درمان خانگی سوزاک

سوزاک ، یک عفونت انتقالی از طریق جنسی (STI) است که ناشی از باکتری Neisseria gonorrhoeae می باشد. مطابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، متخصصین سلامت، حدود 820000 مورد جدید از سوزاک را هر ساله در ایالات متحده تشخیص می دهند. با اینکه اینترنت، پر از درمان های خانگی سوزاک است، اما آنها قابل اعتماد نیستند. آنتی بیوتیک، تنها درمان موثر برای سوزاک است.

چرا درمان های خانگی سوزاک قابل اعتماد نیستند؟

محققین، بسیاری از درمان های خانگی رایج سوزاک را در مطالعات مختلف طی سال ها تحت آزمایش قرار داده اند.

اکنون بررسی می کنیم که چرا این روش ها پیشنهاد نمی شوند.

سیر و درمان خانگی سوزاک

سیر به خاطر خواص آنتی باکتریال، شناخته شده است و از این رو تبدیل به یک درمان خانگی رایج برای عفونت های باکتریایی شده است.

در مطالعه ای در سال 2005، تاثیر محصولات و عصاره های سیر بر باکتری عامل سوزاک مورد بررسی قرار گرفت.

سیر - درمان خانگی سوزاک

محققین دریافتند 47 درصد از محصولات، در مقابل باکتری، فعالیت ضد میکروبی از خود نشان دادند.

این، تا حدودی امیدوارکننده است – اما این مطالعه در شرایط آزمایشگاه انجام شده بود، نه بر روی انسان مبتلا به سوزاک.

سرکه سیب و درمان خانگی سوزاک

یک جستجوی اینترنتی در مورد درمان های طبیعی سوزاک، اغلب خوردن سرکه طبیعی یا مالیدن موضعی آن به صورت یک محلول را پیشنهاد می کند.

اگرچه، هیچ تحقیقی برای حمایت یا رد این ادعا وجود ندارد.

با اینکه ممکن است سرکه سیب، خواص آنتی باکتریال داشته باشد، اما بسیار اسیدی نیز هست، که می تواند بافت های ظریف اندام های تناسلی را آزرده کند.

لیسترین و درمان خانگی سوزاک

در مقاله ای در سال 2016، محققین، اثرات دهان شویه ضد میکروبی لیسترین را بر باکتری سوزاک موجود در دهان افراد مطالعه کرده اند.

محققین از مردانی که سوزاک دهانی داشتند، درخواست کردند از دهان شویه لیسترین یا یک دارونما به مدت یک دقیقه در روز استفاده کنند.

لیسترین - درمان خانگی سوزاک

در هنگام نتیجه گیری، آن ها دریافتند که 52 درصد از مردانی که از لیسترین استفاده کرده بودند، کشت مثبت داشتند، در حالی که 84 درصد از افرادی که از دارونمای نمکی استفاده کرده بودند، مثبت بودند.

نویسندگان پژوهش، نتیجه گرفتند که لیسترین ممکن است به بهبود کمک کند – اما لزوما به معالجه سوزاک دهانی کمک نمی کند.

گل مهر طلا و درمان خانگی سوزاک

گل مهر طلا که به عنوان بربرین یا هیدراستیس کانادنسی ال. نیز شناخته شده است، گیاهی است که به خاطر خواص ضد میکروبی اش شناخته شده است.

گل مهر طلا - درمان خانگی سوزاک

اروپایی ها در دهه 1800 از گل مهر طلا به عنوان درمان سوزاک استفاده می کردند.

با اینکه چند پژوهش حول استفاده از گل مهر طلا به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری مقاوم استافیلوکوک وجود دارد، هیچ مطالعه قابل توجهی در مورد استفاده از گل مهر طلا برای درمان سوزاک وجود ندارد.

با اینکه ممکن است اروپایی ها، آن را امتحان کرده باشند، اما یک روش اثبات شده است.

به عنوان جایگزین، چه کاری می توان انجام داد؟

آنتی بیوتیک ها، تنها راه اثبات شده برای درمان مطمئن سوزاک هستند و با وجود گونه های باکتری های عامل سوزاک که به طور فزاینده ای به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند، ممکن است پزشک از فرد بخواهد هر بار، دو آنتی بیوتیک مصرف کند.

این آنتی بیوتیک ها معمولا شامل موارد زیر هستند:

• تزریق 250 میلی گرم سفتریاکسون (روسفین)
  • 1 گرم آزیترومایسین خوراکی

اگر به سفتریاکسون آلرژی دارید، پزشک می تواند داروهای دیگری را تجویز کند.

اگر همچنان پس از پنج روز از پایان درمان آنتی بیوتیکی، دارای علائم هستید، به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است به آنتی بیوتیک یا درمان دیگری نیاز داشته باشید.

باید برای جلوگیری از انتقال عفونت به دیگران، از تمام فعالیت های جنسی تا زمان تکمیل درمان و برطرف شدن تمام علائم، پرهیز شود.

مهم است که شریک جنسی فرد، مورد آزمایش قرار گرفته و درمان شود.

احتمال ایجاد عوارض وجود دارد؟

بدون درمان، سوزاک می تواند منجر به عوارضی شود که اثرات ماندگار داشته باشد.

در مردان، این عارضه ها شامل التهاب اپیدیدیم، التهاب لوله ای که اسپرم را حمل می کند، است. التهاب اپیدیدیم شدید می تواند منتهی به ناباروری شود.

در زنان، عدم درمان سوزاک می تواند باعث بیماری التهالی لگن شود، که منجر به عوارض خود می شود، مثل:

زن باردار می تواند سوزاک را به نوزاد تازه متولد شده نیز منتقل کند و منجر به عفونت های مفصلی، نابینایی و عفونت های مرتبط با خون در نوزاد شود.

اگر باردار هستید و فکر می کنید ممکن است سوزاک داشته باشید، فورا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

در مردان و زنان، سوزاک می تواند به خون نیز وارد شود و باعث عارضه ای به نام عفونت منتشر شده سوزاکی (DGI) شود. در موارد شدید، DGI می تواند تهدیدکننده باشد.

نتیجه گیری

عدم درمان سوزاک می تواند منتهی به عوارض جدی شود. اگر فکر می کنید سوزاک دارید، مراجعه فوری به پزشک ضروری است.

به خاطر داشته باشید، این بیماری در میان شایع ترین STI ها قرار دارد، پس هیچ دلیلی برای خجالت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: سوزاک یا گاناریا چیست ، علائم تشخیص و درمان

سوزاک از بیماری های عفونی است که پزشکان اورولوژیست دانش لازم برای درمان آن را دارند. متخصصان ما در کلینیک اورولوژی الهام بهترین روش های علمی را برای درمان این مشکل ارائه خواهند داد.

جهت دریافت نوبت از متخصص اورولوژی کلینیک، دکتر علی حاجب، برای معاینه، تشخیص و انجام آزمایشات لازم در کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب و آگاهی از اطلاعات تماس با کلینیک الهام کلیک کنید

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "درمان خانگی سوزاک" ثبت شده