رشد آلت تناسلی مردان چه زمانی متوقف می شود

رشد آلت تناسلی مردان

همانطور که بدن در دوران بلوغ دچار تغییرات می شود، دانستن زمان توقف رشد آلت تناسلی برای فرد طبیعی به حساب می آید. تا حدود ۱۸ سالگی رشد آلت تناسلی مردان ادامه دارد. برای اکثر مردان، رشد آلت تناسلی مردان در سال ‌های آخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی متوقف می شود.

به محض رسیدن آلت تناسلی به سایز اصلی خود (که بیشتر ژنتیک در آن دخیل است) کارهای اندکی جهت تغییر سایز آلت تناسلی قابل انجام است.

محققان اعلام کرده اند آلت تناسلی حدود ۹۵ درصد از مردان اندازه متوسطی دارد.

خط زمانی رشد آلت تناسلی مردان

اکثر افراد رشد ممتد و اندکی در آلت تناسلی در دوران کودکی و از زمان تولد تجربه می کنند. رشد سریع آلت تناسلی در دوران بلوغ رخ می دهد و اوج آن بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی است.

معمولا طول و قطر آلت تناسلی همزمان افزایش می یابند. در اکثر مردان، رشد آلت تناسلی در اواخر نوجوانی متوقف می ‌شود.

بیضه ها انحنای رشد متفاوتی دارند. بیضه ها در دوران کودکی همان سایز می مانند حتی اگر طول آلت رشد کند. در حدود ۸ تا ۹ سالگی بیضه ها شروع به رشد کرده و بیشترین رشد آنها بین ۱۱ تا ۱۵ سالگی است.

رشد آلت تناسلی ۴ تا ۶ سال بعد از بزرگ شدن بیضه ها متوقف می شود. یعنی برای اکثر افراد آلت تناسلی بین ۱۸ تا ۲۱ سالگی کامل رشد کرده است.

متوسط طول آلت تناسلی در حالت عادی ۸.۶ سانتی ‌متر تا ۹.۳ سانتی متر و در حالت نعوظ یافته ۱۲.۹ تا ۱۴.۴ سانتی متر است. میانگین قطر آلت در حالت نعوظ ۸.۵ تا ۱۰ سانتی متر است.

عوامل موثر بر رشد آلت تناسلی مردان

فاکتورهای تاثیرگذار روی رشد آلت تناسلی مردان

اکثر متغیرهای سایز آلت تناسلی مربوط به ژنتیک است. درست همانطور که ژنتیک نقش مهمی در میزان قد افراد دارد، روی طول و قطر آلت تناسلی هم تاثیر می ‌گذارد.

به غیر از ویژگی ‌های فیزیکی، فاکتورهای محیطی هم نقش مهمی ایفا می کنند. هورمون ها و مخصوصاً تستسترون روی میزان رشد آلت تناسلی در دوران بلوغ تاثیر می گذارند.

افرادی که تستسترون پایینی دارند ممکن است آلت تناسلی کوچکتری به همین علت داشته باشند. تستسترون با ورزش و رژیم غذایی افزایش می‌ یابد و با عملکرد نعوظ هم مرتبط است. مواد شیمیایی که روی سطح هورمون ها اثر می گذارند مختل کنندگان غده های درون ریز نام دارند.

این مواد در اندازه آلت تناسلی دخیل هستند. مواد شیمیایی با نام ترکیبات پرفلوروآلکیل باعث کوچک ماندن سایز آلت شده چون روی سطح تستسترون تاثیری منفی می گذارند.

زنانی که در معرض این ترکیبات پرفلوروالکیل قرار می گیرند ممکن است پسرانی با آلت تناسلی کوتاه تر به دنیا بیاورند.

بیشتر بخوانید : میکروپنیس یا کوچکی بیش از حد آلت تناسلی

افزایش سایز آلت تناسلی

آیا افزایش سایز آلت تناسلی امکان پذیر است؟

برخی تغییرات سبک زندگی در بزرگتر به نظر رسیدن آلت تاثیر می گذارند. آلت تناسلی افراد با اضافه وزن و چاقی در توده های چربی مدفون می شود. این امر باعث کوتاه تر دیده شدن آلت خواهد شد. کاهش وزنی که منجر به کاهش چربی در پایه آلت تناسلی شود به آن ظاهری بزرگتر می دهد.

اصلاح موهای زهار هم سبب بلندتر دیده شدن آلت تناسلی می شود. همچنین محصولات و عمل های بسیاری هستند که ادعای افزایش سایز دارند و اکثراً بی ‌تاثیر هستند.

تا زمانی که بیماری خاصی نداشته باشید، طول آلت تناسلی نرمال بوده و برای شریک جنسی راضی کننده است.

با این حال اگر باز هم در مورد سایز آلت تناسلی شک و شبهه‌ ای دارید با تراپیست صحبت کنید. تراپیست به رفع اضطراب یا دیسمورفیا (خود زشت انگاری آلت تناسلی) کمک می کند.

سایر تغییرات بدن در دوران بلوغ

سریع ‌ترین رشد آلت تناسلی بین ۱۲ تا ۱۶ سالگی اتفاق می ‌افتد. در این زمان بسیاری از سایر تغییرات هم به علت بلوغ رخ می دهند.

در واقع در دوران بلوغ یعنی از حدود ۱۱ سالگی (در بعضی افراد) این تغییرات قابل مشاهده هستند:

  • افزایش جوش و بوی بدن
  • رشد موی زهار و سایر موهای بدن
  • تغییر صدا و مردانه شدن آن
  • نعوظ های متعدد و انزال بیشتر در شب
  • نوسانات خلقی

رشد سینه ها هم برای یک تا دو سال در پسرها مشاهده می شود. علت آن تغییرات هورمونی در بدن پسران در دوران بلوغ است.

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی آلت تناسلی مردان و راه های بدون جراحی

سایز آلت تناسلی

زمان مراجعه به پزشک

بلوغ دوران پیچیده ‌ای است و تشخیص مسائل طبیعی از غیرطبیعی نیاز به مشاوره پزشک دارد. در صورت بروز هر گونه شک با پزشک مشورت کنید. در صورتی که هر یک از موارد زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم اولیه بلوغ تا ۱۴ سالگی به وجود نیامده اند
  • درباره طول آلت تناسلی نگرانی ‌هایی وجود دارد. اکثر آلت ها در محدوده نرمال قرار می ‌گیرند اما حدود ۶/۰ درصد از مردان میکروپنیس (کوچکی آلت) هستند.
  • دغدغه فرد در مورد سایز آلت تناسلی در کیفیت زندگی و عملکرد جنسی تداخل ایجاد کرده است.

جهت مشاوره با پزشک اورولوژیست در کلینیک الهام واقع در شهرک غرب در مورد راهکارهای افزایش قطر و طول آلت تناسلی و در صورت لزوم شروع درمان یا درمان اختلال نعوظ با کلینیک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "رشد آلت تناسلی مردان چه زمانی متوقف می شود" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍