درمان تکرر ادرار + علل آن

تکرر ادرار

اگر در طول روز و شب مدام به سرویس بهداشتی برای خالی کردن مثانه خود مراجعه می کنید احتمالا دچار تکرر ادرار شده اید. علت تکرر ادرار مشکلات مختلفی در بدن است. با اینکه تکرر ادرار اذیت کننده و استرس زا است اما قابل درمان بوده و با کمک پزشک حل می شود.

تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار نیاز متعدد به دفع ادرار در طول شبانه روز است که روند نرمال زندگی را مختل می کند. تکرر ادرار علامت بیماری های بسیاری است و راه حل های متعددی دارد.

گاهی اوقات در دوران بارداری احساس نیاز به دفع مداوم ادرار وجود دارد که موضوعی کاملاً طبیعی است و بعد از زایمان از بین می رود. اما تکرر ادرار اکثرا نشانه بیماری ای است که باید تشخیص داده شده و به خودی خود از بین نمی رود.

بیماری هایی همچون دیابت، مثانه بیش فعال، عفونت دستگاه ادراری یا مشکلات پروستات احساس نیاز مداوم به دفع ادرار در فرد ایجاد کرده و خواب او را مختل خواهند کرد.

مثانه پُری که فرد را مدام در نیمه های شب بیدار کرده و خواب خوب او را خراب می کند ناکچوری یا ادرار مکرر شبانه نام دارد.

در بسیاری از موارد، پزشک با درمان مشکلات و بیماری های عامل تکرر ادرار، فرد را از این علایم رها می کند.

چه کسی دچار تکرر ادرار می شود؟

نیاز به دفع ادرار مسئله ‌ای است که هر فردی آن را حس می کند. البته این نیاز همیشگی نیست و گاهی اوقات چیزی بیش از حد نرمال است.

زنان، مردان، کودکان همگی می توانند این علائم را داشته باشند. تکرر ادرار در موارد زیر بیشتر اتفاق می افتد:

• فرد میانسال و بزرگسال باشد
  • زنان باردار
  • بزرگ شدن پروستات
علت تکرر ادرار

علل بروز تکرر ادرار

بیماری های بسیاری باعث بروز تکرر ادرار می ‌شوند. بسیاری از بیماری ها بر پایه سن، جنسیت و یا گاهی اوقات هر دو قرار دارند.

بیماری هایی که باعث تکرر ادرار می شوند، خفیف، به آسانی قابل کنترل و یا جدی هستند:

مشکلات مثانه و دستگاه ادراری

واضح است که مشکلات مرتبط با دستگاه ادراری و مثانه باعث ایجاد تکرر ادرار می شوند. به خصوص عفونت دستگاه ادراری از رایج ‌ترین علل تکرر ادرار به حساب می ‌آید.

در عفونت دستگاه ادراری، عفونت خارجی وارد بدن شده و باعث التهاب دستگاه ادراری می ‌شود.

این سیستم از دو کلیه، میزنای (لوله هایی که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند)، مثانه و میزراه (لوله ای که ادرار را به خارج از بدن می فرستد) تشکیل شده است.

سایر بیماری های دستگاه ادراری هم باعث تکرر ادرار می شوند از جمله سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک) و سندرم مثانه بیش فعال. در موارد نادر، تکرر ادرار نشانه سرطان مثانه است.

تکرر ادرار و بارداری

بارداری

در دوران بارداری مثانه با بزرگتر شدن جنین جمع تر می شود. تکرر ادرار یکی از موارد شایع و طبعا نرمال در دوران بارداری است که در سه ماهه اول و سوم بیشتر دیده خواهد شد.

سه ماهه دوم از این قاعده تقریباً مستثنا است چون رحم بالاتر قرار گرفته و فشار وارد به مثانه را می گیرد. چند هفته و یا چند ماه بعد از زایمان و بازگشت بدن به حالت نرمال قبل از بارداری، تکرر ادرار هم رفع می شود.

ورزش کِگِل (ورزش انقباض عضلات ناحیه لگن) برای پیشگیری از بروز بیماری‌ هایی مثل نشت ادرار (بی اختیاری) توصیه می شود.

دیابت

تکرر ادرار یکی از شایع ‌ترین علائم دیابت است. هم در دیابت نوع یک و هم نوع دو این مشکل وجود دارد.

علت بروز این مشکل در بیماری دیابت الگوی چرخشی ای است که در کلیه ها وجود دارد.

در دیابت، بدن میزان قند دریافتی را کنترل نمی ‌کند. چون کلیه ها مرتب در حال کار برای تصفیه خون هستند، مایع اضافی باید از بدن خارج شود.

هر چه بیشتر نیاز به دفع ادرار پیدا کنید همان مقدار مایع از دست می دهید و بیشتر تشنه می شوید. این چرخه به همین شکل ادامه دارد.

بیشتر بخوانید : آیا تکرر ادرار نشانه دیابت است؟

مشکل پروستات

در مردان، پروستات غده ‌ای اندازه توپ گلف است که بخشی از مایع انزال را تولید می کند. پروستات بزرگ می‌ شود اما اگر سایز آن بیش از مقدار طبیعی شود مشکل ساز خواهد بود.

پروستات بزرگ روی مثانه فشار آورده و تکرر ادرار ایجاد می کند. بیماری هایی همچون هایپرپلازی خوش خیم پروستات و بزرگ شدگی پروستات همگی قابل درمان هستند.

سایر بیماری ها

سایر بیماری های که تکرر ادرار ایجاد می کنند عبارتند از:

• سکته
  • تومور لگن
  • استفاده از دیورتیک ها (ادرار آورها)
  • واژینیت (التهاب واژن)
  • پرولاپس اندام های داخل لگن در زنان از داخل واژن
  • پرتودرمانی ناحیه لگن
  • نوشیدن الکل و کافئین زیاد

بیشتر بخوانید : لزوم تست پروستات برای مردان بالای 50 سال

علت تکرر ادرار

سوالات اساسی درباره تکرر ادرار

آیا تکرر ادرار جای نگرانی دارد؟

اگر علامتی دارید که طبیعی تلقی نمی شود حتما با پزشک تماس بگیرید. در بعضی موارد مثلاً در بارداری این مشکل کاملا نرمال است و جای نگرانی وجود ندارد.

انواع مختلف بیماری با سطوح مختلف وجود دارد که تکرر ادرار ایجاد می کنند. همه علائم خود را با پزشک در میان بگذارید.

چطور بفهمم مشکل من تکرر ادرار است؟

مشخصات تکرر ادرار کاملا قابل شناسایی هستند. اگر بیش از ۴ تا ۸ بار در روز دفع ادرار داشتید احتمال بروز تکرر ادرار وجود دارد.

پزشک سوالاتی برای اطمینان بیشتر می پرسد. سوالاتی از این قبیل:

• چه داروهایی مصرف می کنید؟
  • معمولا چه مقدار مایعات می نوشید؟
  • آیا بیش از حد معمول مایعات مصرف می کنید؟
  • آیا الکل یا کافئین مصرف می کنید؟

احتمالاً باید آزمایش تحلیل ادرار برای بررسی احتمالی عفونت ادراری و همچنین آزمایش خون هم بدهید.

معمولاً عفونت دستگاه ادراری با این روش ها شناسایی می شود. سونوگرافی هم برای بررسی تومور یا سایر مشکلات ساختاری تجویز خواهد شد.

آزمایش دیگر، سیستوسکوپی است که داخل مثانه را نشان می دهد.

آیا تکرر ادرار قابل کنترل یا توقف است؟

تکرر ادرار قابل کنترل بوده و اغلب به مرور زمان و با درمان رفع می شود. پزشک معمولاً با تشخیص علت اصلی شروع می کند. اگر بیماری قابل درمان باشد به مرور تکرر ادرار کاهش می یابد.

درمان بستگی به نوع بیماری دارد. در مواردی مثل عفونت دستگاه ادراری، آنتی بیوتیک نیاز خواهد شد.

پزشک آنتی بیوتیک را تجویز کرده و به محض اتمام داروها احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

سایر بیماری ها همچون دیابت یا مشکلات پروستات نیازمند ارجاع به متخصص هستند. متخصص برای کنترل علائم و بهبود وضعیت زندگی فرد تلاش خواهد کرد.

اگر پزشک تشخیص مثانه بیش فعال داد فیزیوتراپی کف لگن کمک کننده خواهد بود و داروهای بسیاری برای آرام سازی مثانه تجویز می شوند.

بیشتر بخوانید : درمان مثانه نوروژنیک (عصبی) + تشخیص و علائم آن

برای کنترل تکرر ادرار چه باید کرد؟

تغییرات بسیاری در سبک زندگی وجود دارد که برای کنترل تکرر ادرار قابل انجام هستند. این تغییرات عبارتند از:

• اجتناب از نوشیدن مایعات قبل از رفتن به رختخواب
  • محدود کردن میزان مصرف الکل و کافئین
  • انجام ورزش کگل برای قوی سازی عضلات کف لگن. این عضلات، اندام های لگن مثل مثانه را نگه می دارند. ورزش کگل اغلب برای زنان بعد از زایمان توصیه می ‌شود چون جنین روی عضلات کف لگن فشار وارد می کند.
  • پوشیدن پد های محافظتی یا زیر پوش مخصوص برای پیشگیری از نشت ادرار.

این راه حل کوتاه مدت بوده و حتما باید بیماری عامل تکرر ادرار درمان شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چون بیماری های عامل تکرر ادرار متنوع بوده و از خفیف تا شدید هستند باید با پزشک درباره هر مشکلی که خارج از الگوی ادرار معمولی است صحبت کنید.

در بعضی موارد تکرر ادرار فقط مشکلی آزار دهنده است که با حذف کافئین یا زایمان از بین می رود. اگر نمی دانید که علت تکرر ادرار در شما چیست به پزشک مراجعه کنید. این مشکل اغلب قابل درمان است.

چند علامت مهم که در صورت همزمانی با تکرر ادرار مشاهده کردید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

• کمر درد (پایین کمر و پهلوها نزدیک کلیه ها)
  • خون در ادرار
  • خروج ترشح از واژن یا آلت تناسلی مردان

برای تشخیص و درمان مشکلات مرتبط با مثانه و سیستم ادراری، از جمله تکرر ادرار و انجام تست نوار مثانه به کلینیک تخصصی اورولوژی الهام واقع در شهرک غرب مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "درمان تکرر ادرار + علل آن" ثبت شده