سوزاک یا گاناریا چیست ، علائم تشخیص و درمان

بیماری سوزاک یا گاناریا که به صورت لاتین Gonorrhea نوشته می شود یک نوع بیماری مقاربتی است که از طریق برقراری رابطۀ جنسی با فرد مبتلا، انتقال می­یابد.

این نوع بیماری مقاربتی، یک بیماری مشترک بین زنان و مردان است، اگر چه آمار ابتلای مردان به سوزاک بیش از زنان است.

علائم سوزاک

علائم بیماری سوزاک در مردان اغلب شامل موارد زیر می­شود:

• سوزش ادرار
  • بیضه­ های دردناک یا متورم
  • ترشحات سفید، زرد و سبز از آلت تناسلی

این بیماری اغلب در زنان بدون علائم و نشانه است  و یا علائم آن ممکن است به قدری خفیف باشد که با سایر بیماری­های مقاربتی(مانند قارچ تناسلی) اشتباه گرفته شود. برخی از علائم این بیماری در زنان شامل موارد زیر می­شود:

• سوزش ادرار
  • خونریزی یا لکه بینی بین سیکل عادت ماهیانه
  • ترشحات بیش ازحد معمول واژن
  • درد زیرشکم
  • درد حین رابطه جنسی

عفونت سوزاک ممکن است مقعد فرد بیمار را نیز درگیر کند که علائم سوزاک مقعدی نیز شامل موارد زیر می­شود:

• ترشح
  • خارش
  • درد هنگام مدفوع کردن
  • درد

سوزاک همچنین ممکن است بدون هیچ علائم مشخصی چشم ها، گلو ومفاصل فرد را آلوده کند .

عوارض سوزاک

عدم درمان سوزاک، می­تواند منجر به مشکلات جدی و مزمن گردد از جمله:

• افزایش احتمال ابتلا به HIV
  • انتقال عفونت به سایر قسمت های بدن، مانند پوست یا مفاصل
  • ناباروری

دلایل ابتلا به سوزاک

بیماری سوزاک ناشی از وجود نوعی باکتری در بدن به نام Neisseria gonorrhoeae می­باشد که از طریق رابطۀ جنسی انتقال می­یابد، مردان مبتلا به سوزاک، در رابطۀ جنسی بدون انزال (باکتری سوزاک ارتباطی به اسپرم ندارد.) نیز می­توانند باکتری را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

با هر نوع رابطه جنسی از جمله

• مقاربت مقعدی
  • مقاربت دهانی(هم فاعل و هم مفعول)
  • مقاربت واژینال

باکتری سوزاک نیز منتقل می­شود.

مانند سایر میکروب ها، باکتری سوزاک نیز، از طریق تماس با ناحیۀ آلوده سرایت پیدا می­کند. در صورت تماس با آلت تناسلی، واژن، دهان و مقعد فرد بیمار، این باکتری نیز به فرد دیگر منتقل می­شود.

زنان باردار مبتلا به این بیماری در صورت زایمان طبیعی باکتری را به نوزاد خود منتقل می­کنند و نوزادانی که به روش سزارین متولد می­شوند، مبتلا به این باکتری نمی­شوند.

باکتری سوزاک،  قادر نیست در محیط خارج از بدن، به مدت طولانی زنده ب­ماند، لذا با لمس و تماس با اشیا مانند صندلی، توالت و لباس منتقل نمی­شود.

بیشتر بخوانید: بیماری و ویروس اچ پی وی بیشتر بدانید

عوامل افزایش خطرزا برای ابتلا گاناریا

مطمئن ترین راه برای جلوگیری از سوزاک عدم برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به آن است. برقراری رابطه جنسی طولانی مدت با یک نفر، به این معنا که شریک جنسی فرد تنها یک نفر باشد، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می­دهد.

مواردی که خطر ابتلا به سوزاک را افزایش می­دهد:

• افراد جوان ( جوانان نسبت به افراد سالخورده بیش­تر درمعرض ابتلا به این باکتری هستند)
  • برقراری رابطه جنسی با شریک جنسی جدید
  • برقراری رابطه جنسی با فردی که شرکای جنسی متعددی دارد.
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • سابقۀ ابتلا به سوزاک
  • ابتلا به سایر بیماری­های مقاربتی

تشخیص سوزاک

به منظور تشخیص باکتری سوزاک، پزشک آزمایش هایی را درفرد انجام می­دهد از جمله:

• آزمایش مقعد، واژن، گلو و مجاری اداری
  • آزمایش ادرار

راه­ های پیشگیری

رعایت مراحل زیر به منظور محافظت بدن از ابتلا به سوزاک اهمیت دارد:

• استفاده از کاندوم. کاندوم روشی مطمئن است که علاوه بر جلوگیری از بارداری از ابتلا به هر نوع بیماری مقاربتی نیز جلوگیری می­کند. اسپرم کش مانع ابتلا به سوزاک نمی­شود.
  • آزمایش شریک جنسی قبل از برقراری رابطه جنسی، قبل از برقراری رابطۀ جنسی، باید مطمئن شد که شریک جنسی سابقۀ ابتلا به این بیماری را نداشته باشد؛ در غیر این صورت نیز انجام آزمایش سوزاک ضروری می­باشد.
  • عدم برقراری رابطۀ جنسی با فردی که علائم سوزاک را دارد. به عنوان مثال، فردی که هنگام دفع ادرار در ناحیۀ تناسلی خود احساس درد دارد. در این صورت تا زمانیکه، این شخص مورد آزمایش قرار نگرفته است، باید از مقاربت با شریک جنسی خود، خودداری کند و برای اطمینان بیشتر نیزشریک جنسی وی باید آزمایش دهد.
  • این افراد می­بایست به طور منظم آزمایش های خود را حداقل سالی یکبار تکرار کنند:
  • مردی که شریک جنسی مرد دارد. (همجنسگرایان)
  • فعالیت جنسی زیر 25سال برای خانم­ها
  • زنانی که شریک جنسی جدید، یا چندین شریک جنسی دارند و یا شریک جنسی آنها بیماری مقاربتی دارد.

درمان سوزاک

برای درمان سوزاک، پزشک آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می­کند. برخی از افراد نسبت به نوع خاصی از آنتی بیوتیک مقاوم هستند در این صورت دو نوع دارو: مثلا قرص و داروی تزریقی تجویز می­شود.

تکمیل دورۀ درمان(مصرف کامل دارو­ها) از اهیت زیادی برخوردار است حتی اگر با شروع مصرف دارو، علائم بیماری برطرف شود.

در صورتی که فرد باردار مبتلا به این بیماری باشد می بایست حتما با دکتر خود صحبت کند تا روند درمان به درستی دنبال شود.

این بیماری مقاربتی می تواند سلامت  نوزاد را تهدید کند لذا بیمار تا جای ممکن باید درمان را سریع­تر آغاز کند.

خوشبختانه در صورتی که روند درمان به درستی دنبال شود، سوزاک برطرف می­شود.

اما درمان موفق بدین معنا نیست که فرد برای همیشه مصون از این بیماری خواهد بود. در نتیجه فرد باید مادام العمر موارد ایمنی و بهداشتی را در روابط جنسی خود رعایت کند.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی زنان

ما در کلینیک الهام در بخش اورولوژی با مدیریت دکتر علی حاجب، خدمات جامعی را برای تشخیص و درمان انواع بیماری های جنسی از جمله سوزاک ارائه می دهیم.

جهت دریافت نوبت از متخصص اورولوژی برای معاینه، تشخیص و انجام آزمایشات لازم در کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب و آگاهی از اطلاعات تماس با کلینیک الهام کلیک کنید

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "سوزاک یا گاناریا چیست ، علائم تشخیص و درمان" ثبت شده