علائم اگزمای آلرژیک + درمان و تشخیص آن

اگزمای آلرژیک

وقتی بدن در تماس با ماده بیماری زا قرار بگیرد، سیستم ایمنی تغییرات شیمیایی ایجاد می کند تا بدن از آن بیماری در امان بماند. انسان هر روز در معرض هزاران مواد مختلف قرار دارد که اکثر آنها سیستم ایمنی را به واکنش وادار نمی‌ کنند. اما قرار گرفتن در برابر برخی مواد، سیستم ایمنی را تحریک کرده و وادار به پاسخ می کند حتی اگر مضر نباشند. این مواد آلرژن نام دارند. وقتی بدن به آلرژن ‌ها واکنش نشان دهد واکنش آلرژیک ایجاد می شود. این واکنش شکل های متعددی دارد. برخی افراد در تنفس دچار مشکل می‌ شوند و سرفه، سوزش چشم و آبریزش بینی از دیگر علائم آن هستند. سایر واکنش ها تغییراتی در پوست به وجود می آورند. اگزمای آلرژیک، کهیر در پوست با خارش است که با قرارگیری در معرض آلرژن ها رخ می دهد.

این بیماری اغلب ساعت ‌ها بعد از قرارگیری در معرض موادی شروع می شود که آلرژن هستند.

همچنین، اگزمای آلرژیک با نام های زیر هم شناخته می ‌شود:

• درماتیت آلرژیک
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • اگزمای تماسی

چه عواملی باعث اگزما یا آلرژی می شوند؟

شکل اگزمای آلرژیک

اگزمای آلرژیک وقتی رخ می دهد که فرد در تماس مستقیم با آلرژن قرار بگیرید. این بیماری، آلرژی با تأخیر نام دارد چون واکنش آنی آلرژیک ایجاد نخواهد کرد.

علائم اگزمای آلرژیک ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تماس با آلرژن مشخص خواهند شد. برخی از محرک‌ های اصلی برای ایجاد اگزمای آلرژیک عبارتند از:

• نیکل که در جواهرات، کمربند، دکمه های شلوار جین یافت می شوند.
  • عطر های موجود در لوازم آرایش
  • رنگ لباس و پارچه
  • رنگ مو
  • لاتکس
  • چسب ها
  • صابون و محصولات پاک کننده
  • پیچک سمی و سایر گیاهان
  • کرم های آنتی بیوتیک دار یا پماد های پوستی

گاهی اوقات اگزمای آلرژیک با تماس مستقیم مواد شیمیایی با پوست در معرض نور آفتاب به وجود می آید مثل واکنش آلرژیک بعد از استفاده از ضد آفتاب و بعد قرار گرفتن زیر نور آفتاب.

علائم اگزمای آلرژیک

نشانه ها و علائم اگزمای آلرژیک فرد به فرد و در زمان های مختلف متفاوت است. علائم معمولا وقتی بروز پیدا می‌ کنند که تماس با آلرژن رخ داده باشد.

در موارد نادر، علائم به نقاط دیگر بدن سرایت می کند. علائم شایع عبارتند از:

• خارش
  • حس سوزش و درد
  • برآمدگی های قرمزی که ممکن است آبدار، تخلیه شده یا پوسته پوسته شوند
  • پوست گرم و حساس
  • پوست فلس دار و زمخت
  • پوست خشک، قرمز و زبر
  • التهاب
  • بریدگی
  • کهیر

بیشتر بخوانید : تبخال تناسلی

درمان اگزمای آلرژیک

تشخیص اگزمای آلرژیک

پزشک ابتدا پوست را معاینه کرده تا اگزمای آلرژیک را تشخیص دهد. در صورت عدم قطعیت این بیماری، تست های بیشتری برای تشخیص نوع مواد آلرژی زا تجویز خواهد کرد.

در اکثر موارد تست پچ انجام می شود.

پچ تست

در این تست، پچ های حاوی آلرژن های معمول روی پوست قرار می گیرند. این پچ ها ۴۸ ساعت آنجا باقی می ‌مانند. وقتی پزشک آنها را برمی دارد به دنبال علائم واکنش آلرژیک می گردد. همچنین پزشک دوباره پوست را بعد از دو یا چند روز بررسی کرده تا هرگونه آلرژی با تاخیر را تشخیص دهد.

بیوپسی (نمونه برداری)

در صورت عدم تاثیر پچ تست، پزشک سایر گزینه ها را در نظر می گیرد. بیوپسی از ترشحات پوست انجام خواهد شد.

با نمونه برداری مشخص می شود آیا بیماری های دیگری سبب بروز این مشکل شده اند یا خیر.

در زمان انجام بیوپسی، پزشک نمونه کوچکی از پوست را برداشته و برای آزمایشگاه می فرستد.

بیشتر بخوانید : زگیل تناسلی چه شکلی است؟

اگزمای آلرژیک چگونه درمان می شود؟

درمان اگزمای آلرژیک بستگی به شدت علائم دارد. در هر صورت بهتر است پوست درگیر شده را بشویید تا هیچ ردی از آلرژن باقی نماند. اگر علائم خفیف بوده و اذیت کننده نیست، به درمان دیگری احتیاج نخواهد شد. شاید بخواهید از کرم های مرطوب ‌کننده برای آبرسانی به پوست و ترمیم آسیب دیدگی استفاده کنید.

کرم های کورتیکواستروئیدی بدون نسخه به کاهش خارش و التهاب کمک می کنند. در صورت شدت علائم، پزشک داروهایی هم تجویز خواهد کرد از جمله قرص های کورتیکواستروئیدی و کرم ها.

با درمان صحیح، اگزمای آلرژیک طی دو تا سه هفته از بین می رود. اگر دوباره در معرض آن قرار بگیرید علائم احتمالا دوباره باز خواهند گشت.

شناسایی آلرژنی که باعث اگزما شده و اتخاذ اقدام های مناسب برای اجتناب از بروز مجدد آن در پیشگیری از واکنش های بعدی بسیار موثر است.

برای تشخیص و درمان اگزمای آلرژیک، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و … به کلینیک اورولوژی الهام در غرب تهران مراجعه کنید. ما روش های درمانی مختلفی را برای مشکل شما ارائه می دهیم.

0 دیدگاه در مورد "علائم اگزمای آلرژیک + درمان و تشخیص آن" ثبت شده