زگیل تناسلی در بارداری

.

زگیل تناسلی در بارداری ، یک عفونت انتقالی از طریق رابطه جنسی است.

این زگیل ها معمولا به صورت زائده های گوشتی در بافت های اندام های تناسلی مردان و زنان ظاهر می شوند، بنابراین بسیاری از افراد، اصلا هیچ علائمی تجربه نمی کنند.

در این مقاله در مورد خطرات و درمان زگیل تناسلی در بارداری بیشتر خواهید آموخت.

زگیل های تناسلی ناشی از نوع به خصوصی از پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) هستند.

همه عفونت های HPV باعث زگیل تناسلی در بارداری نمی شوند. برخی از گونه ها باعث زگیل می شوند، درحالی که برخی دیگر، می توانند منجر به ایجاد سرطان در مردان و زنان شوند.

HPV عامل بسیاری از سرطان های دهانه رحم است.

به همین دلیل است که زنان نیاز شدیدی به انجام منظم تست پاپ اسمیر دارند که علائم سرطان دهانه رحم و اچ پی وی را بررسی می کند.

اگر زن هستید و مبتلا به زگیل های تناسلی هستید، احتمالا برایتان سوال باشد که در صورت بارداری، این زگیل ها ممکن است چه اثری روی شما داشته باشند.

زگیل تناسلی در بارداری چگونه است؟

اگر سابقه HPV دارید، باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که سابقه زگیل تناسلی در زنان یا پاپ اسمیر غیرطبیعی در گذشته را دارید نیز لازم است این سوابق بررسی شوند.

زگیل تناسلی در بارداری

با اینکه معمولا HPV روی کودک متولد نشده، تاثیر ندارد؛ پزشک، هرگونه مورد غیر طبیعی را در طول دوران بارداری بررسی خواهد کرد.

از آنجا که در طول بارداری، سلول های بسیاری در حال رشد و تکثیر هستند؛ پزشک، هرگونه رشد طبیعی و غیر طبیعی یا تغییرات دیگر را نیز بررسی خواهد کرد.

به علاوه، برخی از زنان در هنگام بارداری، به زگیل های تناسلی بزرگتری نسبت به حالت معمول مبتلا می شوند.

اگر نمی دانید مبتلا به زگیل تناسلی در بارداری هستید یا خیر، پزشک به عنوان بخشی از مراقبت های پیش از تولد، وجود این ویروس را بررسی خواهد کرد.

زگیل تناسلی در بارداری خطرناک است؟

معمولا، زگیل های تناسلی بر بارداری تاثیری ندارند. اگرچه، مواردی وجود دارد که در آن ها احتمال ایجاد عوارض وجود دارد.

در صورت وجود عفونت ناشی از زگیل تناسلی در بارداری، زگیل ها می توانند از مقدار معمول، بزرگ تر شوند.

در برخی زنان، این اتفاق، ادرار کردن را دردناک می کند.

در موارد بسیار نادر، زگیل تناسلی در بارداری به کودک منتقل می شود. در این موارد، معمولا زگیل ها در دهان یا گلوی نوزاد، چند هفته پس از تولد ظاهر می شود.

گونه هایی از HPV که باعث زگیل تناسلی در بارداری می شوند، خطر سقط جنین یا مشکلات مربوط به زایمان را افزایش نمی دهند.

در مورد اکثریت زنان، زگیل های تناسلی باعث هیچ گونه مشکلی در طول بارداری نمی شود. همچنین، خطر انتقال عفونت به کودک، بسیار پایین است.

زگیل تناسلی در بارداری زایمان طبیعی

زگیل های تناسلی بزرگ ممکن است در زمان زایمان طبیعی باعث خونریزی شوند.

گاهی اوقات، زگیل های روی دیواره مهبلی، کشیدگی کافی مهبل را در هنگام تولد مشکل می کنند.

در این موارد، سزارین توصیه می شود. به همین دلیل زنانی که سابقه زگیل تناسلی و زایمان طبیعی دشوار را دارند، حتما باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارند.

درمان زگیل تناسلی در بارداری

بهترین درمان زگیل تناسلی در بارداری، کرایو تراپی زگیل تناسلی است. اگرچه، حتما باید برای بررسی بی خطر بودن این شیوه درمانی برای شما و جنین، با پزشک خود مشوورت کنید.

ممکن است پزشک تا پایان بارداری از یک درمان موضعی برای از بین بردن زگیل های تناسلی استفاده کند.

درمان زگیل تناسلی در بارداری

هرگز نباید زگیل تناسلی در بارداری را با داروهای بدون نسخه درمان کرد. این داروها می توانند منجر به درد و حساسیت بیشتر شوند، زیرا برای استفاده روی بافت حساس اندام تناسلی مناسب نیستند.

در صورت وجود زگیل های تناسلی بزرگی که پزشک بر این باور است که ممکن است در زایمان اختلال ایجاد کند، امکان برداشتن آن ها وجود دارد. این کار با روش های زیر انجام می شود:

  • انجماد یا کرایوتراپی زگیل ها با نیتروژن مایع
  • برش زگیل ها با جراحی
  • لیزر زگیل تناسلی در بارداری

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی زنان – کلینیک اورولوژی

لیزر زگیل تناسلی در بارداری

برای از بین بردن زگیل های تناسلی در بارداری می توان از لیزر استفاده کرد.

جراحی لیزر ممکن است در مطب پزشک یا کلینیک، بیمارستان یا مرکز جراحی به صورت سرپایی انجام شود. بسته به تعداد زگیل هایی که باید برداشته شوند یا به اندازه ناحیه ای که باید درمان شود، ممکن است از بی حسی موضعی یا بی حس کننده استفاده شود.

بعد از لیزر زگیل تناسلی در بادراری

زمان بهبودی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده بستگی دارد. بهبودی معمولاً طی 2 تا 4 هفته اتفاق می افتد.

در صورت وقوع هر یک از موارد زیر پس از لیزر زگیل تناسلی در بادراری با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی بیش از 1 هفته
  • تب
  • درد شدید
  • ترشحات با بوی بد یا مایل به زرد، که ممکن است نشانه عفونت باشد

تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد، از آمیزش جنسی خودداری کنید (معمولاً 1 تا 3 هفته بسته به اندازه ناحیه تحت درمان).

چه زمانی لیزر زگیل تناسلی در بادراری انجام می شود؟

لیزر زگیل تناسلی در بادراری در موارد زیر انجام می شود:

  • مصرف دار پاسخگو نبوده و زگیل ها باید برداشته شوند.
  • زگیل ها گسترده هستند.

کارایی لیزر زگیل تناسلی در بادراری

طبق مطالعات انجام شده، لیزر زگیل تناسلی در بادراری، از هر 100 زگل، 20 تا 40 زگیل را بر می دارید. اما زگیل ها ممکن است پس از جراحی برگردند.

جراحی با لیزر یک درمان ایمن برای برداشتن زگیل تناسلی در بادراری است.

خطرات لیزر زگیل تناسلی در بادراری

لیزر زگیل تناسلی در بادراری ممکن است باعث بروز موارد زیر شود:

  • درد، تورم یا خارش
  • خزوج مایع از واژن
  • زخم در ناحیه تحت درمان
  • به هم چسبیده شدن بافت ها
  • ریزش بافت مرده
  • زخم

پزشکان معمولاً پس از عدم موفقیت سایر روشن های درمانی، از لیزر زگیل تناسلی در بادراری استفاده می کنند. جراحی لیزر برای درمان زگیل های تناسلی از بسیاری از روش های درمانی دیگر گران تر است.

این نگرانی وجود دارد که لیزر درمانی ممکن است با از بین بردن سیستم ایمنی موضعی، که باعث فعال شدن ویروسهای غیرفعال می شود، خطر بازگشت زگیل تناسلی را افزایش دهد.

جراحی لیزر نیاز به آموزش و تجهیزات تخصصی دارد. برخی از متخصصان بر این باورند که مهارت انجام جراحی لیزر زگیل تناسلی در بادراری توسط پزشک در موفقیت جراحی تأثیر دارد. افرادی که به جراحی لیزر برای زگیل های تناسلی فکر می کنند باید از پزشک خود بپرسند که تا به حال چند بار این عمل را انجام داده و میزان موفقیت وی چقدر است.

یک مزیت لیزر زگیل تناسلی در بادراری این است که در حین لیزر کردن، بافت مجاور آسیب نمی بیند.

درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری

برای درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری از درمان های رایج زگیل های دست استفاده نکنید. زگیل های دست و دستگاه تناسلی توسط گونه های مختلف HPV ایجاد می شوند و درمان های طراحی شده برای سایر قسمت های بدن اغلب بسیار قویتر از روش هایی هستند که برای درمان زگیل تناسلی در بارداری در اندام های تناسلی استفاده می شوند. استفاده از روش های درمانی اشتباه ممکن است بیش از آنکه سودآور باشند، برای شما ضرر داشته باشند.

اگر به زگیل تناسلی در بارداری مبتلا هستید، بدانید که تنها نیستید. زگیل تناسلی (کندیلوماتا آکومینات) بسیار شایع است.

ممکن است بخواهید درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری را امتحان کنید. در ادامه به هفت روش درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری اشاره می کنیم:

روغن درخت چای

همراه با سایر مزایای سلامتی، روغن های اساسی برای استفاده به عنوان عوامل ضد قارچ مورد مطالعه قرار گرفته اند. روغن درخت چای یک روغن اساسی است که مشخص شده است در برابر قارچ و ارگانیسم های دیگر از جمله شپش مفید است. روغن درخت چای دارویی است که ممکن است در فرایند درمان زگیل های تناسلی مفید باشد. می توانید یک قطره روغن درخت چای رقیق شده (یک قطره روغن را با یک یا دو قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید) را مستقیماً روی زگیل بمالید.

ممکن است برخی از افراد به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند ، بنابراین ابتدا مقدار کمی از روغن درخت چای رقیق شده را روی بازوی خود آزمایش کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی مشاهده نشود پ، استفاده از آن برای درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری بی ضرر است.

روغن درخت چای می تواند تحریک کننده باشد و باعث ایجاد سوزش یا التهاب شود، در واقع به همین دلیل است که این روغن اندازه زگیل تناسلی در بارداری را کاهش می دهد.. در صورت تحریک بیش از حد ، استفاده از این روغن را قطع کنید.

چای سبز

مشخص شده است که چای سبز در درمان زگیل تناسلی در بارداری موثر است. چای سبز به صورت ترکیبی در پمادی به نام sinecatechins  یا Veregen متراکم می شود که با نسخه پزشکی در دسترس است.

همچنین می توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و در منزل با افزودن یک یا دو قطره از آن به روغن نارگیل روی زگیل های تناسلی استفاده کنید.

سیر

برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از عصاره سیر روی زگیل های تناسلی می تواند به پاکسازی آنها کمک کند. می توانید عصاره سیر را خریداری کرده و مستقیماً روی زگیل های تناسلی بمالید. همچنین می توانید یک تکه گاز را در مخلوطی از سیر و روغن خیس کنید. سپس آم را روی زگیل ها قرار دهید.

سرکه سیب

برای درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. این ماده شبیه به داروهای تجویزی است که از مواد اسیدی برای از بین بردن ویروس استفاده می کنند.

می توانید یک گوش پاک کن، یک تکه پنبه یا گاز را در سرکه سیب خیس کنید و آن را روی زگیل ها بمالید.

درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری

سبزیجات

سبزیجات از چند جهت برای شما مفید هستند. برای درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری سبزیجات ترد مصرف کنید. مانند:

  • کلم
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل
  • گل کلم

این سبزیجات حاوی ایندول-3-کاربینول (I3C) هستند که می توانند به پاکسازی زگیل های تناسلی در بارداری کمک کنند. توصیه می شود هر روز 4-5 وعده سبزیجات بخورید.

اسید فولیک و B-12

بین کمبود اسید فولیک و B12 و افزایش خطر ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری ارتباط وجود دارد. مصرف مکمل های مولتی ویتامین یا اسید فولیک و B-12 می تواند به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری در مبارزه با عفونت HPV به بدن شما کمک کرده و زگیل های تناسلی را از بین ببرد.

رژیم غذایی و سبک زندگی

داشتن زگیل های تناسلی باعث فشار روی بدن شما می شود. مقابله با سایر مشکلات سلامتی بعلاوه زگیل ها برای بدن شما دشوار است. برای کمک به بهبود سریعتر بدن، باید عوامل استرس زای سیستم ایمنی مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی ناسالم را قطع کنید.

غذاهایی که برای درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری باید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (زغال اخته، گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدو سبز)
  • سبزیجات تیره برگ مانند اسفناج
  • غلات کامل
  • بادام
  • لوبیا
  • گوشت لخم – گوشت کمچربی

این غذاها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و احتمال ابتلای مجدد به زگیل تناسلی را کاهش دهند.

غذاهایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • هرگونه ماده حساسیت زای احتمالی غذایی (لبنیات، سویا، ذرت، مواد افزودنی غذایی)
  • غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری شده با چربی های ترانس
  • کافئین و سایر محرک ها

زگیل تناسلی در بارداری و مراجعه به پزشک

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری یا هریک از انواع HPV و نگرانی درمورد اثرات احتمالی آن بر بارداری، لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک می تواند بیمار را در جریان هرگونه خطر احتمالی قرار داده و بهترین درمان زگیل تناسلی در بارداری را برای بیمار تجویز کند.

برای آگاهی از هزینه درمان زگیل تناسلی به صفحه تعرفه، هزینه و قیمت فریز کردن زگیل تناسلی مراجعه کنید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

کلینیک اورولوژی الهام در سعادت آباد

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "زگیل تناسلی در بارداری" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍