اندازه پروستات طبیعی و نرمال

اندازه پروستات طبیعی

پروستات غده ای کوچک در دستگاه تولید مثل مردان است. این غده در مقابل مقعد و زیر مثانه قرار گرفته و میزراه را احاطه می کند. مهم ترین وظیفه یک پروستات طبیعی ترشح بخش از مایع منی است که با اسپرم ترکیب می شود.

وزن طبیعی پروستات چقدر است؟

وزن طبیعی پروستات سالم حدود ۲۰ تا ۲۵ گرم بوده و ابعاد آن ۴ سانتی متر عرض، ۳ سانتی متر طول و ۲ سانتی متر ضخامت است. اندازه پروستات طبیعی تا حدود ۴۰ سالگی به همان مقدار قبل باقی می ‌ماند. سایز اعضای بدن به آسانی با کلماتی مثل «کوچک»، «متوسط» و «بزرگ» توصیف می‌ شود.

با این وجود اورولوژیست ها از حجم به جای وزن برای توصیف پروستات استفاده می ‌کنند. سونوگرافی هم برای اندازه گیری داده ها به کار می رود. پروستات اندامی فندق شکل بوده که سایز معمول آن ۳ سانتی متر طول و ۴ سانتی متر عرض دارد.

حجم معمول آن هم ۲۰ سانتی متر مکعب برای حدود ۲۰ گرم است.

اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟

یک پروستات کوچک حجم ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتر و وزن ۲۰ تا ۷۰ گرم دارد. حجم پروستات متوسط ۴۰ تا ۸۰ میلی لیتر بوده و وزن آن ۲۰ تا ۱۵۰ گرم است.

پروستات بزرگ حجمی بالغ بر ۴۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر و وزنی برابر با ۴۰ تا ۱۲۵ گرم دارد.

در حدود ۴۰ سالگی، غده پروستات شروع به رشد می کند. در هیپرپلازی خوش خیم پروستات اندازه این غده ۴ تا ۵ برابر سایز نرمال و اولیه آن رشد خواهد کرد.

بیماری های پروستات

در طول تکامل، برخی اختلالات روی پروستات تاثیر می گذارند:

پروستاتیت که همان عفونت پروستات است. آدنوم پروستات که به آن هیپرپلازی خوش خیم پروستات می گویند التهاب پروستات به شمار می‌ آید.

سرطان پروستات هم که تولید سلول های بدخیم و غیر طبیعی در این عضو است.

پروستاتیت

اصطلاح پروستاتیت یا عفونت پروستات، ورم این عضو است که معمولا در مردان بین ۳۰ تا ۵۰ سال رخ می دهد.

چون پروستات با مسیرهای تناسلی مرتبط است، آلودگی باکتریایی میزراه و عفونت کل دستگاه ادراری (میزراه، عفونت مثانه، عفونت کلیه ها) هم باعث پروستاتیت می شود.

تحقیقی در سال ۲۰۰۵ بروز پروستاتیت را در ۱.۲۶ مورد در هزار مرد در سال ارزیابی کرد.

شایع ترین علائم عبارتند از تب، علائم ادراری (تکرر ادرار، سوزش ادرار، ادرار منقطع و…)، درد پایین شکم، درد عضلات یا درد پروستات حین معاینه دیجیتال رکتوم.

پروستاتیت با آنتی بیوتیک درمان می شود.

بیشتر بخوانید : پروستاتیت باکتریایی + تشخیص و درمان آن

اندازه پروستات طبیعی و نرمال

آدنوم

آدنوم پروستات یا هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH)، افزایش غیر طبیعی حجم این عضو است. این بیماری خوش خیم بوده و اغلب وقتی علائمی مثل تکرر ادرار، نشت ادرار و اختلال جنسی به وجود می‌ آید تشخیص داده می ‌شود.

آدنوم، بزرگ شدن پروستات است که منجر به ایجاد فشار به میز راه خواهد شد. نیمی از غربالگری های پروستاتیت، منجر به درمان هیپرتروفی خوش خیم پروستات می شود. به طور میانگین از هر ده مرد یک مورد نیازمند جراحی برای این مشکل است.

امکان بروز آدنوم با افزایش سن بیشتر می ‌شود. BPH در بیش از ۸۰ درصد از مردان بالای ۸۰ سال رخ می دهد اما تغییرات ایجاد شده با این بیماری برای همه مشکل زا نخواهد بود.

در صورتی که عوارضی (احتباس ادرار، عفونت، نارسایی کلیه) وجود نداشته باشد، در قدم اول درمان ‌های دارویی انجام می‌ شوند. در مرحله بعدی جراحی برای اصلاح وضعیت ادرار نیاز خواهد شد.

سرطان پروستات

بدن انسان از سلول هایی ساخته شده که در طول زندگی تجزیه و یا باز تولید می‌ شوند. گاهی اوقات سلول های تازه تولید شده معیوب بوده و تکثیر می شوند. در نتیجه سلول ‌های غیرطبیعی بسیار زیادی به وجود می ‌آید که سرطان نام دارد.

اکثر سرطان های پروستات آدنوکارسینوما هستند یعنی از سلول های پوششی پروستات به وجود می آیند. سرطان پروستات از شایع ترین سرطان ها در مردان است و هر ساله بیش از یک میلیون مورد جدید شناسایی می ‌شود.

سرطان پروستات بیماری ای آرام پیشرونده است و بیشتر کهنسالان را درگیر می کند، اما مرگ و میر حاصل از آن زیاد نیست. خطر بروز سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می ‌شود یعنی بعد از ۴۵ سالگی در مردان با سابقه خانوادگی و بالای ۵۰ سالگی برای افراد دیگر.

در حدود ۷۰ سالگی تعداد افراد مبتلا، به بالاترین میزان خود می رسد. همه سرطان های پروستات یک شدت ندارند. ۸۰ درصد از آنها زود و در سطوح اولیه تشخیص داده می ‌شوند. سرطان پروستات معمولا با هیچ علامت خاصی مرتبط نیست.

شناسایی آن از طریق غربالگری ها و تست های توصیه شده یا در زمان جلسات پیگیری برای آدنوم صورت می ‌گیرد.

غربالگری سرطان پروستات شامل بررسی های مختلفی است از جمله آزمایش خون PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) و معاینه دیجیتال رکتوم و بیوپسی پروستات.

تصویربرداری هم برای تعیین استیج (مرحله) سرطان انجام می ‌شود. هدف از این تصویر برداری تعیین نقطه دقیق بروز سرطان است یعنی فقط در غده پروستات بوده و یا اینکه به نقاط دیگر گسترش یافته است.

به محض تشخیص سرطان، اورولوژیست استراتژی درمانی را با بیمار مطرح می ‌کند.

فاکتورهای خطر ساز سرطان پروستات

فاکتورهای خطر ساز سرطان پروستات عبارتند از:

• سن
  • فاکتورهای وراثت
  • نژاد
  • رژیم غذایی پر از چربی
  • سایر فاکتورها مثل سبک زندگی بدون تحرک، اضافه وزن و…

برای دریافت نوبت پزشک اورولوژیست در تهران جهت مشاوره، تشخیص و درمان بیماری های پروستات و دیگر بیماری های مردان به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "اندازه پروستات طبیعی و نرمال" ثبت شده