درمان انسداد خارجی میزنای + علائم و تشخیص

درمان انسداد خارجی میزنای

انسداد خارجی میزنای چیست ؟ میزنای لوله ‌ای عضلانی و قوی است که ادرار را از کلیه به مثانه می برد. طول آن ۲۵ سانتی متر بوده که نیمه بالایی آن در شکم و نیمه پایینی آن در لگن قرار دارد.

اما وقتی میزنای مسدود می شود چه اتفاقی می‌ افتد؟

انسداد خارجی میزنای وقتی رخ می دهد که اندام ها به میزنای فشار وارد کرده و آن را مسدود می ‌کنند. این امر روی جریان ادرار در میزنای تاثیر می گذارد.

بعد از مدتی ادرار جمع شده و به کلیه آسیب می رساند.

میزنای چگونه کار می کند؟

مثانه و کلیه ها بخشی از سیستم ادراری هستند که ادرار را تولید و ذخیره کرده و عبور می دهند.

هر فرد دو کلیه دارد که ادرار تولید می ‌کنند. این ادرار در مثانه ذخیره می شود. عضله ها در بخش پایینی شکم، مثانه را در جای خود نگه می دارند.

وقتی مثانه خالی است، حالت رها و آزاد دارد. هنگامی که عصب ها پیام هایی را به مغز درباره پر شدن مثانه می دهند، نیاز به دفع ادرار پیدا می کنید.

اگر سیستم ادراری طبیعی باشد، می ‌توانید دفع ادرار را به تعویق بیندازید. وقتی آماده دفع می ‌شوید، مغز سیگنالی به مثانه می فرستد.

سپس عضلات مثانه منقبض می شوند. این عمل سبب بیرون راندن ادرار از درون میزراه می ‌شود.

میزراه عضلاتی دارد که اسفنکتر نام دارند. اسفنکتر ها میزراه را نزدیک ادرار نگه می ‌دارند تا ادرار قبل از دفع ارادی نشت نکند. این عضلات حین انقباض مثانه باز می شوند.

بیشتر بخوانید : مضرات و عوارض نگه داشتن ادرار

علایم میزنای

اغلب این مشکل به آرامی ایجاد شده و هیچ علامتی وجود ندارد. اما اگر انسداد جدی باشد درد ایجاد خواهد شد.

علاوه بر درد، علایم دیگر شامل موارد زیر می شود:

علل بروز

برخی از عوامل پرخطر شامل زخم بافت و تومور در نواحی اطراف می شود. اغلب، علل بروز این مشکل متفاوت هستند اما در کل عبارتند از:

• بیماری های عروقی
  • مشکلات غیر سرطانی در زنان (بارداری، رشد توده در رحم و تخمدان، کیست مجرای گارتنر، اندومتریوز، پرولاپس شکمی، آسیب شکم حین عمل)
  • مشکلات دستگاه گوارش (بیماری کرون، ورم آپاندیس، دیورتیکولی، ضایعه های پانکراس)
  • سایر مشکلات و بیماری های شکمی

تشخیص میزنای

علایم این مشکل رایج بوده و تشخیص آنها دشوار است. تصویربرداری ها کلید تشخیص این مشکل هستند مثل:

• سونوگرافی
  • سی.تی.اسکن
  • ام.آر.آی

مطالعات نشان می ‌دهند انسداد کجا قرار گرفته و به احتمال زیاد علت معلوم خواهد شد. آزمایش ادرار و خون هم برای بررسی نحوه عملکرد کلیه ها انجام می شود.

ادرار خونی یا کدر

بیشتر بخوانید : درمان ضایعه خوش خیم در مجاری ادرار + علائم

درمان میزنای

درمان اغلب بستگی به نوع انسداد دارد. اولین تلاش ‌ها شامل تخلیه ادرار کلیه (یا کلیه ها) است.

این عمل با موارد زیر انجام پذیر هستند:

• استنت اورترال . لوله پلاستیکی باریک و توخالی است که بین کلیه و مثانه قرار گرفته و میزنای را باز نگه می دارد تا اجرا تخلیه شود.
  • نفروستومی . کاتتری از طریق پوست وارد کلیه می شود (هدایت شده توسط اشعه ایکس یا سونوگرافی) تا ادرار را خالی کند.
  • بعد از رفع انسداد، لاپاروسکوپی یا جراحی باز هم احتمالا انجام شود تا به صورت دایم انسداد رفع شود.

بعد از درمان

نتایج بعد از درمان متفاوت هستند. نوع هر آسیب به کلیه که به دلیل انسداد ایجاد می شود، می تواند ماندگار باشد. اما با تشخیص زود هنگام علت و شروع ب موقع درمان، این آسیب مختصر خواهد بود.

اگر فقط یک کلیه آسیب دیده باشد کلیه دیگر به خوبی به کار ادامه داده و نارسایی کلیه رخ نخواهد داد.

زمانی که اندام هابه میزنای فشار وارد می کنند، باعث ایجاد انسداد خارجی آن می شوند که در نتیجه بر روی جریان و کنترل ادرار تاثیر می گذارد. برای درمان انسداد خارجی میزنای به کلینیک تخصصی اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "درمان انسداد خارجی میزنای + علائم و تشخیص" ثبت شده