی خون باشد.

علل آبسه کلیه

آبسه کلیوی می تواند ناشی از باکتری هایی باشد که ریشه در عفونت موجود در کلیه ها دارند.

باکتری ها می توانند از طریق خون یا از طریق ادرار بازگشتی به کلیه برسند. بعد از رسیدن به کلیه، باکتری ها می توانند در بافت کلیه پخش شوند. آبسه کلیوی یک بیماری شایع نیست.

این بیماری معمولاً در نتیجه مشکلات شایع از قبیل موارد زیر به وجود می آید:

• التهاب کلیه
  • سنگ کلیه
  • بازگشت ادرار از مثانه به کلیه (ریفلاکس ادراری)

آبسه کلیوی گاهی ناشی از عفونت در سایر بخش های بدن است.

وجود آبسه در پوست و مصرف مواد مخدر درون وریدها نیز می تواند، منجر به آبسه کلیوی شود.

عفونت های پیچیده مجاری ادراری می توانند، باعث افزایش ریسک آبسه کلیوی شوند. البته اگر مرتبط با موارد زیر باشند:

• حاملگی
  • مثانه نوروژنیک
  • دیابت

با درمان سریع هر نوع عفونت مجاری ادراری (UTI) و عفونت باکتریایی می توان از آبسه کلیوی جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید : عفونت مجاری ادراری

تشخیص آبسه کلیوی

احتمال دارد تشخیص وجود آبسه کلیوی، مدتی طول بکشد چون علائم آن مبهم بوده و این بیماری خیلی شایع نیست.

آزمایش ها

آزمایش خون می تواند تعداد بالای گلبول های سفید و باکتری را نشان دهد.

باکتری ها اغلب در ادرار هم دیده می شوند.

تصویربرداری

شناسایی آبسه در تصویربرداری اشعه ایکس به وخامت عفونت و مدت زمان آن بستگی دارد. شناسایی آبسه های کلیوی کوچک در اشعه ایکس دشوار خواهد بود.

سونوگرافی و سی تی اسکن بهترین روش ها برای شناسایی هستند.

سونوگرافی از ارسال موج های صوتی به اندام ها برای ایجاد تصویری از نمای داخلی بدن استفاده می کند.

سی تی اسکن تعداد زیادی تصویر با اشعه ایکس بر می دارد که توسط رایانه در کنار هم قرار می گیرند تا تصویر دقیقی از بخش مدنظر در بدن به دست آید.

تصویر برداری سی تی اسکن بیشتر برای یافتن آبسه کلیوی استفاده می شود. سی تی اسکن می تواند نود درصد آبسه های کلیوی را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید : درمان عفونت کلیه

درمان آبسه کلیوی

آبسه کلیوی با استفاده از آنتی بیوتیک تزریق شده به خون و یا با تخلیه چرک از آبسه درمان می شود.

تخلیه را می توان از طریق جراحی یا با قرار دادن سوند متصل به سوزن درون پوست روی کلیه و رسیدن به آبسه (درناژ پوستی) انجام داد.

تصویربرداری اشعه ایکس برای مشاهده محل قرارگیری سوزن در کلیه استفاده می شود.

درناژ پوستی روشی جدید است و در اغلب موارد این بیماری، به کار می رود. تخلیه، شیوه سنتی درمان آبسه کلیوی بوده است.

ولی طی ده سال اخیر، درمان از طریق آنتی بیوتیک تزریقی و مراقبت هنگام تشخیص زود هنگام بیماری موثر واقع شده است.

بعد از درمان

بیشتر بخوانید : 10 روش درمان خانگی عفونت مجاری ادراری

بعد از درمان آبسه کلیه

بعد از تشخیص زود هنگام این بیماری از طریق تصویربرداری، بیماران در اغلب موارد بهبود می یابند. همچنین، درمان کمتر تهاجمی باعث می شود بهبود راحت تر اتفاق بیافتد.

بیمارانی که به موقع و بدون صدمه زیاد به کلیه درمان شده باشند به سطح سلامت مناسب می رسند.

هنگامی که شخص مبتلا به بیماری های دیگر (مثل دیابت شیرین) دچار آبسه کلیوی پیشرفته شود، آنگاه درمان او به سادگی انجام نخواهد شد.

این امر می تواند منجر به بیماری جدی و حتی مرگ شود. عواملی که باعث آبسه شده اند باید درمان شوند تا احتمال بازگشت آن کاهش یابد.

تعدادی از این عوامل عبارتند از:

• سنگ کلیه
  • ریفلاکس وزیکویورترال یا ریفلاکس ادراری (VUR)
  • دیگر دلایل عفونت

آبسه کلیوی یا کلیه باید هر چه سریعتر درمان شود؛ زیرا کوتاهی در درمان این بیماری ممکن است مشکلات بیشتری برای فرد به همراه بیاورد. برای درمان آبسه کلیوی یا کلیه به کلینیک تخصصی اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "آبسه کلیوی یا کلیه چیست؟ روش های درمان" ثبت شده