درمان عفونت کلیه

برای تأیید عفونت کلیه و بررسی باکتری، خون یا چرک موجود در ادرار احتمالاً از شما خواسته می شود یک نمونه ادرار تهیه کنید.

همچنین گاهی پزشک یک نمونه خون برای آزمایش کشت که یک تست آزمایشگاهی است که باکتری ها یا ارگانیسم های دیگر خون را بررسی می کند خواهد گرفت.

آزمایش های دیگر شامل سونوگرافی، سی تی اسکن یا نوعی اشعه ایکس به نام سیستواورتروگرام تخلیه ای می باشد.

سیستواورتروگرام تخلیه ای شامل تزریق مایع کنتراست برای گرفتن اشعه ایکس از مثانه هنگام پر شدن و ادرار کردن است.

درمان عفونت کلیه

آنتی بیوتیک ها برای عفونت های کلیه

آنتی بیوتیک ها اولین مرحله درمان عفونت های کلیوی هستند. نوع داروی مصرفی و مدت زمان استفاده از آن ها به سلامت فرد و باکتری های موجود در آزمایش ادرار بستگی دارد.

علائم و نشانه های عفونت کلیه معمولاً چند روز پس از شروع درمان از بین خواهند رفت اما احتمالاً لازم است مصرف آنتی بیوتیک ها را برای یک هفته یا بیشتر ادامه دهید.

دوره مصرف آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک توصیه شده است را حتی پس از بهتر شدن تکمیل کنید.

احتمال دارد پزشک برای اطمینان از درمان عفونت یک آزمایش کشت ادرار تجویز کند. در صورتی که عفونت همچنان وجود داشته باشد لازم است یک دوره دیگر آنتی بیوتیک مصرف کنید.

بستری شدن در بیمارستان برای عفونت شدید کلیه

پزشک در صورتی که عفونت کلیه شدید باشد احتمالاً شما را در بیمارستان بستری خواهد کرد. درمان شامل آنتی بیوتیک ها و مایعاتی است که به ورید بازو تزریق می شوند (داخل وریدی).

مدت زمان بستری بودن در بیمارستان به شدت وضعیت شما بستگی خواهد داشت.

آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت کلیه

درمان عفونت های مکرر کلیه

یک مشکل پزشکی زمینه ای مانند بدشکلی مجاری ادراری می تواند منجر به عفونت های مکرر کلیه شود.

در چنین شرایطی لازم است برای ارزیابی به یک متخصص کلیه (متخصص نفرولوژی) یا جراح مجاری ادراری (متخصص ارولوژی) مراجعه کنید.

برای ترمیم ناهنجاری ساختاری ممکن است به عمل جراحی احتیاج داشته باشید.

سبک زندگی و درمان های خانگی

برای کاهش ناراحتی هنگام بهبودی از عفونت کلیه می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• اعمال گرما. برای کاهش درد بر روی شکم، کمر یا پهلو یک پد گرمکن قرار دهید.
  • استفاده از داروهای مسکن. برای کاهش تب یا ناراحتی یک داروی مسکن غیرآسپیرین مانند استامینوفن (تیلنول و غیره) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین IB و غیره) مصرف کنید.
  • هیدراته ماندن. نوشیدن مایعات به شسته شدن باکتری ها از مجاری ادراری کمک می کند. تا زمانی که عفونت از بین نرفته است از مصرف قهوه و الکل خودداری کنید چراکه این موارد می توانند احساس نیاز به ادرار را بدتر کنند.

آماده شدن برای قرار ملاقات

احتمالاً ابتدا به پزشک خانوادگی یا پزشک عمومی مراجعه خواهید کرد.

در صورتی که پزشک مشکوک باشد عفونت به کلیه ها سرایت کرده است شما را به پزشک متخصص در درمان مشکلات مجاری ادراری (متخصص ارولوژی) ارجاع خواهد داد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

هنگامی که قرار ملاقات تعیین می کنید درباره اقداماتی از جمله محدودیت رژیم غذایی برای انجام آزمایشات خاص که بطور کلی از قبل می توانید انجام دهید سؤال بپرسید.

لیستی از موارد زیر تهیه کنید:

• تمام علائم از جمله مواردی که به نظر می رسد به دلایلی که به پزشک مراجعه کرده اید ارتباطی نداشته و همچنین زمان شروع شدن علائم.
  • اطلاعات شخصی مهم از جمله تغییرات اخیر در زندگی مانند شریک جنسی جدید و اینکه آیا قبلاً عفونت مجاری ادراری یا عفونت کلیه داشته اید.
  • تمام داروها، ویتامین ها و سایر مکمل های مصرفی به همراه میزان مصرف
  • سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید

در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتان را همراه خود ببرید تا در به یادآوری اطلاعات داده شده به شما کمک کنند.

سؤالاتی که لازم است درباره عفونت کلیه از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

• علت احتمالی عفونت کلیه چیست؟
  • به چه آزمایشاتی احتیاج دارم؟
  • چه درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  • عوارض جانبی احتمالی درمان چیست؟
  • آیا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارم؟
  • چگونه می توان از بروز عفونت های کلیه در آینده جلوگیری کرد؟
  • بیماری های دیگری نیز دارم. چگونه می توانم تمام این شرایط را با یکدیگر مدیریت کنم؟
  • آیا بروشور یا موارد چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم از آن ها استفاده کنم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

در پرسیدن سوالات دیگر تردید نکنید.

چه انتظاراتی از پزشک داشته باشید

پزشک احتمالاً از شما سؤالاتی مانند موارد زیر خواهد پرسید:

• آیا علائم مداوم بوده و یا گاه به گاه ظاهر می شوند؟
  • علائم چقدر شدید هستند؟
  • موردی وجود دارد که به نظر برسد علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • موردی وجود دارد که به نظر برسد علائم شما را بدتر می کند؟

اگر علائم و نشانه های عفونت کلیه را دارید به پزشک اورولوژی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از پزشک متخصص و مجرب اورولوژی دکتر علی حاجب با کلینیک یادمان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک:

جهت دریافت نوبت از متخصص اورولوژی هم اکنون با کلینک الهام تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "درمان عفونت کلیه" ثبت شده