ارکیت یا ورم و التهاب بیضه چیست؟

ارکیت

ارکیت به التهاب بیضه ها در مردان گفته می شود و احتمالاً توسط باکتری یا ویروس ها ایجاد می شود. گاهی هر دو بیضه به طور همزمان تحت تأثیر ارکیت قرار می گیرند اما با این حال علائم معمولاً تنها در یک بیضه ظاهر می شوند.

این نوع التهاب بیضه اغلب با ویروس اوریون در ارتباط است.

علائم و نشانه های التهاب بیضه

درد در بیضه ها و کشاله ران از علائم اصلی التهاب بیضه است اما احتمال دارد علائمی از جمله موارد زیر نیز داشته باشید:

دلایل پیدایش این مشکل

ویروس ها یا باکتری ها می توانند باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. اوریون شایع ترین علت ارکیت ویروسی است.

اوریون یک بیماری ویروسی در کودکان است که به دلیل وجود برنامه های مؤثر ایمن سازی بدن در ایالات متحده به ندرت اتفاق می افتد.

بر اساس تخمین کلینیک مایو 33 درصد مردانی که در دوران نوجوانی به اوریون مبتلا می شوند دچار ارکیت نیز خواهند شد.

التهاب بیضه ویروسی مربوط به اوریون حدود چهار تا ده روز پس از تورم غدد بزاقی ایجاد می شود.

تورم غدد بزاقی از علائم اوریون است. عفونت باکتریایی نیز می تواند در مردان منجر به ارکیت شود.

عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا و یک بیماری مرتبط به نام اپیدیدیمیت نیز می توانند منجر به این مشکل شوند.

اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم یا لوله ای است که اسپرم را ذخیره کرده و بیضه ها را به وازدفران متصل می کند.

عوامل خطرزا

افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند احتمالاً در معرض ابتلا به التهاب بیضه هستند.

رفتارهای جنسی پرخطر شامل موارد زیر است:

• داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم
  • داشتن سابقه بیماری های منتقله جنسی
  • داشتن یک شریک زندگی مبتلا به عفونت های مقاربتی

ناهنجاری های مادرزادی دستگاه ادراری نیز خطر ابتلا به التهاب بیضه را افزایش می دهند.

این بدان معناست که با مشکلات ساختاری مثانه یا مجرای ادرار متولد شده باشید.

بیشتر بخوانید: 7 دلیل درد بیضه ، درد بیضه چپ

ارکیت

تشخیص التهاب بیضه

پزشک درباره سوابق پزشکی و علائم از شما سؤالاتی پرسیده و برای تعیین میزان التهاب معاینه فیزیکی انجام خواهد داد.

همچنین گاهی برای تشخیص وجود التهاب معاینه پروستات انجام می شود. در معاینه فیزیکی پروستات پزشک با استفاده از انگشت رکتوم را بررسی می کند.

پزشک گاهی برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از شما نمونه ادرار و ترشحات می خواهد. عفونت های مقاربتی یا سایر عفونت ها از طریق این نمونه ها قابل تشخیص هستند.

از طریق تصویربرداری سونوگرافی نیز می توان پیچ ​​خوردگی بیضه را رد کرد.

پیچ خوردگی بیضه بیماری دیگری است که باعث برو درد شدید در ناحیه بیضه و کشاله ران شده و علائم آن اغلب با علائم اورکیت اشتباه گرفته می شود.

پیچ خوردگی بیضه پیچ خوردگی اسپرماتیک کورد یا همان شبکه ایست که از اعصاب و رگ های خونی به هر بیضه می رسد.

قطع شدن جریان خون در بیضه ها باروری را تهدید می کند، بنابراین باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ترومای بیضه چیست؟

گزینه های درمان التهاب بیضه

هیچ درمانی برای التهاب بیضه ویروسی وجود ندارد اما این بیماری خود به خود برطرف می شود. در عین حال می توانید در خانه از روش های درمانی برای مدیریت علائم استفاده کنید.

استفاده از داروهای مسکن، کیسه های یخ و بالا نگه داشتن بیضه ها در صورت امکان راحتی شما را افزایش می دهد.

التهاب بیضه باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب و استفاده از پدهای سرما درمان می شود.

بهبودی کامل صرف نظر از منبع التهاب چندین هفته طول خواهد کشید.

در حین درمان ارکیت از برقراری رابطه جنسی و بلند کدن اجسام سنگین خودداری کنید.

اگر به عفونت های مقاربتی آلوده باشید شریک زندگی شما نیز به درمان نیاز خواهد داشت.

چشم انداز بلند مدت

اکثر مردان مبتلا به التهاب بیضه کاملاً بهبود می یابند و بیماری هیچ اثر پایداری نخواهد داشت.

التهاب بیضه به ندرت باعث ناباروری شده و سایر عوارض نیز نادر هستند. این عوارض نادر در صورت بروز شامل موارد زیر هستند:

• التهاب مزمن اپیدیدیم
  • آبسه یا تاول در کیسه بیضه
  • کوچک شدن بیضه آسیب دیده
  • مرگ بافت بیضه

پیشگیری

از برخی موارد اورکیت و به ویژه اگر ناشی از مشکلات مادرزادی مجاری ادرار باشد نمی توان پیشگیری کرد.

با این حال می توان از بدن در برابر انواع خاصی از التهاب بیضه ویروسی محافظت کرد. برای کاهش خطر ابتلا به ارکیت خود و فرزندانتان را در مقابل اوریون واکسینه کنید.

داشتن رابطه جنسی ایمن می تواند به پیشگیری از التهاب بیضه باکتریایی کمک کند.

از کاندوم استفاده کرده و از شریک زندگیتان درباره سلامت جنسی آن ها سؤال بپرسید.

برای دریافت نوبت پزشک متخصص اورولوژی کلینیک الهام، دکتر علی حاجب برای معاینه، تشخیص و انجام آزمایشات لازم مربوط به مشکلات بیضه از جمله التهاب بیضه و دیگر بیماری های مردان با شماره های زیر تماس بگیرید.

تماس با کلینیک الهام شهرک غرب

0 دیدگاه در مورد "ارکیت یا ورم و التهاب بیضه چیست؟" ثبت شده