کرایوتراپی زگیل تناسلی (فریز کردن)

کرایوتراپی زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی در کلینیک اورولوژی الهام زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص ، کرایوتراپی زگیل تناسلی با فریز کردن زگیل تناسلی با نیتروژن مایع، آنها را از بین می برد. زگیل ها، تومورهای غیر سرطانی هستند که تحت تاثیر عفونت های پاپیلوماویروس انسانی (HPV) ایجاد می شوند. کرایوسرجری یا کرایوتراپی، روشی رایج برای از بین بردن آن ها بوده که شامل انجماد سلول ها و بافت های هدف است.

زگیل، انواع متفاوتی داشته و گونه های مختلف HPV می تواند منجر به تشکیل آن ها شود. این ویروس از طریق تماس پوستی منتقل می شود.

اغلب زگیل ها بدون درد و بی خطر بوده و بسیاری از آن ها خود به خود طی چند هفته یا چند ماه از بین می روند، اگرچه برخی حتی تا سال ها ماندگار می شوند.

اما بر اساس مکان، اندازه و نوع زگیل، فرد به دنبال رفع آن می رود. در این مورد، کرایوتراپی یکی از گزینه های موجود است. درماتولوژیست می تواند این روش را اجرا کند اما در مورد زگیل های کوچک تر، خود فرد می تواند کیت انجماد بدون نسخه را امتحان کند.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

• پزشک نیتروژن مایع را روی زگیل ها و اطراف آن ها قرار می دهد.
  • ابتدا، بافت زگیل تناسلی با نیتروژن مایع منجمد می شود. سپس، اجازه داده می شود تا یخ بافت ذوب شود. در صورت لزوم، بافت زگیل تناسلی دوباره منجمد می شود. میزان نیتروژن مایع و دفعات درمان، بر اساس اندازه زگیل متفاوت است.
  • اندازه و ضخامت زگیل ها تعداد و طول چرخه های فریز کردن / ذوب را تعیین می کند. ممکن است کرایوتراپی زگیل های تناسلی تا 3 مرتبه تکرار شود
  • ممکن است در طول درمان احساس سوزش خفیف تا متوسط داشته باشید.
  • زگیل های تناسلی در مجرای ادرار یا مقعد معمولاً به بیشترین میزان درمان احتیاج دارند زیرا ممکن است زگیل ها داخل مجرا باشند.

کرایوتراپی زگیل تناسلی معمولاً در مطب پزشک یا کلینیک انجام می شود. برای دیدن بهتر بافت غیر طبیعی ممکن است از یک ابزار بزرگنمایی استفاده شود.

چه انتظاری می توان داشت

زمان بهبود به مکان و تعداد زگیل ها بستگی دارد. معمولا بهبود طی 1 تا 3 هفته اتفاق می افتد. پس از درمان، ممکن است فرد دچار عوارض زیر شود:

• حساسیت یا درد خفیف
  • تشکیل بافت مرده
  • تاول

بهتر است تا زمان بهبود ناحیه تحت درمان، از رابطه جنسی پرهیز شود.

علت انجام کرایوتراپی

کرایوتراپی زمانی انجام می شود که زگیل های تناسلی، قابل رویت بوده، در ناحیه ای کوچک رشد کرده یا آزاردهنده هستند. معمولا از این روش در زمانی که زگیل های تناسلی پراکنده هستند، استفاده نمی شود.

پس از کرایوتراپی زگیل تناسلی

زمان بهبودی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده بستگی دارد. بهبودی معمولاً طی 1 تا 3 هفته اتفاق می افتد. پس از درمان، موارد زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

• ممکن است سوزش یا درد خفیف ایجاد شود.
  • ممکن است تورم داشته باشید.
  • ممکن است بافت مرده از بدن شما بریزد.
  • ممکن است زخم یا تاول ایجاد شود.

کرایوتراپی زگیل تناسلی زنان و مردان

مردان و زنانی که از کرایو تراپی برای زگیل های تناسلی خود استفاده کرده اند، در صورت بروز هر یک از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی مداوم
  • ترشحات با بوی بد یا رنگ زرد که ممکن است عفونت را نشان دهد
  • درد ادامه دار

تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد از آمیزش جنسی خودداری کنید.

کرایوتراپی زگیل تناسلی زنان

پس از درمان زگیل تناسلی واژن یا کرایو تراپی دهانه رحم باید از موارد زیر مطلع باشید:

• ممکن است حدود 1 تا 3 هفته ترشحات آبکی واژن داشته باشید.
  • باید به مدت 2 تا 3 هفته به جای تامپون از دستمال های بهداشتی و پد استفاده شود.
  • تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان، معمولاً طی 1 تا 3 هفته، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

کرایوتراپی زگیل تناسلی مردان

مردانی که برای کرایوتراپی زگیل های تناسلی در آلت تناسلی، بیضه یا مجرای ادرار تحت درمان قرار می گیرند باید تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و از بین رفتن درد از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. طول این مدت معمولاً بسته به اندازه ناحیه تحت درمان 1 تا 3 هفته است.

دلیل انجام کرایوتراپی

کرایوتراپی ممکن است در صورت مشاهده شدن زگیل های تناسلی و رشد آنها در یک ناحیه کوچک (به ویژه نزدیک مقعد) و آزار دهنده انجام شود.
در مواردی که زگیل های تناسلی به طور گسترده ای روی پوست قرار دارند، معمولا از کرایوتراپی یا سرما درمانی استفاده نمی شود.

میزان تاثیر کرایوتراپی زگیل تناسلی

تاثیر کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی

متخصصان اتفاق نظر دارند که کرایوتراپی در از بین بردن زگیل های تناسلی مفید است. میزان موفقیت کرایوتراپی در درمان زگیل های تناسلی 90% است. اما زگیل ها ممکن است دوباره رشد کنند و بیش از یک دوره سرما درمانی مورد نیاز باشد.

حذف زگیل های تناسلی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را درمان نمی کند. ویروس ممکن است پس از برداشته شدن زگیل ها در بدن غیرفعال باقی بماند.

خطرات و عوارض

عوارض کمی در مورد کرایوتراپی زگیل های تناسلی وجود دارد.

تعداد و شدت عوارض جانبی بستگی به تعداد چرخه یخ زدگی / ذوب استفاده شده در حین سرما درمانی و وسعت ناحیه مورد درمان بستگی دارد.

هزینه کرایوتراپی زگیل تناسلی

هزینه درمان زگیل تناسلی مصوب وزارت بهداشت و درمان برای فریز کردن و یا کرایوتراپی هر زگیل تناسلی و یا زگیل پوستی 200 هزار تومان است.

اما کمتر کسی با یک زگیل برای درمان به ما مراجعه می کند، چرا که معولا افراد راه مناسب برای درمان را نمی دانند و گاهی اوقات هم بعلت تاخیر در مراجعه به پزشک، تعداد زگیل ها از یک، دو و گاهی حتی از سی عدد هم بیشتر می شود.

با این حساب، فریز کردن بیست زگیل تناسلی در اکثر کلینیک ها حدود چهار میلیون تومان برای فرد تمام می شود (برخی پزشکان برای فریز کردن هر زگیل تناسلی مبلغ چهارصد تا پانصد هزار تومان دریافت می کنند که این رقم برای فردی که 20 عدد زگیل تناسلی دارد، مبلغی بالغ بر 8 میلیون تومان می شود)

ما برای کاهش هزینه های افرادی که تعداد زگیل های آنها زیاد باشد و یا چندتای آنها به هم چسبیده باشد، هزینه را تا تا یک دوم پایین آورده و گاهی اوقات فریز کردن هر زگیل برای بیمار، حدود یکصد هزار تومان تمام می شود.

یک مقاله کامل و جامع : درمان زگیل تناسلی

دانستنی های مفید

کرایو تراپی زگیل تناسلی در بارداری

آیا کرایوتراپی زگیل تناسلی در بارداری بی خطر است؟

از آنجایی که کرایوتراپی منجر به جذب سیستمیک نمی شود، برای زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری و همچنین برای جنین بی خطر است.

تعداد جلسات کرایوتراپی

بیشتر زگیل ها به 1 تا 4 جلسه درمانی نیاز دارند که بین هر درمان 1 تا 3 هفته فاصله است.

هر جلسه کرایوتراپی زگیل تناسلی چقدر طول می کشد؟

کرایوتراپی موضعی بین پنج تا ده دقیقه طول می‌کشد، بسته به اندازه ناحیه، که معمولاً زمانی است که برای رسیدن و حفظ دمای سطح پوست مورد نیاز است.

رابطه بعد از فریز زگیل تناسلی

تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و از بین رفتن درد یا احساس ناراحتی از آمیزش خودداری کنید. بسته به اندازه ناحیه درمان شده، این زمان می تواند از 1 تا 3 هفته بعد از فریز کردن زگیل تناسلی طول بکشد.

• در دوران بارداری می توان از کرایوتراپی برای درمان زگیل های دستگاه تناسلی استفاده کرد.
  • درمان زگیل های تناسلی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروسی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود را درمان نمی کند. ویروس ممکن است پس از برداشته شدن زگیل ها در بدن غیرفعال باقی بماند. فردی که تحت درمان زگیل تناسلی قرار دارد هنوز هم می تواند عفونت را گسترش دهد. استفاده از کاندوم لاتکس ممکن است به کاهش خطر ابتلا به HPV کمک کند، اما از کل ناحیه تناسلی در برابر تماس پوست با پوست محافظت نمی کند.

0 دیدگاه در مورد "کرایوتراپی زگیل تناسلی (فریز کردن)" ثبت شده