بیماری پیرونی چیست؟

بیماری پیرونی ناشی از ایجاد پلاک در زیر پوست آلت تناسی است که منجر به خمیدگی آلت تناسلی در زمان نعوظ می شود.

ممکن است پلاک پیرونی ناشی از آسیب به آلت تناسلی و/یا فاکتورهای ژنتیکی باشد؛ اگرچه، علت دقیق بیماری پیرونی مشخص نیست.

احتمال از بین رفتن بیماری پیرونی به صورت خود به خود وجود ندارد و حتی ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

شیوع بیماری پیرونی چقدر است؟

تخمین زده می شود که 3-9 % از مردان بزرگسال در سرتاسر جهان به بیماری پیرونی مبتلا هستند، اما به خاطر احساس شرم ناشی از آن، با پزشک در مورد آن صحبت نمی کنند.

با وجود اینکه بیماری پیرونی، بیشتر در مردان 40 تا 70 ساله رخ می دهد، اما می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.

گاهی برخی بیماران مبتلا به بیماری پیرونی تصور می کنند دچار اختلال نعوظ شده اند، اگرچه بیماری پیرونی، مشکلی متفاوت است.

زیافلکس، تنها درمان دارای تاییدیه FDA مناسب مبتلایان بیماری پیرونی است

زیافلکس، تنها درمان دارای تاییدیه FDA است که به درمان بیماری پیرونی در بزرگسالانی کمک می کند که دارای پلاکی هستند که احساس می شود و انحنای آلت تناسلی آن ها در زمان آغاز درمان، بیش از 30 درجه است.

زیافلکس به داخل بافت اسکار یا پلاک پیرونی تزریق می شود. این دارو به تضعیف و تجزیه پلاک کمک می کند.

این دارو به همراه کشش آرام می تواند به صاف کردن انحنای حاصل از بیماری پیرونی کمک کند.

نتایج حاصل از 2 تحقیق بالینی گسترده بر روی زیافلکس در درمان پیرونی

مردان، چهار دوره تحت درمان زیافلکس یا تزریق دارونما قرار گرفته و سپس تا 52 هفته تحت نظر قرار گرفتند.

هدف از دو تحقیق وسیع بالینی بر روی بیش از 500 بیمار، موارد زیر بود:

• اندازه گیری تغییر در انحنای آلت تناسلی از ابتدای تحقیق تا هفته 52
  • اندازه گیری تغییر در ضریب رنجش از ابتدای مطالعه تا هفته 52
  • ارزیابی ایمنی
 بیماری پیرونی

بهبود انحنای آلت تناسلی

در مطالعه اول، انحنای آلت تناسلی مردانی که زیافلکس دریافت کرده بودند، در هفته 52 نسبت به آغاز تحقیق، 35% تغییر کرده بود، در حالی که این تغییر در مردانی که تحت تزریق دارونما قرار گرفتند، 18% بود.

در تحقیق دوم، انحنای آلت تناسلی مردانی که زیافلکس دریافت کرده بودند، در هفته 52 نسبت به آغاز تحقیق، 33% تغییر کرده بود، در حالی که این تغییر در مردانی که تحت تزریق دارونما قرار گرفتند، 22% گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: روش های درمان اختلال نعوظ

بهبود در ضریب رنجش

از بیماران حاضر در تحقیق خواسته شده بود در آغاز و پایان مطالعه به سوالات مربوط به بخش رنجش در پرسش نامه بیماری پیرونی پاسخ دهند.

ضریب بخش رنجش، مجموع امتیازات حاصل از پاسخ به سوالاتی مربوط به موارد زیر است:

• نگران راجع به ظاهر آلت تناسلی هنگام نعوظ
  • نگرانی در مورد درد نعوظ
  • تاثیر بیماری پیرونی بر تعداد دفعات رابطه جنسی
  • تاثیر بیماری پیرونی بر رابطه جنسی

در مطالعه اول، ضریب بخش رنجش مردانی که زیافلکس دریافت کرده بودند، در هفته 52 نسبت به آغاز تحقیق، 37% تغییر کرده بود، در حالی که این تغییر در مردانی که تحت تزریق دارونما قرار گرفتند، 22% بود.

در تحقیق دوم، ضریب بخش رنجش مردانی که زیافلکس دریافت کرده بودند، در هفته 52 نسبت به آغاز تحقیق، 35% تغییر کرده بود، در حالی که این تغییر در مردانی که تحت تزریق دارونما قرار گرفتند، 18% گزارش شده است.

درمان پیرونی زیافلکس

اطلاعات مهم ایمنی در مورد زیافلکس

در موارد زیر، زیافلکس مصرف نکنید:

• پزشک به شما گفته است که درمان پلاک پیرونی شامل لوله ای است که ادرار از آن عبور می کند (مجرای ادراری).
  • نسبت به کلاژناز کلوستریدیوم هیستولیتیکام یا هر یک از محتویات زیافلکس یا هرگونه محصول دیگر کلاژناز حساسیت دارید.

زیافلکس می تواند باعث اثرات جانبی جدی شود، از جمله:

شکستگی آلت تناسلی

شکستگی آلت تناسلی یا آسیب های جدی دیگر به آلت تناسلی. گاهی تزریق زیافلکس باعث آسیب به لوله های داخلی آلت تناسلی می شود.

پس از درمان با زیافلکس، ممکن است یکی از این لوله ها طی نعوظ شکسته شود. این وضعیت، شکستگی آلت تناسلی نامیده می شود.

درمان ناحیه آسیب دیده ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. گاهی نیز آسیب آلت تناسلی پس از شکستگی بهتر نمی شود.

پس از درمان با زیافلکس، عروق خونی درون آلت تناسلی نیز ممکن است شکسته شده و باعث تجمع خون در زیر پوست شود.

علائم شکستگی آلت تناسلی یا سایر آسیب های جدی به آلت تناسلی عبارت اند از:

• صدا یا احساس ترکیدن در آلت تناسلی در حالت نعوظ
  • از دست دادن ناگهانی قابلیت حفظ نعوظ
  • درد در آلت تناسلی
  • کبودی بنفش و تورم آلت تناسلی
  • اختلال در ادرار یا وجود خون در ادرار

در صورت بروز هرگونه علائم شکستگی آلت تناسلی یا آسیب جدی به آلت تناسلی که در بالا ذکر شد.

بین اولین و دومین تزریق در یک دوره درمانی، از برقراری رابطه جنسی یا هرگونه فعالیت جنسی دیگر پرهیز کنید.

حداقل 4 هفته پس از تزریق دوم و پس از رفع هرگونه درد و تورم، از برقراری رابطه جنسی یا هرگونه فعالیت جنسی دیگر پرهیز کنید.

مصرف زیافلکس برای درمان بیماری پیرونی، تنها از طریق برنامه معینی به نام استراتژی ارزیابی و کاهش خطر صورت می گیرد.

واکنش های حساسیت شدید از جمله آنافلاکسی

واکنش های حساسیت شدید از جمله آنافلاکسی. واکنش های حساسیت شدید می تواند در افرادی که زیافلکس مصرف می کنند، رخ دهد زیرا حاوی پروتئین های خارجی است.

در صورت بروز هریک از علائم واکنش آلرژیک پس از تزریق زیافلکس، فورا با پزشک تماس بگیرید، شامل:

• کهیر
  • تورم صورت
  • مشکل تنفسی
  • درد قفسه سینه
  • کاهش فشار خون
  • سرگیجه یا غش

پیش از دریافت زیافلکس، هرگونه واکنش آلرژیک نسبت به تزریقات پیشین زیافلکس یا هرگونه مشکل خونریزی یا هرگونه عارضه جسمی دیگر را به اطلاع پزشک برسانید.

در مورد تمام داروهای مصرفی، شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های گیاهی به کادر درمان اطلاع دهید.

استفاده از زیافلکس به همراه سایر داروها می تواند باعث اثرات جانبی شدید شود. خصوصا در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، به کادر درمان اطلاع دهید.

در صورت توصیه به توقف مصرف رقیق کننده خون پیش از تزریق زیافلکس، لازم است زمان شروع دوباره آن توسط کادر درمان اعلام شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که لازم است درباره آلت تناسلی شل بدانید

خمیدگی آلت تناسلی

هنگام مصرف زیافلکس، از چه مواردی باید پرهیز شود؟

از موقعیت هایی که ممکن است باعث کشش عضلات شکم شود، مانند زور زدن هنگام مدفوع، پرهیز کنید.

زیافلکس می تواند باعث اثرات جانبی جدی از جمله افزایش احتمال خونریزی شود.

خونریزی یا کبودی در محل تزریق می تواند در افراد مصرف کننده زیافلکس رخ دهد. در صورت بروز مشکل در انعقاد خون، با کادر درمان گفتگو کنید. ممکن است زیافلکس برای شما مناسب نباشد.

شایع ترین عوارض جانبی زیافلکس برای درمان بیماری پیرونی عبارت اند از:

• تجمع اندک خون در زیر پوست در محل تزریق
  • تورم در محل تزریق یا در طول آلت تناسلی
  • درد یا حساسیت در محل تزریق، در طول آلت تناسلی یا بالای آن
  • کبودی آلت تناسلی
  • خارش آلت تناسلی یا کیسه بیضه
  • نعوظ دردناک
  • اختلال نعوظ
  • تغییر در رنگ پوست آلت تناسلی
  • تاول در محل تزریق
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • برآمدگی در محل تزریق

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی آزاردهنده یا عدم رفع آن، به کادر درمان اطلاع دهید.

زیافلکس چیست؟

زیافلکس، دارویی تجویزی است که به درمان بیماری پیرونی در بزرگسالانی کمک می کند که دارای پلاکی هستند که احساس می شود و انحنای آلت تناسلی آن ها در زمان آغاز درمان، بیش از 30 درجه است.

مشخص نیست که زیافلکس بی خطر بوده و در کودکان زیر 18 سال موثر است.

0 دیدگاه در مورد "بیماری پیرونی چیست؟" ثبت شده