لکه های سفید روی بیضه ها

بروز لکه های سفید روی بیضه ها می‎تواند علل مختلفی داشته باشد، که طیفی از علل بی‌ضرر تا اختلالات جدی سلامت را شامل می‎شود.

برای مثال شرایطی که فرد در آن متولد شده است و یا عدم رعایت موارد بهداشتی مانند استحمام دیر به دیر نیز در ایجاد این لکه­ های سفید روی یسضه نقش دارد.

لکه­ های سفید روی بیضه همچنین ممکن است از نشانه­ های رایج برخی از بیماری های مقاربتی باشد.

این مقاله در رابطه باعوامل ایجاد و همچنین چگونگی درمان لک های سفید روی بیضه­ ها مواردی را آموزش می­دهد.

علت ایجاد لکه های سفید روی بیضه ها

1- موهای زیرپوستی:

لکه سفید روی بیضه

موهای درون‎رشد هنگامی ظاهر می­شوند که یک تار مو به سمت عقب به درون فولیکول مو در زیر سطح پوست رشد می­کند.

موهای درون‎رشد ممکن است در هر قسمت بدن که در آن رویش مو وجود داشته باشد ایجاد شوند، ناحیۀ پیرامون بیضه‎ها نیز مستثنی از اینقاعده نیست.

موهای درون رشد سبب سوزش پوست شده و سوزش نیز منجر به عفونت می­گردد.

عفونت نیز سبب ایجاد چرک­هایی پر از باکتری می­گردد که به صورت لکه­ های سفید روی بیضه نمایان می­شود.

این لکه ها ی سفید روی بیضه سبب خارش شده که در این صورت باید از خاراندن و ترکاندن لکه ها جداً خودداری کرد چرا که این کار سبب تشدید عفونت می­شود.

در صورت داشتن موهای نازک و موهای مجعد احتمال بروز موهای درون رشد بیشتر است.

روش ­های درمان موهای زیر پوستی کدامند؟

موهای زیر پوستی اغلب موقتی هستند و بدون درمان برطرف می­شوند، با این حال به منظور سرعت دادن به روند درمان، رعایت موارد زیر اهمیت دارد.

استفاده از یک لایه بردار ملایم بر روی ناحیه به سست شدن سلول های مرده پوست کمک کرده و اجازه می­دهد موها از بین بروند.

•  استعمال روغن درخت چای یا یک ماده ضد عفونی کننده مشابه برای تسکین التهاب موثر است .
  • استفاده از کرم­های استروئیدی که بدون نسخه نیز می­توان تهیه کرد مانند هیدروکورتیزون (کورتیزون -10) به منظور برای کاهش خارش .

اگر مو پس از یک هفته درمان خانگی، خود را از پوست رها نکرد باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک می­توانند موها را با استفاده از سوزن استریل از بین ببرد و یک کرم آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

2- جوش و لکه های سفید روی بیضه

زمانیکه بافت مرده و یا چربی در منافذ پوست گیر می­کند، منافذ پوست مسدود شده واین چربی یا بافت مرده به صورت جوش ظاهر می­شود که در این صورت باکتر ی­ها رشد کرده و منافذ پوست با چرک های آلوده پر می­شوند.

چرک در واقع همان چیزی است که منجر می­شود سر جوش به رنگ سفید دیده شود.

جوش­ها اغلب بی خطر هستند و خوبه خود در طول زمان و اغلب کوتاه مدت برطرف می­شوند. با اینحال باید از تخلیۀ جوش خودداری کرد چرا که این کار باعث تشدید التهاب یا ایجاد زخم­های دائمی روی پوست می­شود.

روش­ های موجود برای درمان جوش کدامند؟

با استفاده از بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک در ناحیه آسیب دیده می توان جوش­های بدن را درمان کرد.

این کار به پاکسازی باکتری­ها ،چربی و سلول های مرده پوست کمک می­کند. با این وجود ، نباید از داروهای آکنه که برای صورت یا سایر قسمت­های بدن تجویز شده برای بیضه­ ها استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی زنان

3-  خارش ژوک (خارش کشاله)

خارش جوک

خارش ژوک که خارش کشاله نیز نامیده می­شود نوعی عفونت قارچی است که اطراف دستگاه تناسلی، باسن و ران را آلوده می­کند این عفونت قارچی، می­تواند به سرعت تکثیر شود.

تعریق بیش از حد از علت­های عمدۀ این نوع قارچ است به همین دلیل بیشتر ورزشکاران را درگیر می­کند.

علاوه بر این بهداشت ضعیف و چاقی از عواملی هستند که منجر به رشد این نوع قارچ در اطراف دستگاه تناسلی می­شود.

این نوع قارچ علاوه بر ایجاد لکه های سفید روی بیضه­ ها علائم دیگری دارد از جمله:

• برجستگی یا لکه های قرمز
  • جوش های دایره ای قرمز
  • تاول های کوچک اطراف جوش­ها
  •   خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن

روش های درمانی موجود کدامند؟

بکارگیری روش­های بهداشتی مناسب، در رفع هر چه سریع­تر خارش ژوک تاثیر بسزایی دارد. از جمله این روش­های بهداشتی:

•   شست وشوی مرتب ناحیۀ تناسلی، بویژه پس از فعالیت­هایی که منجر به تعریق این ناحیه می­شود.
  •   استفاده از شلوار ولباس زیر نخی که هوا در آن جریان داشته باشد.
  • استفاده از اسپری یا پودر جاذب عرق

همچنین می توان از کرم ضد قارچ بدون نسخه مانند کلوتریمازول (Lotrimin) یا پماد استروئیدی مانند هیدروکورتیزون (کورتیزون -10) به منظور کاهش علائم استفاده کرد.

در صورتی که علائم پس از یک یا دو هفته از بین نرفت می­بایست به پزشک مراجعه نمود. در این صورت پزشک آنتی بیوتیک قوی­تری مانند  تربینافین (Lamisil)   تجویز خواهد کرد.

4-  کیست پیلار

هنگامی که ی فولیکول مو با کراتین پروتئینی که ناخن ها و موها  را تشکیل می دهد پر شود باعث می­شود تا در محل رویش فولیکول یک برجستگی سفید یا قرمز ظاهر شود که به کیست پلار معروف است.

این نوع کیست در قسمت­هایی که مو متراکم­تر است مانند پوست سر یا بیضه­ ها ایجادمی­شود و اغلب به صورت خوشه ه­ای (حدود10 کیست در یک ناحیه) ظاهر می­شوند.

در صورتی که این کیست­ها عفونی باشند متورم شده وسبب بزرگ­تر،تحریک پذیرتر و دردناک شدن کیست می­شود.

روش های درمانی موجود کدامند؟

در صورتی که فرد مشکوک به کیست پلار است می­بایست به پزشک مراجعه کرده وپزشک توصیه­ هایی را برای درمان به او ارائه می­دهد،از جمله:

• تخلیه: پزشک از ابزارهایی برای بیرون آوردن کیست از فولیکول استفاده می­کند. این روش آسیبی به  پوست و بافت­های اطراف آن نمی­زند.
  • جراحی میکرو پانچ: در این روش پزشک برای  ازبین بردن کیست وبافت­های پیرامون آن از  دستگاهی برای ضربه زدن به کیست استفاده می­کند.

5- فولیکولیت

زمانیکه فولیکول­های مو که موها را نگه می­دارند آلوده و ملتهب شوند فولیکولیت ایجاد می­شود. علت این پدیده، عفونت باکتریایی، عفونت قارچی و یا موهای رشد نیافته ممکن است باشد.

فولیکولیت ممکن است با خارش همراه باشد که البته جای نگرانی نیست وآسیبی به فرد نمی­زند مگر اینکه علت آن عفونت درمان نشده باشد.

در صورتی که فرد علائم زیر را داشته باشد، می­بایست سریع­تر  به پزشک مراجعه کند.

• سوزش و خارش
  • چرک و یا ترشح از تاول­ها یا برجستگی­های سفید رنگ
  • درد یا حساس شدن اطراف برجستگی­ها

روش های درمانی موجود برای فولیکولیت کدامند؟

فولیکولیت معمولاً با کرم ضد باکتری یا ضد قارچ OTC مانند Neosporin یا Terrasil قابل درمان است.

در صورتی که پس از یک هفته علائم ازبین نرفت باید به پزشک  مراجعه نمود. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک­هایی چون سفالکسین (کاففلکس) یا داکسی سایکلین (دیناسین) را توصیه کند.

در موارد حاد نیز، ممکن است از روش­هایی برای تخلیه و پاکسازی عفونت­های بزرگتراستفاده شود.

همچنین در صورتی که فردبه طور مکرر به فولیکولیت مبتلا شود، پزشک ممکن است جراحی لیزر را برای از بین بردن فولیکول­های مو توصیه کند.

6- لکه­ های فوردیس

لکه های فوردیس هنگامی اتفاق می افتند که غدد سباسه، که وظیفۀ مرطوب نگه داشتن پوست را بر عهده دارد و معمولاً لایه بیرونی پوست آن را می­پوشاند، بزرگ شده و به صورت لکه های سفید روی بیضه ظاهر می شوند.

این لکه ­های سفید روی بیضه بی ضرر بوده و می­توانند تقریباً در هر نقطه از بدن  مانند بیضه­ ها وآلت تناسلی ظاهر شوند.

در واقع می­توان گفت که معمولاً هر فردی با آنها متولد می شود، اگرچه ممکن است تا سن بلوغ پنهان باشد و سپس نمایان شوند.

روش های درمانی موجود کدامند؟

پزشک معمولاً درمان آن را توصیه نمی­کند مگر اینکه فرد بخواهد آن را از روی پوستش بردارد.

روش­ های حذف این لکه های سفید روی بیضه شامل موارد زیر است:

• درمان موضعی: پزشک  ممکن است ترتینوئین (Avita) یا اسید بی کلرواستریک را برای کمک به از بین بردن بافت توصیه کند.
  • درمان با لیزر: پزشک برای از بین بردن بافت و به حداقل رساندن ظاهر لکه­ های فوردیس ، از جراحی با لیزر استفاده می­کند.
  • جراحی میکرو پانچ: پزشک با استفاده از دستگاهی که پوست را می­لرزاند  بافت هایی که باعث ایجاد لکه های فوردیس می شود را بر می­دارد.

7- زگیل تناسلی (ویروس HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده گسترش می­یابد که نشانۀ شایع آن زگیل تناسلی است.

این زگیل ها، برجستگی های سفید یا قرمزی است که ممکن است در اطراف بیضه و ناحیه تناسلی فرد ظاهر شود.

زگیل تناسلی ممکن است بعد از مدت کوتاهی برطرف شوند و یا اینکه  عوارض طولانی ایجاد کنند.

در صورتی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد و یا اینکه با وجود عفونت با شرکای جنسی متعددی ارتباط داشته باشد عوارض آن طولانی­تر می­شود.

روش های درمانی موجود کدامند؟

در صورت احتمال ابتلا به زگیل تناسلی یا Hpv باید به پزشک مراجعه کرد. توصیه های پزشک برای درمان شامل موارد زیر می­شود:

داروی موضعی: پزشک با استفاده از  روش­هایی کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن می­کندکه در این صورت از بین خواهند رفت.

جراحی لیزر: دراین روش پزشک برای برداشتن زگیل از لیزر استفاده می­کند.

کرایوسرجری(کرایوتراپی یا سرما درمانی):  پزشک با استفاده از نیتروژن مایع زگیل را منجمد کرده که این کار منجر به جدا شدن زگیل از دستگاه تناسلی می­شود.

8- زگیل تناسلی که به دنبال تبخال تناسلی ایجاد می­شود

تبخال یک عفونت ویروسی است که در اثر ویروس تبخال سیمپلکس ایجاد می شود. زگیل های تناسلی ، به صورت برجستگی های سفید یا قرمز رنگ از علائم شایع آن هستند.

سایرعلائم دیگر شامل موارد زیر می­باشد:

• قرمزی
  • سوزش
  • خارش
  • تاول ها­ی چرکین

روش های درمانی موجود کدامند؟

در صورتی که فرد مشکوک به زگیل تناسلی یا ویروس تبخال ساده باشد ، برای تشخیص باید به پزشک مراجعه کند.

در این صورت پزشک به منظور تقویت ایمنی بدن بیمار در مبارزه با عفونت، دار­و­های ضد ویروسی تجویز خواهد کرد.

اگرچه این داروها از شیوع  آن در آینده جلوگیری نمی­کنند، اما می­توانند به سرعت بهبودی زخم­ها و کاهش درد کمک کنند.

داروهای معمول برای درمان عبارتند از:

پزشک ممکن است این داروها را با شیوع علائم اولیه برای کاهش علائم به بیمار تجویز کند، همچنین گاهاً پمادهای بی حسی مانند لیدوکائین (لیدودرم) را برای کاهش درد برای بیمار تجویز می­کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

لکه های سفید روی بیضه­ ها همیشه نگران کننده نیستند. آنها معمولاً طی چند روز یا چند هفته از بین می­روند.

در صورتی که علائم بیش از یک یا دو هفته به طول انجامد، برای تشخیص باید به پزشک مراجعه کرد.

در صورت شروع دوبارۀ علائم زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

• ورم
  • خشکی پوست، و پوسته شدن
  • تحریک یا قرمزی
  • خارش
  • ترشحات روشن یا سفید
  • برجستگی­های قرمز یا سفید به صورت خوشه­های 20تایی یا بیشتر

گاهی ، لکه های سفید روی بیضه ها می­تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری­های مقاربتی یا عفونت­های دیگر باشد که در صورت عدم درمان ، ممکن است منجر به عوارض طولانی مدت شود ، بنابراین در صورتن داشتن علائمی که گفته شد مراجعه به پزشک  اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: کرایوتراپی : آیا انجماد زگیل تناسلی ، درمان موثری است؟
بیشتر بخوانید: علت اختلال نعوظ چیست؟

جهت دریافت نوبت از متخصص اورولوژی، دکتر علی حاجب، برای معاینه، تشخیص و درمان بیماریهای اورولوژی و انجام آزمایشات لازم در کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب با شماره های زیر تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

2 دیدگاه در مورد "لکه های سفید روی بیضه ها" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس

سلام بی ضهای من به رنگ سفید نکته نکته ریزش کرده خواهش میکنم منو راهنمایی بکنید چیکار کنم که خوب بشه الان ۶ ماهه به این وضعیت هستم چند تا دکتر رفتم خوب نشدم لطفا علت بیماری منو بگید با تشکر.

1. کاربر ناشناس

سلام و عرض ادب
      وقتی حضوری به چند پزشک مراجعه کردید و به قول خودتون درمان نشدید، چطور میشه غیرحضوری و بدون معاینه، تشخیص داد و یا درمان کرد؟
      لطفا در واتساپ به شماره زیر یک تصویر بفرستید، اگر بتونیم حتما راهنمایی میکنیم.