انزال ضعیف به چه معناست؟

انزال ضعیف به معنای کاهش مقدار مایع منی در حین انزال و یا به طور کلی کاهش قدرت انزال در فرد است. پزشکان آنرا انزال مهارشده، نارس یا انزال دیررس نیزمی­نامند.

اگر فردی گه گاه دچار ضعف در انزال شود، جای نگرانی ندارد. اما در صورت وجود تغییرات مکرر در انزال، نیاز است که حتماً به پزشک مراجعه کند.

علل اصلی انزال ضعیف به دو دستۀ علت های فیزیکی یا جسمی و علت های روانی تقسیم می­شوند که البته گاهی هر دو علت موجب انزال ضعیف در فرد می­شود.

این مقاله به تشریح دلایل و علائم احتمالی انزال ضعیف می­پردازد. همچنین اطلاعاتی را در مورد روش های درمان و زمان مراجعه به پزشک ارائه می­دهد.

علائم انزال ضعیف

اغلب افراد ضعف انزال را به صورت دوره­ای تجربه می­کنند.

انزال ضعیف به این معناست که فرد تحریک جنسی شده باشد و میل به انزال داشته باشد اما یکی یا هر دو حالت زیر مانع آن شود:

• کاهش توان فرد برای انزال(انزال نارس)
  • کاهش حجم مایع منی

انزال ضعیف ممکن است منجر به کاهش شدت ارگاسم فرد نیز شود که این حالت با بالارفتن سن افزایش می­یابد.

طبق گزارش انجمن بین المللی پزشکی جنسی، متوسط ​​حجم مایع منی در هر انزال از 1.25 تا 5 میلی­لیتر متغیر بوده و این مقدار معادل یک چهارم تا 1 قاشق چایخوری مایع منی است.

نکتۀ مهم این است که حجم مایع منی از زمانی به زمان دیگر(یک فرد در انزال های متعدد خود می­تواند حجم متفاوتی از مایع منی را داشته باشد.) و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

فردی که چندین روز انزال نداشته نسبت به فردی که اخیراً انزال داشته، حجم مایع منی بیشتری خواهد داشت.

باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه برخی از مردان، حجم کمی از مایع منی را موقع انزال دارند اما بطور کلی از کیفیت و کمیت خوبی از اسپرم برخوردارند.

بر اساس بررسی های انجام شده در سال 2016، داشتن حجم انزالی کمتر از 2 میلی­لیتر در دو نوبت جداگانه می­تواند نشانۀ یک اختلال مهم پزشکی باشد.

دلایل انزال ضعیف

پزشکان دلایل متعددی را در انزال ضعیف، دخیل می­دانند، برای مثال می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سن

با افزایش سن در مردان، حجم مایع منی و قدرت فرد در انزال کاهش می­یابد. پزشکان علت این امر را کاهش سطح هورمون های جنسی مردانه که همراه با افزایش سن روی می­دهد، می­دانند.

مصرف الکل

نوشیدن الکل ممکن است میزان جریان خون به آلت تناسلی را کاهش داده و سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار دهد که در نتیجه منجر به کاهش هیجان جنسی در فرد می­شود.

عوامل روانشناختی

عوامل روانشناختی که در ادامه نام برده می­شود، همگی بر قدرت و توان انزال فرد تاثیر می­گذارند و تاثیر آنها زمانی مشخص و ملموس می­شود که توان انزال فرد قبل و بعد از درگیری با این عوامل مقایسه شود.

•   سابقۀ افسردگی
  •   تغییر در میل جنسی به شریک جنسی
  •    سابقۀ آسیب روحی و روانی در گذشته

آسیب عصبی

آسیب به اعصاب نخاع، مثانه یا مناطق دیگر که بر انزال تأثیر می­گذارند ممکن است جریان مایع منی را تحت تأثیر قرار دهد.

مخصوصاً مردان مبتلا به دیابت ممکن است مستعد ابتلا به مشکلات عصبی تاثیرگذار روی انزال باشند.

گاهی آسیب عصبی در فرد منجر به انزال رتروگراد (انزال پس­رونده) می­شود این حالت زمانی پیش می­آید که مایع منی بجای خروج از آلت تناسلی به مثانه بازگردد.

مشکلات پروستات

مشکلات پروستات از جمله پروستات بزرگ شده یا سرطان پروستات می­تواند در انزال فرد تاثیر بگذارد.

علاوه بر این افرادی که عمل جراحی پروستات انجام داده­ اند، به علت آسیب عصبی حاصل از عمل در این ناحیه، انزال متفاوتی خواهند داشت.

عوامل جنسی

پوزیشن و حالت فرد هنگام برقراری رابطۀ جنسی و همچنین نحوۀ تحریک جنسی او در انزال او موثر خواهد بود.

مصرف دارو

مصرف برخی داروهای خاص در انزال ضعیف موثر است.

برای مثال برخی از داروها که منجر به ضعف یا تاخیر در انزال می­شوند:

• داروهای ضد­افسردگی، به ویژه مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)
  • داروهای ضد­ روانپریشی
  • مسدودکننده های بتا و سایر داروهای درمان فشار خون بالا
  • شل کننده های عضلات
  • مسکن های قوی، مانند متادون در ترک اعتیاد به هروئین

افرادی که با مصرف این داروها، دچار مشکلاتی در انزال می­شوند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند و نباید مصرف داروهای تجویزی را خودسرانه بدون تایید پزشک قطع کنند.

انزال ضعیف

درمان انزال ضعیف

روش های درمانی انزال ضعیف به علت اصلی ایجاد آن بستگی دارد. برخی از روش های درمانی بالقوه مورد استفاده به شرح زیر است:

تمرینات عضلات لگن

در برخی از موارد پزشک برای درمان انزال ضعیف، تمرین کگل یا سایر تمرینات عضلات لگن را توصیه می­کند.

این تمرینات به کشش عضلاتی که در انزال نقش دارند، کمک می­کند. همچنین این تمرینات برای افرادی که به دلیل افزایش سن دچار انزال ضعیف شده­ اند نیز موثر خواهد بود.

تمرین کگل شامل حرکاتی است که منجر به انقباض و انبساط عضلات کف لگن می­شود.

برای احساس موقعیت این عضلات در بدن کافیست در حین ادرار، جریان ادرار را متوقف کرده؛ ناحیه­ ای که تحت فشار قرار می­گیرد موقعیت این عضلات خواهد بود.

مردان برای انجام این تمرین، باید به مدت 5 ثانیه این عضلات را منقبض کرده و سپس آن را آزاد کنند. این تمرین را باید 3 یا 4 نوبت در روز و در هر نوبت 10 تا 20 مرتبه تکرار کرد.

دارو درمانی

تا کنون سازمان غذا و دارو، هیچ دارویی را برای درمان انزال ضعیف تایید نکرده است. با اینحال پزشکان اغلب برخی داروها را برای تقویت عملکرد جنسی افراد تجویز می­کنند.

دارویی که پزشک تجویز می­کند بستگی به علت ایجاد انزال ضعیف در فرد دارد. برخی از این داروها از این قبیل هستند:

• آمانتادین
  •   بتانکول
  • بوپروپیون
  •   بوسپیرون
  • سیپروهپتادین
  • یوهیمبین
  • تستوسترون

روان درمانی

در این مورد، پزشک، برای تشخیص علت، هر گونه علائم روانی تاثیرگذار در انزال فرد را بررسی می­کند.

در صورت لزوم، ممکن است پزشک بیمار را به یک درمانگر یا روانپزشک برای مثال، روانپزشک متخصص در زمینۀ پزشکی جنسی ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای اسپرم سالم و قوی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که فرد به طور مداوم، نه دوره ­ای، انزال ضعیف را تجربه می­کند باید به پزشک مراجعه کند.

انزال ضعیف به ندرت به عنوان اورژانس پزشکی در نظر گرفته می­شود اما، برای افرادی که مرتباً آن را تجربه می­کنند، می­تواند بسیار نگران کننده باشد.

در صورتیکه فرد به مدت 6 ماه بطور مداوم دچار انزال ضعیف باشد، باید به پزشک مراجعه کرده و پزشک می تواند به تشخیص علت اصلی آن کمک کند.

افرادی که دچار تغییر در انزال خود هستند و مدتهاست که اقدام به بارداری کرده ­اند، باید بدانند که انزال ضعیف می­تواند در باروری آنها تاثیر بگذارد لذا می­بایست برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنند.

خلاصه

انزال ضعیف یک بیماری پیچیده ­است که می­تواند علل زیادی داشته باشد.

در حال حاضر، سازمان غذا و دارو، دارویی را برای درمان انزال ضعیف تائید نکرده است.

در نتیجه، برخی افراد ممکن است برای تقویت عملکرد جنسی خود، چندین روش درمانی و یا روش های مختلفی را امتحان کنند.

مردانی که متوجه تغییرات مداوم در انزال خود میشوند باید به پزشک مراجعه کنند.

در برخی موارد، انزال ضعیف می تواند قدرت و شانس باروری را کاهش دهد و گاهی ممکن است نشانۀ یک مشکلی خاص در وضعیت سلامتی فرد باشد.

بیشتر بخوانید: انزال زودرس و راه های درمان آن
بیشتر بخونید: آزمایش اسپرم و نتایج آن

کلینیک تخصصی اورولوژی و ارتوپدی الهام با بهره گیری از پزشکان زبده و بروزترین تجهیزات تلاش دارد بهترین و جامع ترین خدمات جامع را به بیماران ارائه دهد.

در بخش اورولوژی زیر نظر دکتر علی حاجب انواع آزمایش های تشخیصی و درمان های مخصوص بیماری های اورولوژی انجام می شود.

0 دیدگاه در مورد "انزال ضعیف به چه معناست؟" ثبت شده