سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند؟

تفاوت سرطان بیضه و واریکوسل

سرطان بیضه و واریکوسل هر دو به صورت توده هایی در بیضه ظاهر می شوند اما میان این دو بیماری یک تفاوت اصلی وجود دارد.

سرطان بیضه رشد نوعی زائده سرطانی در بیضه است در حالی که واریکوسل غیر سرطانی است و به دلیل اتساع وریدهای بیضه (شبکه پامپینیفرم) رخ می دهد.

سمینوما و تراتوم انواع متداول سرطان بیضه هستند.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل تورم کیسه بیضه است که در اثر اتساع شبکه وریدی پامپینیفرم ایجاد می شود.

اتساع می تواند خود به خود یا به دلیل انسداد وریدهای پروگزیمال بیضه رخ دهد و هنگام لمس احساس می کنید به یک کیسه کرم دست زده اید.

واریکوسل گاهی در هر دو طرف ظاهر می شود اما در سمت چپ شایع تر است. واریکوسل همچنین میان افراد جوان نسبت به افراد مسن بیشتر دیده می شود.

واریکوسل ها به طور بالقوه بی خطر شناخته شده اند اما عدم درمان این بیماری برای مدت طولانی می تواند در مردان منجر به ناباروری شود.

اولین علامت انسداد وریدهای پروگزیمال در مواردی مانند سرطان سلول کلیوی که باعث انسداد رگ های کلیه و وریدهای بیضه می شود واریکوسل است.

بنابراین واریکوسل ها باید به درستی توسط پزشک ارزیابی شوند.

این بیماری درد به همراه ندارد اما احتمالاً در کیسه بیضه احساس سوزن سوزن شدن و سنگینی خواهید داشت. برای درمان مشکل ورید بیضه از طریق یک جراحی جزئی بسته می شود.

سرطان بیضه چیست؟

سرطان های بیضه از نظر بافت شناسی به گروه های مختلف تقسیم شده و از میان آن ها تراتوم و سمینوما رایج ترین انواع سرطان هستند.

سرطان بیضه در گروه سنی نسبتاً جوان دیده می شود اما لزوماً اینطور نیست. این بیماری می تواند با بسیاری از علائم غیر خاص مانند سنگینی بیضه، وجود توده در بیضه یا درد خفیف و شدید ظاهر شود.

سرطان بیضه

اگر سرطان زمانی که تنها در کیسه بیضه است تشخیص داده شود درمان نتیجه ای مثبت خواهد داشت اما در صورتی که سرطان به خارج از کیسه بیضه گسترش یافته باشد احتمال عود بیماری زیاد است.

درد یک ویژگی متمایز برای سرطان بیضه نیست و بسیاری از بیماری های خوش خیم دیگر نیز می توانند علائم بالینی مشابه ایجاد کنند.

بنابراین برای رد سرطان بیضه لازم است هر توده موجود در بیضه به دقت بررسی شود.

با استفاده از اسکن اولتراسونیک توده های موجود در کیسه بیضه که احتمالاً بدخیم هستند قابل تشخیص خواهند بود. با این حال برای تشخیص قطعی لازم است نمونه برداری و بافت شناسی انجام شود.

سرطان بیضه منجر به ترشح هورمون های بسیاری می شود. این هورمون ها می توانند به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص نوع سرطان مفید باشند.

برخی از نمونه ها آلفا فتوپروتئین، گنادوتروپین کوریونیک انسانی (هورمون بارداری) و LDH-1 هستند.

به محض تشخیص سرطان برای تعیین میزان شیوع بیماری به نواحی نزدیک و دورتر لازم است سطح بندی انجام شود.

این کار از طریق سی تی اسکن یا MRI انجام شده و درمان با توجه به مرحله بیماری انتخاب می شود. ارکیکتومی جراحی برداشتن بیضه است که در مراحل اولیه که بیماری قابل درمان است انجام می شود.

همچنین به بیمار درمان کاهش هورمون، رادیوتراپی یا شیمی درمانی توصیه می شود. پس از اتمام درمان لازم است برای بررسی عود مجدد بیماری مرتباً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: کیست بیضه (اسپرماتوسل) در مردان + تشخیص و درمان

تفاوت میان واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟

تعاریف واریکوسل و سرطان بیضه

واریکوسل: واریکوسل اتساع شبکه پامپینیفرم در بیضه است.

سرطان بیضه: سرطان بیضه رشد زائده سرطانی در بیضه است.

ویژگی های واریکوسل و سرطان بیضه

علائم ظاهری

واریکوسل: واریکوسل ها بصورت یک کیسه پر از کرم شکل گرفته و هنگام لمس نرم هستند.

سرطان بیضه: سرطان بیضه با دست به سختی قابل تشخیص بوده و از بین رفتن حس در بیضه از علائم طبیعی است.

گروه سنی

واریکوسل: واریکوسل می تواند در هر سنی رخ دهد.

سرطان بیضه: سرطان های بیضه در سنین پایین شایع تر هستند.

واریکوسل: واریکوسل می تواند منجر به ناباروری شود.

سرطان بیضه: سرطان بیضه می تواند به اندام های دورتر گسترش یابد.

واریکوسل: واریکوسل با بستن رگ های بیضه از طریق جراحی قابل درمان است.

سرطان بیضه: سرطان بیضه با استفاده از روش های ارکیکتومی و کاهش هورمون درمان می شود.

نتیجه درمان

واریکوسل: درمان واریکوسل نتیجه بهتری خواهد داشت.

سرطان بیضه: سرطان های بیضه نسبت به واریکوسل نسبتاً نتیجه بدتری دارند. نتیجه درمان در صورتی که بیماری زود تشخیص داده شود بهتر است.

بیشتر بخوانید : علائم سرطان پروستات

برای دریافت نوبت از دکتر علی حاجب، متخضض اورلوژی، جهت مشاوره، تشخیص و درمان انواع بیماری های مردان از جمله واریکوسل و یا سرطان و توده های بیضه با کلینیک یادمان تماس بگیرید.

جهت ارتباط با استاد علی حاجب با کلینیک چند درمانی الهام در شهرک غرب تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی بلوار فرحزادی

0 دیدگاه در مورد "سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند؟" ثبت شده