سرطان پروستات زنان : آیا امکان پذیر است؟

سرطان پروستات زنان

در آناتومی بدن زنان غده پروستات وجود ندارد. یک سری غدد و مجرا در مقابل واژن وجود دارد به نام غدد اسکین که گاهی اوقات به آنها پروستات زنانه می‌ گویند. این غده‌ ها برخی از ویژگی‌ ها و مشخصه های غدد پروستات را دارند مثلاً هر دوی آنها حاوی آنتی ژن های اختصاصی پروستات (PSA) و فسفات PSA هستند. امکان ابتلای زنان به سرطان غدد اسکین وجود دارد که گاهی اوقات سرطان پروستات زنان نامیده می شود.

اگرچه این مورد از سرطان بسیار نادر است. در زیر به عملکرد غدد اسکین، نرخ سرطان مرتبط با آن و سایر بیماری ها با علائم و نشانه های مشابه می پردازیم.

عملکرد پروستات زنانه به چه شکل است؟

غدد اسکین ممکن است با آنچه به نام نقطه جی میشناسیم مطابقت داشته باشند. تحقیقات نشان داده اند این غدد و مجراها نقش های مهم دیگری در سیستم ادراری بازی می کنند.

با استفاده از تصویربرداری های پیشرفته مثل ام.آر.آی درک بهتری از عملکرد غدد پروستات زنان حاصل می ‌شود.

آنتی ژن های اختصاصی پروستات و شاخص‌ های سرطان

یکی از حوزه‌ های تمرکز محققان، نحوه تولید آنتی ژن های اختصاصی پروستات توسط غدد اسکین است. سطوح این آنتی ژن به شناسایی سرطان پروستات در مردان و انواع خاصی از سرطان سینه در زنان کمک می‌ کند.

طبق تحقیقاتی که قبلا صورت گرفته، بررسی سطوح آنتی ژن های اختصاصی پروستات در افراد با برخی گونه های سرطان پستان، به پزشکان در نظارت بر تاثیرات درمان کمک می ‌کند.

شیوع سرطان پروستات زنان

طبق تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷، سرطان پروستات در زنان بسیار نادر است.

در مطالعات قدیمی تر در سال ۱۹۹۴ سرطان غدد اسکین ۰۰۳/۰ درصد از تمامی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی در زنان را تشکیل می داد.

تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد سایر سرطان ها در این نقاط احتمالاً از غدد اسکین منشا بگیرند.

محققان تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا به بهبود روش های تشخیصی و درمان سرطان دستگاه تناسلی کمک کنند.

سرطان پروستات زنان

علائم سرطان پروستات زنانه

پزشکان تشخیص علائم و نشانه های سرطان غدد اسکین را بسیار مشکل می دانند چون به شدت نادر است. برخی از علائم عبارتند از درد و وجود تومور. اگرچه همین علائم ممکن است به دلیل سایر بیماری های موجود در دستگاه ادراری و تناسلی ایجاد شوند.

مثلاً سایر مشکلاتی که سبب بروز درد و رشد غیر عادی و یا هر دو در ناحیه تناسلی می شوند عبارتند از:

کیست ها و آبسه ها

وقتی مجرای غدد اسکین به علت التهاب و ورم مسدود شود کیست و آبسه شکل می گیرد.

این موارد رایج نیستند اما بیشتر در دهه سی و چهل زندگی افراد رخ می‌ دهند. علائم عبارتند از:

عفونت

اکثر پزشکان سرطان پروستات زنان را نوعی عفونت میزراه می‌ دانند. اما برخی تحقیقات نشان دادند که ممکن است عفونت غدد اسکین باشد. در این صورت عفونت نیازمند درمان های متفاوتی در مقایسه با مثلاً عفونت در سایر نقاط دستگاه ادراری است.

بیماری های مقاربتی هم می توانند تبدیل به سرطان پروستات زنان شوند مثلا سوزاک می تواند از بخش هایی از دستگاه تناسلی به غدد اسکین برسد.

بیشتر بخوانید : منظور از عفونت مخمری واژن + علائم و درمان

آدنوفیبروم

آدنوفیبروم رشد غیر سرطانی ای است که در بافت های غده ای یا فیبری تشکیل می شود.

در موارد نادر، این توده ها در غدد اسکین شکل می گیرند. در سال ۲۰۱۰ زنی ۶۲ ساله به علت درد بعد از رابطه جنسی به پزشک مراجعه کرد که طی معاینات متوجه توموری قرمز روی قسمت بیرونی اندام تناسلی شدند.

تشخیص پزشک آدنوفیبروم روی غدد اسکین بود.

تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک وقتی رخ می دهد که هورمون ‌های زنانه مسئول تولید مثل دچار عدم توازن شوند. فرد دارای تخمدان پلی کیستیک هورمون های مردانه بیشتری نسبت به سایرین دارد.

تحقیقات نشان داده اند غدد اسکین در افراد دارای تخمدان پلی کیستیک بزرگتر است و همچنین احتمال ایجاد سطوح بالاتر آنتی ژن های اختصاصی پروستات هم در این افراد بیشتر خواهد بود.

اگر در تهران هستید و در این مورد نگرانی دارید می توانید برای تشخیص علت علائم و درمان انواع بیماری های ناحیه تناسلی و سیستم ادراری از جمله سرطان پروستات در زنان به کلینیک اورولوژی الهام در غرب تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "سرطان پروستات زنان : آیا امکان پذیر است؟" ثبت شده