منظور از تغییر مسیر ادرار چیست؟ و درمان آن

تغییر مسیر ادرار

برای زنده ماندن به مثانه نیازی ندارید اما جریان طبیعی ادرار یکی از ملزومات است. اگر به هر دلیلی در سیستم ادراری مشکلی به وجود بیاید، مانند تغییر در مسیر ادرار، راه هایی برای درمان این مشکل وجود دارد.

در شرایط طبیعی چه اتفاقی می افتد؟

دستگاه ادراری مثل سیستم لوله کشی همراه با لوله هایی خاص است که آب و نمک از درون آنها عبور می کند. این دستگاه از دو کلیه، دو میزنای، مثانه و میزراه تشکیل شده است. کلیه ها مثل فیلتر برای تصفیه خون عمل می ‌کنند.

آنها سموم را از بدن پاک کرده و مواد قندی، نمک و مواد معدنی را نگه می دارند. مواد زائد نهایی در کلیه ها ساخته شده و از لوله ۲۵ تا ۳۰ سانتی متری ای به نام میزنای به مثانه جریان می یابد.

پهنای میزنای ها ۶/۰سانتی متر بوده و دیواره های عضلانی دارد که ادرار را به مثانه هدایت می کند. مثانه برای نگهداری ادرار باد کرده و بزرگ تر می شود تا زمانی که برای تخلیه ادرار آماده شوید.

همچنین، مسیرهای منتهی به میز نای ها را می بندد تا ادرار به کلیه ها برنگردد. لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج می ریزد میزراه نام دارد.

تغییر مسیر ادرار چیست؟

تغییر مسیر ادرار وقتی رخ می دهد که مشکلی در ساختار های طبیعی بدن ایجاد شده و در سیستم ادراری، منفذی جدید برای خروج ادرار از بدن ایجاد شود. این عارضه در صورتی ایجاد می شود که مثانه از کار بیفتد، به درستی کار نکند و به علت سرطان یا آسیب باید حذف شود.

جریان ادرار، به سمت مثانهِ جایگزین (مثانه جدید) یا منفذی در دیواره شکم (استوما) منحرف می شود.

درمان تغییر مسیر ادرار

دو نوع انحراف ادرار وجود دارد:

تغییر مسیر ادرار با توانایی کنترل آن (continental) و یا بدون توانایی کنترل (non continental)

تغییر مسیر ادرار بدون توانایی کنترل آن

این تغییر مسیر ادراری اول شامل ایجاد اتصال میزنای ها به تکه ای از روده می شود که از شکم بیرون می زند. سپس ادرار از آن نقطه خارج و به کیسه استوما که زیر لباس قرار دارد می ریزد. فرد هنوز هم می ‌تواند در فعالیت های فیزیکی علاوه بر کارهای روتین شرکت کند.

درمان تغییر مسیر ادراری

تغییر مسیر ادرار با توانایی کنترل آن

برای این روش، جراح کیسه ای داخل بدن و از بخشی از روده، برای نگه داشتن ادرار می سازد. دو نوع اصلی وجود دارد: نوعی که در آن استوما از شکم بیرون آورده شده و نوعی که مثانه جدید ساخته می شود.

با مثانه جدید، فرد می تواند به صورت کاملا طبیعی ادرار کند. با استوما، بیمار باید لوله ای وارد استوما کند تا ادرار ۴ تا ۵ بار در روز خالی شود.

مزایای هر دو نوع روشِ ذکر شده این است که نیاز محل کیسه استوما ندارید.

بعد از درمان تغییر مسیر ادرار

اکثر بیماران از تغییر مسیر ادراری راضی بوده و می ‌توانند به فعالیت های طبیعی خود برگردند. مشکلات در انحراف مسیر ادرار عبارت است از:

  • تغییر در سطوح مایعات و یا نمک
  • مشکل در رشد پوست روی استوما
  • مشکل در وارد کردن لوله به استوما
  • مشکلاتی که احتمالا ناشی از جراحی های شکمی است (مثل انسداد روده یا نشت ادرار)

بیشتر بخوانید: درمان فیستول مجرای ادرار + علائم آن

سوالات متداول

آیا با وجود کیسه استوما می توانم لباس های معمولم را بپوشم؟

اکثر افراد می توانند لباس های همیشگی خود را تن کنند.

آیا باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنم؟

معمولاً خیر. پزشک دستوراتی درباره مایعات و مواد مغذی می دهد.

برای تشخیص و درمان تغییر مسیر ادراری و دیگر مشکلات مجاری ادراری به کلینیک الهام در شهرک غرب مراجعه کنید. ما در کلینیک الهام با جذب بهترین متخصصان اورولوژی و ارائه خدمات آزمایشگاهی سعی داریم بهترین خدمات را در زمینه بیماری های اورولوژی ارائه دهیم.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "منظور از تغییر مسیر ادرار چیست؟ و درمان آن" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍