آیا زگیل تناسلی به طور طبیعی از بین میرود + انتظاراتی که می توان داشت

از بین بردن طبیعی زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) علت بروز زگیل تناسلی است. این ویروس در سویه ‌های مختلف بوده و افراد بسیاری در طول زندگی خود با آن در تماس هستند. برخی عوارض مرتبط با زگیل تناسلی باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان های خاص، زندگی جنسی نامتعارف و خارش می شود.

راه های بسیاری برای رهایی از زگیل تناسلی وجود دارد. زگیل ها برآمدگی هایی به رنگ گوشت یا صورتی کمرنگ در ناحیه تناسلی هستند.

زگیل ها ممکن است به مرور بترکند و بعد به شکل گل کلم ایجاد شوند. HPV رایج ترین ویروس برای ایجاد بیماری آمیزشی در آمریکا است. این ویروس درمان پذیر نبوده اما زگیل ها قابل رفع هستند.

بعد از درمان زگیل، ممکن است برای مدت ها دیگر بازگشت نداشته باشند. زگیل ها برای همیشه قابل حذف نیستند چرا که اچ.‌پی.‌وی همیشه در بدن می ماند.

اچ.پی.وی یک ویروس مزمن و دائمی است یعنی زگیل ها احتمالا بعد از رفع دوباره برمی گردند.

آیا زگیل ها خود به خود از بین می ‌روند؟

همان طور که قبلا هم گفتیم، HPV هیچ درمانی ندارد یعنی هیچ وقت نمی توانید بعد از ورود ویروس به بدن آن را خارج کنید.

ویروس خاموش و غیرفعال مانده و در سلول های اپیتلیال اندام تناسلی می ماند. سپس ویروس با قرارگیری در معرض محرک هایی همچون بیماری ها و استرس فعال می شود.

ویروس فعال سپس تکثیر شده و به شکل زگیل تناسلی روی پوست پدیدار خواهد شد.

ویژگی های زگیل تناسلی

ویژگی های کلی زگیل تناسلی

• معمولاً بدون درد هستند
  • خوشه ‌ای رشد می کنند
  • شکل گل کلم دارند
  • برجسته هستند

زگیل ها در رنگ های مختلفی ظاهر می شوند مثل زرد، صورتی، قهوه ای. بسیاری از افراد زگیل تناسلی را با موی زیر پوستی یا جوش و کورک اشتباه می گیرند.

وقتی زگیل ها شروع به رشد می کنند، بعد از رسیدن به حد مشخصی رشد آنها متوقف می شود. زگیل ‌ها تا ابد روی پوست باقی نمی مانند و از بین می روند.

روش از بین رفتن طبیعی زگیل تناسلی

باید زگیل ها را بدون مالیدن چیزی به حال خود رها کنید. HPV تکثیر شده باید به دوره خود در زیر پوست ادامه دهد و به محض اتمام دوره از تکثیر باز می ایستد. سیستم ایمنی بدن هم می ‌تواند در مقابل ویروس و رشد آن قد علم کند که منجر به غیر فعال سازی آن می شود.

در نتیجه زگیل تناسلی به مرور کوچک شده و بعد ناپدید خواهد شد. تنها مشکل این روش زمان طولانی آن در مقایسه با استفاده از داروها است.

اگر می خواهید روش از بین رفتن طبیعی زگیل تناسلی را امتحان کنید خراشیدن زگیل ها کار مناسبی نیست. اگر این کار را انجام دهید درد و خونریزی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید : پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان با واکسن اچ پی وی

از بین رفتن طبیعی زگیل تناسلی

از بین رفتن طبیعی زگیل تناسلی چه مدت طول می کشد؟

این رفع زگیل ها هفته ‌ها یا ماه ‌ها طول خواهد کشید. زگیل های تناسلی معمولاً حدود ۶ ماه برای رفع کامل به زمان نیاز دارند. گاهی اوقات هم زگیل ها خود به خود از بین نمی روند. در این صورت دارو درمانی یا جراحی احتیاج می شود.

در کل برای حذف زگیل ها باید کاملا صبور بوده و همچنین، در زمان بروز زگیل ها رابطه جنسی نداشته باشید.

حتی اگر زگیل ندارید، اچ.پی.وی قابلیت انتقال به شریک جنسی را دارد. حتی کاندوم هم ایمنی صد درصدی در مقابل انتقال ویروس ایجاد نخواهد کرد.

برخی افراد تصور می کنند اچ.پی.وی روی بارداری تاثیر می گذارد اما درست نیست. در واقع هیچ تحقیقی این ادعا را اثبات نمی ‌کند.

HPV به جنین آسیب نزده و شرایط بارداری را پیچیده نمی ‌کند. اما همه انواع داروهای HPV و زگیل در دوران بارداری ایمن نیستند.

خانم های باردار باید قبل از مصرف این داروها پزشک را مطلع کنند. محل بروز زگیل تناسلی در بدن مهم نیست چون باید صبر کنید تا دوره آن به اتمام برسد.

اگر نمی توانید صبر کنید، دارودرمانی آغاز می ‌شود.

علائم و درمان

شاید تا هفته ‌ها یا ماه ‌ها بعد از ابتلا، علائم را نبینید چون علائم این بیماری بلافاصله بعد از ابتلا ظاهر نمی شوند. گاهی اوقات حتی سال ها بعد از ابتلا به ویروس هم از علائم خبری نیست. اچ.پی.وی علاوه بر ایجاد زگیل در بخش خارجی بدن، روی لب ها، دهان، زبان و داخل گلو هم به وجود می آید.

گاهی اوقات در بعضی افراد زگیل ها بعد از دوسال از بین می روند. با درمان، این زمان بسیار کمتر می شود.

درمان زگیل تناسلی به غیر از رفع زگیل ها در موارد زیر هم مفید است:

• حذف زگیل هایی که سخت از بین می روند
  • کاهش خطر انتقال HPV
  • رهایی از خارش و درد

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

گاهی اوقات صبر به امید رفع خود به خودی زگیل ها گزینه مناسبی نیست. برخی فاکتورها روی تصمیم گیری درباره درمان زگیل یا رها کردن آنها برای از بین رفتن طبیعی زگیل تناسلی تاثیر می گذارند. به برخی از این فاکتورها در زیر اشاره شده است:

درد

زگیل تناسلی معمولاً با درد همراه نیست اما گاهی اوقات حین دفع ادرار درد ایجاد می شود. این مشکل منجر به ناباروری در برخی مردان هم خواهد شد. در صورتی که زگیل ها در مقعد ایجاد شوند درد به وجود می ‌آید.

این درد با افزایش سایز زگیل ها هم بیشتر می‌ شود. در چنین مواردی فرد احتمالا به فکر درمان بیفتد.

زیبایی

شاید زگیل ها درد و ناراحتی ایجاد نکنند اما احتمالا بخواهید از شر این برآمدگی های بدشکل رها شوید. برخی افراد از زگیل ها خجالت می کشند چون بد شکلی فیزیکی ایجاد می ‌کنند. بنابراین فرد مشتاق رفع  آنها می شود.

برخی از سوی هایه خاص HPV فاکتورهای خطر ساز به وجود می ‌آورند که همان زگیل تناسلی است. بعضی از این سویه ‌ها هم منجر به سرطان می‌ شوند از جمله سرطان دهانه رحم. اخیراً سرطان دهانه رحم با HPV در ارتباط بوده و میزان بروز آن در حال افزایش است.

همچنین این ویروس سرطان آلت تناسلی یا مقعد هم ایجاد می کند. درمان زگیل تناسلی هر سال توسط میلیون ها نفر انجام می شود.

کلینیک الهام با بهره گیری از پزشکان متخصص و فوق تخصص در زمینه های اورولوژی، زنان، ناتوانی های جنسی و بیماری های جنسی خدمات لازم جهت مشاوره، تشخیص و درمان انواع بیماری های جنسی و زنان را ارئه می دهد.

0 دیدگاه در مورد "آیا زگیل تناسلی به طور طبیعی از بین میرود + انتظاراتی که می توان داشت" ثبت شده