زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان

.

زگیل تناسلی در زنان یک عفونت منتقله از طریق رابطه جنسی است. این زگیل ها می توانند درون اندام تناسلی یا اطراف آن ایجاد شوند و ممکن است به صورت برجستگی های کوچک یا زائده های گوشتی ظاهر شوند.

این زگیل ها در نتیجه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. افرادی که به این ویروس مبتلا هستند می توانند آن را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به دیگران منتقل کنند.

زگیل تناسلی در زنان می تواند باعث ایجاد ناراحتی شود، اما به مشکلات سلامتی دیگری منجر نمی شود. این زگیل ها سرطانی نیستند.

پزشک می تواند برای تسکین علائم درمان هایی را تجویز کند و همچنین می تواند زگیل تناسلی در زنان را برطرف کند.

در این مقاله، علائم و علل زگیل تناسلی در زنان را بررسی می کنیم.

همچنین در مورد تشخیص، درمان، عوارض و راه های پیشگیری هم صحبت خواهیم کرد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

هرکسی ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شود. زگیل تناسلی در زنان می تواند داخل یا اطراف این نواحی ایجاد شود:

  • واژن
  • فرج
  • دهانه رحم
  • مقعد
  • ناحیه کشاله ران و ران فوقانی

از آنجایی که ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز گسترش پیدا کند، زگیل تناسلی در زنان همچنین می توانند در لب ها، دهان و گلو نیز ظاهر شود.

زگیل های تناسلی مانند برجستگی های کوچک گوشتی هستند. تعداد زگیل ها متفاوت است و ممکن است خوشه های زگیل در یک ناحیه به صورت متراکم ایجاد شوند.

زگیل تناسلی در زنان معمولاً همرنگ پوست فرد یا کمی تیره تر است. برجستگی ها ممکن است نرم یا خشن باشند. همچنین، ممکن است بسیار کوچک باشند و فرد به آسانی متوجه آنها نشود.

اغلب، زگیل های تناسلی عواضی ایجاد نمی کنند. با این حال، موارد زیر ممکن است برای فرد اتفاق بیفتد.

  • خارش
  • سوزش
  • حساسیت یا درد
  • خون ریزی

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان
عکس واضح از زگیل تناسلی زنان

علل زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی در نتیجه عفونت با ویروس HPV ایجاد می شوند. این نوعی از عفونت های مقاربتی (STI) است.

HPV در بسیاری از کشورها شایع ترین نوع عفونت های مقاربتی است.

فرد مبتلا به عفونت HPV می تواند ویروس را از طرق زیر به دیگران انتقال دهد:

  • رابطه جنسی واژینال، مقعد و دهان
  • تماس تناسلی پوست به پوست
  • زایمان

زگیل تناسلی در زنان همیشه بلافاصله پس از ابتلای فرد به عفونت ظاهر نمی شوند – توسعه آنها ممکن است ماه ها یا حتی سالها طول بکشد.

بسیاری از افراد بدون درمان با ویروس مبارزه می کنند و در این حالت هیچ مشکلی برای سلامتی فرد پیش نخواهد آمد. با از بین رفتن ویروس، فرد دیگر نمی تواند عفونت را به دیگران منتقل کند.

انواع مختلف HPV وجود دارد. HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان می شود، سرطان زا نیست.

عوامل خطرزا در مورد زگیل تناسلی در زنان

هرکس که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر عفونت HPV قرار دارد.

سایر عوامل خطرزا عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • سن پایین 30 سال

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که فرد متوجه زگیل تناسلی می شود، باید به متخصص مراجعه کند.

گاهی اوقات زگیل تناسلی در زنان به مرور زمان خود به خود از بین می رود. با این حال، درمان می تواند خطر انتقال را کاهش داده و به کاهش علائم ناراحت کننده ای مانند خارش و درد کمک کند.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

متخصص معمولاً با معاینه فیزیکی زگیل تناسلی در زنان را تشخیص می دهد. اگر زگیل ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند، برای دیدن بهتر زگیل ها ممکن است از کولپوسکوپ یا محلول سرکه استفاده شود.

پزشک همچنین ممکن است نمونه کوچکی از زگیل قابل مشاهده را برداشته و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال کند. این آزمایش می تواند به تأیید تشخیص زگیل تناسلی در زنان کمک کند.

درمان زگیل تناسلی در زنان

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. سیستم ایمنی بدن فردT اغلب با گذشت زمان با ویروس مقابله می کند.

در صورتی که زگیل های تناسلی باعث ناراحتی فرد می شوند، پزشک می تواند برای تسکین علائم یا از بین بردن زگیل ها برخی روش های درمانی را تجویز کند. این روش های درمانی همچنین می تواند به کاهش خطر انتقال عفونت به افراد دیگر نیز کمک کند.

درمان های رایج زگیل تناسلی در زنان شامل موارد زیر است:

  • پودوفیلوکس
  • ایمیکویمود
  • پودوفیلین
  • اسید تری کلرواستیک

برای افرادی که زگیل های آنها بزرگ تر است یا درمانشان دشوار تر است، ممکن است پزشک برداشتن زگیل ها را توصیه کند. در ادامه به برخی از روش های برداشتن زگیل تناسلی در زنان اشاره می شود:

  • کرایوتراپی زگیل تناسلی. این روش درمانی شامل فریز کردن زگیل تناسلی در زنان با نیتروژن مایع است. کرایوتراپی ممکن است باعث احساس سوزش و همچنین درد و تاول شود.
  • جراحی زگیل تناسلی. این روش شامل برش زگیل توسط پزشک است. قبل از انجام جراحی، پزشک با استفاده از بی حسی موضعی ناحیه را بی حس می کند.
  • الکتروکوتر. این شامل سوزاندن زگیل تناسلی در زنان توسط یک وسیله الکتریکی است. ممکن است فرد به بی حس کننده موضعی یا عمومی احتیاج داشته باشد.
  • لیزر درمانی زگیل تناسلی. در این روش، یک جراح با استفاده از پرتوی لیزر، زگیل ها را از بین می برد. ممکن است بیمار بعدا کمی احساس ناراحتی یا درد داشته باشد.

نباید از روش های درمانی برای انواع دیگر زگیل در درمان زگیل تناسلی در زنان استفاده شود. انجام این کار می تواند علائم را بدتر کند.

از بین بردن زگیل تناسلی در زنان آنها زا از شر عفونت HPV خلاص نمی کند. زگیل ها ممکن است پس از درمان برگردند و فرد هنوز هم می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی می تواند به کاهش خطر انتقال کمک کند اما به طور کامل از آن جلوگیری نمی کند.

زگیل تناسلی

بییشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی

عوارض زگیل تناسلی در زنان

بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. انواع ایجاد کننده زگیل تناسلی باعث سرطان نمی شوند. حتی اگر فرد برای زگیل های تناسلی خود درمان نشود، زگیل ها سرطانی نمی شوند.

با این حال، فرد ممکن است همزمان بیش از یک نوع عفونت HPV داشته باشد و حداقل 14 نوع شناخته شده باعث سرطان، از جمله سرطان دهانه رحم می شوند.

هنگامی که یک زن مبتلا به زگیل تناسلی است، پزشک ممکن است غربالگری علائم سرطان دهانه رحم یا انواع پرخطر HPV را نیز پیشنهاد کند.

به طور کلی به همه زنان توصیه می شود:

  • زنان 21 تا 29 سال، هر 3 سال یکبار غربالگری دهانه رحم را انجام دهید که به آن تست پاپ اسمیر یا اسمیر نیز می گویند.
  • زنان 30 تا 65 سال هر 3 سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند یا هر 5 سال یکبار یک تست پاپ اسمیر بهمراه آزمایش HPV داشته باشند.

اگر آزمایش پاپ اسمیر نتیجه ای نامشخص یا غیرعادی داشته باشد، به این معنی نیست که فرد به سرطان مبتلا است. پزشک آزمایشات دیگری را برای بررسی تغییرات سلول های دهانه رحم انجام خواهد داد.

زگیل تناسلی در زنان باردار

زنان بارداری که سابقه زگیل تناسلی در گذشته را دارند باید به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهند. البته بعید است که این امر عوارضی برای بارداری ایجاد کند یا بر سلامت کودک تأثیر بگذارد.

اما زگیل های تناسلی در زنان باردار می تواند زایمان را دشوارتر کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان را کاهش می دهد. با این حال، کاندوم کل ناحیه تناسلی را پوشش نمی دهد و بنابراین ممکن است به طور کامل از فرد در برابر انتقال HPV محافظت نکند.

سایر روشهای جلوگیری از بارداری، از فرد در برابر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان محافظت نمی کند. در صورت ابتلا به این زگیل ها، فرد باید این مسئله را حتما به شریک جنسی خود اطلاع دهد.

استفاده از واکسن HPV نیز می تواند در برابر انواع ویروسی که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان یا سرطان دهانه رحم شوند محافظت کند.

واکسیناسیون HPV برای همه کودکان در 11 یا 12 سال و برای تمام زنان 13 تا 26 ساله توصیه می شود.

واکسن HPV برای زنان باردار توصیه نمی کند.

همچنین ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان را کاهش دهد.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "زگیل تناسلی در زنان" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍